Ga naar inhoud


component aansluiting gezocht


Gast

Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb nu een hummie5400. Ik wil deze graag wegdoen

voor een andere ontvanger. Ik denk dat ik nl. een veel beter

beeld kan realiseren als ik een decoder vindt met een component

aansluiting.

 

Weet iemand een goede regiovrije ( te maken ) ontvanger. Ik heb

zelf de ADT ADT-8110 alleen nog maar gevonden.

 

Ik kijk via een sony plasma.

 

groets

ron

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Huh....?

Component aansluiting...? Wat dacht je van RGB..? Kan de Hummer ook, net als Y/C oftewel S-Video.

Een componenten uitgang betekent dus YUV oftewel Y, R-Y, B-Y. Er is geen enkele TV die dat kan verwerken, tenzij je over een professionele monitor beschikt.

En van een satellieten ontvanger met YUV output heb ik nog nooit gehoord. Misschien wel in de professionele sector, maar dan stel ik me eerder een digitale MPEG2 of CCIR601/SDI uitgang voor.

Er zijn wel converters van RGB naar YUV, maar die zijn niet goedkoop. Als je daar meer over wilt weten dan kan daar meer informatie over geven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, da's duidelijk. Ik heb alleen het volgende probleem. Ik heb idd een prof plasmascherm van Sony. Ik heb daar nog 1 RGB/YUV aansluiting op vrij. Dit is geen scart maar een zelfde aansluiting als op een compu beeldscherm. Volgens mij moet ik voor een RGB-RGB aansluiting een zgn aktieve kabel hebben die de sync. omlegt. Dat is een nogal moeilijk en ingewikkeld verhaal. Het makelijkst lijkt mij een kabel van YUV naar YUV, een zgn component aansluiting. ( 3 cinch uit RGB/YUV in. Dit moet toch al een hele verbetering geven t.o.v. S-video toch???

 

De vraag blijft dus zijn er decoders met een zgn component aansluiting ( net als je deze op een goede DVD speler hebt. )

 

Vraag 2: Heeft iemand ervaring met de ADT ADT-8110 ?

 

groets

ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, hier stoten dus twee werelden op elkaar.

Het probleem bij de RGB uitgang op digitale satelliet ontvangers is ontstaan door onkunde aan de kant van de fabrikanten.

Ofschoon RGB de beste beeldkwaliteit kan overdragen is er gekozen voor RGB zonder sync. De aangesloten TV synchronizeerd op het FBAS/CCVB/video signaal zonder dat er rekening wordt gehouden tussen de tijdrelatie van deze signalen.

Daardoor schuift het beeld van links naar rechts op de horizontale as als je tussen CVBS en RGB heen en weer schakelt.

RGB heeft een totale resolutie van ca. 5 MHz per kanaal (in PAL). Bij komponenten wordt een reductie van de kleur informatie met een factor 2 toegepast. D.w.z. R-Y en B-Y hebben een maximale bandbreedte van 2,5 MHz, Y heeft max 5 MHz. In feite is dit een vroege vorm van komprimering, zoals dit nu in de digitale techniek wordt toegepast (4:2:2 t.o.v. 4:4:4) Omdat het menselijk oog deze vorm van resolutie vermindering absoluut niet waarneemt is de beeldkwaliteit t.o.v. komponenten hetzelfde, met het voordeel dat de kleur-reproductie beter is, doordat de (on)gelijkheid der 3 kanalen minder van invloed is op de beeldkwaliteit in vergelijking met RGB.

 

Bij S-Video (Y/C) worden de kleurverschilsignalen R-Y, B-Y om de beurt, per raster overgedragen. Een verdere reduktie in bandbreedte en is weer een verdere vorm van analoge "komprimering".

 

Om je vraag te beantwoorden: naar mijn weten zijn er geen satelliet ontvangers op de consumermarkt die een komponenten uitgang hebben.

Er zijn wel mogelijkheden het RGB signaal naar komponenten om te leiden. Dit is theoretisch zeer eenvoudig maar in de praktijk door het ontbreken van sync (H+V) moeilijk en duur.

Het CVBS signaal kan als sync signaal gebruikt worden. Dus als je plasma scherm een RGB ingang heeft, dan neem toch het CVBS signaal als sync en je kunt gewoon kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...