marcow Geplaatst: 10 januari 2020 Geplaatst: 10 januari 2020 Eind vorig jaar is bij ons door KPN glasvezel in de buurt aangelegd en heeft een monteur van Xs4all een glasvezelmodem geinstalleerd . Overdag is de verbinding goed maar eind van de avond krijg ik met mijn telefoon haast geen verbinding met WIFI ( met vorige modem had ik hier geen last van ). Ik heb nu dmv de App WIFI Analyzer gekeken op welk kanaal deze verbinding zit ; dit is kanaal 1 Als ik bij Beste kanalen kijk in de Wifi Analyzer zie ik bij kanaal 1 een rood sterretje staan en vanaf kanaal 2 tm 14 allemaal groene sterretjes Onderaan staan 4 opties voor beste kanalen voor nieuwe AP Bij de voorlichting avond van KPN werd verteld dat glasvezel een groot aantal verbindingen tegelijk makkelijk aan kon . Dit blijkt dus in de praktijk niet zo te zijn of heb ik dat verkeerd . Welk kanaal kan ik nu het beste kiezen , ik gebruik in de avond namelijk de Canal Digitaal App om Tv programma, s te streamen Mvg Hans
bellejt Geplaatst: 10 januari 2020 Geplaatst: 10 januari 2020 wifi heeft niks met je fiber te maken.Is een lokaal gedeelte achter je modem.Gewoon in de webif het kanaal fixed zetten op 4 of een ander niet bezet kanaal.Beter is nog kanaal 6 of 11 (top van hun spectrumgedeelte) in 2.4 Ghz Groetjes,salutations,greetings. 1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor Vu + Duo2 twin sat tuner 4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner Octagon SF8008 4K Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)
henkvd1 Geplaatst: 10 januari 2020 Geplaatst: 10 januari 2020 Wifi en glas hebben op zich niets met elkaar te maken in dit geval, een Wifi 2.4 is haast onbruikbaar tegenwoordig als je veel buren hebt, kanaal 1 is in jouw geval dus erg druk. Een 5 GHz Wifi verbinding als het ondersteunt wordt heeft al weer heel wat meer kanalen om dit te voorkomen. Heb je die en je tablet / phone kan het dan alleen de N mode gebruiken. Voor de G mode 1,6, of 11 gebruiken, 1 valt al af blijft 6 en 11 over als kanaal.
marcow Geplaatst: 10 januari 2020 Auteur Geplaatst: 10 januari 2020 Als ik in het modem bij thuisnetwerk kijk zie ik de volgende waarde staan: Fritz modem 2,4/5 GHZ Tablet 5 GHZ Telefoon 2,4 GHZ Kan de oorzaak zijn dat de telefoon een 2,4 GHz heeft en kun je dat per apparaat wijzigen of is de instelling van het modem leidend .
henkvd1 Geplaatst: 10 januari 2020 Geplaatst: 10 januari 2020 (aangepast) Nee, hangt er vanaf of je telefoon de 5 Ghz ondersteund, ondersteunen bv al je apparaten via wifi de 5 Ghz norm ( met laptops even opletten oude vaak alleen 2.4 Ghz ) dan zou je zelfs de 2.4 Ghz uit kunnen zetten in het modem. ( 5 GHz wordt ook wel N genoemd. ) Als je modem de mogelijkheid heeft zet de 2.4 GHz dan op auto, anders CH 6 of 11 proberen. De 2.4 GHz wifi is gewoon niet meer van deze tijd als je veel buren op korte afstand hebt, veel te veel gebruikers op het zelfde kanaal , alleen met een wat dat betreft doof Apple product lukt het nog wel eens, heb je een erg goed apparaat dan scan je zomaar 15 Wifi accespoints als het tegen zit, heb je minimaal 5 accespoints op jouw kanaal als het meezit. Iedereen gooit er vervolgens nog wat extra accespoints tegen aan en wat boosters en zeg maar dag tegen een fatsoenlijk 2.4 GHz gebruik. 10 januari 2020 aangepast door henkvd1
marcow Geplaatst: 10 januari 2020 Auteur Geplaatst: 10 januari 2020 Ik zie in het modem dat de optie Radio Channel Settings op automatisch staat aangevinkt 5 GHZ band is geactiveerd Als ik op mijn telefoon HUAWEI P Smart kijk bij instellingen kan ik geen optie vinden omdat te wijzigen van 2.4 naar 5 GHZ Toch begrijp ik dit niet de telefoon maakt toch verbinding met het modem en deze staat op 5GHZ Mvg Hans
Penthe Geplaatst: 10 januari 2020 Geplaatst: 10 januari 2020 Kun je zo testen zet 2.4Ghz maar eens uit in je modem en kijk dan of je telefoon nog kan verbinden. Zoniet is je telefoon 2.4Ghz only.
marcow Geplaatst: 10 januari 2020 Auteur Geplaatst: 10 januari 2020 Het modem staat op 5 GHZ en ik kan de telefoon verbinden met Wifi Nu zie ik ook dat bij mijn nieuwe smart tv ( Wifi geinstalleerd met de DHCP optie ) ook 2,4 GHZ staat als ik in het modemmenu kijk. bij Thuisnetwerk De Wifi van de Tv is geinstalleerd nadat de glasvezelinstallatie al actief was Ik zie nu de volgende apparatuur staan bij Thuisnetwerk : Fritz modem 2,4/5 GHZ Tablet 5 GHZ Telefoon 2,4 GHZ TV 2,4 GHZ Ik begrijp niet waarom er bij de Tv en Telefoon 2.4 GHZ staat , ze zijn beide nieuw Mvg Hans
Penthe Geplaatst: 10 januari 2020 Geplaatst: 10 januari 2020 Niet in alle nieuwe apparaten zit 5Ghz, maar dat kun je weer terugvinden in je handleiding bij de specs.
marcow Geplaatst: 10 januari 2020 Auteur Geplaatst: 10 januari 2020 Ik heb even de specificatie van de TV nagekeken en zie het volgende staan: Standaardcompllantie en frequentiebereik: IEEE802.11a/n/ac 5180GHZ tm 5700GHZ IEEE802 11b/g/n 2412GHZ tm 2472 GHZ * frequenties en kanalen verschillen naargelang het land
Pionewbie Geplaatst: 10 januari 2020 Geplaatst: 10 januari 2020 Het bereik van het 2.4 GHz signaal is groter als het bereik van 5 GHz signaal en het heeft ook minder last van verzwakking door obstakels. Dat betekent dat er een grillig gebied is waar het 2.4 signaal sterker zal zijn als het 5 GHz signaal. Ieder apparaat kiest het signaal met de grootste sterkte en dat is dan vaak het 2.4 GHz signaal. Veel apparaten beginnen ook met scannen op de 2.4 GHz en als ze daar een verbinding krijgen zoeken sommige niet meer verder op de 5 GHz.
Penthe Geplaatst: 10 januari 2020 Geplaatst: 10 januari 2020 Dus als al je apparaten toch nieuw zijn en allemaal 5Ghz hebben zet je 2.4Ghz gewoon helemaal uit op je modem dan kan er enkel verbonden worden met de 5Ghz verbinding.
marcow Geplaatst: 10 januari 2020 Auteur Geplaatst: 10 januari 2020 Ja, dat klopt 2,4 staat uitgeschakeld in het modem,maar waarom staat er bij de Tv en telefoon in het thuisnetwerk 2,4 Ghz vermeld terwijl alles op 5ghz werkt Mvg Hans
Jürgen Geplaatst: 11 januari 2020 Geplaatst: 11 januari 2020 (aangepast) 15 uren geleden, marcow zei: Ik zie in het modem dat de optie Radio Channel Settings op automatisch staat aangevinkt 5 GHZ band is geactiveerd Als ik op mijn telefoon HUAWEI P Smart kijk bij instellingen kan ik geen optie vinden omdat te wijzigen van 2.4 naar 5 GHZ Toch begrijp ik dit niet de telefoon maakt toch verbinding met het modem en deze staat op 5GHZ Mvg Hans Of jouw Smart TV 5 GHz ondersteund weet ik niet omdat jij het merk / type niet-vermeld. Ik denk het vast wel omdat die de uitzendnorm A-C ondersteund. Jouw Huawei P Smart ondersteund volgens de specificaties van het type uit 2018 wel 5 GHz. Dus als jouw WiFi modem daadwerkelijk in de 5 GHz modus is ingesteld dan zal jouw Huawei ook de mogelijkheid beschikbaar moeten stellen om de WiFi modus 5 GHz te kunnen kiezen. Ga met de telefoon vlak bij de WiFi modem staan, dan zal je op de telefoon de keuzeoptie 5 GHz moeten zien anders is er ergens technisch iets mis en zou ik bij de provider te rade gaan. N.B. Als jouw Huawei zowel 2.4 als 5.0 GHz ondersteund dan laat de telefoon in de regel alleen de keuzeoptie 5.0 GHz zien als de telefoon ook een acceptabel 5 GHz signaal ontvangt anders krijg Jellen de keuze voor 2.4. 11 januari 2020 aangepast door Jürgen MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021
Psychosammie Geplaatst: 12 januari 2020 Geplaatst: 12 januari 2020 @marcow Het is heel simpel. Jouw modem ondersteunt 2.4 en 5 Ghz Jouw telefoon en TV zijn verbonden met de 2.4 Wifi. Dat heb je zelf ooit eens ingesteld. Enige wat je moet doen op TV en tablet is de 2.4 Wifi verbinding verwijderen en opnieuw een Wifi verbinding instellen. Als het goed is zijn er 2 Wifi netwerken beschikbaar op jouw Fritz. Ik heb bijvoorbeeld TP-LINK-ABCD en TP-LINK-ABCD-5G Maak met beide apparaten verbinding met -5G. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen