Ga naar inhoud


Channel Master 1.2Om


HansSurfer

Aanbevolen berichten

Beetje vreemd dat u niet eerder de bron hebt vermeld in deze topic. Plaatjes kopiëren beetje tekst toevoegen en markeren het is van "Sprietje" terwijl het van auteur Paul Wade is. Paul Wade heeft in PARABOLIC DISH ANTENNAS op laatste bladzijde vermeld waar hij zijn referentie/bron/informatie heeft gehaald. Dat is wel logisch Amerika staat betekend om mensen aan te klagen als er iets niet klopt. Ik vermeld altijd de bron op het forum waar ik de informatie heb gehaald (wel zo transparant). Anders kan ik worden beticht van plagiaat op het forum.

 

http://www.w1ghz.org/antbook/chap4.pdf

Op bladzijde 13. 

 

image.png.6dd68a95692f9f510381610e42b26743.png

 

image.png.4b4a3c78ed4b88b5a6536a1b1e6c155c.png

 

aangepast door Ventura
Link naar reactie
Delen op andere sites


16 uren geleden, Sprietje zei:

Maar beste drs. IJzerbout, als je de tekening niet snapt, zou ik hoofdstuk 4 van Paul Wade maar eens lezen

 

Nee Sprietje, hoeft niet. Ik heb genoeg kennis.

Die heb ik net als Paul Wade vergaard tijdens mijn loopbaan en voorafgaande studie.

 

Je moet er echt eens aan denken niet iedere keer weer zaken kwakkeloos over te nemen onder het motto van:

"If you can´t baffle them with Brilliance, dazzle them with Bullshit".

(Deze spreuk kwam overigens van W.C. Fields en niet van mezelf)

 

En zet er dan niet iedere keer je eigen naam onder maar de bron zoals Ventura ook al zei.

 

Aardruis treedt op bij zowel Prime Focus als ook Offset schotels maar is doorgaans te verwaarlozen. Beide soorten schotels hebben last van zijlobben.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Sprietje zei:

Voor iemand die niet met de materie bekend is, zegt het aangepaste plaatje wat ik laat zien meer dan die in de originele pdf.

 

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Je moet er echt eens aan denken niet iedere keer weer zaken kwakkelloos over te nemen onder het motto van:

"If you can´t baffle them with Brilliance, dazzle them with Bullshit".

(Deze spreuk kwam overigens van W.C. Fields en niet van mezelf)

 

 

Keurig verwoord. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het plaatje niet 1 op 1 overgenomen.
- ik heb het plaatje van de juiste f/D-verhouding genomen die voor consumenten schotels van toepassing is
- ik heb het plaatje met de juiste Illumination taper van 10 dB genomen die de hoogste overall efficiency heeft
- ik heb de verklaringen waar een heel hoofdstuk aan gewijd is in de tekening aangegeven met zoveel mogelijk Nederlandse woorden.
Met mijn afbeelding wordt meteen duidelijk wat daar in een heel hoofdstuk staat beschreven.
Zou ik dat niet hebben gedaan, had ik mijn naam er echt niet bij gezet.
Maar er zijn lieden op dit forum die alleen veel lawaai produceren maar weinig informatie aan het forum toevoegen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zult het plaatje vast wel goed bedoeld hebben maar wat ervan snappen doe ik echt niet. 

Verder moet je nog vermelden dat iedere feedhoorn frequentie afhankelijk is. 

Dus een feedhoorn met een rechte frequentie karakteristiek in het hele Ku bereik is er niet. 

Doet een feedhoorn op de ene transponder het beter dan andere transponder dan kan het bij een andere feedhoorn net andersom zijn. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ideale feedhoorn heeft de vorm van de reflector en zou dus voor een offset schotel idealerwijze ovaal moeten zijn.

De stralingskarakteristiek van de feedhoorn moet aan de randen van de parabool het 3 dB punt hebben. De overspil is dan te verwaarlozen. 

Een goede schotelfabrikant zal altijd een feedhoorn meeleveren die past bij de schotel. 

Ik ben persoonlijk een voorstander van een Prime Focus antenne omdat een ronde feedhoorn altijd verkrijgbaar is met precies de juiste belichting bij instelbare scalarringen. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat  klopt Dokter Anders IJzerbout ik heb hier ook primefocus gehad, de jonsa en triax 140 die nog in de schuur staat, alleen valt mij wel nu op met veel googlen

als de ringen vd primefocusfeed op gelijke afstand staan met bijv adf 120 dan krijg je een piek frequentie in je ku verloop vaan +- 11 ghz terwijl bijvoorbeeld

een feedhorn met ringen op verschillende afstand, het frequentieverloop gelijkmatiger verdeed is over de ku band.

 

Eigenlijk geld dit voor elke band, c,ku,ka..

 

Adf120-Feedhorn.jpeg

feedhorn-smw.jpg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Drs. IJzerbout zei:

De ideale feedhoorn heeft de vorm van de reflector en zou dus voor een offset schotel idealerwijze ovaal moeten zijn.

De stralingskarakteristiek van de feedhoorn moet aan de randen van de parabool het 3 dB punt hebben. De overspil is dan te verwaarlozen. 

Een goede schotelfabrikant zal altijd een feedhoorn meeleveren die past bij de schotel. 

Ik ben persoonlijk een voorstander van een Prime Focus antenne omdat een ronde feedhoorn altijd verkrijgbaar is met precies de juiste belichting bij instelbare scalarringen. 

 

Met de roterende laser in de lnb houder maakt een cirkelvormige beweging welke bij sommige schotels bijna exact de schotelrand volgt .

De openingshoek van zo'n ronde feedhoorn trechter is te vergelijken met de gevormde laserstralen , lijkt me dus niet dat ovaal hier op z'n plaats is .

 

 

 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Drs. IJzerbout zei:

Wel degelijk. Er zijn ovale feedhorns op de markt. 

Ik zal proberen te vinden wat erover op het www.

De schotel op het 2e filmpje is behoorlijk rond. 

Zijn die  ovale feedhoorns dan hoger als breder ? want bredere ken ik wel , veelal in de UK .

Ook ken ik ze die ovaal lijken maar dat is alleen de kap , de scalaringen zijn gewoon rond .

Die Visiosat schotel is op mijn scherm 185 mm breed en ik denk als je de rondingen door tekent ,  > 200 mm hoog .

 

edit : als je het filmpje stil zet staat hij geheel in beeld , 145 mm br X 160 mm h

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Phoenixx zei:

Als je dan een feedhorn heb met meer ringen en dus beter afgestemd, zou de spilover curve  dan minder worden ?

Ja, dan wordt de spilover minder maar dat heeft pas nut als het een veel grotere schotel betreft.

Kijk eens naar deze opengewerkte feedhorn voor een schotel van 12 meter voor een frequentie van 10,2 - 11,2 MHz.

10,2-11,2MHz feedhorn 12  meterschotel.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Drs. IJzerbout Zijn de scalar ringen de impedantie aanpassing tussen de golfpijp en de lucht? Kan het mij niet zo goed meer herinneren 😉 . Of is het toch een bepalende factor in de bandbreedte van de feedhorn en/of de belichting van de reflector?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...