Ga naar inhoud


Channel Master 1.2Om


HansSurfer

Aanbevolen berichten


Diamond  we gaan even verder per PM

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag ben ik met de Triax 110 met signaalverbertering verder gegaan..

 

Eerst heb ik expirimenten gedaan met de Triax 110 arm en heb deze 3 cm korter gemaakt met goed resultaat..

 

Toen heb ik de offset hoek iets verkleint naar 24,5 graad ipv 26 en dit leverde ook signaalwinst op..

 

Erna heb ik nog een stringtest verbetert met iets buigen en weer had ik meer signaal in lagere ber..

 

Ook heb ik een hoogte verstelbare gibertini feed op de triax arm geplaatst, past precies ;)

 

Toen heb ik een 4kanten dragerpijp van 20x20mm aluminium ipv het ronde standaat lnb pijpje zeer profe sories tussen de Lnb en de feedhorn  gezet en

fec 5/6 en 7/8 gaf met afstellen blokjesvrij beeld aan, het is handig om de nieuwe lnb inverto black pro over te zetten met black ultra als eerste gedeelte

omdat de conversion gain van max 72 db dan goed tot zijn recht komt met de black pro feedhorn waar ook een 4 kant pijpje in zit waar toen een verhaalje

signaal crosspolarisatie bij stond ter verbetering van het signaal, dit werkt erg goed.

 

Tot slot heb ik nog met verschillende feeds geexpirimenteerd, tot nu toe werkt het korte 4 kant pijpje van 4cm inv bu naar inv black pro feedhorn met 40

mm aanpassing het beste op de Triax 110.. ;)

 

# Hans surfer..
Wat betreft high gain lnb kan je zien op je signaal, met de eurostar 70 db lnb stond deze constant op 91 % terwijl deze met de bu op 89 % en met de

mti-ap8 flens lnb op 60 % stond.. De mti Ak54xt2n ga ik nog verder mee testen, zijn eigen feedhorn pakt minder signaal dan de bu feedhorn..

 

Of je koopt een bu en een inv pro single  die een 4 kante aansteluiting heeft op zijn flens, maak je van 2 1 lnb bu voor de gain en de pro voor de feedhorn..

 

Als je een aantal verschillende lnb`s hebt dan met satmeter aansluiten de signaal level waarde zien.. De best lnb schijnt ook 70 db te zijn zag ik her en der.

 

De skyware feed heeft 3 ringen en de ch master feed 4, hoe meer feedhorn ringen hoe beter je signaal. Wat bij de feedhorns  lastig is vor dx is de lange pijp

met c120 aansluiting. Anderen zeggen dat het niets uitmaakt met signaal verlies, maar hoe kortere pijp hoe meer signaal, ook als deze dicht is..

 

De patriot 51 graden feed presteerd beter dan de Skyware  en Ch master feed en is goedkoper kan je bij Eby bestellen voor 53 euries er zit alleen een andere

" c 120 " aansluiting op maar die heb ik afgezaagd en een andere c120 opgezet, dat ga ik veranderen ook met 4 kant pijpje voor de best 70 db  lnb..

 

Voor meer gain en selectiviteit kan je het beste de bu feed gebruiken afzagen met 2 cm rond pijp, dan 4 cm 4kant aluminium 20x20 mm en erna vastzetten

met ductape op de bu feedhorn met 2 cm rond pijp wat er nog aanzit, dan kan je de feedhorn klemmen op je 23-40 mm zwarte ring en de antennearm

aanpassen dat de bu feed dan in het brandpunt komt..

 

Dus ..>  bu lnb+ 2cm rondpijp afzagen ->> 4cm 40x40 aluminium 4 kkantpijpje ertussen zetten ->> dan de bu-feedhorn met 2cm pijp erbij afzagen en het

geheel aan elkaar zetten met ductape.. Dan zorgen dat je bu feed net aangeklemt kan worden met de 40mm ring..

 

Probeer je triax 110 op 25,5 offset te zetten en de benedenarm 3 cm verder gaten in te boren zodat de arm iets naar binnen gaat en weer vast te zetten,

heb ik meer signaal bij de Triax 110.. Ik test op 8w marqwur en al Jazeera  let wel op dat Marquer niet presies op 8w staat, bij al jazeera klein stukje

1,5 graad naar west bijdraaien..

 

Van de Triax wil ik toch een fibo contructie maken, spullen van de fibo 120 heb ik nog liggen, kom ik later op terug..

lnb-single-best-germany-high-gain-70-db-.jpg

scajn8w-103services.jpg

20x20mm-hv-dragertest.jpg

Akahera-fec56.-test.jpg

babylontv-8w.jpg

Lnbafstand-Triax110.jpg

8w-aljaz-invpro-bertest.jpg

Nilesat-promo-test.jpg

Fibotest-Triax-nilesat.jpg

i24news-8w.jpg

Inv-pro-verstelbare-gibyfeed.jpg

aangepast door Phoenixx
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te lezen hoe je aan het experimenteren bent. Even een paar aandachtspunten;

- Zorg voor goede elektrische verbindingen tussen al de golfpijp delen. De pijp is de afscherming van de "coax" , dus een slechte verbinding zal een slechtere signaal kwaliteit veroorzaken

- Als je de golfpijp gaat inkorten, en de antennes staan minder dan 1 golflengte (zeg 3 cm in dit geval) vanaf de opening, dan moeten de antennes volgens mij precies in het brandpunt van de schotel staan. Ik zou zelf een paar golflengtes golfpijp behouden, zodat dit minder kritisch is.

- Zodra je vierkante golfpijp gaat gebruiken, zorg dan voor een perfecte uitlijning van de antennes in de LNB met de vierkante golfpijp. Ook maakt dit de opstelling veel gevoeliger voor skew fouten.

- Mijn gevoel is dat je vierkante golfpijp te klein is van diameter, helemaal onder in de band. Probeer het eens met 25mm pijp..

- Er instaat mis-aanpassing op de overgang tussen de ronde en vierkante golfpijp. Ik weet niet hoe je dat hobbymatig kan oplossen. Maar daar verlies je zeker signaal.

 

Succes met het experimenteren!

aangepast door Big fellow
Wat toevoegingen

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...