OFDM Geplaatst: 27 februari 2020 Geplaatst: 27 februari 2020 Ik kom toch nog even terug op dit topic want deze satelliet bezorgt me inmiddels hoofdbrekens. De topicvraag over 11139 H is heel interessant vanuit de vraag welke beam deze transponder op uitzendt. Als ik deze transponder vergelijk tussen lyngsat en kingofsat dan lees ik resp. Europe A en Europe B beam. Nu heb ik deze transponder op een systeem geprogrammeerd en ik krijg een magere SNR van zo'n 8 tot 9 dB. Zoals dirk044 al meldt geen probleem van bitfouten, ook niet bij redelijk wat regen 2mm/u waarbij de SNR nog wat verder zakt tot 7 dB. Dat deze transponder met gunstige FEC is gekozen houdt misschien verband met de Europe A beam die een waanzinnig groot gebied bestrijkt en dus veel zwakker is dan Europe B? De opgegeven dBW van zowel de Europe A als B beam geloof ik inmiddels niet meer. Gisteravond zie ik tegelijk 3 transponders op deze satelliet met een 3 dB lagere SNR; Twee met H pol en één met V pol. Er was op dat moment geen slecht weer, bewezen door één transponder met V polarisatie die gewoon de normale SNR haalde. Rara hoe kan dit allemaal want vanochtend was, zoals ik al verwachtte, alles weer normaal.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen