Ga naar inhoud


Wat vind jij van het weer buiten op dit moment?- deel 4


ceesv

Aanbevolen berichten

Op 19-8-2020 om 21:18, drz zei:

Ja het aanschaffen van dit stukje vakwerk was echt een hele onderneming. Die 11 euro bij Welkoop voor de muizenval en de 7.50 voor de box bij Blokker was een rib uit mijn lijf en het gat uit de box smelten met een soldeerbout was een riskante bezigheid.. Zo'n bout wordt al snel 400 graden!

 

Regent het al bij jou? :D

 

 

Toen ik vanmorgen naar m'n dochter reed was er een beetje op buienradar niet zichtbare miezer. Heeft geen effect gehad in de regenmeter zag ik na thuiskomst.

Knudde dus.

 

 

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uren geleden, drz zei:

Pas maar goed op dat je niet in slaap valt achter het stuur.

Veel mensen, inclusief mijzelf, hebben in deze dagen regelmatig een soort van gevecht tegen de slaap tijdens het rijden.

Tip: Af en toe ruzie met iemand maken op de weg, dat helpt! 😀

Ik krijg dan gewoon een kopje koffie in het scherm van de auto als deze waarneemt dat ik niet helemaal scherp meer ben.

Wordt het erger dan gaat ook de dashcam protesteren, maar meestal gebeurd dat alleen als mijn broodtrommel ergens tussen geschoten is en ik die aan het zoeken ben of probeer te pakken.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dinsdag a.s. retourtje Hannover, ruim 700 km.

 

De rij assistent systemen nemen het meeste werk uit handen, gas geven, remmen en grotendeels sturen doet de wagen die voor mij rijdt.

En niet te vergeten de airco, die de wagen op een aangename temperatuur houdt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een luxe! Ben je niet bang dat je het rijden gaat 'verleren'? Het lijkt mij dat het reactievemogen afneemt na verloop van tijd.

 

Een dergelijk systeem voor 100% vind ik persoonlijk erg moeilijk. Stel dat er een storing optreed waarbij het gas blijft hangen of het stuur plots een eigen leven gaat leiden...

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

DE meeste moderne auto's zijn tegenwoordig " drive by wire"

De mechanische gaskabel en carburateur zijn iets van de vorige eeuw.

Stuurbekrachtiging is elektrisch, maar er is nog wel een mechanische verbinding met de stuurstangen.

Je kan altijd met spierkracht de stuur automaat over nemen.

 

Na ruim 100.000 km is mijn ervaring dat de assistentie systemen ervoor zorgen dat je minder vermoeid raakt en meer aandacht kan besteden aan het verkeersbeeld.

En die assistent is 100% alert, en ziet problemen sneller dan dat je dat zelf waarneemt.

 

Ik heb geen Tesla, die zijn al een niveau verder, maar juist daar zie je het dan ook soms mis gaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf het ook erg eng vinden, maar dergelijke software bestaat al vrij lang.

In bepaalde merken dashcam's zit een "lane-detector" die begint te waarschuwen wanneer de zijlijnen te dicht bij komen.

Ze kunnen ook waarschuwen wanneer je te dicht op een voorganger rijdt en ga zo maar door.

Deze detectie software is dus al vrij oud en zullen inmiddels relatief betrouwbaar zijn, maar daar zit de angst niet.

..het gaat mij meer om de hardware. Een blikseminslag in de omgeving van de auto kan enkele componenten een te grote afwijking geven dat de software onbetrouwbaar gaat worden.

..of erger, onderweg stuk gaat.

Een systeem kan gehackt worden waardoor "grappenmakers" de auto kan overnemen en onbestuurbaar kan maken...en noem maar op.

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elektronica neemt het niet van je over maar ondersteunt op het moment dat er wat fout dreigt te gaan.

Denk dat dat een wereld van verschil is tov. die veel te zwaar gesubsidieerde zelf rijdende elektrische auto's.

Ben jij net aan het zoeken hoe hard je op dat wegvak mag rijden en de voorganger duikt plotseling in de remmen dan neemt de parkdistance control het even van je over door zelf te gaan remmen.

Heb jij een bord gemist dan verschijnt het wel op het dashboard

Denk jij van "daar past mijn auto nooit in" dan druk je op een knop en beoordeelt de auto zelf wel of hij er in past of niet en zo ja dan regelt hij dat zelf wel.

Ben je de broodtrommel aan het zoeken en kom je over een witte lijn dan stuurt hij zelf even wat bij om geen gevaarlijke situaties te veroorzaken.

Ik heb nu ruim 340.000 op de teller staan en moet zeggen dat het gewoon uitstekend werkt dus de volgende auto heeft dit en wellicht nog meer van dat soort zaken aan boord.

Kijk er zitten ook voorzieningen op waarvan ik denk "wat moet ik er mee" zoals automatisch helling trekken, stuur verwarming, ruitenwissers/sproeiers op je koplampen enz.

 

Tegen het in slaap vallen kreeg ik een handige tip van de diëtiste nl. eet tussen de middag niet meteen je gehele lunch op maar bewaar 1 of 2 boterhammen en eet die pas op tegen 16.00 uur. Dit heeft 2 functies nl. je krijgt extra energie waardoor je minder snel in slaap sukkelt maar ook zal je lichaam bij het avond eten aangeven dat er minder gegeten hoeft te worden omdat er net nog wat gegeten is.

 

Wat ik alleen nog in elke auto mis is een navigatiesysteem die zodra je dichter bij huis komt de kop dichthoudt omdat ik daar de weg zelf wel weet.

"u heeft de bestemming thuis bereikt"  nee joh dit huis zie ik voor het eerst van mijn leven en deze straat ook nog nooit gezien 🥴

Ook beveiligingstechnisch zou dat veel beter zijn, heeft iemand je sleutels "gevonden" dan vertelt te auto wel waar je met die sleutels naar binnen kunt.😮

 

Vannacht overigens weer een plaknacht met nu buiten nog 23,5 graden en binnen 26 graden.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf baas over auto, de auto mag niets doen wat ik niet wil, ik bestuur rem enzovoort, geen systeem hoeft dat voor mij over te nemen of mij te helpen ik ben zelf mans genoeg om op tijd te reageren, ik rijd al ruim 30 jaren schade vrij en dat blijft wat mij betrefd ook zo zodra ik bemerk dat ik niet goed meer kan autorijden dan stop ik ermee.

 

Hier binnen trouwens nog altijd 29.2 graden met een luchtvochtigheid van 97%, buiten is het 27 graden met een luchtvochtigheid van 95%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo dacht ik er ook over tot ik een auto kreeg waar alles gewoon al op zat.

In het begin alles uitgezet onder het mom van "dat hoef ik niet" maar elke keer dat hij naar de garage ging stond alles weer aan en dat uiteindelijk maar zo gelaten en nu is het soms wel makkelijk.

Soms laten deze systemen je ook beter rijden, want wie heeft dat niet dat als er weinig verkeer op de weg is dat je wel eens vergeet je richting aanwijzer aan te zetten als je een auto inhaalt?

Doe je dat met deze systemen dan gaat hij meteen protesteren en helpt je er aan herinneren dat je je richting aanwijzer moet gebruiken.

Ook mis je wel eens een bord en denk je bij jezelf "wat is de toegestane snelheid hier?" of heb ik hier voorrang? dat verschijnt nu gewoon in het display.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben ook baas over mijn eigen rijgedrag, maar toch heb ik een automatische transmissie.

Dat handschakelen voegt niets toe, en die routine handeling, handmatig schakelen,  leidt alleen maar af.

 

De rij assistentie systemen ondersteunen je, en nemen je routine handelingen uit handen.

Daardoor kan je meer aandacht besteden aan het verkeersbeeld.

Verder zorgt het systeem voor altijd voldoende afstand tot je voorganger en mist het de schrik seconde wanneer je voorganger plotseling in de remmen gaat.

Ik heb ervaren dat op de snelweg de wagen al begon te remmen voordat ik gemerkt had dat iedereen plotseling langzamer ging rijden omdat er een auto in de greppel lag.

 

En helemaal ideaal is de assistentie in de file, gewoon ontspannen, de wagen start en stopt zelf en volgt de voorganger zonder dat je zelf iets hoeft te doen.

 

In de lucht zijn deze systemen, de auto piloot al jaren in gebruik, bij auto,s is het ervan afgeleid.

 

Of dacht je echt dat een piloot 10 uur zelf vliegt?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ceesv zei:

Dat handschakelen voegt niets toe, en die routine handeling, handmatig schakelen,  voegt niets toe.

Het vertraagd alleen maar en men heeft minder controle over het stuur hetgeen je aan al je voorliggers ziet die net de bocht insturen en moeten schakelen.

 

erg klam hedenochtend en heel veel minder frisse wind dan gisteren

wordt tijd dat het tijd wordt

 

tijd voor afkoeling

Beat Dis

Bomb The Base

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vannacht de airco op 'ontvochtigen' ingesteld, dat scheelde al een boel geplak vannacht.

 

(is er ergens een topic met 'autotechniek' ?)

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...