Ga naar inhoud


Einde FM zenders in Nederland nadert?


ceesv

Aanbevolen berichten

Een omschakeling naar DAB+ zal de Chinese economie iig. flink stimuleren. Helemaal als het net zo'n sof gaat worden als DAB.

Kunnen ze weer een paar landen indirect kopen en hun invloed hier in kikkerland (zie ze trouwens steeds minder, die kikkers) verder vergroten.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 7-3-2020 om 11:01, drz zei:

Nu ik dit topic lees krijg ik zin om mijn 3 meter zendertje weer eens aan te sluiten.😁

Het toeval wil dat ik deze weer eens vond op zolder die ik van de week aan het uitruimen was.

 

..ik kan niet wachten tot deze band wordt opgedoekt.😄😄

Juist, en geef het dan aan de piraten die de FM ontdekt hebben en er uiteindelijk vanaf gegooid zijn.

Dan luister ik graag naar de etherpiraten op de FM, en laat de digitalisering voor wat het is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@cookie monster, dat is geen schande vind ik.

Zelf luister ik graag naar kortegolf SSB.

Niet alleen omdat ik dat spannend vind maar ook vanwege het sfeertje.

 

Helaas heb ik mijn Yeasy allbander al een tijd geleden verkocht zodat er slechts een herinnering overblijft, maar misschien komt er ooit nog eens eentje terug.

En soms tijdens lange autoritten heb ik de AM ook nog wel eens aanstaan, maar dat is eerder uit sentiment dan dat ik geniet van de geweldige geluidskwaliteit.....en natuurlijk uit nieuwsgierigheid..

Dit gezegd hebbende zal ik eens kijken of er op mijn radio LW te ontvangen valt....ook best leuk..

  • Like 1

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, drz zei:

Dit gezegd hebbende zal ik eens kijken of er op mijn radio LW te ontvangen valt....ook best leuk..

LW , goeie ontvangst alhier , maar de Franstalige RTL vind ik helaas niet interessant !!

https://fmscan.org/main.php?reset=1&r=m&m=s

17 uren geleden, drz zei:

@cookie monster, dat is geen schande vind ik.

Inderdaad , mercikes :)

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-3-2020 om 07:38, drz zei:

Dit gezegd hebbende zal ik eens kijken of er op mijn radio LW te ontvangen valt....ook best leuk..

Binnenkort weer een LW zender minder RMC Info op 216.  En RTE 1 op 252, is sinds het terugschroeven tot 50 KW haast niet meer te beluisteren door RTA dat met 1500 KW op dezelfde frequentie zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

FM is meer voor commerciele omroepen en na de komst van DAB+ geheel overbodig geworden.

Met AM en LW kun je nog echt naar DX stations luiteren uit andere landen. Ok, de meesten ook commercieel of staatsomroep, maar de lange afstand maakt het spannend.

..overigens heeft mijn radio in de auto LW ontvangst, maar hoor vrij weinig wat waarschijnlijk te wijten is aan de actieve antenne.

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-3-2020 om 10:15, drz zei:

FM is meer voor commerciele omroepen en na de komst van DAB+ geheel overbodig geworden.

 

Dat lijkt me sterk overdreven... de eerste 10 jaar zeker niet "geheel overbodig".

In de meeste auto's zit wel een FM radio, die geen DAB kan ontvangen...  De meeste mensen hebben wel 1 of meer draagbare radio's, allemaal uitsluitend FM...

Ik blijf bij mijn standpunt dat de radiobranche zelf moet uitmaken in welke omroepband ze willen uitzenden. Een staat heeft dat niet te dicteren. Ze kunnen advies geven als ze dat willen, en proberen te rechtvaardigen waarom ze een bepaalde richting dwingen... Dwingen kan uiteraard... je verbiedt iets, en klaar, maar dan hebben we het niet meer over een democratie uiteraard... het gaat om het luisteren naar de Radio.... even het perspectief behouden zou ik zeggen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heeft het voor nut om beide omroepbanden in leve te houden?

DAB+ werkt, heeft zich inmiddels meer dan bewezen en de FM band is dus overbodig.

Het uitfaseren duurt veel te lang en fabrikanten maken nog steeds FM radio's. ..en dit is dus de angel.

Wanneer fabrikanten stoppen met het maken van FM radio's en winkeliers stoppen met de verkoop, pas dan zit de vaart er in.

 

Als overheden nu graag willen dat mensen overstappen naar een nieuw platform, dan volstaat een lullig radio of tv spotje niet meer.

..tenzij ze gewoon de stekker er uit trekken zoals Noorwegen.

 

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, drz zei:

Wat heeft het voor nut om beide omroepbanden in leve te houden?

En wat is er volgens jou voor nut om die oeroude banden te gaan gebruiken zoals LW, MW en KW? Dat is toch net zo onzinnig daar de zenders uitbaten op DAB+ voor iedereen geld oplevert en naar die zenders wordt geluisterd, mobiel of statisch.

Met andere woorden wegens de antennes, wattage, reikwijdtes en doelgroep spreekt alles ervoor DAB+ gewoon te accepteren en de analoge FM zenders uit te schakelen.

Ik luister echt niet naar Long Wave voor dagelijkse informatie en muziek. Dat mag een ieder natuurlijk wel als hobby willen.

Maar gezien kosten baten, hetgeen je bij FM en DAB+ beiden in stand houden nutteloos vindt moet je die "spannende" zenders dan zelf gaan bekostigen voor die staatsomroepen en commerciëlen welke jij in je Tschaika GAZ-13 autoradio kan ontvangen.

 

 

Cry Me A River

Dinah Washington

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De MW en LW banden kunnen in geval van calamiteiten nog enig nut hebben vanwege de grote reikwijdte.

Het is voordeliger om in het buitenland één hele grote zender neer te zetten dan meerdere grote zenders in het land zelf.

Digitaal is te storingsgevoelig, FM is niet te gebruiken vanwege de 'short range', dus persoonlijk zie ik het nut nog wel in van lange en middengolfzenders.

De korte golf is een twijfelgevalletje, hoewel daar ook grote afstanden overbrugt kunnen worden.

 

Maar noem nu zelf nog eens het nut van FM, behalve dat iedereen een dergelijke ontvanger heeft?

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Tonskidutch zei:

En wat is er volgens jou voor nut om die oeroude banden te gaan gebruiken zoals LW, MW en KW?

DAB+ , slechter bereik , FM , ook al is het geluid niet alles , heeft toch al die jaren gedraaid !!

Het geruis op FM verminderen , proberen via ontvangstverbetering , zoals FM-DX ;)

LW , MW en KW , gewoon leuk om te ontvangen , en wat het geluid betreft , vind ik geen probleem !!

En ja , reikt veel verder dan , DAB+ !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
55 minuten geleden, cookie monster zei:

DAB+ , slechter bereik

Eh, nee, niet in de auto.

Alleen jammer dat het in Frankrijk nog niet breed is uitgerold.

De laatste maanden is men wel druk bezig met steeds meer DAB+ uit te rollen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...