Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
7 minuten geleden, ceesv zei:

DAB+

Ik dacht des te hoger de frequentie , des te gevoeliger ivm hindernissen ??

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

• Moderator
Geplaatst:

Langs de weg valt dat wel mee.

En er zit foutcorrectie op het digitaal signaal, wanneer er iets niet ontvangen wordt, kan dat in zekere mate gereconstrueerd worden.

Ik ervaar een ongestoorde ontvangst in geheel Nederland, Duitsland en Belgie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

De frequenties van 200Mhz zijn niet zo heel erg veel slechter qua bereik dan de 100Mhz band.

DAB+ heeft een enorm nadeel: De bandbreedte.

Een DAB+ transponder, neem bijvoorbeeld kanaal 11c, is tegen de 2Mhz.

Bij FM is dat ongeveer 300-350Khz.

Heb je bij een fm zender ongeveer (pak hem beet) 20KW, dan heb je voor DAB+ al snel het 4 voudige nodig om dezelfde afstand te kunnen overbruggen.

Daar staat weer tegenover dat FM maar een enkele carriër is met een enkel radiostation, bij DAB+ zijn dat er al snel 20 in redelijke tot goede kwaliteit.

Ga je het aantal stations afzetten tegen hetzelfde aantal FM stations, dan begrijp je dat DAB+ een heel stuk zuiniger in gebruik is.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

• Moderator
Geplaatst:

Maar bij digitale ontvangst heb je voldoende aan een veel kleinere s/n, en als ik mij niet vergis is het DAB signaal een digitale stream, een multiplex odfm gemoduleerd signaal.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Dat is correct.

Tel daar ook bij op dat de DAB+ signalen uit meerdere steunpunten bestaan die elkaar overlappen, zodat het lijkt als of er een gigantische zender in de lucht is maar eigenlijk bestaat uit meerdere kleinere steunzenders.

Hoe deze techniek precies in elkaar zit weet ik ook niet exact, maar ik denk dat je dit kunt vergelijken met meerdere wifipunten binnen een ruimte.

...maar waarschijnlijk ook weer niet! :D

Het is in feite simpelweg software wat door de ether gaat.

Bij FM zenders heb je ook meerdere steunpunten, maar die wijken af van frequentie en wanneer de zogenoemde 'AF' (alternatieve Frequentie) uit staat moet je deze handmatig weer ergens opzoeken.

Dankzij deze DAB+ techniek is het mogelijk om buitenlandse radiostations tot ver over de grens te ontvangen, omdat er altijd wel ergens een steunzender is die het signaal bij jouw ontvanger weet te bezorgen..

Leuk voorbeeldje: Wanneer ik bij Baraque de Fraiture rijdt, ik de nederlandse zenders nog prima ongestoord kan ontvangen.

(ok, de hoogte van 650 meter boven zeeniveau helpt natuurlijk ook wel eens klein beetje ;) )

Binnen Luik is het signaal slecht te ontvangen, maar eenmaal daar voorbij de 'berg' op gaat het tot ver in België vrij goed.

Zelfs tot in Luxemburg onder bepaalde omstandigheden!

Anderzijds kan ik in de omgeving van Veenendaal op bepaalde punten de Duitse radiostations goed meekrijgen.

Nadeel, bij zogenoemde "goede condities" en andere propagatie verschijnselen kan het DAB+ flink verstoord worden....maar bij FM is dat ook zo in de vorm van interferentie.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Geplaatst:
2 minuten geleden, ceesv zei:

Langs de weg valt dat wel mee.

OK , maar vermoedelijk zijn er nog binnenwegentjes waar de ontvangst toch nog tegenvalt ??

https://www.dabplus.be/nl/bereik

Of in de provincie Luxemburg ??

https://www.dabplus.be/fr/couverture

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Geplaatst:

Baraque de Fraiture of Baraque Michelle daar noem je ook locaties op daar zie

je de schoorstenen van KNP (sappi) in Maastricht heb daar op 2 meter makkelijk 

verbindingen met Amsterdam gemaakt .

Ik lees ook berichten dat het dab netwerk niet goed dekkend is.

Geplaatst: (aangepast)

Wat is "niet goed dekkend"? Volgens mij is BNR nabij Nijmegen ook niet te ontvangen op FM.

Landelijke dekking BNR

aangepast door drz

Geplaatst:

Was niet in Scandinavië het luisteren naar de radio gigantisch afgenomen na invoering van DAB+?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Geplaatst:

De dekking vab DAB+ deugt wat mij betreft nog altijd voor geen meter.

Radio West knalt hier in Almere keihard binnen.......

Terwijl ik voor de eigen regionale zender naar de keuken moet verhuizen.

Ooit waren dit soort dingen vrij goed geregeld in Nederland.

Maar we moesten zonodig privatiseren in dit land.

In de auto zal het misschien allemaal best wel lukken.

Maar sommigen van ons luisteren ook in huis naar de radio.

Zolang de dekking niet deugt zal de FM band in stand moeten blijven.

Geplaatst:

Ik heb zo'n DAB+ antenne zelf gemaakt, zoals hier op forum eens werd getoond. Hier een 100 tal zenders te ontvangen. Maar inderdaad met de gewone spriet , alleen maar de sterkste die binnenkomen.

Geplaatst:
17 uren geleden, luisteraar zei:

Baraque de Fraiture of Baraque Michelle

dat is niet hetzelfde voor de goede orde

Fraiture is een Dorp dat enkele kilometers verder op ligt (en weer meer in een dal ligging)

Baraque Michelle is een hotel / pension dat het startpunt is voor de wandelaars / skiërs op de hoge venen (een plateau ligging)

Op de grote parkeerplaats tegenover het hotel Baraque Michelle stond vroeger een frieten kot waar je fameus lekkere dikke Belgische friet kon krijgen met mayo (1967)

of die laatste er nu nog staat weet ik niet

en als je de Sappi schoorstenen kunt zien heb je heel goede ogen of je verwisselt het met de schoorsteen van de gasfabriek Maastricht of de geschiedkundige reeds afgebroken schoorsteen van de Koninklijke Nederlandse Papierfabriek.

dus zien en horen op de genoemde locaties is toch verschillend volgens mij en dit behoort toegelicht, of drz nu FM of DAB+ bedoeld is onduidelijk

17 uren geleden, drz zei:

Leuk voorbeeldje: Wanneer ik bij Baraque de Fraiture rijdt, ik de nederlandse zenders nog prima ongestoord kan ontvangen.

(ok, de hoogte van 650 meter boven zeeniveau helpt natuurlijk ook wel eens klein beetje ;) )

ik schat in dat het de FM radio is van de Zendmast Maastricht Daalhof

Mr. Blue Sky

Electric Light Orchestra

• Moderator
Geplaatst:

Ik kan de ontvangst van Nederlandse DAB zenders uit eigen ervaring op die plek bevestigen.

Op de gehele E25 in Belgie is DAB ontvangst beschikbaar.

Geplaatst: (aangepast)
5 uren geleden, Tonskidutch zei:

.

dus zien en horen op de genoemde locaties is toch verschillend volgens mij en dit behoort toegelicht, of drz nu FM of DAB+ bedoeld is onduidelijk

ik schat in dat het de FM radio is van de Zendmast Maastricht Daalhof

Ik bedoelde de ontvangst op DAB+. 

overigens is een stukje verder een soort van truckerscafe / camping / restaurant, niet ver van de rotonde een plaats waar men ook lekkere frieten kan, of kon kopen..

De eigenaar is helaas een paar jaar geleden overleden maar weet niet of zijn vrouw het nu heeft voortgezet.

Mocht het nog bestaan dan is dat een aantrekkelijke plaats om friet te halen of ander lekkers..

Sorry, moest even offtopic. 

aangepast door drz

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...