Ga naar inhoud


Nieuw klaagonderwerp


Psychosammie

Aanbevolen berichten

dat staat ook niet op de verpakking maar is verstopt onder E nummers zodat het minder erg lijkt.

even een kopie uit de lijst met E nummers

Karmijn, of eigenlijk karmijnzuur, is een natuurlijk organisch en dierlijk pigment dat in aquarelverf en olieverf wordt gebruikt, maar ook als kleurstof voor voedingsmiddelen, of in cosmetica zoals lippenstrift. Het pigment heeft E-nummer  E120. In cosmetica heeft de stof nummer CI 75470. Karmijn heeft een naar paars zwemende rode kleur, bekend onder de naam Cochenillerood.

 

en dit staat op de site van Venko

Gelatine is een uitstekend bind- en geleermiddel met heel specifieke eigenschappen. De structuur (kauwbaarheid en stevigheid) van sommige snoep wordt voor een belangrijk deel door gelatine bepaald. Op de verpakking staat of er gelatine in het product verwerkt is. Dit is uitsluitend afkomstig van varkenshuiden, behalve bij engelse drop is het afkomstig van runderen. Vervanging van gelatine zou onaanvaardbare structuurwijzigingen tot gevolg hebben.

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 minuten geleden, gerrit B zei:

dat staat ook niet op de verpakking maar is verstopt onder E nummers zodat het minder erg lijkt.

even een kopie uit de lijst met E nummers

Ik heb hier zo'n pak roze koeken liggen en daar staat gewoon karmijn op als kleurstof.

En het interesseert mij geen ene moer dat ik luizen vreet.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe kan het drop merk van de reclamespot op tv zeggen volledig veggie te zijn. Die spot is gruwelijk irritant maar dat is mijn mening omdat het hondje met drie poten in de spot het doet lijken alsof dat missende pootje is gebruikt voor gelatine te maken. En dankzij het veggie dropmerk van die kat kan de hond nu leven. Maar dit alles is mijn interpretatie, misschien ziet iemand anders een andere boodschap in die reclamespot.

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms is het wel handig als je weet wat je eet en E120 staat toch op veel voedselpagina's in het rode rijtje als verdacht omdat het vooral bij kinderen bepaalde reacties op kan wekken.

Of dat komt door de rode kleurstof in de koeken of juist door de grote hoeveelheid suiker in die koeken dat durf ik niet te zeggen.

Ik laat de roze koeken (en alle andere koeken waar meer dan 20% suiker in zit) dus vooral staan om de grote hoeveelheid suiker die er in zit.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, sat87 zei:

En hoe kan het drop merk van de reclamespot op tv zeggen volledig veggie te zijn.

Die worden dus wel van de zoethoutwortel gemaakt, helemaal veggie zijn ze niet want er wordt nog bijenwas gebruikt om te voorkomen dat ze aan elkaar plakken.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach mij maakt het ook niets uit ik eet wat mij smaakt, drop heb ik al jaren niet gegeten maar heb pas geleden een pakje muntdrop mogen ontvangen enkel moet ik hem nog open maken. Voorheen ging namelijk zo´n zakje drop gelijk leeg :) Maar 260 gram is me nu toch net iets te veel van het goede om achter elkaar op te eten.

 

Normaal gezien doet ik zelf nergens suiker in en eet eigenlijk ook niet echte zoete produkten op bananen na dan. Dus al dat zoets wordt hier zo en zo over geslagen op dat zakje drop na dan want die gaat binnenkort toch echt open.

 

Als er luizen op de roze koeken zitten dan waarschijnlijk ook op de tompoezen die ik Nederland best wel vaak worden gegeten?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier een link

kdvw over kleurstof

zodat je kunt zien hoe ze aan de rode kleur voor o.a. de koeken komen.

De Tompouce kan inderdaad ook met deze kleurstof gekleurd zijn, de ambachtelijke bakker zal echter vaker rode bieten kleurstof of ipv. water frambozensap gebruiken om de kleur aan de zoete laag te krijgen. Vroeger werd ook de Karmozijnbes gebruik om de E120 kleurstof te verkrijgen en van deze plant zijn de wortels stengels en bessen gewoon giftig.

Wij hebben deze oosterse Karmozijnbes in de tuin staan (wie hem wil hebben mag hem op komen halen) en als vogels de bessen hebben gegeten en op je witte tuinmeubelen of tegels schijten dan wordt je er druk mee om de rode kleur er weer af te krijgen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben nu helemaal op de Aperol. Welke kleurstoffen zitten daar in?

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aperol is gewoon de slappe variant van Campari.

Camparie = 21 - 25% alcohol Aperol is 11% (muv. Duitsland want daar is het 15%)

Verder is er geen natuurlijk E120 gebruikt voor de kleur maar het kunstmatige E124 (schijnt niet echt goed te zijn voor astmapatiënten)

De bittere smaak verkrijgt men door de wortels van Gentiaan te gebruiken.

Ondanks de bittere smaak zit er toch ook vrij veel suiker in.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mjah, nu zou ik een heel erg lang betoog kunnen houden, maar dat zal ik jullie besparen. Feit/probleem is simpelweg dat wij ons boven de natuur hebben verheven. Wat daarvan de reden is weet ik niet, ben geen antropoloog/psycholoog.

Feit is echter dat we 'gewoon' nog deel zijn van dezelfde natuur met dezelfde (voor ons) nare eigenschappen. We moeten eten om te overleven net als de dieren. Een dier eet omdat het moet, zal hun niet boeien waar het vandaan komt. Eten is eten!!

Ze weten vanuit overlevering/instinct wat ze kunnen eten.

Wij hebben de mogelijkheid om te redeneren (wat ons van dieren onderscheidt) en een hele cultus om eten (voedsel) bedacht. We hebben er zelfs maatschappelijke 'regels' aan verbonden... Maar down to the 'nitty-gritty' moeten we gewoon voedingsstoffen tot ons nemen. Onze voorvaderen hadden geen cuisine, die hingen (met gevaar voor eigen leven) gewoon met hun tanden aan een beer, hert. Gewoon wild vlees en meer wat ze in het wild konden vangen. Ook larven en insecten waar we nu van zouden gruwelen.....

 

Kijk maar eens wat er van je eet etiquette overblijft in een noodsituatie!! Zelfs ons eigen vlees is dan plots wél goed genoeg!!!!

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, gerrit B said:

Denk dat er dan nog maar weinig vegetariërs ed. over blijven en er gegeten wordt wat er te verkrijgen is.

Er is geen vegetarier die van mij een stuk vlees krijgt in een noodsituatie ze zitten namelijk al jaren tegen mij te zeiken dat ik geen vlees meer moet eten. Dan krijgen het ook niet van mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht ben jij in die noodsituatie wel het vlees voor die vegetariërs. Heb je daar wel eens aan gedacht? :) :) 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...