Ga naar inhoud


Nieuw klaagonderwerp


Psychosammie

Aanbevolen berichten


17 uren geleden, gerrit B zei:

Nou in media die ook kritiek durft te geven lees ik toch wel wat anders.

In de jaren 80 zou de zure regen de oorzaak zijn van massale sterfte van bossen ed. en de Duitse onderzoeker Bernhard Ulrich wakkerde toen de paniek aan met dat de Duitse bossen op het punt van afsterven zouden liggen.

Uiteraard veroorzaakte de uitstoot van zwaveloxide en stikstofdioxiden flink wat narigheid en had de reductie daarvan een positief effect maar met een reductie van 75 en 30 procent zou je denken dat de bossen er nu dan fris en groen bij zouden staan maar de praktijk is toch wat anders.

Het grote ‘Waldsterben’, zoals Ulrich het toen noemde bleek allemaal, naar mijn mening, nog wel mee te vallen en bleek vooral ook veroorzaakt te worden door weersomstandigheden, ziektes, schimmels, knagende kevers en ander plaaggeesten.

Loop je door een bos met veel dode bomen dan komt dat dus echt niet door de zure regen uit de jaren 80 maar eerder door allerlei beestjes die zich tegoed doen aan die bomen en door slecht onderhoud van de bossen door zieke bomen te laten staan zodat er nog veel meer beestjes kunnen komen die nog meer bomen beschadigen.

 

 

Veel planten kunnen absoluut niet goed tegen regen waar beeldhouwwerken in oplossen en sparren zijn er erg slecht in. Natuurlijk slaat de rest dan toe als ze verzwakken.

Als in een natuurlijk bos cq. oerwoud af en toe een woudreus sneuvelt, dan gaan natuurlijk de reducenten aan het werk. Gelukkig maar, anders was het snel afgelopen met een groot deel van het leven op deze planeet, vooral de meer ontwikkelde zoals de mens . In wat jij een slecht onderhouden bos noemt leven trouwens een aantal keer zoveel soorten organismen als in een aangeharkt bos; vergelijk het maar met een aangeharkte tuin (mooie kattenbak met links en rechts een plantje) en een wilde tuin (die katten veel leuker vinden) met tientallen meer zoveel soorten.

Als er heel veel dode bomen zijn is er iets mis en helemaal als er zoals ik bij de overgang van (vroeger oost) Duitsland naar Tsjechië zag waar kilometers lang alle bomen dood waren.

En dat echt niet door wat kevertjes.

aangepast door minplus

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zijn de meningen dus wel over verdeeld.

Dat een boom omvalt en opgepeuzeld wordt door allerlei beestjes, prima niets mis mee dat bedoel ik ook niet met slecht onderhoud.

En de kilometers bos wat dood is gegaan komt echt niet alleen door de zure regen maar toch veel meer door een kevertje en wel de schorskever.

Een zwart beestje van slechts 5mm maar die wel onder de barst een gangenstelsel graaft. Is dat 1 kevertje dan is er nog niets aan de hand maar zijn het er honderden dan is een boom gewoon ten dode opgeschreven.

Met goed onderhoud bedoel ik dus de bomen opzoeken die door dit beestje of andere beestjes zijn aangetast en preventief gaan ruimen voordat de eitjes uitkomen en er nog veel meer van die beestjes komen.

Ook hier in de omgeving is dit kevertje opgedoken en zijn al hele bossen geveld om erger te voorkomen.

hier een leuk artikel erover

kever vreet Duits bos kaal

 

Ik zie het slecht onderhoud zoiets als wat er gebeurd met de buxusmot

Hoeveel buxusboompjes zouden er in de vrije natuur staan en hoeveel bij mensen in de tuin?

Precies waarschijnlijk 99,9% staat bij mensen in de tuin en die andere 0,1% is gedumpt uit de tuin in de natuur.

Als je door een wijk loopt hoeveel kaalgevreten of bijna kaal gevreten bosjes zie je dan?

Hier in de omgeving dus heel veel.

En dan komen ze bij mij vragen hoe het kan dat die van ons er nog zo goed uitzien?

Nou simpel omdat ik mijn buxushaag goed in de gaten hou en zie ik een plekje wat aangevreten is of waar een soort spinnenrag zit dan ga ik op zoek naar de rups die dit veroorzaakt en help deze naar de eeuwige buxusvelden.

Een buurvrouw verderop die beweerde "daar moet je juist niets aan doen", "die rupsen verpoppen en dan vliegen de vlinders vanzelf weg"

Natuurlijk joh ..........🥴 naar de tuin van de buren om daar eitjes te leggen op de buxus zodat die bosjes door de volgende generatie ook kaal gevreten kunnen worden.

Zou een ieder actief bezig gaan met het bestrijden, en dat hoeft dan helemaal niet met gif maar kan gewoon met de hand, dan zal het probleem al snel minder worden.

 

 

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kevertje is niet het probleem. In het laatste stukje staat de echte reden.

 

Quote

Monoculturen zoals hier, waar alleen maar naaldbomen groeien, zijn ideale broedplaatsen voor schorskevers en ander ongedierte

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus zal je, net als ik met mijn buxus, actief onderhoud moeten plegen om dat ongedierte te voorkomen als je zo'n monocultuur gebruikt in productiebossen en niet zoals in de jaren 80 en 90 alles alleen maar op de zure regen gaan schuiven.

Dat zelfde gebeurd nu ook met de CO2 en stikstof, alleen die 2 zijn de oorzaak van alle problemen en voor de rest niets, we zoeken een boswachter die het wel wil ondersteunen en al zijn toch al zeldzame plantjes jammerlijk ziet verdwijnen, laten wat dode bomen zien, stukken bos vol brandnetels en bramen en voila we hebben de oorzaak en het bewijs.

Maar we laten onderbelicht dat het waterpeil ook wel eens flink kan zijn gezakt, er wat uurtjes extra zon zijn geweest, de temperatuur soms wat hoger is opgelopen enz. en dat daardoor sterkere planten juist beter kunnen overleven. Bedenk zelf dan eens waarom de zeldzame plantjes juist zeldzaam zijn geworden en je zal snel tot de conclusie komen dat elke zeldzaam beestje, plantje of wat dan ook zeldzaam is omdat het zeer specifieke eisen stelt aan de omgeving waarin het leeft.

Ik sprak eens iemand met bovengemiddelde kennis op dit gebied en die merkte op "pas als je de kakkerlak zeldzaam ziet worden dan zou ik me pas echt zorgen gaan maken"

 

Persoonlijk vind ik dat het probleem van helaas steeds meer eenzijdige berichtgeving waarbij vaak een blik deskundigen wordt open getrokken die een bepaalde mening onderbouwen en dat is dan meteen de enige echte waarheid.

Het grootste probleem is dan dat vrijwel iedereen als makke schapen volgt en een ieder die wat anders beweerd bij voorbaat verketterd wordt.

 

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Psychosammie zei:

Dat kevertje is niet het probleem. In het laatste stukje staat de echte reden.

 

 

Waarbij monoculturen gevoelig zijn voor alles wat even anders is.

Heerlijk toch, mijn vakgebied, ik geniet er al 50 jaar van.

Vallen de kevertjes, CO2, zeldzame plantjes, dooie bomen, waterpeil, kakkerlakken en zure regen volledig onder.😎

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezeik in de Milieustraat (en anders wel bij de vuilnisophaler).

 

Op een uitbouw met plat dak had ik PVC dakbedekking. welke onlangs is vervangen.
De dakdekker zegt dat PVC "ideaal" is, o.a. omdat het recyclebaar is.
Afijn, ik moest de oude PVClaag wel zelf het afvoeren.
Keurig alle oude PVC ontdaan van schroeven en ringen, zodat het zuiver materiaal is.
Ook onderdoek apart verpakt en de mastiekhoeken van (piep)schuim apart in zakken verzameld.
Met milieeupas op stap naar de Albionstraat.
De wachttijd was zaterdag 2 uur, ben met de zooi weer naar huis gereden.
Maandagmorgen was het niet beter. Hoewel er sporadisch een auto van het terrein af kwam liet men er 1 auto per 2 minuten op.
Zogezegd vanwege corona mocht het niet te druk zijn.
Om onduidelijke reden leek het of mensen 2 of 3 keer rondjes moesten rijden, alsof ze nogal eens op de verkeerde stortroute zaten.
Uiteindelijk was ik aan de beurt.
Ik toonde mijn pas, en wees aan wat ik bij me had.
De controleur/portier verwees me naar de baan 1: ik mocht gratis storten.
Boven aangekomen kon ik mijn schuimtroep lossen... dacht ik. Maar nee, de bewaker was kieskeurig en wilde alleen wit piepschuim, geen schuim-van-isloatiepanelen-met-alufolie. OK, zeg dan maar in welke bak het dan moet. "Restafval". U moet terug en betalen"
Dan de zuiver gescheiden PVC. Dat bleek óók niet goed genoeg. Of het nou bouw- dan wel restafval was weet ik niet meer maar ook hiervoor moest ik terug om te betalen.
Nou, dan maar terug en kiezen voor de betaalbaan, echter deze was afgesloten met pilonen.
Ik stap uit de auto en vraag aan de portier hoe ik betaald kan storten. Dat kon als ik in de "gratis storten baan" ging staan, maar daar was het dus file en kon ik er moeilijk tussen.
"Maar U kunt het ook gewoon thuis in de grijze container gooien", zei hij.
Dus heb ik rechtsomkeert gemaakt en de spullen weer mee naar huis genomen ter deponering in het grijze containervak.
Echter vorig jaar stond ik er toevallig bij dat mijn container werd leeggemaakt, waarin een gebroken betonband zat.
De vuilnisman klapt het deksel open en roept: "Dat is bouwafval! Dat mag er niet in, U moet dat er uit halen, ik neem dit niet mee."
Ik heb het toen nog net voor elkaar weten te krijgen dat die bak toch geleegd werd.
Ik ben dus zeer benieuwd wat nu er met PVCafval in de grijze container gaat gebeuren.

 

Ik heb thuis nog eens opgezocht wat ik "fout" deed bij het aanbieden.
https://www.tilburg.nl/inwoners/afval/milieustraat/
Het is geen ongesorteerd bouw- en sloopafval
Het zou kunnen vallen onder Dakleer en bitumen afval
Het zou ook Hardplastic / kunststof kunnen zijn
Het zou ook PVC kunnen zijn (dat is het volgens mij)

 

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat men maar al te graag spullen rangschikt onder Ongesorteerd bouw en sloopafval of Restafval, waarvoor betaald moet worden.

De reden dat er bijna iedereen 2x de stortplaats rond moest..., ik zal niet de enige zijn die baalde als een stekker.
Nog vervelender is dat personeel bij de innamebakken een eigen mening heeft en de portier kan overrulen. Terwijl er eerst bij die portier/kassa precies aangewezen en uitleg is gegegeven wat ik bij me heb en hij mij doorlaat met een stortvergunning.

Kijk eens naar de Afvalwijzer: https://www.mijnafvalwijzer.nl/nl/3825AL/41/#scheidingsinformatie
Daar is iets mee aan de hand. Er zijn soorten "afval" die eigenlijk tweedehands worden doorverkocht, zoals kleding en schoenen.
Men (de inzamelaar) is dan boos dat je versleten schoenen en kleding in de desbetreffende afvalbak stopt. Ik vind het niet goed dat de afvalverwerker mag kiezen uit het afval. Voor mij is het afgeschreven, dus echt afval, ik ben niet verplicht afval waardevol te laten zijn.
En waarom mag je een compleet bankstel samengesteld uit allerlei materialen (o.a. PVC) wel gratis storten en zuiver gescheiden PVC niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Zunigkyk zei:

Maar nee, de bewaker was kieskeurig

die gasten die daar werken, daar ben ik er al een paar keer mee geconfronteerd geworden.

Ik te voet met een rollende koffer vol afval kwam die meteen aanhollen en wilde me van het terrein jagen; je mag hier niet komen domme toerist.

Ik te voet met een oude rollator vol met blikken en verf afval komt die op me af en schreeuwt in mijn oor; die rollator hoort niet bij het klein chemisch afval.

Ik met een aanhanger vol oude eiken bielzen bij het houtafval met de grootste moeite houden we het ding hoog om in de container te gooien, komt die op ons af en klapt de container dicht zodat we bijna alle twee een verrekte rug krijgen. Dat is geïmpregneerd hout dat moet verderop.

(alles nadat het geïnspecteerd was bij het kantoor waar je betalen moet en ik de juiste container toegewezen kreeg met NUMMER)

 

We hebben de silly walk gedaan en riepen jawohl her sturmbahnführer met onze vinger onder de neus. a la John Cleese.

Maar ik ben naar de wethouder geweest en heb die kerels gerapporteerd. Weet je wat die wethouder zei? Beste meneer tonskdutch, die medewerkers zijn de meest tragische gevallen van ongeletterd en agressief tegelijk die je niet wilt tegenkomen op straat als het donker is. Maar die hebben ook een baan nodig.

 

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Zunigkyk zei:

Ik toonde mijn pas, en wees aan wat ik bij me had.
De controleur/portier verwees me naar de baan 1: ik mocht gratis storten.

 

In welk deel van het land is dat? (Ah, Tilburg) Ik kan gewoon naar de milieustraat en alles gratis storten zonder pasjes onzin. Mijn vader ging verhuizen van een gezinshuis naar een seniorenhuis. Ik ben die zaterdag wel 6 keer met een volle aanhanger langs geweest. Van oude meubelen, zonneschermen tot de complete inhoud van een oude schuur.

 

Misschien loont het om naar een andere gemeente te rijden?

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

overigens,

al jaaaaaaaaaaaaren is het Grolsch bierblik groen...!

mijn oude buur vraagt me of ik Grolsch wil meenemen voor hem uit de Supermarkt als ik toch erheen ga vandaag

 

ik zoek me helemaal "lens" en na meerdere minuten wil ik het bijna opgeven.

Zie ik warempel een Oranje verpakking met de tekst Grols erop.

Sinds 1615 sukkels. alweer minder omzet

zal maar zo zeggen, dan neem je na veel zoeken toch Heineken 

aangepast door Tonskidutch
groen

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

is nog steeds groen.

de oranje verpakking is de herfstbok en meer naar het gele de radler

 

Zie nu wel dat er ook een oranje verpakking is maar die is speciaal gemaakt voor koningsdag met het Wilhelmus er achterop omdat naar zeggen maar 6% dit met koningsdag mee zou kunnen zingen.

Dus als je de buurman na een paar pilsjes het Wilhelmus hoort zingen :D

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja komt vaker voor dat ie zingt. Maar hij heeft een goede stem hoor hij is bij de Mestreechter Staar in het koor, die weten wel wat af van drinken. 😵

ik heb niets gezegd, maar André heeft er iets van gezegd toen hij ze nog inhuurde voor de concerten.

 

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...