Ga naar inhoud


Edit zenderlijst


Denisdaf

Aanbevolen berichten


OK, het is dus geen 'must' maar zet je het verwijderen op Ja, heb je voordeel omdat de lijsten 'per satelliet' opgeschoond worden. Uiteraard ook weer als je de volledige satelliet gaat scannen... wat ik eigenlijk nooit doe. Ik scan alleen een bepaalde transponder als ik gelezen heb dat er iets gewijzigd/nieuw toegevoegd is.

Ik weet dan even niet wat er destijds fout gelopen is, want ik was echt al het overige kwijt, en dat was niet echt leuk.

Ik weet intussen dat ik de zenderlijst via de webinterface op de pc kan bewaren, dus als het toch niet goed zou werken, zet ik hem zo weer terug... er kan dus eigenlijk niet echt iets foutgaan wat niet hersteld kan worden.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

uiteraard maak ik zelf altijd een backup op de pC middels DreamBoxEdit van een nieuwe scan

(want dat is prettig als je die laatste nieuwe lijst wilt terugplaatsen of delen met derden)

Vooraf weet je nooit hoeveel zenders op de satellietpositie zijn aangepast en/of verwijderd of toegevoegd en dan blijven met > vooraf wissen JA< geen lijken in de kast achter.

 

Het is zo'n beetje 15 jaar gewoonte voor mij, het op deze wijze te doen.

This Town Isn't Big Enough For Both Of Us

Sparks

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp het nu...

Zoals je weet is dit mijn eerste Linux box... Jarenlang met Technisat gewerkt, waar je dat soort opties niet hebt. En een mens is een gewoontedier... je werkt zoals je dat al jaren gedaan hebt.

Inderdaad, in de algemene lijst zit je dan met lijken, zeker van zenders die je toch niet kan ontvangen, maar die daar uiteraard wel in zitten.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Sverige zei:

zeker van zenders die je toch niet kan ontvangen

je kunt ook je satellite.xml aanpassen

het heeft namelijk geen zin iets in de lijst te hebben dat men niet kan ontvangen

bijvoorbeeld de Hispasat satelliet positie etc

 

ik heb maar twee satellietposities tegenwoordig en alle andere staan niet in de satellite.xml

en als je nog verder gaat, bijvoorbeeld voor 23,5 Oost kun je alle signalrates onder de 29900 27500 wissen dan is je manual scan flitsendsnel op de Nederlandse zenders

aangepast door Tonskidutch

This Town Isn't Big Enough For Both Of Us

Sparks

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch in die bestanden ben ik nooit geweest. Dat laat ik dus maar zo. Nederlandse tv heb ik niet, ook geen ontvangst van 23-5 oost...

Maar voor de beide sat posities die ik heb, 1 west en 19.2 oost heb ik in principe de eerste keer de hele satelliet gescand... maar eens je de zenders hebt, scan je in principe toch alleen maar manueel een of meer transponders om nieuwe zenders te vinden of eventuele wijzigingen binnen te halen.

Dat is de werkwijze die ik eigenlijk al gewoon ben van 1986 toen ik met sat tv begon.... voor mij werkt dat het handigste, maar het zou kunnen dat andere mensen weer andere werkwijzen hebben....  Op dit forum hoor ik altijd erg veel mensen die hele zenderlijsten van anderen binnenhalen... voor mij erg vreemd eigenlijk... want die zenderlijsten veronderstellen toch exact dezelfde configuratie neem ik aan...

Ik blijf maar bij mijn vertrouwde werkwijze, al ga ik dat met het wissen voor het scannen testen... dat zou het aantal lijken in de kast moeten verminderen...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, gezien de context dacht ik dat de tip voor mij was... maar goed, mijn antwoord was ook algemeen bedoeld ;)

Mijn ervaring is dat je in principe zo weinig mogelijk moet gaan zitten aanpassen in bestanden als dat niet strict noodzakelijk is. Je neemt dan vaak een hypotheek op de toekomst, en dan ben je verbaasd als iets niet werkt wat eigenlijk gewoon zou moeten werken, bij wijzigingen in je ontvangst installatie.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, DCC E2 is me onbekend...

Ik heb al een aantal programma's leren kennen, waaronder Dreambox Edit... maar deze kende ik nog niet.

Is dat alleen voor dat satellites.xml bestand, of kan je daar nog andere dingen mee doen?

Ik zal het programma eens opzoeken en downloaden...

 

Even een vraag wat het bestand betreft... Nu ik zo zie wat er in staat... mag ik er vanuit gaan, dat bij iedere manuele zoeking die je uitvoert, deze lijst aangevuld wordt met de ingegeven manuele zoekparameters?

Bij Technisat ondervond ik ook, dat de manuele zoekopdrachten ergens bewaard werden.... waarschijnlijk in een soortgelijk bestand.

 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Sverige zei:

Nee, DCC E2 is me onbekend...

man, wat zeg je nou toch

https://bernyr.de/dcce2/

 

elke enigma2 kast kun je er netjes mee beheren naast het eigen webinterface van de receiver

(overigens ook andere toestellen kunnen ermee beheerd worden zoals de NAS)

This Town Isn't Big Enough For Both Of Us

Sparks

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je Enigma 2 ontvangers nog niet helemaal door hebt, deze zijn voor zowat alles te benaderen met een pc/laptop via een netwerk.

Om aan een goede zenderlijst te raken zijn er een paar manieren.

Methode 1: Zelf scannen en dan met de remote controle een favorietenlijstje aanmaken, maar dat is lang niet ideaal.

Methode 2: Beter is om na het scannen de zenderlijst over te zetten naar de pc, dat kan met Dreamset of Dreambox Edit. Hiermee maakt men dan zelf een favorieten lijstje(s) aan.

Dat is vrij simpel, vanuit de hoofdlijst (lamedb) sleept men de gewenste zender(s) naar het favorieten lijstje. Opslaan als Enigma 2 versie 4 (opletten bij Dreamset !!). Uploaden naar de ontvanger.

Methode 3: Een bestaande zenderlijst van internet halen, op de pc aanpassingen doen.

Nadeel hieraan is dat deze naar mijn mening teveel favorieten lijstjes bevat en niet altijd up-to-date zijn, daar ze gemaakt zijn voor Nederland en België, de rest hinkt vaak achter, daar wij nooit 100 % kunnen volgen wat er op de satellieten voor andere landen (providers) wijzigt.

Methode 4: Met Dreamset kunnen internet settings worden gedownload van kingofsat, eerst de gewenste satellieten aanvinken, alles wat op die satellieten zit wordt op enkele seconden binnen gehaald, en komt in de zenderlijst te staan, van daaruit maak je dan weer je eigen favorieten lijstjes aan. Nadeel is dat kingofsat soms een aantal dagen nodig heeft om wijzigingen in te voeren.

Voordeel, zenders van moeilijk te ontvangen satellieten staan al in de ontvanger, een ideaal middel om de schotel uit te richten met de signaalmeter van de ontvanger.

  

Er was hier eerder sprake van satellites.xml, die heb je in principe niet nodig bij het scannen als je netwerk doorzoeken aanzet.

Dit bestand is wel nodig om de satellieten te kunnen selecteren in tuner instellingen.

Als daarin bijvoorbeeld Thor 0.8  west ontbreekt, zal die satelliet niet terug vinden zijn in de tuner instellingen. De meest recente satellites.xml kan men downloaden op http://satellites-xml.org/

Uploaden naar de map /etc/tuxbox/ van de ontvanger, rebooten en satellites.xml is bruikbaar.

Die favorietenlijstjes zijn gewoon tekstbestandjes waarin de zenderreferentie staat, die wijst naar een regel in lamedb (database)

Daarom is het ook belangrijk om bij het scannen op de ontvanger zenders wissen aan te vinken, anders blijven bij wijzigen die oude zenderreferenties in lamedb staan, dan gaat een gewijzigde zender soms 2 keer voorkomen.

Ik kan nog een tijdje doorgaan maar ga het hier bij laten.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mebo870 inderdaad er is veel wat ik nog niet weet over Enigma boxen.

Ik ben er mee begonnen nadat mijn Technisat defect raakte, en ik was toen op zoek naar een goede vervanger die 'voldoende' smartcards aankon... als de nieuwe Technisats niet slechts 1 cardreader zouden hebben gehad, was het weer een Technisat geworden... Vooral hier op het forum (en in mindere mate op een Duits forum) werd ik in de richting van de Linux boxen geduwd... Ik ben toen gaan lezen, heb hier een massa vragen gesteld... en was toen overtuigd om het een kans te geven.

Ik geef toe dat ik zeer tevreden ben... ik kan mijn 3 smartcards aansturen, opnemen, ook van HD+ en reklame doorspoelen.... Prachtig beeld etc etc.

De tips and tricks komen erg mondjesmaat... voor oude rotten op dat gebied is het al jaren gesneden koek... Ik ben iemand die al vanaf 1986 satelliet tv kijken, dus in die tijd heb ik mijn gewoontes aangeleerd om bepaalde dingen te doen. Bepaalde settings bestaan niet eens in andere receivers, dus hoe zou ik weten wat je wel of niet zou moeten.

Dat wissen voor het zoeken is volgens het Duitse vuplus forum gewoon een keuze, afhankelijk wat je wil. Als er 1 setting 'verplicht' was, zouden de andere mogelijkheden toch niet bestaan?? of bekijk ik het nu weer te eenvoudig?

 

Als ik weinig zenders toevoeg, zoals net nog BVN, dan scan ik de frequentie manueel met de goede settings, en voeg ik de gevonden zender gewoon via de afstandsbediening toe aan de favoritenlijst... dat is het snelste vind ik zelf. Ik vind het erg jammer dat er geen lijstje aangemaakt wordt na iedere scan met de "laatst gevonden zenders" erin... dat was ik gewoon bij Technisat, en is erg makkelijk om te gebruiken.

Toen ik begon, en dus de hele favoritenlijst moest samenstellen, heb ik dat via de webinterface gedaan... al loopt dat wel erg stroperig, maar het is wel sneller dan met de afstandsbediening. Uiteindelijk doe je dat 1x, en de rest zijn toevoegingen/wijzigingen... en dat werkt wat mij betreft gewoon goed via de afstandsbediening...

 

ik had DCC E2 ook al gevonden, en gedownload, maar ik had nog geen tijd gehad om me er in te verdiepen.

Lijstjes kan je blijkbaar inderdaad ook met Dreamboxedit maken en aanpassen... daar heb ik afgelopen zomer mee geexperimenteerd toen ik op dit forum me ingelezen heb over de internet streams die daar bijgehouden worden... Ik vond het interessant om wat Russische zenders op die manier te hebben... probleem is dat dit slechts een relatief korte tijd actueel blijft, en dan moet je weer een nieuwe lijst inladen... daar ben ik dan mee gestopt, maar het was gewoon interessant om te kijken wat je zoal kan doen.

Ik moet het verschil met die DCC E2 dan nog eens bekijken... ik ga er zeker tijd voor nemen als ik tijd heb.

Wat ik wel wil vermelden is dat ik de box gebruik om TV te kijken.... en ik zit niet de hele tijd te 'knutselen'... dat hoeft voor mij eigenlijk niet. Ik wil gewoon ongestoord kunnen kijken, op een zo gebruiksvriendelijk mogelijke box met prima beeldkwaliteit.

Het enige wat ik regelmatig doe, als ik een zender toevoeg, zoals nu dus met BVN, is het Picon even toevoegen, want anders krijg je op het LCD scherm van de ultimo 4k geen zendernaam te zien.... met het picon heb je dat dus wel, en dat doe ik met Filezilla.... die tip kwam ook van iemand op het forum.... en daar kan ik mee uit de voeten, weet hoe het principe ongeveer werkt.... al zullen er ook wel weer "betere" methodes zijn om het te onderhouden... zoals ik het nu doe gaat het voor mij het snelste, zo veel wijzigt er toch nooit...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Sverige zei:

en ik zit niet de hele tijd te 'knutselen'... dat hoeft voor mij eigenlijk niet.

dat hoeft ook niet

dat kan

en daarom maakt men elkaar erop attent

want bij bijzondere wensen en vragen kan het helpen een of ander op te lossen / te voorzien

 

Editen van "de settings" (dus de zenderlijst) is iets wat iedereen kan doen via de afstandbediening of via de pC, waarbij het laatste heel overzichtelijk en snel gaat.

Om jouw eigen lijst van de zenders, de settings met of zonder picons, indien je een ander image wilt gaan gebruiken te behouden is het gebruik van de editor en/of ftp client het hulpmiddel. Welke jou voorkeur heeft is niet relevant, met filezilla, DCC_E2, DBE, Dreamset, Echannelizer of door een backup maken via het menu in enigma2 images.

This Town Isn't Big Enough For Both Of Us

Sparks

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...