Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Sprietje,

Ik ben woonachtig in het centrum-westen van Spanje (regio Badajoz) en heb een BigBisat met 4 twin-LNB's welke eigenlijk nooit degelijk is afgesteld en waarvan ik nu eens werk wil maken.

Heb ik bovenstaande uitleg goed begrepen als ik volgende frequenties gebruik:

Hotbird 13 - 10815H, DVB-S, SR 27500, fec 5/6

Astra 19,2  - 10744H, DVB-S, SR 22000, fec 5/6
Astra 23,5  - 12168V, DVB-S, SR 27500, fec 3/4
Astra 28,2 - 11224V, DVB-S, SR 23000, fec 2/3

Dank bijvoorbaat.

JP

Cahors Big Bisat - 4x Relook twin-LNB's

M7 MP-201 kreng

Geplaatst:

Beste JPW

Welkom op dit forum

Op jou locatie zijn de signalen van de Astra 23,5 en de Astra 28,2 Europabeam aan het randje. De schotel zal inderdaad behoorlijk goed afgesteld moeten zijn om die satellieten ook met slecht weer goed te ontvangen.
Ik neem aan dat de schotel is afgesteld volgens de uitkomst van de "Big Bisat Alignment Software", zie de bijlage. Klopt het dat de Astra 19,2-lnb in het midden staat?
Hoe is de ontvangst van de 4 satellieten en dan met name de Astra 23,5 en 28,2? Ik neem aan dat het wel wat beter mag aangezien je hierover een vraag hebt gesteld.

visiosat spanje.png

Geplaatst:

Hallo Sprietje,

Allereerst bedankt voor uw reactie.

De huidige instelling is met de natte vinger gedaan, met resultaat

Astra 23,5 en 19,2 zijn redelijk (signaal 45-50, kwaliteit 35-45) maar Astra 28,2 en Hotbird 13 is een ramp.

Nu heb ik een satfinder Xsarius HD easy zodat ik het zootje eens degelijk kan afstellen.

Na veel lezen hieromtrent, heb ik de berekening gemaakt volgens uw duidelijke en gewaardeerde uitleg in een ouder topic door toevoeging van de denkbeeldige satelliet 20,66.

Enige onzekerheid is de instelling van de satfinder voor Astra 28,2.

BIGBISAT-Lanchuelas.png.98e04d7b033e2be2ad2ebdda780b6018.png

M7 MP-201 kreng

Geplaatst:

Beste JPW

OK, dus de 2 buitenste satellieten heb je al beter verdeeld in je berekening.
De vraag is nu, of je de resultaten van de kwaliteit die je opgeeft van de nieuwe verdeling op de rail zijn, of van de oorspronkelijke berekening van de Cahors calculator waarbij de Astra 19,2 in het midden staat.
Verder zie ik dat je voor de Astra 2 de positie 28,2 hebt aangehouden. Aangezien de astra 28,2 uit 3 satellieten bestaan die hun posities tussen 28,2 oost en 28,5 oost hebben, ga ik liever van het gemiddelde uit van positie 28,35.

Geplaatst:

Hallo Sprietje,

De resultaten zijn van de natte vinger instelling die nog niet is gewijzigd, was toen even snel plaatsen zonder berekeningen - geluk gehad dat toch 2 satellieten erdoor kwamen.

Een van de dagen ga ik alles eens goed zetten, en dan geef ik je de resultaten.

I.v.m. de positie van Astra 2 -  28,2 of 28,35 geeft een verschil van 0,05 graden, verwaarloosbaar dus.

Waar het mij voornamelijk om ging, zijn de transponder instellingen juist voor mijn ligging, want als die niet juist zijn ...  doen wordt het moeilijk 😁

Hotbird 13 - 10815H, DVB-S, SR 27500, fec 5/6

Astra 19,2  - 10744H, DVB-S, SR 22000, fec 5/6
Astra 23,5  - 12168V, DVB-S, SR 27500, fec 3/4
Astra 28,2 - 11224V, DVB-S, SR 23000, fec 2/3

Groetjes,

JP

M7 MP-201 kreng

Geplaatst: (aangepast)

Beste JPW

Goed te horen dat de waardes van de eerste snelle afstelling waren want dat moet beter kunnen.
Het verschil tussen de positie 28,2 of 28,35 is veel meer dan 0,05°. Het is 0,16° en dat verschil is wel degelijk te meten. De positie van de Astra 28,35-lnb op de rail is dus 8,29 + 0,16 = 8,45. Dan zitten de lnb's ook weer nagenoeg in het midden, 8,45 van het midden voor de Astra 28,35 en 8,50 uit het midden voor de Hotbird.

Een paar tips bij het afstellen:
Je gaat de schotel uitrichten op de Astra 19,2. Die komt bij je het sterkste door van allemaal. Het is van het grootste belang dat je de schotel daar optimaal op afstelt. Wijkt de elevatie van de schotel wat af, dan wijkt die voor de overige satellieten ook af en dan is niet meer bij te stellen. Je zou voor de buitenste satelliet, bijv. de Hotbird nog wel beter kunnen krijgen door de schotelskew iets aan te passen maar dan wordt de ontvangst van de Astra 2 nog slechter want daarvan gaat de elevatie dan juist nog slechter worden.
Voor het optimaal afstellen van de schotel op de Astra 19,2 zou ik juist geen makkelijk te ontvangen transponder nemen maar een moeilijke, namelijk 11171H, DVB-S2, 8PSK, SR 22.000, fec 3/4. Daar zit de vrij te ontvangen zender CNBC Europe op. Deze is ook terug te vinden in de zenderlijst van Canal Digitaal op positie 84. Richt daar dus de schotel eerst optimaal op uit met de schotelskew ingesteld op -29,5°. Daarna kun je de overige 3 lnb's nog finetunen op de rail al verwacht ik niet dat je daar nog veel winst mee kunt behalen.
Met de lnb-skew kun je wel winst behalen. De berekende skew-waardes zijn:
Hotbird 13 = -20°
Astra 19,2 = -21°
Astra 23,5 = -25°
Astra 28,2 = -28°

Let op deze waardes zijn t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
Met de signaalmeter die je hebt kun je controleren of je nog een iets beter signaal kunt krijgen.

Voor de overige satellieten kun je de transponderspecificaties gebruiken die je zelf al opgegeven had.

Hoek van 20 graden.png

hoek van 21 graden.png

Hoek van 25 graden.png

hoek van 28 graden.JPG

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Hallo Sprietje,

Dank voor de bijkomende info, hier kan de beginneling (ik dus) mee te werk zodra ik er rustig de tijd kan voor nemen.

Mss nog bijkomende vraag: wat betekenen die 8PSK en die fec 3/4 eigenlijk?

Groetjes, JP

M7 MP-201 kreng

Geplaatst:

QPSK en 8PSK zijn verschillende modulatiemethoden. PSK staat voor Phase Shift Keying. Lees meer hier over op Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Phase_shift_keying

Fec is de afkorting van Forward Error Correction.  Het geeft de mate van automatische foutherstel bij ontvangst aan. Zo wordt bij een FEC van 3-4 bij een groep van 4 uitgezonden bitjes er drie voor het signaal gebruikt en de vierde voor foutherstel.

Met 8PSK kun je meer informatie overdragen op een transponder dan met QPSK.
Ook kun je met een foutherstel van 9/10 meer informatie op een transponder overdragen dan met een foutherstel van 1/2. Dat is leuk voor de provider want die kan dan meer zenders op een transponder zetten maar het is minder leuk voor de mensen die satelliet-tv willen kijken want die hebben meer signaal nodig dus een grotere schotel.
Bekijk bijgevoegde tabel waarbij je op de horizontale lijn van links naar rechts een steeds hogere signaal/ruisverhouding nodig hebt om de zender te kunnen ontvangen.

Spectrum.jpg

Geplaatst:

OK, niet dat ik er onmiddellijk wat van begrijp, maar zal me er later eens in verdiepen (oneindige nieuwsgierigheid op technisch vlak).

Zodra de afstelling is gebeurd, plaats ik hier de resultaten.

Bedankt voor alle info en hulp.

Groetjes, JP

M7 MP-201 kreng

Geplaatst:

Beste professor Sprietje,

Ik hoop dat ook ik wat informatie van u kan krijgen over het installeren van een BigBisat in dit forum.

Ik gebruik al 7 jaar een Multytenne, die zeer gemakkelijk te installeren was met het zeer uitgebreide artikel in “De Tansponder” van 2012. Ik heb een BigBisat gekregen, die hopelijk een verbetering gaat geven wat betreft ontvangst van de Ned. CD kanalen (erg regen gevoelig)

Deze BigBisat dish heeft tot voor kort in Cap. a/d IJssel gestaan en is verhuisd naar een klein plaatsje net buiten Brussel. De LNB’s zitten er nog op en zijn voorzien voor de satellieten op 28,5°, 23,5°, 19,2° en 13°. In dezelfde volgorde als in uw voorbeeld in dit forum.  Te beginnen met de 19,2°.

Ik weet echter niet of dit een offset schotel is zoals de Multytenne , of dat ik hier de volledige elevatie moet instellen zoals in de Dishpointer is aangegeven nl; in mijn geval 30.24°. Het lukt me niet om de ‘Cahors’ berekeningen uit te voeren zoals in uw voorbeelden. Misschien kan u mij een hint geven hoe dit werkt?

Bij voorbaat dank Jan (jh995)

Geplaatst:

Beste jh995

De Big Bisat is ook een offsetschotel. De elevatie instelling is af te lezen op de schaalverdeling naast de instelsleuf.
Als je me via een privebericht de coördinaten even op geeft, dan maak ik voor je de berekening.

Big Bisat elevatie instelling.jpg

Geplaatst:
18 uren geleden, jh995 zei:

Het lukt me niet om de ‘Cahors’ berekeningen uit te voeren zoals in uw voorbeelden. Misschien kan u mij een hint geven hoe dit werkt?

Wat is er dan onduidelijk, en/of wat lukt niet?

Wil je begrijpen hoe het werkt, of wil je de oplossing? En alleen van één bepaalde professor?

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Sorry A33,

Kon niet eerder antwoorden doordat me de toegang werd geweigerd wegens een e-mail adres verandering.In tussen heb ik wel begrepen hoe het werkt. Bedankt.

groet,

jh995

• 2 weken later...
Geplaatst:

Hallo,

Zoals ik reeds heb gemeld in dit topic, is de afstelling goed gelukt, dankzij de hulp van dit forum.

Ik ben blij met de resultaten, beter kan echt niet gezien ik tussen de bergen zit.

Hieronder zoals beloofd de resultaten van de satmeter - alles schommelt tussen de 10,8 dB en 11,9 dB, signaal 92 - 96% en onderstaande kwaliteit

Hotbird 13 -  58%

Astra 19.2  -  76 %   -  uitrichter

Astra 23,5  -  68%

Astra 28,2  -  60%

Het beeld is nog nooit zo stabiel geweest.

Maar ... deze resultaten waren op een zonnige dag met helderblauwe hemel.

Gisterenavond hadden we hier een plensbui. De resultaten heb ik niet gemeten, maar op geen enkele zender was er enige vorm van storing - prachtig beeld en geluid 👍😁 en dat allemaal door de hulp van de mensen op dit forum -- DIKKE PLUIM.

Ik vond dat dit ook wel eens mag gezegd worden, wordt wel eens vergeten.

Groetjes, JP

M7 MP-201 kreng

Geplaatst:

Mooi, dit zijn onderlinge waardes zoals je die mag verwachten in Las Huertas. Uiteraard de Astra 19,2 het sterkste, de Astra 23,5 nog behoorlijk sterk hoewel daar toch ruim minder signaal is dan in Nederland, de Astra 28,2 Europabeam als derde en de Hotbird als laatste want ja, de Hotbird is daar zwakker dan in Nederland.

Je hebt de schotel mooi uitgericht! 👍

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen