Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Na lange tijd een draaibare schotel te hebben gebruikt wil ik over stappen naar een Maximum E85. Geldt in dit geval het oude advies nog steeds; Astra 3 als referentie dus in het midden vanweg het signaal en de anderen elders? Ik stel de boel af op resp. Astra 2 Astr 3, Astra en Thor. Zo ziet het er ook uit, van voren naar de schotel kijkend. Schotel skew -14.48 en elevatie 27.3 graden, de hoek is 29 graden tussen de eerste en de laatste satelliet. De afstanden moet ik nog berekenen en ik gebruik verschillende LNB´s, afhankelijk van de hart op hart afstanden die vereist wordt tussen de LNB´s. Kan er iemand vertellen,  de satellieten die in de periferie hangen, n.l. Astra 2 en vooral de Thor, fatsoenlijk te ontvangen zijn? 

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

Geplaatst: (aangepast)
3 uren geleden, waterpas zei:

Astra 2

Benelux:

28,2°O zal echt geen probleem opleveren , dat lukt hier in zelfs met een 53cm achter een raam :)

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

´N beam kan ik je niet noemen, ik kijk naar de Zweedse publieke zenders op de KU-band.  KU band T2

aangepast door waterpas
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

Geplaatst:

Ultima Thule, Latijnse uitdrukking voor ; Het Laatste Land. Het werkt zo lijkt het, met uitzondering van de LNB die op de Thor staat afgesteld. LNB stuk of de afstand op de rail is niet goed.

Geplaatst:
30 minuten geleden, waterpas zei:

Ultima Thule, Latijnse uitdrukking voor ; Het Laatste Land. Het werkt zo lijkt het, met uitzondering van de LNB die op de Thor staat afgesteld. LNB stuk of de afstand op de rail is niet goed.

Juist, daarom vroeg ik in welke regio de schotel staat en welke beam je van de Thor wilt ontvangen want dat bepaald hoe de lnb's verdeeld moeten worden op de rail.

Maar ja, ik weet nog steeds niet waar de schotel staat.

Sorry Sprietje, ik dacht dat je een grap maakte en de verklaring wilde hebben voor mijn Avatar gegevens. Dit zijn mijn coördinaten 4.524 OL, 51.920 NB. Dat is nog ver weg van het Ultima Thule. 😁

aangepast door waterpas
herstel

Geplaatst:

OK, Rotterdam dus. De T1 beam is dus het zwakste met de gecodeerde zenders van Canal Digital Nordic met 48dB veldsterkte.

Ik ga vanavond de verdeling op de rail bepalen en de skew van de schotel.

Geplaatst:

Jouw ga ik niet verbeteren, bedankt voor je aanbod!!

Geplaatst:

Beste waterpas

Je wilt ontvangen de Thor 0,8w, Astra 19,2, Astra 23,5 en Astra 28,2 met een Maximum E-85.

- De Zweedse publieke zenders zijn SVT1, SVT2, SVBT24 enz. en zitten op transponder 11216V welke wordt uitgezonden met transponderspecificaties van DVB-S2, 8PSK, fec 3/4 via beam T1 die een veldsterkte van 49dBw voor Rotterdam.
- De 28,2 komt in Rotterdam loeihard binnen met 54dBw. Daar heb je geen omkijken naar.
- De 23,2 komt in Rotterdam binnen met 51dBw en gebruikt voor Canal Digitaal  transponderspecificaties DVB-S2, 8PSK, fec 2/3.

Het gaat er dus om, om een goede ontvangstbalans te hebben tussen de Thor 0,8w en de zenders van Canal Digitaal op de Astra 23,5.
Dan kun je twee dingen doen:
- de Hotbird 13 als midden nemen. Dan zit de Thor er 14° uit het midden en de Astra 23,5 er 10,5° uit het midden. Het signaal van de Astra 23,5 is dan beduidend beter dan van de Thor.
- wil je de Thor als de Astra 23,5 even goed ontvangen, dan moet je de Eutelsat 9 als midden nemen. Dan zit de Thor 10° uit het midden en de Astra 23,5e 14,5° uit het midden. Omdat de publieke Zweedse zenders in Rotterdam moeilijker te ontvangen zijn dan de zenders van Canal Digitaal op de Astra 23,5, is de grotere afstand van de Astra 23,5 t.o.v. het midden prima te rechtvaardigen.

Geef maar aan voor welke optie je wilt gaan.

Als je zegt, ik kijk heel veel naar de Zweedse zenders, dan zou ik kiezen voor de Eutelsat 9 in het midden.
Als je zegt, ik kijk meestal naar Canal Digitaal en kijk af en toe ook naar de Zweedse zenders, dan zou ik kiezen voor de Hotbird 13 in het midden.

Zoals je in de bijlage kunt zien, is de ontvangst tot 8 graden uit het midden redelijk constant, daarna gaat hij flink afvallen. Als je de Hotbird als centrale satelliet neemt en de Thor 14° uit het midden staat, krijgt hij 1,8dB minder versterking van de schotel. Als je kiest voor de 9 oost in het midden, dan krijgt de Astra 23,5e 1,8dB minder versterking en de Thor maar 0,5dB. Dit geeft de meest evenwichtige ontvangst van beide satellieten.

Versterking Maximum E85.png

Geplaatst:

Sprietje
Chapeau, wat een mooi lijstje! Ik ga voor de beste optie, zoals die voor beide satellieten geldt. Dus met de Eutelsat 9 oost, in het midden. Ik kan ook gebruik maken van de graden verdeling op de rails. Ik kijk in huis op twee plekken, maar omdat ik nog geen keuze heb gemaakt, tussen het gebruik van "remote fallback tuner", of duo-LNB´s, ( in het laatste geval moet er een diseqc switch bij ), laat de definitieve opstelling nog even op zich wachten. ik houd je in elk geval op de hoogte! Tot slot, nog eens bedankt voor je mooie uitleg.

waterpas

Geplaatst:

Als je de Eutelsat 9 oost als centrum wilt hebben, dan zul je dus eerst een lnb precies op de nul-positie moeten zetten.
De schotel moet op een skew van -6 graden gezet worden en de aansluiting van de lnb moet recht omlaag staan.
Let wel: Eerst de schotel op schotelskew nul zetten. Dan de rail met de 2 bouten in het midden precies waterpas zetten en dan pas de schotel op -6° zetten. Dat is 96° op de schaalverdeling.
De elevatie moet je op 30,4° zetten om de Eutelsat 9e te vinden. Nu de schotel met uiterste precisie uitrichten. Neem daarvoor transponder 12074V met de vrij te ontvangen zender TV Oranje.
Nu kun je de lnb's op de gradenverdeling van de rail afstellen.
- 0,8 west op - 9,8
- 19,2 oost op +10,2
- 23,5 oost op + 14,5
- 28,35 oost op + 19,35

de skew van de lnb's zet je op:
0,8w op +4°
19,2e op -4°
23,5e op -7°
28,2e op -10°
een negatieve skew is met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb aan kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Dank je voor het aanbod, maar het gaat wel lukken. De plaatsing van de LNB`s resp. Astra3, Astra2, dat wordt dringen, daar moet ik iets voor maken. In elk geval, smalle LNB`s en een aangepaste houder. Zoals beloofd laat ik het resultaat weten.

aangepast door waterpas

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen