Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik ben een leek op het gebied van sateliet en schotels e.d.

vorig jaar heb ik een EISS B&R schotel gekocht (65cm), met een Inverto Ultra enkele lnb. In de zomervakantie is het me gelukt om af te stemmen op BVN.

Nu wil ik ook af stemmen op een andere sateliet voor Joyne, en heb een Xsarius satfinder van iemand overgenomen.

Ik ben nu wat aan het uitproberen, maar krijg het niet werkend.

Als ik de satfinder aansluit geeft hij direct al 76% signaal, terwijl ik de schotel nog nergens op heb gericht. Als ik de arm met lnb losmaak dan krijg ik nog steeds 76% signaal. De LNB power staat ingesteld op auto 13/18.

Voor de sateliet (Eutelsat) heb ik alle gegevens goed staan in de satfinder. Ook de low en high frequenties staan goed (9750 en 10600).

Moet de lnb power aan staan ? Deze kan ik ook uitzetten.

Of heb ik de pech dat ik een defecte satfinder heb gekocht.

Wie weet raad.

Groet

Geert.

Geplaatst: (aangepast)

Beste GHuizing

Welkom op dit forum

Je hebt het over signaal. Als ik zo lees, gaat het om signaalsterkte, niet om signaalkwaliteit en juist deze laatste is van belang. Signaalsterkte is niet zo van belang. Wel kun je daar uit opmaken of de coax goed is aangesloten. Minder dan 20% geeft meestal aan dat de lnb geen voedingsspanning krijgt.
En ja, de lnb-power moet aan staan.

Welke type satfinder heb je precies?

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

3 uren geleden, GHuizing zei:

Hoe ik de lnb kan controleren weet ik niet.

In het menu "SAT zoeken" ziet u recht boven "PWR" staan. Deze wordt aangeduid in "dBuV". Deze waarde zal iets veranderen als u de schotel gaat uitrichten. Dit geeft alleen een beperkte indicatie dat de lnb werkt. Of de lnb goed schakelt tussen verticale/horizontale en of lage/hoge frequentie band is nog een tweede verhaal. 

2 uren geleden, Sprietje zei:

Beste GHuizing

Welkom op dit forum

Je hebt het over signaal. Als ik zo lees, gaat het om signaalsterkte, niet om signaalkwaliteit en juist deze laatste is van belang. Signaalsterkte is niet zo van belang. Wel kun je daar uit opmaken of de coax goed is aangesloten. Minder dan 20% geeft meestal aan dat de lnb geen voedingsspanning krijgt.

Ik heb de Xsarius Easy HD

aangepast door GHuizing
Geplaatst:

Deze wordt verkocht ook als Satlink WS 6933 HD SE. Enige verschil is, dat er een kompas op zit en lampje er op. Voor de functionaliteit maakt het geen verschil uit.  

image.png.1573b3f76972e89af8cd31fa0dc191f1.png

Beter is "Sat/Signal Scan" menu te gebruiken. En af te regelen zo hoog mogelijk S/N waarde. De Ber heeft niet zo veel zin omdat dit een "after ber meeting" (na fout correctie) is. 

image.png.a8fc949289ff36a31b7a28914b9b0336.png

Geplaatst:
18 uren geleden, Sprietje zei:

Beste GHuizing

Welkom op dit forum

Ik heb de Xsarius Easy HD

Mijn vraag is eigenlijk het volgende:

Als ik de lnb aansluit op de satmeter dan geeft het signaalbalkje al 76% aan zonder dat ik ook maar iets heb uitgericht, dat lijkt me vreemd, zelfs als ik de lnb met arm losmaak van de schotel dan geeft het signaal ook een waarde van 76%. Ik weet niet of dit normaal is, maar ik vind het vreemd. Ik kan hier in de buurt niemand het vragen helaas, om te vergelijken.

35 minuten geleden, GHuizing zei:

Mijn vraag is eigenlijk het volgende:

Als ik de lnb aansluit op de satmeter dan geeft het signaalbalkje al 76% aan zonder dat ik ook maar iets heb uitgericht, dat lijkt me vreemd, zelfs als ik de lnb met arm losmaak van de schotel dan geeft het signaal ook een waarde van 76%. Ik weet niet of dit normaal is, maar ik vind het vreemd.

Als u de lnb los maakt van de meter. Geeft de signaalbalk 0% aan?  

image.png.99f9fd9f9aee187610bedffeb1a9f79a.png

aangepast door Ventura
Geplaatst:
1 uur geleden, Ventura zei:

Deze wordt verkocht ook als Satlink WS 6933 HD SE. Enige verschil is, dat er een kompas op zit en lampje er op....

Mijn Xsarius Esay HD is identiek aan de Satlink WS 6933 HD SE, heeft ook kompas en ledlampje 😉

@GHuizing, staat de juiste transponder ingesteld? Dat heb ik ook moeten wijzigen (wel voor Spanje).

Groetjes, JP

Cahors Big Bisat - 4x Relook twin-LNB's

M7 MP-201 kreng

Geplaatst:

@ Ventura,

ik vroeg me eigenlijk af of het normaal is om 76% signaal te hebben terwijl er niet op een sateliet is gericht. Maar kennelijk werkt het wel zo.

• Moderator
Geplaatst:

Wanneer er geen signaal ontvangen wordt. staan alle versterkers vol open, en zal je de ruis meten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen