Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik ben een leek op het gebied van sateliet en schotels e.d.

vorig jaar heb ik een EISS B&R schotel gekocht (65cm), met een Inverto Ultra enkele lnb. In de zomervakantie is het me gelukt om af te stemmen op BVN.

Nu wil ik ook af stemmen op een andere sateliet voor Joyne, en heb een Xsarius satfinder van iemand overgenomen.

Ik ben nu wat aan het uitproberen, maar krijg het niet werkend.

Als ik de satfinder aansluit geeft hij direct al 76% signaal, terwijl ik de schotel nog nergens op heb gericht. Als ik de arm met lnb losmaak dan krijg ik nog steeds 76% signaal. De LNB power staat ingesteld op auto 13/18.

Voor de sateliet (Eutelsat) heb ik alle gegevens goed staan in de satfinder. Ook de low en high frequenties staan goed (9750 en 10600).

Moet de lnb power aan staan ? Deze kan ik ook uitzetten.

Of heb ik de pech dat ik een defecte satfinder heb gekocht.

Wie weet raad.

Groet

Geert.

Geplaatst: (aangepast)

Beste GHuizing

Welkom op dit forum

Je hebt het over signaal. Als ik zo lees, gaat het om signaalsterkte, niet om signaalkwaliteit en juist deze laatste is van belang. Signaalsterkte is niet zo van belang. Wel kun je daar uit opmaken of de coax goed is aangesloten. Minder dan 20% geeft meestal aan dat de lnb geen voedingsspanning krijgt.
En ja, de lnb-power moet aan staan.

Welke type satfinder heb je precies?

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

3 uren geleden, GHuizing zei:

Hoe ik de lnb kan controleren weet ik niet.

In het menu "SAT zoeken" ziet u recht boven "PWR" staan. Deze wordt aangeduid in "dBuV". Deze waarde zal iets veranderen als u de schotel gaat uitrichten. Dit geeft alleen een beperkte indicatie dat de lnb werkt. Of de lnb goed schakelt tussen verticale/horizontale en of lage/hoge frequentie band is nog een tweede verhaal. 

2 uren geleden, Sprietje zei:

Beste GHuizing

Welkom op dit forum