Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo groep,

Gisteren avond, merk ik dat er plots op meerdere momenten blockvorming optreed en soms zelfs freezes zijn.

Geen vuiltje aan de lucht geen spatje regen, en tot nu toe sinds de installatie afgeregeld en uitgelijnd is niets aan veranderd.

Tenzij, enkele dagen geleden ( waarvan akte op dit forum ) OpenPli 7 op de ontvangers gezet maar door slechte werking terug naar 4.2.

De flash gebeurde vanop een USB stick, dus zoals het hoort te gebeuren.

Kanaallijst opnieuw in gelezen ( TVVlaanderen ) en alles leek me weer ok, ook de connecties die ik terug wou in het netwerk hier, zijn terug in orde.

Gelukkig maar want daardoor kon ik ook onderstaande printscreen maken en informeren of ik deze wel juist interpreteer.

Ik zie dit als een perfect iets wat men kan hebben aan signaal in het allerzuidelijkste op het vasteland liggen de deel van Portugal.

De schotel is een 140 cm offset opstelling, met een enkele LNB en daarop 4 aansluitingen. Kijkend vanuit de schotel naar de LNB staat de LNB ergens tussen 11 u (kop) en 5 u (aansluitingen) gekanteld tov de houder. Dus zo \. Ik ben er haast van overtuigd dat dat juist is daar we tot op de dag van gisteren goede ontvangst mee hadden. Al moet ik toegeven dat als het hier een goed regent er al uitvallen waren wat me verbaasde met deze grootte van schotel.

2018706655_Printscreen-24-04-2020Signaalzoeker.png.bbade0ef455440cf34633c8f761f2cc3.png

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Geplaatst:

Bedankt, Hiermee weet ik dat er bij CD ( en dus waarschijnlijk bij TTV ) ook ) geen storingen waren.

Maar natuurlijk niet wat het probleem wel zou kunnen zijn.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Geplaatst:

Beste Denisdaf

Op jou locatie moet de skew van de lnb voor de Astra 23,5 op -27,4° staan, d.w.z., als je tegen de achterzijde van de lnb aan kijkt met de wijzers van de klok meegedraaid, zie bijgevoegde hoek van 27°

hoek van 27 graden.PNG

-25 graden skew.png

Geplaatst:

Sprietje welkom, en bedankt natuurlijk.

Ik denk dat ik dan toch juist zit. Al is er imo een minuscuul verschil in graden.

Als ik tel dat tussen 12 uur en 6 uur op de klok 180 ° zit, en de LNB vanaf de schotel gezien aan de kop op 11 uur staat en onderaan op 17 uur, ik dan eigenlijk op 30° zit.

Dus vanuit de rug staat de LNB dan idd zoals je zegt zij het dan zoals verklaard met een verschil van 3°.

Ik ga er vandaag afblijven, (mijn madam is tv aan het kijken) morgen even de meter er tegen en 3 graadjes aanpassen.

Er is wel iets wat ik niet meteen snap.

Je geeft de hoek 27° mee, maar op het rijgzijde zicht van de LNB zie ik -25°.

Geplaatst:

Mmm...klinkt als dat de lnb aan het overlijden is. Gisteren nog een lnb vervangen bij een installatie. Waarvan de verticale gedeelte defect was en niet lekker schakelde tussen de lage en hoge band.

Geplaatst:

Die 25 graden is maar een voorbeeld van hoe die ongeveer moet staan. Mijn archief is niet zo groot, dat ik afbeeldingen van lnb's heb van alle hoeken.

Bovendien, de lnb iets verdraaien totdat je maximaal signaal hebt is altijd nog het beste. Instellen voor een bepaalde skew volgens een berekening is een gulden middenweg.

Geplaatst: (aangepast)

De blokvorming en freezes zouden misschien ook kunnen veroorzaakt worden door het RAM geheugen van de ontvanger dat met te veel achtergrondprocessen bezig is. 
Gezien je net je image opnieuw geïnstalleerd hebt, kan het misschien zijn dat het geen schone installatie was, of wat dan ook. Gezien je verder nooit echt problemen hebt gehad en de opstelling niet fysiek hebt aangepast, kan dit eventueel de oorzaak zijn. Uiteraard kan het zeker geen kwaad om eens te kijken of je je inkomend signaal kan verbeteren. 

ikzelf heb op mijn ontvanger (Een totaal andere ontvanger, Edision Primo) af en toe ook blokvorming wanneer mijn ontvanger al een hele tijd aan staat en ik al door enkele honderden zenders gezapt heb. Ik krijg die blokvorming dan dikwijls op de Franse Multistream kanalen. Ookal heb ik meer dan voldoende signaal. 

De ontvanger even aan en uit zetten lost het probleem dan op. 

Je zou in het slechtste geval je image nog eens opnieuw kunnnen proberen te installeren.

Wie weet, heb je wel iets aan deze uitleg. Het is ook maar een idee'tje! 

Succes er mee! 

aangepast door stevenvc19
Geplaatst:
18 minuten geleden, Ventura zei:

Mmm...klinkt als dat de lnb aan het overlijden is. Gisteren nog een lnb vervangen bij een installatie. Waarvan de verticale gedeelte defect was en niet lekker schakelde tussen de lage en hoge band.

Oei, is het niet zo dat een LNB ( net als veel elektronische zaken ) wel of niet werkt? En dus kan "sterven" ipv van instant "levend naar dood".

Ik heb dan wel voldoende LNB's op voorraad, dat is geen probleem.

Zijn er simpele methodes om uw thesis te testen?

13 minuten geleden, Sprietje zei:

Die 25 graden is maar een voorbeeld van hoe die ongeveer moet staan. Mijn archief is niet zo groot, dat ik afbeeldingen van lnb's heb van alle hoeken.

Bovendien, de lnb iets verdraaien totdat je maximaal signaal hebt is altijd nog het beste. Instellen voor een bepaalde skew volgens een berekening is een gulden middenweg.

Dat zal dan zoals ik even hogerop iets zijn voor morgen, (vrouwen en hun program he).

Weer bedankt voor de extra info.

Btw, wat ik uw mening aangaande "sterven" van een LNB?

PS, ben wel zwaar teleurgesteld in de omvang van uw archief. LOL.

Geplaatst:
16 minuten geleden, stevenvc19 zei:

De blokvorming en freezes zouden misschien ook kunnen veroorzaakt worden door het RAM geheugen van de ontvanger dat met te veel achtergrondprocessen bezig is. 
Gezien je net je image opnieuw geïnstalleerd hebt, kan het misschien zijn dat het geen schone installatie was, of wat dan ook. Gezien je verder nooit echt problemen hebt gehad en de opstelling niet fysiek hebt aangepast, kan dit eventueel de oorzaak zijn. Uiteraard kan het zeker geen kwaad om eens te kijken of je je inkomend signaal kan verbeteren. 

De nieuwe image is helemaal zoals het boekje zegt gedaan. Dus vanaf USB stick en alles was echt weg.

Ook een aantal softcam, en plugins moeten opnieuw inbrengen, dus daar twijfel ik aan.

ikzelf heb op mijn ontvanger (Een totaal andere ontvanger, Edision Primo) af en toe ook blokvorming wanneer mijn ontvanger al een hele tijd aan staat en ik al door enkele honderden zenders gezapt heb. Ik krijg die blokvorming dan dikwijls op de Franse Multistream kanalen. Ookal heb ik meer dan voldoende signaal. 

Dit is natuurlijk een ander verhaal. Hier wordt niet echt veel gezapt maar ok wie weet is 100 maal van één naar canvas en terug even zwaar als 200 keer naar een volgende zender zappen wat ram atack aangaat.

De ontvanger even aan en uit zetten lost het probleem dan op. 

Dat is dus reeds enkele malen gedaan, zij het omdat de ontvanger dat aangaf na een aanpassing in wat dan ook waar een herstart nodig was om de aanpassing te activeren, zij het dat ik het zelf deed om de zekerheid te hebben dat een aanpassing actief werd.

Je zou in het slechtste geval je image nog eens opnieuw kunnnen proberen te installeren.

Dat is inderdaad een optie die ik in overweging kan nemen als de andere stappen niets doen.

Wie weet, heb je wel iets aan deze uitleg. Het is ook maar een idee'tje! 

Wie weet. Bedankt voor je bijdrage.

Succes er mee! 

Geplaatst:
1 uur terug, Denisdaf zei:

Btw, wat ik uw mening aangaande "sterven" van een LNB?

Een lnb hoeft niet altijd ineens helemaal stuk te zijn.

Kan bijv. alleen de verticale transponders weergeven of alleen de lage band of bij een lnb met meerdere aansluitingen doen bepaalde aansluitingen het niet meer maar ook door temperatuurverschillen. Bijv. als de zon er op schijnt doet hij het niet. Soms doen bepaalde frequenties het niet enz.

Het gebeurt ook dat de kap van de lnb door de zon verteerd is en er een gat in zit. Een spin vindt dat een prima onderkomen.

Zit de spin in de golfpijp, dan heb je geen ontvangst, is de spin eruit gekropen om vliegen te vangen, dan heb je weer beeld.

Edision 6 graden monoblock.JPG

Geplaatst:
8 minuten geleden, Sprietje zei:

Een lnb hoeft niet altijd ineens helemaal stuk te zijn.

Kan bijv. alleen de verticale transponders weergeven of alleen de lage band of bij een lnb met meerdere aansluitingen doen bepaalde aansluitingen het niet meer maar ook door temperatuurverschillen. Bijv. als de zon er op schijnt doet hij het niet. Soms doen bepaalde frequenties het niet enz.

Het gebeurt ook dat de kap van de lnb door de zon verteerd is en er een gat in zit. Een spin vindt dat een prima onderkomen.

Zit de spin in de golfpijp, dan heb je geen ontvangst, is de spin eruit gekropen om vliegen te vangen, dan heb je weer beeld.

Edision 6 graden monoblock.JPG

Ik zie het inderdaad helemaal gebeuren nu.

Bedankt.

Geplaatst:

Dit ziet men vaak bij zeer goedkope en exotische merk namen lnb. De lnb die ik gisteren heb vervangen was een inverto black ultra. Aan de buitenkant geen defecten gevonden, interne wel.  

Geplaatst:
11 uren geleden, Ventura zei:

Dit ziet men vaak bij zeer goedkope en exotische merk namen lnb. De lnb die ik gisteren heb vervangen was een inverto black ultra. Aan de buitenkant geen defecten gevonden, interne wel.  

Van dat merk zou ik toch verwachten dat het iets degelijks is. Of zie ik dat verkeerd? Ik heb de skew van de LNB nagekeken, en daar zat idd wel een verschil tov wat Sprietje aangaf. Ik had slechts om en bij de 14 a 15° skew. Nu staat die op de aangegeven 27° We houden het nauwlettend in de gaten.

Geplaatst:

13 graden skewverschil maakt heel wat uit, zeker bij 8PSK-modulatie wat Canal Digitaal op zijn transponders gebruikt. Dat moet je nu al kunnen merken in de signaalkwaliteit en dat zul je ook merken bij slecht weer zoals het nu in Spanje en Portugal is.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen