Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hoi mensen,

na een heel hard wind mijn triax is kapot. nu heb ik wel gebertini 150  di ik gebuikt voor nielsat . ik wil die nu gebruiken voor  hotbird 13 astra 19 astra 23.5 en arabsat 26 .  met de zelfde multifeed die op triax was.
   ik ben niet zo erg super in lnb en schotel instellen dus a.u.b stap per stap mij helpen
ik woon in  ninove belgie  ik heb schotel geberini 150 cm
ik wil  sat 13   19  23.5  26 ontvagen met de mutifeed houder die op de foto staat  die saat nu al vast op de gebetrini

bedankt bijvorbaat

post-61400-0-15047500-1352403220.jpg

Geplaatst:

Past dat wel?

De houder van de multirail die je nu hebt zit in de lnb-arm geschoven van 20mm dik en 50mm breed.

De lnb-arm van een Gibertini 150 is volgens mij 20mm dik en 35mm breed.

Geplaatst:
7 minuten geleden, Sprietje zei:

Past dat wel?

De houder van de multirail die je nu hebt zit in de lnb-arm geschoven van 20mm dik en 50mm breed.

De lnb-arm van een Gibertini 150 is volgens mij 20mm dik en 35mm breed.

hey 

ik heb het zo gedaan ik weet niet of die just is 

hier zijn de foto hoe die er uit ziet

IMG_20200427_194532[1].jpg

IMG_20200427_194537[1].jpg

Geplaatst:

Ik heb geen ervaring met de ontvangst van de Badr 26e maar ik weet wel dat die veel verschillende footprints heeft waarvan er hele zwakke bij zijn.
Normaal zou je de 19,2 in het midden zetten, dan staat de Hotbird-lnb ongeveer even ver uit het midden dan de Badr-lnb maar ik ben bang dat je de zwakke transponders van de Badr dan niet ontvangt.
Daarom zou het beter zijn de Astra 23,5 in het midden te zetten. Dan komt de Badr-lnb vrij dicht in het midden te staan. Tja, de Hotbird komt dan wel een eind naar buiten maar met een schotel van 150cm moet dat nog genoeg signaal opleveren.

Wil je bepaalde zenders op de Badr ontvangen? Geef eens aan op deze site welke: https://www.lyngsat.com/Badr-4-5-6-7-and-Eshail-2.html

Hoe lang (cm) is de rail die je nu gebruikt?

Geplaatst:
4 uren geleden, Sprietje zei:

Daarom zou het beter zijn de Astra 23,5 in het midden te zetten.

26°O op de arm , want deze positie is de zwakste in de Benelux !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Geplaatst:

Beste hakim29

Om de afstanden van de lnb's zo nauwkeurig mogelijk te kunnen berekenen, heb ik maat "X" nodig in de bijgevoegde afbeelding. Maat "X" is de afstand tussen het midden van de lnb-klem en de schotel op 40% van de schotelhoogte. Aangezien de schotel op de spiegel gemeten (dus zonder rand) 161cm hoog is, is maat "X" 64,5cm.

Verder is de rail te veel gebogen. Ik zie op de foto dat de lnb's die wat verder op de rail zitten, veel te schuin op de schotel gericht zijn. Het moet eigenlijk als volgt zijn:
Staat een lnb 10cm van de rail af, dan moet de lnb op ongeveer de helft van die afstand op de schotel gericht zijn aan dezelfde kant, dus in dit voorbeeld 5cm.
Als ik op de foto kijk, dan zie ik dat de lnb's zelfs aan de andere kant van het middelpunt van de schotel gericht zijn. Dit heeft alles te maken met het feit dat de rail te veel gebogen is en dat komt weer omdat die rail gemaakt is voor een veel kleinere schotel.
Zou een fabrikant het goed willen doen, dan zouden ze voor elke maat schotel een andere rail moeten maken. Voor een kleine schotel een rail die meer gebogen is, voor een grote schotel een rail die minder gebogen is. Dat doen ze natuurlijk niet en daarom maken ze maar één rail voor hun gemiddelde schotelmaat en dat ligt meestal rond de 80cm. Tja en als jij dan zo'n rail op een schotel van 150cm gaat zetten, gaan de lnb's die flink uit het midden van de schotel staan, steeds meer naast de schotel kijken. Daarom ben ik bang dat als je de lnb van de 26 oost in het midden zet, er weinig signaal voor de Hotbird over blijft.

maat X die ik wil weten.PNG

• Bedankt 1
Geplaatst:
7 uren geleden, Sprietje zei:

Beste hakim29

Om de afstanden van de lnb's zo nauwkeurig mogelijk te kunnen berekenen, heb ik maat "X" nodig in de bijgevoegde afbeelding. Maat "X" is de afstand tussen het midden van de lnb-klem en de schotel op 40% van de schotelhoogte. Aangezien de schotel op de spiegel gemeten (dus zonder rand) 161cm hoog is, is maat "X" 64,5cm.

Verder is de rail te veel gebogen. Ik zie op de foto dat de lnb's die wat verder op de rail zitten, veel te schuin op de schotel gericht zijn. Het moet eigenlijk als volgt zijn:
Staat een lnb 10cm van de rail af, dan moet de lnb op ongeveer de helft van die afstand op de schotel gericht zijn aan dezelfde kant, dus in dit voorbeeld 5cm.
Als ik op de foto kijk, dan zie ik dat de lnb's zelfs aan de andere kant van het middelpunt van de schotel gericht zijn. Dit heeft alles te maken met het feit dat de rail te veel gebogen is en dat komt weer omdat die rail gemaakt is voor een veel kleinere schotel.
Zou een fabrikant het goed willen doen, dan zouden ze voor elke maat schotel een andere rail moeten maken. Voor een kleine schotel een rail die meer gebogen is, voor een grote schotel een rail die minder gebogen is. Dat doen ze natuurlijk niet en daarom maken ze maar één rail voor hun gemiddelde schotelmaat en dat ligt meestal rond de 80cm. Tja en als jij dan zo'n rail op een schotel van 150cm gaat zetten, gaan de lnb's die flink uit het midden van de schotel staan, steeds meer naast de schotel kijken. Daarom ben ik bang dat als je de lnb van de 26 oost in het midden zet, er weinig signaal voor de Hotbird over blijft.

maat X die ik wil weten.PNG

Raad je mij dan een rail die special gemaakt voor gebertini 150? . als ja kun u mij helpen waar kan ik  die

vinden

Geplaatst:

Ja dat is ook bij Gibertini het probleem. Die hebben verschillende multifeed rails maar ook die is voor "zogenaamd" alle maten schotel en dat is dus niet zo. Voor gebruik tot een schotel van 100cm kan dat ook wel maar een schotel van 1,5 meter is toch wel iets anders. Een Gibertini 150 is eigenlijk niet bedoeld voor multifeed, wel voor draaibaar.

Nu is het wel zo dat je de radius van een rail van Gibertini zelf nog wel iets minder kan maken door hem voorzichtig in de bankschroef over de hele lengte iets rechter te maken. Dat is met de aluminium rail die je nu hebt niet mogelijk. Tja of je moet op de koop toe nemen dat je voor de uiterste lnb (de Hotbird) toch wel een redelijk verlies krijgt.

Ik weet niet hoe hoge eisen je stelt aan de ontvangst van de Hotbird. Je kunt zelfs proberen de Badr op de lnb-arm te zetten en de Hotbird aan het eind van de rail, zie bijlage.

Hoe groot is nu maat "X" ?

Gibertini multifeed-halter.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Sprietje , omdat ik toch een paar van die SAB rails heb liggen heb ik er één in de bankschroef (bek breedte 120 mm) gezet.

Zonder veel kracht en zonder dat er iets breekt zou je die rail zelfs recht kunnen maken .

Dat heb ik niet gedaan maar door de rail een paar keer te verzetten in de bankschroef heeft hij een nieuwe radius i.p.v. 70 cm  nu 130 cm .

Welke radius voor een 150 cm Gibi de juiste is , zul jij me wel kunnen vertellen .

bending SAB rail.jpg

new bend.jpg

aangepast door trust
  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Beste trust

Welke radius hij moet hebben, zou ik zo niet weten maar ik denk dat die radius van 130cm aardig in de richting komt. Ik weet wel, dat je een Triax-rail niet zo maar rechter kunt maken, dan scheurt de rail. Waarschijnlijk van een hardere aluminiumsoort. Maar ja, de rails zijn ook verschillend van vorm en lengte.

Ik heb mijn rail voor mijn Triax 115 ook rechter gemaakt.

Geplaatst:

Uiteraard is dit ook gedacht als een handleiding voor Hakim om zijn rail "in shape" te brengen .

Lijkt me ook wel met een rubberhamer te doen of een gewone hamer met een stuk (hard) hout ertussen .

Mocht hij daar geen kans toe zien kan hij de mijn rail hebben tegen porto kosten .

W.b.t. Triax rail , bedoel je deze ?

Triax 3 houder.jpg

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:
10 uren geleden, trust zei:

Uiteraard is dit ook gedacht als een handleiding voor Hakim om zijn rail "in shape" te brengen .

De radius, of de 'diepte in het midden', ten opzichte van de lengte van de rail, is wel uit te rekenen vanuit de schotelspecs denk ik.

Ik weet niet of de ideale vorm van de rail dan cirkelvormig, of parabolisch is (of nog anders, ik heb het nog nooit uitgerekend); maar die vorm ontloopt elkaar niet heel veel over zo'n stukje.

Voor schotelspecs zou ik nodig hebben: hoogte, breedte en (precieze) diepte in het midden van de schotel;

of hoogte, afstand brandpunt tot bovenkant schotel, en afstand brandpunt tot onderkant schotel (deze laatste metingen zijn doorgaans minder precies, omdat je moet gokken waar het brandpunt precies ligt. Maar voor zo'n multifeedrail straal-berekening vermoedelijk goed genoeg).

En dan natuurlijk nog de lengte van de rail (in ieder geval dat deel van de rail, waar je daadwerkelijk LNBs op wilt plaatsen).

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:
Op 28-4-2020 om 23:36, Sprietje zei:

Nee, dat is geen Triax rail. Zie het verschil in de bijlage.

verschil Triax en SAB-rail.png

Al dat soort rails zijn van extruded aluminium , die breken niet bij beperkte verbuiging , heb je het überhaupt ooit geprobeerd om het te buigen ?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen