Ga naar inhoud


Hoe Vu+ Uno / openpli instellen voor 10:1 switch


CaptDistraction

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal !

ik heb een vraag over het instellen van een SAB GD-10A   10:1 switch op een VU+ UNO 4K Se ontvanger.

Eerst even wat vooraf ging :
Mijn oude VU duo heeft de geest gegeven (de bekende rode lamp .. en ik heb geen zin om voor de zoveelste keer van alles te gaan repareren).
De VU duo was aangesloten op een 10:1 switch (tuner 1) en een 4:switch (tuner 2)

Ik weet nog dat het een hoop ellende was om de 10:1 switch werkend te krijgen, maar toen dat eenmaal was gelukt heeft deze altijd goed gewerkt.

 

Nu staat er een nieuwe VU Uno 4K se.
Beide tuners weer aangesloten. Helaas ben ik de configuratie/instellingen voor de 10/1 switch kwijt. En de oude ontvanger start niet meer op dus daar kan ik ook niet meer in kijken ...

Verdorie. Gelukkig weet ik wel welke LNB op welke plek zit, maar hoe moet ik het config menu instellen?

 

De 4:1 switch werkt prima, maar het wil maar niet lukken de satellieten te ontvangen die op de 10/1 switch staan.

Alleen positie 1 komt steeds door ...

 

Ik heb wat verschillende combinaties geprobeerd in het menu, soms lukte het om de 1e, 2e en 3e positie te zien door de switch als a/b/c/d te zetten.

Maar dan nog na een reset ging het fout.
 

Mijn vraag is dan ook : Hoe moet ik de tuner instellen van de VU Uno 4K Se (meest recente versie OPENPLI ) ?

Ik kom allerlei tabellen tegen, zou het misschien zo zijn dat ik niet standaard "LNB1 en Input1" voor de eerste satelliet, "LNB2 en Input 2"  voor de 2e satelliet enz.  moet kiezen.
Of  misschien combineren met disecq1.0 (ik vermoed dat de 10:1 switch intern eigenlijk meerdere switches zijn).

Dus poort A voor input 1,2,3,4 en poort B voor input 5,6,7,8 ? Dan worden poort 9 en 10 waarschijnlijk C en input 9,10  (het menu kent geen AA,AB,BA,BB maar wel A,B,C,D).

 

En bij herhaal sequence (C.U.T voor enigma2 ???) is dat hetzelfde als diseqc1.0 , disecq 1.1, toneburst ?

Want 1.0 is committed en 1.1 is uncommitted

Of moet het UCT zijn (document in de bijlage komt met beide oplossingen).

 

Diseqc herhaling moet 1 zijn ?

Als het zo is dat er dus intern vanaf de ingang eerst een uncommitted switch komt, en richting LNB weer een committed switch.

 

Hieronder het config menu met wat keuzes ....

Geavanceerd

LNB                         - LNB 1,2,3,4,5 enz

Prioriteit                 - Nee

LNB type                - Universeel

Spanningsmodus- Polarisatie

Verhoogd voltage - Nee

Tone modus          - Band

Disecq mode         - 1.1

Snelle diseqc         - Nee

Tone burst             - Nee

Diseqc 1.0 commando - Nee (keuze poort A,B,C,D)

Diseqc 1.1 commando - ingang 1,2,3,4,5 enz

Commando volgorde : diseqc1.0, disecq1.1,toneburst

Diseqc herhaling - 1

Herhaal sequence - ja

Force legacy - nee

 

In de bijlage een paar foto's zodat jullie kunnen zien hoe het keuze menu er uit ziet en de switch.
Tevens een zeer mooi uitgewerkte uitleg over switches.

 

- De SAB switch is configureerbaar. Helaas niet met schakelaartjes  dus ik kan niet goed zien welke config er nu actief is.
  Volgens de bijlage is de standaard config in de switch keuze 2. Echter zeker weten doe ik het niet..

-  Klopt het dat er nog een paar extra applicaties in de ontvanger moeten worden geladen om de 10:1 switch te laten werken ?

- Klopt het dat de VU soms de poorten door elkaar gooit, dus LNB3 is input 7 ?

 

Wie helpt me de 10:1 switch werkend te krijgen met een juiste config ?

 

Hans

 

20200514_192745.jpg

20200514_192728.jpg

20200516_170045.jpg

DiSEqC_schakelaars_&_schakelingen._Presentatie_zie_http___www.detransponder.nl_downloads.htm.zip

aangepast door CaptDistraction

VUO DUO openpli 28/23,5/19/13 en 65 cm rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zoals edbe het toont moet je het instellen, geen AA of AB enz

De naam van de satelliet ingeven, dan het corresponderende lnb nummer zoals aangesloten op de diseqc (vb lnb 3) en dan enkel bij diseq1.1 het input 3 (nr van lnb)

Let op, bij de ingave van satellieten dat je KU band selecteert.

En inderdaad dit is een programmeerbare switch, als hij in Mode 2 staat is het goed, dat is DiSEqC 1,1 (2,1) voor 10 LNB

  • Like 1

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst bedankt voor de reacties !

Helaas nog geen goed nieuws. De instellingen zoals in de bovenstaande afbeelding van edbe heb ik geprobeerd voor alle tien de LNB's.

Dus gewoon alles standaard en simpel en steeds LNB1 - input1, LNB2 - input2 enz enz tot en met LNB10 - input10.
Maar als ik dat doe, en dan een scan maak op bijvoorbeeld poort 3 (19") dan krijg ik de zenderlijst van poort 1 (23") retour.

Met andere worden .. er schakelt niets.

Of de switch is defect (lijkt me raar want heeft altijd gewerkt),  of de VU Uno kan er niet mee om gaan (maar de VU Duo kon het wel  maar ik herinner me wel dat het niet gemakkelijk ging), of de switch staat toch niet in standje 2 ..


Die switch is al een paar jaar oud en kwam toen zo uit de doos ... geen idee wat het dan wel moet zijn.

Iemand nog een suggestie ?

 

Bedankt alvast !,m

VUO DUO openpli 28/23,5/19/13 en 65 cm rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, CaptDistraction zei:

of de switch staat toch niet in standje 2 ..

 

Zullen we dan eens standje 6 testen, de motorcommando's?

 

Kennelijk heb je 19E op poort 3. Probeer die eens in je ontvanger te definiëren als diseqc modus 1.2, en dan voor deze satelliet diseqc 1.2 te kiezen (géén USALS), met als (motor)positie: 3.

Levert dat 19E op? Of toch weer 23E (van poort 1)?

NB Voor de zekerheid vantevoren de ontvanger/switch even helemaal spanningsloos maken! Omdat er bij stand 7 en 8 wellicht verstorende bij-effecten kunnen optreden; als hij in die stand staat! (Had je dat bij je vorige tests ook gedaan? Anders opnieuw!)

(Heb ooit met een Axing/HAMA 8/1 switch flink zitten klooien, tot ik doorkreeg dat die ook zo'n multi/auto-werkwijze had.)

 

 

Wat het verschil zou zijn tussen stand 2 en 5 is mij ook niet echt duidelijk. Weet iemand dat?

Een interne diseqc repeat door de switch zelf misschien? Er was een EMP-Centauri die dat deed geloof ik....

 

groet,

A33

 

 

aangepast door a33
  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig geval die SAB GD-10A, in duidelijkheid blinken de fabrikanten van zulke switchen niet uit, zelfs een handleiding is niet te vinden.
Wordt wel onder verschillend merknamen verkocht.

 

in stand 2. DiSEqC 1.1 oder 2.1 uncommitted / cascaded, max. 10 LNB lijken ze te werken met een uncommitted, gevolgd door een 4/1 commited


Van een ander forum heb ik deze vreemde configuratie


LNB1 - Toneburst: none, Committed: AA

LNB2 - Toneburst: none, Committed: AB

LNB3 - Toneburst: none, Committed: BA

LNB4 - Toneburst: none, Committed: BB

 

LNB5 - Toneburst: A, Committed: AA

LNB6 - Toneburst: A, Committed: AB

LNB7 - Toneburst: A, Committed: BA

LNB8 - Toneburst: A, Committed: BB

 

LNB9 - Toneburst: B, Committed: AA

LNB10 - Toneburst: B, Committed: AB

LNB11 - Toneburst: B, Committed: BA

LNB12 - Toneburst: B, Committed: BB

  • Like 1

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt nogmaals. Fijn dat er toch altijd weer mensen zijn die een mede hobbyist willen helpen 😀

 

Het probleem is opgelost. En nu willen jullie natuurlijk weten wat het is geweest.

Nou daar moet ik wat in teleurstellen ... ik weet het niet.

 

Dit is wat ik heb gedaan

Eerst de switch een aantal uren spanningsvrij

 

Ik heb de ontvanger ingesteld op Diseqc A/B/C?D

Die 19E bleef maar terug komen op poort 3.
 

Hierna LNB 1t/m4 gezet, diseqc1.0 A en diseqc1.1 op poort 1,2,3,4

Geen resultaat

 

Nu diseqc 2.0 ingesteld.

En zowaar kon ik schakelen tussen de 1e vier satellieten (wel een hinderlijke wachttijd bij het zappen voor het draaien van de virtuele motor 😄)
Nou dat geeft moed, niet waar. Nu heb ik in ieder geval weer iets.

 

Hierna weer wat experimenteren met positie 1, positie 2 enz.

En na wat gehobby kom ik op het volgende uit :(zie foto)
Ironisch genoeg eigenlijk hetzelfde waar ik als eerste mee begonnen was, en toen werkte het niet.

Misschien dat het aansturen met 2.0 iets heeft gereset of zo ..

 

Nou ja .. in ieder geval heb ik weer beeld en een hoop info verzameld .. altijd handig mocht het nog eens voorkomen.

In ieder geval weer een hoop geleerd. Het documentje in de eerste post is zeker het lezen waard !



 

20200518_090406.jpg

VUO DUO openpli 28/23,5/19/13 en 65 cm rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, CaptDistraction zei:

Dit is wat ik heb gedaan

Eerst de switch een aantal uren spanningsvrij

 

Had je dat bij je eerdere tests niet steeds tussendoor gedaan?

Dan was dat wellicht inderdaad het probleem.

(Overigens zou een half minuutje spanningsvrij genoeg moeten zijn.)

 

1 uur geleden, CaptDistraction zei:

Nu diseqc 2.0 ingesteld.

....

Misschien dat het aansturen met 2.0 iets heeft gereset of zo ..

 

Maar op de foto staat diseqc 1.1 ingesteld. Bedoel je dat?

 

 

En heb je nog steeds last van schakel-wachttijd?

 

Groet,

A33

  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antwoord op de laatste post ...

Omdat de oude sat ontvanger de geest heeft gegeven heeft de switch in feite al enkele dagen spanningsvrij gestaan.

Dus dat zal het niet geweest zijn ..

Ik heb natuurlijk niet van alle combinaties en probeersels foto's gemaakt. Dan zou de server vol lopen met mijn foto's 😅

 

De schakel wachttijd is er niet meer omdat ik nu dus weer terug ben naar diseqc1.1  ... met als optie snelle diseqc.
Ik weet niet of dat laatste helpt maar het werkt wel 🙂

 

Raadsel achtig.

 

Nu verder met het volgende probleem ... mijn TV met interne tuner die de 16E niet wil scannen...


 

VUO DUO openpli 28/23,5/19/13 en 65 cm rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

3 uren geleden, CaptDistraction zei:

Nu diseqc 2.0 ingesteld.

 

Vermoedelijk heb je met diseqc 2.0 in te stellen de diseqc instructies gegeven

Volgens wat ik gelezen had, zou men deze switch zelfs kunnen programmeren via de ontvanger.

Dus een dikke kans dat je onder diseqc 2.1 wel alle lnb's onder het uncommitted commando kan aansturen. 

Lnb 1 uncommited input 1

Lnb 2 uncommited input 2

Lnb 5 uncommited input 5...

 

"Momenteel zijn de uitgebreide versies Diseqc 2.0 | 2.1 | 2.2 sterk in opmars, de werking en ingave op de ontvanger is identiek aan de Diseqc 1.x versies, maar ze hebben een toegevoegde bidirectionele communicatie, of terugkoppeling naar de ontvanger. Met een tone-burst frequentie maken de lnb's en de switchen aan de ontvanger kenbaar dat ze er zijn en hoe ze geschakeld staan, de bedoeling hiervan is sneller schakelen. Voor die extra functie moet de ontvanger wel de Diseqc 2.0 | 2.1 | 2.2. norm voeren. Aangezien een fabrikant deze licenties moet aankopen, zal men dit enkel terug vinden op de duurdere ontvangers."

  • Like 1

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, mebo870 zei:

"Momenteel zijn de uitgebreide versies Diseqc 2.0 | 2.1 | 2.2 sterk in opmars, de werking en ingave op de ontvanger is identiek aan de Diseqc 1.x versies, maar ze hebben een toegevoegde bidirectionele communicatie, of terugkoppeling naar de ontvanger. Met een tone-burst frequentie maken de lnb's en de switchen aan de ontvanger kenbaar dat ze er zijn en hoe ze geschakeld staan, de bedoeling hiervan is sneller schakelen. Voor die extra functie moet de ontvanger wel de Diseqc 2.0 | 2.1 | 2.2. norm voeren. Aangezien een fabrikant deze licenties moet aankopen, zal men dit enkel terug vinden op de duurdere ontvangers."

 

Ik keek even waar deze info vandaan kwam, kennelijk hier: https://www.luxsat.eu/handleidingen/Diseqcs/index.html

 

Ik kan niet zeggen dat ik dat herken: "de bedoeling hiervan is sneller schakelen." Het lijkt me de bedoeling dat er zekerder geschakeld wordt, omdat er immers feedback (terug)gezonden wordt. Om ruimte te maken voor de feedback, moet volgens het diseqc protocol na elke verzonden opdracht meer dan 150 milliseconden tijd worden toegestaan, om het antwoord te laten zenden. Ik zie niet in, dat dat tot sneller schakelen leidt, dan zonder feedbackmogelijkheid.

 

Ook overigens staat op die webpagina nog een verhaal over committed switches als 'analoge' schakelaars, en uncommitted switches als 'digitale' schakelaars; en over 'eerste, tweede en derde' uncommitted commando's; nou dat soort informatie heeft mij ooit aardig op het verkeerde been gezet over het diseqc protocol.

ALLES aan het diseqc-protocol is namelijk digitaal: alsof het binaire computeropdrachten zijn. En binnen dit binaire stelsel, met bus-protocol, maakt volgorde van opdrachten, en dus ook de volgorde van de switches, in principe niet uit.

En met diseqc 1.1 kan je 16 LNBs schakelen; de 64 (universele) LNBs haal je pas in combinatie met diseqc 1.0.

(Al hebben ongeveer alle ontvangers met diseqc 1.1 aan boord, ook diseqc 1.0 aan boord. Dus zo'n diseqc 1.1 ONTVANGER kan inderdaad 64 LNBs aan.)

 

Nog een laatste opmerking over die website (daarna houd ik op!): Volgens mij kan een GotoNn switch alleen bediend worden met GotoNn opdrachten, niet met MoveLeft en MoveRight opdrachten. Een switch gaat zich echt niet gedragen als motor, in de zin van 'doorloopt in de set-up toestand alle ingangen continu af in de volgorde 1-2-3-4-5-6-7-8'!

Maar ik moet zeggen: dat laatste heb ik nooit getest. Ik heb dat alleen gedaan met de 'gewone' GotoNn-opdrachten; die werken perfect.

 

Groet,

A33

aangepast door a33
  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...