Ga naar inhoud


aarding bijtrekken


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

1 uur terug, Denisdaf zei:

Hoeveel vertraging heb jij wel niet met al die Nelsonbochten in de kabels? Neen deftige repliek nu. Netjes.

 

Het is inderdaad keurig gedaan.

Toch is er nog wat fout.

Voor de aarding moet je altijd een ster verkabeling toepassen. Dus nooit van het ene naar het andere deel doorlussen.

Verder had je beter voor de aardverdeler een Hutschiene met bijvoorbeeld Weidmüller Klemmleiste toe kunnen passen. Dan vanaf de Klemmleiste met 2,5 mm²  of meer naar de hoofdaarde.

Het stopcontact kun je dan ook op de Hutschiene plaatsen.  (Hutschiene=DIN-rail)

Voor de aardkabels kun je altijd beter litze gebruiken. Dat laat zich mooier verleggen en makkelijker verwerken.

 

Geen kritiek...alleen een paar tips van IJzerbout...🥰

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


8 uren geleden, Tonskidutch zei:

 

@bellejt, je weet dat Sprietje een hele afhandeling heeft geschreven in het "schotelpark " over de plicht van aarding van je schotel installatie, die aarding is inderdaad verplicht geworden van alle installaties die stroomdragend zijn en buiten opgesteld zijn met een verbinding met apparatuur binnenshuis.

 

Sinds wanneer moet je een laag spanningsinstallatie voorzien van aarde?

Voor zover ik ooit geleerd hebt geldt aarde alleen voor toestellen die in verbinding met 230V staan.

Wordt een toestel aangesloten dmv. een losse trafo dan is dat weer een laagspanningstoestel en hoeft die dus, voor zover ik weet,  niet aan aarde.

Je gaat 12V of 24V tuinverlichting toch ook niet voorzien van aarde?

Daarnaast heeft aarde totaal geen zin als je een kunststof schotel gebruikt.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, gerrit B zei:

 

Sinds wanneer moet je een laag spanningsinstallatie voorzien van aarde?

Voor zover ik ooit geleerd hebt geldt aarde alleen voor toestellen die in verbinding met 230V staan.

Wordt een toestel aangesloten dmv. een losse trafo dan is dat weer een laagspanningstoestel en hoeft die dus, voor zover ik weet,  niet aan aarde.

Je gaat 12V of 24V tuinverlichting toch ook niet voorzien van aarde?

Daarnaast heeft aarde totaal geen zin als je een kunststof schotel gebruikt.

 

Als de schotel zich op een bepaalde hoogte bevindt moet er een aarde voorzien zijn.  De hoogte weet ik niet zo uit mijn hoofd. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

94.000 treffers (inslagen)

 

Aarden dakantenne

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat een europese norm, heb ik begrepen, waarvan de (wettelijke) status in nederland niet helemaal duidelijk is. Ik heb dat wel eens nagevraagd bij een architectenburo.

 

In duitsland is het zo dat de verzekeraars bij blikseminslag alleen vergoeden, als de bliksemafweer volgens de normen is aangelegd, en dit wordt gevolgd door de duitse rechters.

Dus op een aantal forums wordt daar flink op gehamerd, dat het echt moet (in de niet-geschützte zone).

 

Verder is er een groot verschil tussen aardig, en bliksemafweer. Dat is zeker niet hetzelfde....

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

a33 niet A33 :P

ik als architect zou het moeten weten, @Sprietje heeft het destijds allemaal al geschreven, kon het alleen niet meer terug vinden.

In eerste instantie dacht ik ook dat het niet nodig is, maar bij nadere studie van de EU normen die ook hier gelden ben ik er op terug gekomen.

Wij moeten ons conformeren aan de EU normeringen en daarin is onder andere die Duitse norm inzake aarding aangeschreven.

 

aangepast door Tonskidutch
taal

Baby I'm A Fool

Melody Gardot

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Tonskidutch zei:

a33 niet A33 :P

ik als architect zou het moeten weten, @Sprietje heeft het destijds allemaal al geschreven, kon het alleen niet meer terug vinden.

In eerste instantie dacht ik ook dat het niet nodig is, maar bij nadere studie van de EU normen die ook hier gelden ben ik er terug gekomen.

Wij moeten ons conformeren aan de EU normeringen en daarin is onder andere die Duitse norm inzake aarding aangeschreven.

 

Ziet ge het nu? Uiteindelijk heeft "Den Duits" toch gewonnen en doen we allemaal wat zij willen. LOL

aangepast door Denisdaf

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

ik als architect zou het moeten weten

 

Dat wist ik niet, dat jij architect was, nu begrijp ik ineens waarom ik jouw vaak

over-creatieve zins-opbouw niet begrijp met mijn uiterst zwart-witte kijk. Maar dit terzijde.😏

 

Mijn ervaring met architecten is dat zij uiterst creatief zijn en soms ware kunstenaars

als je naar de verschillende bouwwerken kijkt, (zeer) mooi of (foei)lelijk, blijft wel altijd verrassend.

(maar wel vaak een nagel aan de doodskist van menig aannemer die zijn creativiteit moet

vertalen naar de praktijk)

Maar... de meeste komen niet verder dan de wet van Ohm. Let wel, ik heb het over architecten

niet over architectenbureau's. Want die hebben vaak E- en W expertise ingehuurd/in loondienst

of shoppen extern. Immers, adviseurs dienen kennis te hebben van techniek en dan ook nog

vaak onderverdeeld in verschillende disciplines (E, W en M&R). Architecten en adviseurs

maken samen een werk. Hierbij dient te worden opgemerkt dat adviseurs kunstenaars zijn

met een beperking. Zij vissen vaak in een bestaande vijver en combineren alleen maar. 

 

Daarnaast hebben veel architecten geen respect voor bijvoorbeeld de werktuigkundige installaties

wat vaak de longen zijn van een gebouw. Nog los van de vaak holle opmerkingen die ik regelmatig

gehoord heb op de bouwplaats zelf als het gaat om de installaties.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Con zei:

 

Dat wist ik niet, dat jij architect was, nu begrijp ik ineens waarom ik jouw vaak

over-creatieve zins-opbouw niet begrijp met mijn uiterst zwart-witte kijk. Maar dit terzijde.😏

 

Mijn ervaring met architecten is, dat zij uiterst creatief zijn en soms ware kunstenaars

als je naar de verschillende bouwwerken kijkt, (zeer) mooi of (foei)lelijk, blijft wel altijd verrassend.

(maar wel vaak een nagel aan de doodskist van menig aannemer die zijn creativiteit moet

vertalen naar de praktijk)

Maar... de meeste komen niet verder dan de wet van Ohm. Let wel, ik heb het over architecten

niet over architectenbureau's. Want die hebben vaak E- en W expertise ingehuurd/in loondienst

of shoppen extern. Immers, adviseurs dienen kennis te hebben van techniek en dan ook nog

vaak onderverdeeld in verschillende disciplines (E, W en M&R). Architecten en adviseurs

maken samen een werk. Hierbij dient te worden opgemerkt dat adviseurs kunstenaars zijn

met een beperking. Zij vissen vaak in een bestaande vijver en combineren alleen maar. 

 

Daarnaast hebben veel architecten geen respect voor bijvoorbeeld de werktuigkundige installaties

wat vaak de longen zijn van een gebouw. Nog los van de vaak holle opmerkingen die ik regelmatig

gehoord heb op de bouwplaats zelf als het gaat om de installaties.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Tonskidutch said:

Wij moeten ons conformeren aan de EU normeringen en daarin is onder andere die Duitse norm inzake aarding aangeschreven.

Volgens mij ligt dat niet zo zwart-wit. Nationale normeringen kunnen worden opgenomen in Europese normeringen (EN) of in de internationale normeringen (IEC). Ook andersom gebeurt het, dus een EN (CENELEC / ETSI) of IEC norm die een nationale norm worden. Heel vaak hebben ze dan hetzelfde nummer, alleen niet dezelfde prefix / suffix. (letters voor of na het nummer)

Zolang als NEN de EN niet overneemt, is het volgens mij dus niet een "verplichting" in Nederland....
 

In de norm ligt namelijk vastgelegd welke wandcontactdoos standaard moet worden gebruikt. In NL en DE zijn die gelijk, maar over de grens met Belgie is hij anders. 

aangepast door Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, Con zei:

 

Waarom quote jij jezelf en ze er dan niets extra bij?

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tonskidutch zei:

op bouwbesluit online kun je de aangestuurde normen vinden

 

ja jammer toch dat we de nagel aan je doodskist zijn

 

Nee joh!!! Niet aan mijn doodskist!!!

 

Van de aannemer omdat hij de kunsten moet

vertalen naar de praktijk die vaak weerbarstig is.

 

Neem als voorbeeld ronde gebouwen of bizarre atria's

met hun grillige glaspartijen en dat soort zaken.

 

Hoewel een installateur ook een broertje dood heeft

aan ronde gebouwen met  hun rechte leidingen...

Of ruimten met een schuine wand waar geen rooster

patroon in te passen valt.

 

22 minuten geleden, Denisdaf zei:

Waarom quote jij jezelf en ze er dan niets extra bij?

 

Sorry, ik begrijp niet wat je bedoeld.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...