Ga naar inhoud


aarding bijtrekken


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

13 uren geleden, gerrit B zei:

maar pas als Tonskidutch rokend in elkaar zakt met nog 1 hand aan de zonnewering dan weten

we

dat hij weer slachtoffer is van woningbouw corporaties en privé verhuurders die om de dooie dood niets doen aan de toestand van het verhuurde

behalve dan een likje verf over de rottende kozijnen

 

cheers guys

Baby I'm A Fool

Melody Gardot

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


15 uren geleden, drz zei:

Bliksem is immers niet uitgevonden om consumentenelektronica stuk te maken.

 

???? Dit moet je mij uitleggen.

 

15 uren geleden, drz zei:

t geval van antennes heb ik mijn twijfels, zeker omdat ik diverse blikseminslagen in en rondom het huis heb meegemaakt

 

Dan leg mij eens uit waarom iedere GSM mast met bliksemafleiders in de vorm van lange vangstaven is uitgerust.

Met de lanceerplatformen van raketten is dit al niet anders.

 

En de bliksemafleiders op de Bursh Khalifa zitten er ook voor de lol op:

 

 

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn richtlijnen voor Duitsland en hoeven in Nederland natuurlijk niet nageleefd te worden. Maar ik weet b ijna zeker dat daar ook richtlijnen voor zijn in NL/B.

 

Verder staan er op de Bursh Khalifa 2 MBC  TV UHF DVB-T2 zenders met één gezamelijke antenne en een DAB+ zender als proef. Daar hebben we nooit schade aan gehad en konden tijdens zwaar onweer gewoon doorzenden.

Dus een goede bliksemafleiding geeft een veilig gevoel en voorkomt ernstige schade.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij hebben hier kerktorens met bliksemafleiding geïnstalleerd en wat flatgebouwen met 12 verdiepingen met bliksemafleiding geïnstalleerd

jullie hebben alleen wolkenkrabbers. :grin:

 

je weet dat je binnen een radius van ughxxx meter t.o.v. een ander voor bliksemafleiding beschermd hoog gebouw zelf geen afleiding hoeft aanbrengen

je ziet het al aan het traject van de inslag aan die Bursch Kalifa dat is bijna net zo lang horizontaal gemeten als de toren hoog is

 

maar ik heb het over de aanraak aarding van mijn knikarm scherm dat 2,5 meter uit de gevel steekt

laat me even verder installeren a.u.b.

Baby I'm A Fool

Melody Gardot

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-5-2020 om 11:27, Drs. IJzerbout zei:

 

???? Dit moet je mij uitleggen.

 

 

Dan leg mij eens uit waarom iedere GSM mast met bliksemafleiders in de vorm van lange vangstaven is uitgerust.

Met de lanceerplatformen van raketten is dit al niet anders.

 

En de bliksemafleiders op de Bursh Khalifa zitten er ook voor de lol op:

 

 

 

Bliksem afleiden langs het huis en bliksem het huis binnenhalen, daar gaat de discussie over.

Een antennemast of schotel aarden door middel van een aardleiding naar binnen trekken richting de meterkast en/of de bestaande aarding in huis, is niet verstandig en breng je de inslag naar binnen.

Aarden aan de aarding van het huis zelf, dus waar een bliksemafleider al op gemonteerd is, is wel verstandig.

 

Maar nu het punt: Veel huizen hebben geen bliksemafleider, of deze staat op strategische punten van een bepaald huizenblok.

Aarding wordt afgeraden in dat geval en mocht de bliksem in slaan, dan zal het de schotel overslaan en zich ontladen via de weg van de minste weerstand......de bliksemafleider een stukje verderop.

Een ontlading is niet een kwestie van enkele centimeters of meters, de minste weerstand kan 100 meter verderop zijn of misschien wel een kilometer verderop.

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Aan de andere kant, wanneer de bliksem op je huis inslaat, en je antenne is niet geaard, zal met grote waarschijnlijkheid je satelliet ontvanger in de fik vliegen.

 

Brandweer

 

Weetjes

 

Henk heeft ervaring met blikseminslag.

 

 

 

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, drz zei:

Bliksem afleiden langs het huis en bliksem het huis binnenhalen, daar gaat de discussie over.

Een antennemast of schotel aarden door middel van een aardleiding naar binnen trekken richting de meterkast en/of de bestaande aarding in huis, is niet verstandig en breng je de inslag naar binnen.

Aarden aan de aarding van het huis zelf, dus waar een bliksemafleider al op gemonteerd is, is wel verstandig.

 

Maar nu het punt: Veel huizen hebben geen bliksemafleider, of deze staat op strategische punten van een bepaald huizenblok.

Aarding wordt afgeraden in dat geval en mocht de bliksem in slaan, dan zal het de schotel overslaan en zich ontladen via de weg van de minste weerstand......de bliksemafleider een stukje verderop.

Een ontlading is niet een kwestie van enkele centimeters of meters, de minste weerstand kan 100 meter verderop zijn of misschien wel een kilometer verderop.

 

Een wazig verhaal waar niets van klopt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn weten dient een schotel ook in NL geaard te worden.

Dat heeft echter weer niks met de NEN1010 te maken omdat de schotel zelf geen elektrisch apparaat is en ook niet is verbonden met elektrische apparaten. Het is een stalen ophangplek voor LNB's die niet elektrisch verbonden zijn met de schotel. De mantel van de coax kan via, via wel verbonden zijn met de aarde van de woning, maar dat is geen probleem omdat die niet elektrisch is verbonden met de schotel. 

 

Maar wanneer de schotel niet zelf aan aarde hangt kan de coax mantel wel de kortste weg zijn voor de bliksem naar aarde. En dat had je liever niet gehad, want dan gaat de ontlading via de ontvanger en hdmi kabel naar TV en audioset. Poef.

 

Gelukkig gebeurt dit meestal dan weer niet omdat een schotel i.h.a. best stevig aan de muur hangt en via die (natte) muur toch weer aan aarde. .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
4 minuten geleden, zeeteefje zei:

Gelukkig gebeurt dit meestal dan weer niet omdat een schotel i.h.a. best stevig aan de muur hangt en via die (natte) muur toch weer aan aarde. .

In dat geval zal je muur exploderen en slaat de bliksem een gat in je gevel.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ceesv zei:

In dat geval zal je muur exploderen en slaat de bliksem een gat in je gevel.

Dat zou kunnen, maar dan helpt een Dehn aardleiding van 8 mm ook niks hoor, die is dan ook al lang doorgebrand. Tegen een zo'n sterke ontlading helpt niks.

Goed spul van Dehn overigens, ik gebruik hun bliksembeveiliging op mijn installatie. 4 jaar na installatie ineens een rotklap van de bliksem heel dichtbij, twee aardlekschakelaars en hoofdzekering er uit. Maar nul schade, Dehn patronen nog intact maar lieten zich pas na enkele minuten weer inschakelen. Ze bleven kennelijk een tijdje op 'doorslag naar aarde' staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Op 18-5-2020 om 08:35, Tonskidutch zei:

@boudeman, die metalen buis roest en dan is er geen aarding meer... dus dat zal anders moeten

Op de archimesweg kwamen twee gasten en die draaiden met een boor een 3 meter lange RVS pen in de grond onder de deurmat.

Voorheen bleek dat alles via de waterleiding was geaard wat ontoereikend was.

 

@bellejt, je weet dat Sprietje een hele afhandeling heeft geschreven in het "schotelpark " over de plicht van aarding van je schotel installatie, die aarding is inderdaad verplicht geworden van alle installaties die stroomdragend zijn en buiten opgesteld zijn met een verbinding met apparatuur binnenshuis. in de bijlage is een voorbeeldje ervan.

voorbeeldaarding.jpg

Eh, je bent zelf begonnen over antenne aarding in dit draadje.

 

De rest is geschiedenis.😉

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...