Ga naar inhoud


Onkruid verdelgen, verplicht?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

25 minuten geleden, Sprietje zei:

Nu kun je dus alleen nog maar verpakkingen van 0,5 liter kopen en die kosten €6

 

Zelfs dat mag in België niet meer verkocht worden 😞

 

Bij landbouwer, tuinarchitecten...die moeten precies bijhouden waar en hoeveel ze van dat spul gebruikt hebben.

Soms is er controle en moeten ze laten zien hoeveel er nog in voorraad is.

Het verschil met de aankoop moet kloppen met het verbruik.

Het verbruik moet dan weer kloppen met de hoeveelheid terrein dat men ermee bewerkt heeft...

 

ik heb eens een documentaire gezien over "Round-up" en dat glyfos spul was nog iets van het minst giftige dat er in zat.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites


De dosering is afhankelijk van wat je wilt bestrijden zoals eenjarige grassen of overblijvende grassen en tweezaadlobbige onkruiden, of het voorkomen van het uitschieten van afgezaagde bomen van 10ml/liter tot 70ml/liter.
Sommige sites maken het wel heel bont en adviseren 1 op 30. Ja die willen snel opnieuw verkopen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, Tonskidutch said:

volgens mij?

er zijn europese richtlijnen en wetten, daar ga ik niet over

 

Ik ook niet, maar naar mijn weten is het (ook voor particulieren) nog altijd legaal te gebruiken.

Een lidstaat mag daarentegen anders bepalen, wat in Begië dus het geval is.

 

https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/glyphosate_en

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het maar verdunnen....spul is nog steeds te koop in NL , in 0.2 liter flesjes. Voldoende voor 200 m2 zegt men. Ik kies liever voor regelmatig bezemen, aan begin pekel strooien en water afgieten van de groenten of af en toe water koken en dat uitgieten. Werkt gemiddeld prima. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Tonskidutch zei:

ik had deze tegenstrijdige stellingen niet verwacht moet ik eerlijk zijn tussen die van profi's en de overheid.

Ook omdat het in 2017 al in het nieuws was met minister Schouten... bevreemd mij dit zeer dat die Europese richtlijnen over dit verbod voor huisgebruik niet zouden gelden!

Monsanto's diversiteitskiller

 

Monsanto is sinds 2018 geen eigenaar meer van glyfosaat, dat is nu Bayer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het spul is prima voor een uiterst noodgeval als in een tuin zoiets als zevenblad alles overwoekert en uitgraven een hopeloze strijd is geworden in een grote tuin omdat ondanks alle inspanningen het zich exponentieel uitbreidt. Dan is lokaal op wat bladeren toepassen een prima oplossing om die soort voor tig jaren of definitief kwijt te zijn.

Probleem met het spul is dat men het in de landbouw is gaan gebruiken om er gigantisch vele hectaren standaard mee dood te spuiten.

Jaarlijks.

Tientallen jaren.

 

 

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Sprietje zei:

Monsanto is sinds 2018 geen eigenaar meer van glyfosaat, dat is nu Bayer.

@Sprietje, CanalDIGITAAL is ook overgenomen door Canal+ toch spreken we nog van CanalDigitaal

 

Quote

Chemieconcern Bayer nam in 2018 zijn branchegenoot Monsanto over voor €63 mrd. De overname lijkt echter op een fiasco uit te monden vanwege rechtszaken over de mogelijke kankerverwekkendheid van Roundup, de belangrijkste onkruidverdelger uit de Monsanto-stal. De beurswaarde van Bayer is sinds de overname ingestort.

bron fd,nl

en nog een officiele bron => deze pdf

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2016-0083.pdf

pagina 28

 

dus je weet wat je in huis haalt

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handig, kan ik eindelijk een keer de paardenstekken uitroeien, nieuw gras moet er toch in.

 

Er is nogal wat sloop nieuwbouw om mijn huurwoning gepleegd, echter tussen sloop nieuwbouw lag de grond er jaren verwilderd erbij.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zinloze discussie : "onkruid" bestaat niet. Voor de ene is die plant onkruid, voor de andere niet. Alle planten hebben een functie in de natuur. Bv op brandnetel alleen leggen bepaalde soorten vlinders hun eieren.

Natuur is per definitie wild. Wie een tuin wil die op een operatiezaal lijkt omdat alles zo netjes geknipt is, houdt niet van de natuur en zal met een betonnen koer tevreden zijn.

 

aangepast door ketupa
fout corrigeren
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuinieren is eruit halen wat spontaan verschijnt en terug planten wat steeds dood gaat. Dat wat je eruit trekt noem je onkruid, dat wat je terug plant noemen anderen onkruid.

Maar toch, geniale plant, dat zevenblad, hier ingevoerd als groente en prima eetbaar, maar als binnen een paar jaar het oppervlak in je tuin van 2 vierkante meter naar 100 is gegaan dan geloof je het wel. M'n tuin is het tegendeel van een operatiezaal met niks netjes geknipt (behalve het gras met madelieven, ereprijs, paardebloem, hondsdraf en zo nog een serie soorten, want daar moeten kinderen kunnen spelen als ze iets anders willen dan in de bomen klimmen of hutten bouwen) maar af en toe ga ik een soort even te lijf als hij teveel gaat overheersen.

Bij veel soorten is dat een dag lang een groot deel eruit trekken, maar bij sommige kun je dan om de andere week bezig als je een grote tuin hebt. En zevenblad is zo een.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang glyfosaat in de tuin op een verstandige manier gebruikt wordt, heb ik er geen enkel probleem mee. Ik denk dat het meeste onkruid prima te bestrijden is met een schoffel en ik zal daar ook geen andere bestrijdingsmiddelen voor gebruiken. Ik gebruik Roundup slechts voor de woekerende onkruiden. Zo had ik in het verleden in en rond mijn stoep nogal last van de paardestaart, dat van een heel taai en uitgebreid wortelnetwerk gebruik maakt. Het is vrijwel niet kapot te krijgen, maar Roundup klaarde het klusje moeiteloos.

 

Nu ik van de paardestaart verlost ben gebruik ik het middel eigenlijk alleen nog om het kweekgras te bestrijden. Dat weet eveneens een uiterst effectief wortelnetwerk te ontwikkelen, zodat het omschoffelen geen enkele zin heeft. Mijn tuin is inmiddels echter vrijwel vrij van kweekgras, waardoor ik het wondermiddel nog maar heel zelden gebruik.

 

Anders ligt het natuurlijk in de landbouw, waar enorme hoeveelheden worden gebruikt. Maar men moet eerst nog maar eens aan gaan tonen dat het middel inderdaad schadelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, ilseonline zei:

paardenstekken

https://www.hunebednieuwscafe.nl/2017/02/paardenbloem-taraxacum-officinale

Wij noemen ze pisbloemen , en soms eten wij ze op :)

 

Een boekeke pisbloemen met brandnetels geven aan uw geliefde :D

Mijn moeder nam ze aan en at ze op :)

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 6/5/2020 at 3:47 PM, Sprietje said:

Glyfosato, de werkzame stof van RoundUp, mag sinds 2 jaar niet meer in verpakkingen van meer dan 0,5 liter verkocht worden aan particulieren. Dat is dacht ik een Europese regelgeving.

 

Ik weet niet waar je deze informatie vandaan hebt, Sprietje, maar bij een bekende webwinkel is het spul nog steeds in alle soorten en maten te verkrijgen.

Ook via hun Nederlandse webwinkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...