Ga naar inhoud


Onkruid verdelgen, verplicht?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

15 uren geleden, minplus zei:

Tuinieren is eruit halen wat spontaan verschijnt en terug planten wat steeds dood gaat.

:grin:

juist ja

 

en toch zijn er heel veel bewust aangelegde wilde bloemenwijden voor onze bijtjes (Jekerdal Bieslanderweg + Via Regia Maastricht)

 

Projectfoto-Bloeiend-bedrijf-akkerrand.J

 

ook langs/naast akkers

 

als je er langs op wandelt hoor je het gonzen en zoemen

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


7 uren geleden, johnno zei:

Ik weet niet waar je deze informatie vandaan hebt, Sprietje, maar bij een bekende webwinkel is het spul nog steeds in alle soorten en maten te verkrijgen.

Ook via hun Nederlandse webwinkel.

 

Vanaf 2019 is een nieuwe regeling ingegaan, die beperkingen stelt aan de verpakkingsgrootte voor particuliere gewasbeschermingsmiddelen. Alleen verpakkingen voor maximaal 500m2 mogen nog verkocht worden voor particulier gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, ketupa zei:

Zinloze discussie : "onkruid" bestaat niet. Voor de ene is die plant onkruid, voor de andere niet. Alle planten hebben een functie in de natuur. Bv op brandnetel alleen leggen bepaalde soorten vlinders hun eieren.

Natuur is per definitie wild.

 

 

De mens maakt onderdeel uit van de natuur en wie denkt 'van niet' kan maar beter zijn schoolgeld terugvragen ;)

 

Ik kwam nog een leuk recept tegen van brandnetelsoep:

 

Brandnetels zijn een van de planten die je als beginnend wildplukker gewoon kunt herkennen en plukken. Bijna iedereen heeft ze wel in de achtertuin staan of in een nabijgelegen bos. Let op: gebruik handschoenen en pluk alleen de bovenste 6 blaadjes! Na 1 minuut in kokend water prikken ze niet meer, dan kan je met een gerust hart deze heerlijke brandnetelsoep maken.

Wat heb je nodig?

Voor 4 personen

  • 400 gram jonge brandnetelbladeren (topje van de brandnetel)
  • 2 aardappelen, in stukjes
  • 1 ui, fijn gesneden
  • 1 teen knoflook, geperst
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 1 liter groentebouillon
  • 1 deciliter room
  • peper en zout

Maak je deze wilde brandnetelsoep?
Was de brandnetelbladeren onder de kraan in een wasbak. Gebruik handschoenen of plasticzakjes om je handen te beschermen. Laat de bladeren uitlekken in een vergiet. Hak de brandnetelbladeren fijn. Doe de olijfolie in een soeppan en fruit hierin de ui en de knoflook. Voeg de brandnetelbladeren, de aardappelen en de bouillon toe en laat 15 min. koken of tot de aardappelen gaar zijn. Mix de soep fijn met een staafmixer en breng op smaak met room, zout en peper.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Smaakt vast beter dan brandnetelthee en zeker goed voor je. Zevenblad trouwens aardig vaak gegeten en lekker in o.a. gehaktballen, maar er is niet tegen te eten als het eenmaal losslaat.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zevenblad is een goed alternatief als smaakversterker.

Pluk maar eens een blad van dat zevenblad en eet dat maar eens rauw.

Gegarandeerd dat je de smaak herkent als maggi en daar is het dus prima voor te gebruiken.

Sla je 2 vliegen in 1 klap weer een stukje van dat onkruid opgeruimd gewoon en je soep op smaak gebracht zonder ik weet niet hoeveel zout.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-6-2020 om 22:22, minplus zei:

Het spul is prima voor een uiterst noodgeval als in een tuin zoiets als zevenblad alles overwoekert en uitgraven een hopeloze strijd is geworden in een grote tuin omdat ondanks alle inspanningen het zich exponentieel uitbreidt. Dan is lokaal op wat bladeren toepassen een prima oplossing om die soort voor tig jaren of definitief kwijt te zijn.

Probleem met het spul is dat men het in de landbouw is gaan gebruiken om er gigantisch vele hectaren standaard mee dood te spuiten.

Jaarlijks.

Tientallen jaren.

 

 

Tegen zevenblad helpt zelfs glyfosaat niet. Helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-6-2020 om 10:31, Sprietje zei:

 

Vanaf 2019 is een nieuwe regeling ingegaan, die beperkingen stelt aan de verpakkingsgrootte voor particuliere gewasbeschermingsmiddelen. Alleen verpakkingen voor maximaal 500m2 mogen nog verkocht worden voor particulier gebruik.

Zolang de werkzame stof maar glyfosaat is. Dan koop je maar meerdere verpakkingen.

Het punt van de topicstarter neigt meer naar overlast van de buren, en die zouden daar wat aan moeten doen.

Anders kun je glyfosaat spuiten tot je een ons weegt.

Het lijkt me dat de gemeente hier de buren kan sommeren hun tuin onkruidvrij te maken.

Voorkomen is beter dan genezen met roundup/glyfosaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Alziendoog zei:

Tegen zevenblad helpt zelfs glyfosaat niet. Helaas.

 

Dit onderzoek wijst anders uit. Belangrijk is dat het in het voorjaar wordt toegepast tijdens de groei. Als in de zomer de groei stil ligt, heeft het veel minder effect. Met Elasto G5 aan Glysofaat toegevoegd werkt het een stuk beter tegen zevenblad.
Zie: https://www.surfaplus-tr.com/dynamic/media/4/documents/Proefresultaten/Elasto-G5/Elasto_G5-Glyfosaat-zevenblad-2018.pdf

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Alziendoog zei:

Tegen zevenblad helpt zelfs glyfosaat niet. Helaas.

Zeker wel.

Ik heb hier 200 m2 teruggebracht tot ergens sporadisch nog een exemplaar wat ik uitgraaf.

Heb het spul ook aan een dochter uitgeleend waar de halve tuin er van vergeven was en daarna had ze er ook vrijwel geen last meer van.

Zag trouwens een keer op internet dat iemand een net iets grotere concentratie ervan gebruikte om zevenblad kwijt te raken.

Fantastische plant.😎

Jammer dat ie zo gigantisch woekert.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik zoek iets dat alles in de tuin op de haag na, een half jaar niet meer terug laat groeien, het gras ook niet, want dat moet ik weer vervangen door alle verbouwingen om mijn huur bouwval heen.

 

Ik kom er even nier meer in uit, maar wat kan ik het beste gebruiken? (toegestaan of niet, in de fik steken kan ook nog, wil echter geen visite van de brandweer)

 

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een 10 cm dikke laag beton of asfalt gaat ook werken.

 

Een ander alternatief is er niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacht ik ook als eerste aan. 😁

Maar met laag afmaaien en daarna landbouwplastic erover kom je een heel eind. Planten groeien weliswaar sneller zonder licht maar als ze geen licht krijgen houdt het na een tijdje op.

Ik zou dat zelf trouwens pas doen na de verbouwingen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Tonskidutch zei:

De tuinzaag, snoeimes en een steekschop om het helemaal uit te graven tot aan de laatste wortelknol van die gewassen die je niet meer wilt.

Sterkte :grin:

 

 

12 uren geleden, ceesv zei:

Een 10 cm dikke laag beton of asfalt gaat ook werken.

 

Een ander alternatief is er niet.

 

6 uren geleden, minplus zei:

Dacht ik ook als eerste aan. 😁

Maar met laag afmaaien en daarna landbouwplastic erover kom je een heel eind. Planten groeien weliswaar sneller zonder licht maar als ze geen licht krijgen houdt het na een tijdje op.

Ik zou dat zelf trouwens pas doen na de verbouwingen.

 

Ja ja, wrijf het er maar in, na zoveel jaar staan er eindelijk andere lelijke gebouwen, alleen in die tussentijd hebben de braakliggende tereinen veel onkruid doen overwaaien. 

 

Ik heb de helft min of meer verbrand door zo'n hitte apparaat, werkt goed met heet weer, alleen gaat er langzamerhand regen komen, dus even afwachten of het niet terug komt.

 

Ik zit er aan te denken het middenstuk te betegelen, er loopt op ongeveer een halve meter van de hagen en de schuren een grindtegelaad die ik ooit veranderd heb, want ik vindt gras wel fijn in de tuin.

 

Ik weet niet hoe lang het gaat duren voor ik een andere woonplaats naar mijn zin heb gevonden, dus ik zit er aan gladde tegels binnen de eerde gelegde zware grindtegels te denken, een worteldoek er onder en op de tegels nepgras te leggen.

 

Er omheen misschien een lading schelpen van het strand, bodembekkers die onkruid geen kans geven, of iets anders.

 

Toch wil ik eerst graag het onkruid er uit hebben, de bodem mag naar z'n grootje geholpen worden, alles wat onkruid weg kan krijgen vindt ik prima, echter wil ik er niet te veel werk er van maken i.v.m. dat het de bedoeling is dat ik naar een andere woning verhuis.

 

Is de mogelijkheden die @Sprietje aangaf voldoende? 

 

Ik zit via een mobiele telefoon op het internet, dus dat leest niet zo handig, ook niet om het terug te lezen, dat lukt mij zodra ik achter een laptop met vast internet zit, kan momenteel niet thuis. Ik zit naar een tijdelijke oplossing om Hotspot van Ziggo te gebruiken, dat wil momenteel ook niet echt werken, het lukt (nog) niet goed waardoor ik beperkt van het internet gebruik maak.

 

O ja, ik kreeg nog een tip met bezine op het onkruidgras te gieten en het aansteken, ik weet niet of dat wel zo verstandig is, het werkt echter wel.

 

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de land- en tuinbouw wordt Glyfosaat nog steeds gebruikt. In een drukspuit van 5 liter moet je 70ml Glyfosaat doen, de rest water.

Zorg dat je dichte schoenen aan hebt en een lange broek zodat de nevel niet op je voeten en benen kan komen. Meestal zit er in een eenvoudige drukspuit maar een korte lans (het stukje pijp tussen het handvat en en de spuitkop). Dat vervang ik altijd door een een stukje pijp van minimaal 80cm, soms wel tot 2,5 meter om bijv. luis in de bomen te bestrijden.  Bij 80cm spuit je verder van je af waardoor je ook verder van de nevel af staat. En altijd spuiten bij windstil weer anders heb je kans dat de nevel meters ver weg waait en platen en bomen raakt die je niet dood wilt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...