Ga naar inhoud


Onkruid verdelgen, verplicht?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Worteldoek met daarop schelpen of grind werkt beter in een schone omgeving.

 

Na verloop van tijd waaien er toch sporen van onkruid in die op het worteldoek gaan groeien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 7-6-2020 om 08:33, Tonskidutch zei:

:grin:

juist ja

 

en toch zijn er heel veel bewust aangelegde wilde bloemenwijden voor onze bijtjes (Jekerdal Bieslanderweg + Via Regia Maastricht)

 

Projectfoto-Bloeiend-bedrijf-akkerrand.J

 

ook langs/naast akkers

 

als je er langs op wandelt hoor je het gonzen en zoemen

De grote fout is geweest dat men in een ver verleden verkeerde planten is gaan cultiveren. Als ze het destijds juist hadden gedaan aten we nu netels en distels, en was er veel minder werk geweest aan het bestrijden daarvan. Dan zaten we ook niet te wachten op de 2 kg opbrengst van 20 gezaaide bonen. LOL

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-6-2020 om 17:15, johnno zei:

Ik ook niet, maar naar mijn weten is het (ook voor particulieren) nog altijd legaal te gebruiken.

Een lidstaat mag daarentegen anders bepalen, wat in Begië dus het geval is.

 

https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/glyphosate_en

Er zijn dan ook EU wetten en aanbevelingen. De EU wetten moeten de lidstaten volgen, de aanbevelingen niet.

Voorbeeld.

Endusers waarborg.

België heeft van de 2 jaars aanbeveling een wet gemaakt en dat resulteert er in dat als je in België bv een strijkbout / ijzer zou kopen je daar automatisch 2 jaar waarborg op hebt.

Nedeland maakte er geen wet van en dus heb je niet steeds en overal 2 jaar garantie op diezelfde strijkbout.

 

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-8-2020 om 08:06, ceesv zei:

Worteldoek met daarop schelpen of grind werkt beter in een schone omgeving.

 

Na verloop van tijd waaien er toch sporen van onkruid in die op het worteldoek gaan groeien.

 

Ik heb tot nu toe 22m2 aan gras en onkruid weg gebrand met zo'n verschoeier bij heet weer, dus dat ging wel lekker. Ik moet nog een stukje overdoen en daarnaast de buitenrand van de tegels die in een rechthoek liggen. De binnenkant wordt zodra ik wat zie direct het onkruid er uit steken, de buitenkant zal hoofdzakelijk er voorzichtig uithalen worden.

 

In het midden wil ik het stap voor stap wat weg scheppen, is kijken of ik via plaatselijke Facebook groepen misschien wat nette stoeptegels op de kop kan tikken van iemand die ze weg doet, of kan een worteldoek ook onder een grasmat, want gras heeft wel wat.

 

De buitenkant ben ik nog niet over uit, misschien worden dat grotendeels stenen, misschien gras, ik weet het nog niet.

 

Binnen gaat eigenlijk voor qua uitzoeken, opruimen en weggooien, maar met dat warme weer kon ik mooi even van een groene naar een zwarte kleur aan de binnenkant van de stenen die in een grote rechthoek liggen.

 

Voor hoe lang blijft een vraagteken, als ik morgen een mooie huurwoning kan bemachtigen ben ik snel vertrokken, echter kan het ook over 5 jaar zijn, er moet maar net iets leuks vrijkomen. 

 

Beschermd wonen is nog steeds een optie waarvan ik nog minstens 1 wooncomplex moet bezoeken, maar wegens het Coronavirus is daar nog geen toestemming voor gegeven. 

 

Ondertussen ben ik in huis en tuin bezig van de woning die ik nu huur, ik wil er graag wat netter bijzitten en om te voorkomen dat ik niet van mijn tuin kan genieten, dit jaar helaas niet, wil ik het toch low budget onknappen.

 

Door de stukken grond die jaren braak gelegen hebben, maar nu zo goed als bebouwd en van stenen voorzien zijn, wil ik voor een onbekende duur er graag voor een periode er nog wat van maken, alleen doe ik dat meer voor volgend jaar i.v.m. dat de dagen al even korter aan het worden zijn, dus meer voorwerk voor volgend jaar. 

 

Tips zijn welkom, ook tegen onkruid, het liefst een halfjaar de hele boel plat op de 2 hagen aan de zijkant na.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-8-2020 om 01:09, Sprietje zei:

In de land- en tuinbouw wordt Glyfosaat nog steeds gebruikt. In een drukspuit van 5 liter moet je 70ml Glyfosaat doen, de rest water.

Zorg dat je dichte schoenen aan hebt en een lange broek zodat de nevel niet op je voeten en benen kan komen. Meestal zit er in een eenvoudige drukspuit maar een korte lans (het stukje pijp tussen het handvat en en de spuitkop). Dat vervang ik altijd door een een stukje pijp van minimaal 80cm, soms wel tot 2,5 meter om bijv. luis in de bomen te bestrijden.  Bij 80cm spuit je verder van je af waardoor je ook verder van de nevel af staat. En altijd spuiten bij windstil weer anders heb je kans dat de nevel meters ver weg waait en platen en bomen raakt die je niet dood wilt hebben.

 

Kan dat goedje ook in een gieter met water gemend over de nodige plekken gegoten worden?

 

Mijn complete tuin is ongeveer 50m2, even uit mijn hoofd, 7,5 meter lang en iets van 6,5 meter breed.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, ilseonline zei:

 

Tips zijn welkom, ook tegen onkruid, het liefst een halfjaar de hele boel plat op de 2 hagen aan de zijkant na.

 

als je de pioniers onder het onkruid wilt voorkomen kun je planten gebruiken tegen onkruid

 

Top 10 bodembedekkers tegen onkruid

  • Pachysandra.
  • Kattenkruid (Nepeta)
  • Klimop (Hedera)
  • Goudaardbei (Waldsteinia ternata)
  • Maagdenpalm (Vinca minor)
  • Vrouwenmantel (Alchemilla mollis)
  • Ooievaarsbek (Geranium macrorrhizum)
  • Dwergmispel (Cotoneaster dammeri)
  • Salie (Salvia officinalis ‘Berggarten’)
  • Ezelsoor (Stachys byzantina)

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Sprietje zei:

Nee, het moet in kleine druppeltjes op de bladeren komen. Alles wat op de grond terecht komt heeft geen werking voor de vernietiging van het onkruid en is ongewenst.

Exact dat.

Gebruik het heel specifiek op een stel bladeren van een plant. En let daarbij scherp op want je raakt makkelijk een plant die je wel wilt houden. En als het van de bladeren afdruipt heb je teveel toegepast en vergiftig je veel meer dan nodig is.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Tonskidutch zei:

 

als je de pioniers onder het onkruid wilt voorkomen kun je planten gebruiken tegen onkruid

 

Top 10 bodembedekkers tegen onkruid

  • Pachysandra.
  • Kattenkruid (Nepeta)
  • Klimop (Hedera)
  • Goudaardbei (Waldsteinia ternata)
  • Maagdenpalm (Vinca minor)
  • Vrouwenmantel (Alchemilla mollis)
  • Ooievaarsbek (Geranium macrorrhizum)
  • Dwergmispel (Cotoneaster dammeri)
  • Salie (Salvia officinalis ‘Berggarten’)
  • Ezelsoor (Stachys byzantina)

 

Dank je wel.

 

Ik moet geen klimmers hebben, wel die snel en dicht over de grond groeien zodat onkruid geen kans krijgt, dan heb ik er niet zoveel nodig. ;)

 

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, minplus zei:

Exact dat.

Gebruik het heel specifiek op een stel bladeren van een plant. En let daarbij scherp op want je raakt makkelijk een plant die je wel wilt houden. En als het van de bladeren afdruipt heb je teveel toegepast en vergiftig je veel meer dan nodig is.

 

Dank je wel.

 

Op dit moment wil ik niets behouden, behalve de hagen aan beide kanten van mijn tuin, echter kunnen die wel tegen een stootje, helaas het onkruid wat ik weg gebrand heb ook, dat is alweer op z'n retour. 😠

 

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, ilseonline zei:

 

Dank je wel.

 

Ik moet geen klimmers hebben, wel die snel en dicht over de grond groeien zodat onkruid geen kans krijgt, dan heb ik er niet zoveel nodig. ;)

 

Tsja, wat is onkruid?

 

De definitie is " onkruid zijn de planten die het vanzelf uitstekend doen in je tuin en die je doodmaakt om ze te vervangen door planten die er vanzelf doodgaan".

 

Voor sommigen in Nederland zijn klaprozen, madeliefjes, guldenroede en korenbloemen onkruid en over de grens is onkruid wat we hier met moeite in stand proberen te houden.

 

Mijn ervaring: snelle groeiers overwoekeren alles, de iets langzamere zijn meestal net iets leuker maar je moet wat meer geduld hebben.

Om het op mijn ervaringen te betrekken, even ervan uitgaand dat je geen brandnetel, braam, haagwinde of zevenblad wilt, de gele dovenetel is erg mooi maar een woekeraar, de maagdenpalm is zo mogelijk nog mooier maar veel rustiger en ik prefereer de laatste ook al staat er hier meer van de eerste.

Met een tuin van het formaat dat jij hebt zou ik voor maagdenpalm gaan als bodembedekker.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaste geraniums werken ook heel goed, zijn makkelijk zelf te stekken en groeien goed dicht zodat er niets tussen kan groeien.

Daarnaast houden ze ook nog eens muggen op een afstand.

En wordt het te veel dan zijn ze makkelijk te wieden.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kosten bijna niets om ze te kopen, dacht dat mijn ouders er toen 10 cent per stuk voor betaalden en 2 euro per kratje van 24 bij een hobby kweker hier in de buurt.

En poot je er nu 100 dan heb je er volgend jaar al minimaal 200 zonder ook maar iets te hoeven doen. (ze gooien net als aardbeien een soort ranken die vanzelf weer wortelen)

Ga je actief stekken dan vervijfvoudig je het aantal in 1 jaar en dan is je tuin heel snel gevuld voor weinig.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-8-2020 om 01:09, Sprietje zei:

Glyfosaat

 

Ik ben eerst met alles behalve de Haag groeit bezig, als ik het goed nagelezen heb, dan werkt Glyfosaat hooguit een week en alleen op blad van onkruid, klopt dat?

 

Ik zoek iets dat ik over de grond kan gieten, eventueel met water, zodat het lange tijd weg blijft, wat kan ik het beste nemen?

 

Glyfosaat moet ik zo te zien bestellen in een eenheid van 200 dat ongeveer 10 euro kost, maar als het beperkt werkt, dan weet ik niet of het de juiste oplossing is, of heb ik het mis?

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...