Ga naar inhoud


Onkruid verdelgen, verplicht?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten


54 minuten geleden, johnno zei:

 

Met dien verstande dat de 'Kant en Klaar' of 'Ready to Use' versie maar 7.2 gram per liter bevat.

En een hogere concentratie is ook echt niet nodig.

 

Klopt maar je hebt 50 kant en klare flacons van 1 liter nodig om net zoveel werkzame stof te hebben als 1 liter concentraat. Een dure bedoening dat kant en klare. Bovendien is dat leuk om een paar stukjes onkruid tussen de stenen mee dood te spuiten maar daar krijg je geen tuin mee schoon die helemaal onder het onkruid staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Sprietje zei:

Klopt maar je hebt 50 kant en klare flacons van 1 liter nodig om net zoveel werkzame stof te hebben als 1 liter concentraat. Een dure bedoening dat kant en klare. Bovendien is dat leuk om een paar stukjes onkruid tussen de stenen mee dood te spuiten maar daar krijg je geen tuin mee schoon die helemaal onder het onkruid staat.

 

Concentraat is inderdaad veel voordeliger, en als ik het spul veel zou gebruiken zou ik daar ook voor kiezen. Ik gebruik het echter alleen voor onkruiden die niet op een andere manier te bestrijden zijn. De woekerende onkruiden, zoals bijvoorbeeld de Paardestaart en het Kweekgras. Deze komen dankzij Roundup in mijn tuintje amper nog voor, zodat ik het spul eigenlijk nog maar zelden gebruik.

 

Kortom, een flacon 'Kant en Klaar' van een liter gaat bij mij minstens 3 jaar mee. En als je dan bedenkt dat zo'n flacon me €5,00 kost, dan valt het met de kosten best wel mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ook eens even waarom spullen met Glyfosaat niet meer als bestrijdingsmiddel gebruikt mogen worden.

Het IARC heeft voorgesteld dat glyfosaat moet worden ingedeeld in de klasse 2A als “waarschijnlijk kankerverwekkend voor de mens". Het IARC houdt vol dat deze indeling is gebaseerd:

  • op sinds 2001 gepubliceerde studies inzake de blootstelling van mensen aan glyfosaat; en
  • op studies met laboratoriumdieren.

Het spul heeft nl. de nadelige eigenschap dat ook als het onkruid is vernietigd en er later weer andere gewassen op worden geteeld de stof glyfosaat terug te vinden is en dat dit ook in de voedselketen terug te vinden is.

In 2013 werden urine van inwoners uit 18 Europese steden onderzocht, waaronder van een aantal Nederlanders. In 5 van de 8 Nederlandse urinemonsters wordt glyfosaat aangetroffen.

 

Bedenk dan of je dit nog wel in je tuin rond wilt spuiten of toch liever een paar keer met de schoffel je conditie wat gaat verbeteren.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gerrit B zei:

Bedenk dan of je dit nog wel in je tuin rond wilt spuiten of toch liever een paar keer met de schoffel je conditie wat gaat verbeteren.

 

Ik maak heel veel gebruik van mijn schoffel, maar als jij denkt dat je een woekerend onkruid met een schoffel kunt bestrijden, dan heb je het toch echt mis. Wil je een ergernis als kweekgras afdoende bestrijden, dan zul je je tuin tot een halve meter diep moeten afgraven en elk stukje van het wortelstelsel moeten verwijderen. Zie je ergens een stukje van een paar centimer lang over het hoofd, dan gaat dat doodleuk weer uitlopen en voor een nieuwe ergernis zorgen.

 

Overigens hebben we tot nu toe alleen een aantal mensen die zeggen dat het misschien wel eens kankerverwekkend zou kunnen zijn, en dat is wat mij betreft niet goed genoeg. Als we dat als maatstaf gaan hanteren zullen er heel veel producten van de plank moeten verdwijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij kweekgras, zevenblad maar ook de Japanse duizendknoop heb je naast de schoffel ook de riek nodig om alles los te schudden en te verwijderen.

Kweekgras en zevenblad blijven nog wel in de bovenste 20 a  30 cm de Japanse duizendknoop kun je ook op een meter diep tegen komen.

Ook eentje die bijzonder diep gaat is de trompetbloem (Campsis radicans) die gaat ook echt je gehele tuin door en kom je ook nog op 1,5m diepte tegen.

 

maar even ter info (bron wikipedia)

Nederland

In september 2011 nam de Tweede Kamer een motie aan om glyfosaat in Nederland te verbieden voor niet-commerciële doeleinden.

België

In België is het gebruik van glufosaat (Roundup) voor particulieren sedert de zomer van 2017 verboden. Voor een volledig op de verkoop (en het gebruik in de landbouw) is een federale wet in voorbereiding.

Frankrijk

Sinds januari 2019 zijn de verkoop, distributie en het gebruik van Roundup 360 verboden in Frankrijk Vrijstellingen voor boeren werden later doorgevoerd.

Oostenrijk

In juli 2019 stemde het Oostenrijkse parlement voor een verbod op glyfosaat voor iedereen. Hiermee is Oostenrijk het eerste land in de EU dat het gebruik van de onkruidverdelger verbiedt voor iedereen.

Duitsland

In september 2019 heeft het Duitse ministerie van Milieu aangekondigd dat het gebruik van glyfosaat vanaf eind 2023 verboden zal worden. Het gebruik van herbiciden op basis van glyfosaat wordt vanaf 2020 verminderd.

 

Zou dat allemaal voor niets zijn omdat ze de ontwikkelaar van dat spul een hak willen zetten of is er toch meer aan de hand?

Ook hoveniers in Nederland mogen dit spul niet  gebruiken, zou dat zijn om die hoveniers meer werk te bezorgen of kon er wel eens een luchtje aan dat spul zitten met nadelige gevolgen op de lange termijn?

Als ik dit soort berichten zie dan denk ik in ieder geval bij mezelf "ho wacht even, wil ik dat spul dan wel gebruiken?"

  • Bedankt 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haagwinde is er ook zo eentje. Diep uitgraven met makkelijk brekende wortels. En dan blijft op een aantal plekken een cm zitten en daar gaan we weer. Gelukkig heb ik hier de reeën die er dol op zijn, dus die rop ik af en toe uit de klimroos of de Hortensia maar voor de rest mag ie z'n gang gaan. De reeën doen de rest.

 

Bij een tuin van 20 vierkante meter kun je prima schoffelen als je behoefte hebt aan af en toe een plantje /struikje en grond met niks ertussen. Heb je 1500 vierkante meter dan kun je dag in dag uit schoffelen. Ik zou het hier 12 uur per dag kunnen doen, jaar in jaar uit, maar ik heb gelukkig een serie bodembedekkers als maagdenpalm en gele dovenetel, hoewel die laatste af en toe storend wordt.

 

Het grote probleem met glyfosaat is dat we in dit waanzinnig geworden overbevolkte land de boeren gigantische subsidies geven om de wereld van voedsel te voorzien, want dat levert veel geld voor een kleine club (maar nauwelijks de boeren). De mega-boeren worden daarmee gedwongen om het spul jaarlijks massaal toe te passen om andere planten dood te spuiten.

 

Zou alleen een enkele particulier het om de zoveel jaar voor een soort die uit de klauw loopt in z'n tuin selectief toegepast een beetje gebruiken, dan was er weinig of niets aan de hand.

 

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 1 maand later...
Op 25-8-2020 om 13:06, Sprietje zei:

Dit moet er op staan:

 

 

Glyfosaat-herbicide-onkruidverdelger.png

 

Inmiddels heb ik dit potje in mijn bezit, wacht wel op het voorjaar als het wat droger en het liefst geen wind staat.

 

Er staat op het potje dat ik goed de handleiding moet lezen, deze zat er helaas niet bij.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, minplus zei:

Een zandbak is dacht ik alleen leuk voor kinderen en katten.

Wat hebben Tokkies ermee?

En vooral, wat wil jij ermee?

 

Als eerst alle onkruid verwijderen, dit zou wel wat moeten helpen.

 

Wat de Tokkies betreft, als het weer warm is en het waait, dan krijgen ze ook zand naar binnen, kunnen ze hun peuken aan de voorkant op straat gooien i.p.v. in mijn tuin. Ze zijn te lui om een sleutels van de portiekdeuren te gebruiken, zetten steeds het slot zo dat ze geen sleutel hoeven te gebruiken, dat was al voor het Coronavirus, daar heeft het dus niets mee te maken.

 

Ik probeer mijn tuin weer netjes te krijgen voor de 8ste keer, dat heeft met braakliggende treinen om me heen te maken gehad waarbij het onkruid overwaaide, er was niet meer tegen aan te werken. Nu het weer bebouwd is, wordt het ook weer bij gehouden, kan ik eindelijk weer eens van mijn tuin genieten bij mooi weer.

 

In het begin zal het vooral veel zandstuiven worden, daarna kan ik aan de slagroom met er weer wat moois van te maken, voor zolang ik daar woon. Ik heb geen idee wanneer ik wat moois kan vinden, het kan ook beschermd wonen gaan worden, echter kan het zoals al twee maal zou zijn gebeurd, door nieuwbouw vervangen worden. 

 

Ik zit al een tijd in een onduidelijkesituatie, dat komt wel door het Coronavirus, daardoor mag ik geen beschermd wonen locaties bezoeken om te kijken wat de juiste beslissing gaat worden. Ik wil daar niet openlijk op het forum over schrijven, mocht je vragen hebben, een bericht sturen staat vrij.

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...