Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hoi leden!

Ik heb een vraag aan jullie ,hoe kun je je schotel instellen met een kompas? Als de kompas naar het noorden wijst en je draait naar het oosten vindt je dan bijvoorbeeld de satelliet Turksat dat op 42 graden oost zit? Of om het te vinden moet je de kompas naar het zuiden richten en de tegenoverstelde richtig draaien?

PS: De kompas zit aan de schotel bevestigd. Normaal gesproken gebruik ik geen kompas om de schotel in te stellen, ik zorg dat de sterkste ontvangen tp's van die ene satelliet in de satellietontvanger is ingeladen en wanneer alles is aangesloten , de schotel op de juiste elevatie zit en lnb op de juiste skew waarde zit draai ik de schotel heel langzaam van west naar oost.

Ik ben benieuwd of het ook lukt met behulp van de kompas 🙂 gewoon even experimenteren hahaha

groetjes Rick.

aangepast door RickBrouwer

Geplaatst:

Waarom met een kompas? Doe het gewoon met de zon.
Morgen staat de zon in Münster om precies 11:56 uur in de richting van de Turksat 42 oost. Dan staat de schotel meteen in de juiste richting en hoef je er niet meer aan te draaien, hooguit de elevatie nog iets bijstellen.

Geplaatst: (aangepast)
26 minuten geleden, Sprietje zei:

Morgen staat de zon in Münster om precies 11:56 uur in de richting van de Turksat 42 oost. Dan staat de schotel meteen in de juiste richting en hoef je er niet meer aan te draaien, hooguit de elevatie nog iets bijstellen.

Hoi Sprietje,

Het is niet voor mij hoor ik ga in Steinfurt bij een kameraad zijn schotel instellen deze week ,vandaar. Ik ben gewoon nieuwschierig of het ook met een kompas kan 😄😄  ,maar als het niet lukt gebruik ik de zon (als de weer wat mee zit) of het op mijn eigen manier 😄

maar ik ben echt nieuwsgierig hoe je het met de kompas doet. Ik denk eerder kompas naar het zuiden richten en dan tegenovergestelde naar het oosten draaien. ja toch?? 😉 😉

aangepast door RickBrouwer
Geplaatst:
24 minuten geleden, Sprietje zei:

Ik heb ook altijd een zon bij me. Altijd handig als het eens bewolkt is.😉

• Haha 1

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Geplaatst:
1 minuut geleden, Satterdam zei:

je moet van uit het zuiden naar links draaien richting het oosten. Dus als je kompas naar het noorden wijst dan weet je waar het zuiden is.

Dank je wel Satterdam! hmm dus net wat ik dacht eigenlijk , Zuid is dan 0 graden draaiend tegen de klok in naar het Oosten. 🙂 ok ik weet genoeg dank jullie wel

• Moderator
Geplaatst:

Denk je er wel aan dat dat 42 graden oost voor jou niet op kompaskoers 42 graden oost zit?Dus niet op 180 graden (zuid) -42 graden?

Kijk op bijvoorbeeld Dishpointer waar je de schotel op moet uitrichten.

Satellite Data
Name: 42E TURKSAT 3A | TURKSAT 4A
Distance: 39307km
Dish Setup Data
Elevation22.5°
Azimuth (true)139.1°
Azimuth (magn.)136.4°
LNB Skew [?]:  -23.8

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...