Ga naar inhoud


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

en twee berichten worden ook automatisch samengevoegd binnen 15 minuten als niemand erdoor heen schrijft

1 minuut geleden, drz zei:

Jawel tonski, jij kunt je posting continue aanpassen zonder dat er een vermelding komt in een post.

neen hoor vraag de moderatoren maar om opheldering als je niet zelf al wat screenshots had gemaakt over tijd van plaatsen en de tijd van aanpassingen

je gebruikt oneigenlijke argumenten

O What A Night

Heidi Parton , Dolly Parton

 


Geplaatst:

hier zie je de tijd / periode in een screenshot

Screenshot_30.png.1a5dff9e076f351cb1ee8f025d4042aa.png

 

elf minuten om een bericht te corrigeren of aan te vullen, hetgeen ik altijd in blauwe tekst doe

O What A Night

Heidi Parton , Dolly Parton

 

Geplaatst:
1 uur terug, Tonskidutch zei:

dat is niet de zelfde rijstijl, omdat je die aanpast zodra je een automatische transmissie gewoon bent geworden.

 

Ik denk dat dat héél persoonlijk is.

 

Als je zuinig wil rijden waarom zou je dan

je rijstijl aanpassen met een automaat.

 

Maar goed, als jij zegt dat het komt door de rijstijl dan

onderstreep je dus de gegevens die de fabrikanten

verstrekken. Dus geen mythe.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Geplaatst:
2 uren geleden, Tonskidutch zei:

Waar komt de mythe vandaan en klopt het?

 

Is niet helemaal een mythe. Vroeger werd de automaat gecombineerd met een hydraulische koppelomvormer, die veel voordelen had (je had veel minder versnellingen nodig, en bij het wegrijden had je op de wielen een veel hoger koppel dan met een normale versnellingsbak en platenkoppeling mogelijk was) maar ook nadelen, zoals altijd enigszins slip. Dat resulteerde in een hoger verbruik. 

Er zijn veel manieren ontwikkeld om dit nadeel op te heffen, ik ben geen technicus en kan dat niet allemaal uitleggen, kun je allemaal terugvinden in gespecialiseerde autosites. Maar tegenwoordig is het verschil in verbruik tussen handbak en automaat veel minder dan vroeger. Desondanks is bij velen nog steeds blijven hangen dat de automaat meer verbruikt en dus 'waardeloos' is. 

Het heeft mij er nooit van weerhouden automaat te gaan rijden, doe ik nu al meer dan 44 jaar. Van CVT tot DCT, gewone automaat enz. Het eventuele meerverbruik is voor mij geen issue, want als je bij een aanschaf van vele tienduizenden euro's het meerverbruik van misschien 50-100 euro per jaar (gerekend op 15.000 km/jaar) niet kunt betalen dan kun je volgens mij maar beter die auto ook niet kopen. 

Bovendien zijn er inderdaad ook omstandigheden dat een automaat zuiniger dan een handbak rijdt. Ik neem een voorbeeld: Ik woon aan een weg waar je 60 km per uur mag. Ik moet daar altijd een kilometer of 8-10 op rijden voor ik op een weg kom waar je sneller mag. Ondanks de diverse bochten in de weg rijdt mijn auto bij 60 vrijwel altijd in de hoogste versnelling. Ga ik daar met een handbak rijden (leenauto van de garage bijvoorbeeld) dan kom ik vaak niet aan de hoogste versnelling (6) toe, ik hou hem dan zelf al in de 5 of de 4 omdat ik de volgende bocht al zie aankomen waar de 6 veel te hoog is, en ik terug moet naar 4 of 3. Wat denk je dat zuiniger is?

Mij spreekt vooral de rust aan die je hebt bij het rijden met een automaat. Ik weet, het is een veel terugkerende discussie, vooral op emotie gebaseerd, dat een automaat niet sportief zou zijn enz. enz. Ik vraag mij dan altijd af waarom de startmotor wel is geaccepteerd i.p.v. het handmatig aanslingeren, (een optie die inderdaad nog mogelijk was op mijn eerste twee auto's) waarom we wel de automatisch terugkerende richtingaanwijzer accepteren (in mijn eerste auto's moest ik die ook zelf altijd terugzetten), waarom we wel automatische klimaatregeling willen, enz. enz. De auto mag/moet alles automatisch doen. Behalve schakelen....   zucht.

 

T B

Geplaatst:
59 minuten geleden, drz zei:

Jawel tonski, jij kunt je posting continue aanpassen zonder dat er een vermelding komt in een post. Je misbruikt je VIP status en verkracht de discussie in je eigen voordeel..

Normale gebruikers krijgen altijd een een toevoeging in hun post.

 

Waardeloos forum🤮

 

Het is dus helemaal niet waar dat VIP leden veranderingen kunnen aanbrengen zonder dat er een vermelding komt.

Geen waardeloos forum dus maar een waardeloze Dr Z

Geplaatst:
4 minuten geleden, TangoBravo zei:

...Het eventuele meerverbruik is voor mij geen issue, want als je bij een aanschaf van vele tienduizenden euro's het meerverbruik van misschien 50-100 euro per jaar (gerekend op 15.000 km/jaar) niet kunt betalen dan kun je volgens mij maar beter die auto ook niet kopen...

 

Oops, je vergeet ff de meerkosten van een automaat, al gauw € 3.000,=

voor een middenklasser en dat zijn toch cennies.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Geplaatst:

Soms heb je verschillen, ik heb met de M3 8-traps al gereden en met die oudere hatchback BMW. Wat een een verschil tussen die 2.

Je kan die hatchback ook op 'Sport' zetten en dan rijdt die pas zoals de M3, maar dat verbruik is dan hoog. Die M3 blijft redelijk laag.

Staat dat ergens op Google? -'t Zijn meestal lease auto's en een tankkaart(de partikulieren wat plagen).

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Geplaatst:
3 minuten geleden, TangoBravo zei:

zucht.

Ik waardeer je bijdrage omdat jij ook een automaat rijdt. Je wordt veel rustiger als automaat rijder. Dat zie ik hier bevestigd.

Ik begon na twee dagen ook veel minder heftig te accelereren en te remmen op het laatste moment.... vooruit zien en uitrollen en gepaste snelheid reduceren.

 

Maar het is inderdaad emotioneel hoe efficient men met de versnellingen met motorvermogen en brandstof omgaat en voor enkele mensen hoe heftig die auto kan brullen.

Vandaar dat de formule 1 ook allemaal handgeschakelde transmissies hebben :grin:

 

O What A Night

Heidi Parton , Dolly Parton

 

Geplaatst:
8 minuten geleden, TangoBravo zei:

 

Is niet helemaal een mythe. Vroeger werd de automaat gecombineerd met een hydraulische koppelomvormer, die veel voordelen had (je had veel minder versnellingen nodig, en bij het wegrijden had je op de wielen een veel hoger koppel dan met een normale versnellingsbak en platenkoppeling mogelijk was) maar ook nadelen, zoals altijd enigszins slip. Dat resulteerde in een hoger verbruik. 

Er zijn veel manieren ontwikkeld om dit nadeel op te heffen, ik ben geen technicus en kan dat niet allemaal uitleggen, kun je allemaal terugvinden in gespecialiseerde autosites. Maar tegenwoordig is het verschil in verbruik tussen handbak en automaat veel minder dan vroeger. Desondanks is bij velen nog steeds blijven hangen dat de automaat meer verbruikt en dus 'waardeloos' is. 

Het heeft mij er nooit van weerhouden automaat te gaan rijden, doe ik nu al meer dan 44 jaar. Van CVT tot DCT, gewone automaat enz. Het eventuele meerverbruik is voor mij geen issue, want als je bij een aanschaf van vele tienduizenden euro's het meerverbruik van misschien 50-100 euro per jaar (gerekend op 15.000 km/jaar) niet kunt betalen dan kun je volgens mij maar beter die auto ook niet kopen. 

Bovendien zijn er inderdaad ook omstandigheden dat een automaat zuiniger dan een handbak rijdt. Ik neem een voorbeeld: Ik woon aan een weg waar je 60 km per uur mag. Ik moet daar altijd een kilometer of 8-10 op rijden voor ik op een weg kom waar je sneller mag. Ondanks de diverse bochten in de weg rijdt mijn auto bij 60 vrijwel altijd in de hoogste versnelling. Ga ik daar met een handbak rijden (leenauto van de garage bijvoorbeeld) dan kom ik vaak niet aan de hoogste versnelling (6) toe, ik hou hem dan zelf al in de 5 of de 4 omdat ik de volgende bocht al zie aankomen waar de 6 veel te hoog is, en ik terug moet naar 4 of 3. Wat denk je dat zuiniger is?

Mij spreekt vooral de rust aan die je hebt bij het rijden met een automaat. Ik weet, het is een veel terugkerende discussie, vooral op emotie gebaseerd, dat een automaat niet sportief zou zijn enz. enz. Ik vraag mij dan altijd af waarom de startmotor wel is geaccepteerd i.p.v. het handmatig aanslingeren, (een optie die inderdaad nog mogelijk was op mijn eerste twee auto's) waarom we wel de automatisch terugkerende richtingaanwijzer accepteren (in mijn eerste auto's moest ik die ook zelf altijd terugzetten), waarom we wel automatische klimaatregeling willen, enz. enz. De auto mag/moet alles automatisch doen. Behalve schakelen....   zucht.

 

T B

Ik was vroeger een fervente tegenstander van automaat rijden. Maar ondertussen redelijk wat jaartjes geleden om automaat ( op de vrachtwagen ) de eerste dagen wou ik zo vlug mogelijk terug naar mijn handgeschakelde die op garage voor het onderhoud was ( servicebeurt voor de Nederlanders hier ) maar na een week was ik haast gelukkig dat ze me vertelden dat ik nog een week op die automaat moest blijven. Nadien was elke dag er één te lang om te wachten op mijn nieuwe auto ( die ook een automaat ging zijn ). Ondertussen dan wel met pensioen, maar vele jaren gereden op automaat dus, veel lager verbruik, mede door het gebruik van de cruisecontrole ik kan iedereen aanraden dat te gaan doen, zelfs in de bebouwde kom doen wij dat. Lessen gevolgd over het hoe gebruiken van dat soort speeltjes, verbruik gaat echt drastisch naar beneden. Probeer het, allemaal. Alleen maar voordeliger voor jezelf.

2 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Ik waardeer je bijdrage omdat jij ook een automaat rijdt. Je wordt veel rustiger als automaat rijder. Dat zie ik hier bevestigd.

Ik begon na twee dagen ook veel minder heftig te accelereren en te remmen op het laatste moment.... vooruit zien en uitrollen en gepaste snelheid reduceren.

 

Maar het is inderdaad emotioneel hoe efficiënt men met de versnellingen met motorvermogen en brandstof omgaat en voor enkele mensen hoe heftig die auto kan brullen.

Vandaar dat de formule 1 ook allemaal handgeschakelde transmissies hebben :grin:

 

Je kan tegenwoordig de "handgeschakelde" F1 bolides nog handgeschakeld noemen hoor. Het aangeven dat er moet geschakeld worden is dan wel handgeschakeld, het schakelen is dat al lang niet meer.

 

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Geplaatst:

oké ik had ook tiptronic in m'n BMW en kon ook eens een rubber spoor achterlaten naast die 2CV die me uitdaagde aan het stoplicht... :grin:

terug op verbruik...

O What A Night

Heidi Parton , Dolly Parton

 

Geplaatst:
6 minuten geleden, Tonskidutch zei:

oké ik had ook tiptronic in m'n BMW en kon ook eens een rubber spoor achterlaten naast die 2CV die me uitdaagde aan het stoplicht... :grin:

terug op verbruik...

 

Ach, je wordt ouder en... wijzer... toch?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Geplaatst:
16 minuten geleden, Con zei:

Oops, je vergeet ff de meerkosten van een automaat, al gauw € 3.000,=

voor een middenklasser en dat zijn toch cennies.

 

Je hebt voor een deel gelijk. Hij is wat duurder. In het verleden heb ik vaak ervaren dat hij daardoor ook een betere inruilprijs opleverde dus dan valt een deel van die kosten weg. Bij de auto's die we nu rijden gaat dat argument helemaal niet op, die voor mijn vrouw kochten we tijdens een "automaat gratis" actie, en ik rij in een Toyota RAV4 hybride, die is niet handgeschakeld te krijgen. Zit overigens ook geen koppeling meer in, ze goochelen zo met tandwieltjes en elektromotoren dat die niet nodig is, wat veel minder slijtage geeft.

 

Verder kon ik toen wel een handbak (geen hybride!) kopen die volgens NEDC 6 l/100 km verbruikte, de hybride stond voor 4,4 l/100 km . CO2 138 voor de handbak en 102 voor de hybride volgens de folder. Meerprijs voor de hybride + automaat destijds 4.400 t.o.v. de handbak. 

11 minuten geleden, Tonskidutch zei:

kon ook eens een rubber spoor achterlaten naast die 2CV

 

Is niet zo moeilijk, dat rubber spoor lukte mij 50 jaar geleden ook al in mijn 2CV... Gewoon vol gas geven, koppeling snel op laten komen, het hele gewicht wiegde naar achter en piepen dat de voorbanden deden... Had ik maar 23 pk voor nodig...

 

T B

Geplaatst:

ach, een beetje... wijzer.

maar iemand die de ervaring mist die mist iets.:wink:

 

Die meerprijzen dat is wel een punt, omdat ze in Europa een ongewone bestelling zijn. Net als een ander extraatje t.o.v. de lopende band.

Moest je eens een andere kleur willen ben je ook ugh duizend euro kwijt, etc.

 

 

O What A Night

Heidi Parton , Dolly Parton

 

Geplaatst:

Ik rij een Toyota met 148PK en een VVT-i Automaat. Niks geen versnellingen meer maar een traploze versnelling met wel 1001 versnellingen. Hij kiest altijd de meest gunstige instelling waarbij het koppel altijd optimaal gekozen wordt. Zeker hier in de bergen in Spanje waar we dagelijks rijden ideaal.
Ook bij het omlaag rijden van een pas, hoef je niet bij te remmen. Je kunt met de flippers aan het stuur de automaat zo instellen, dat je precies de gewenste snelheid rijd zonder bij te hoeven remmen.

En dan de meerprijs van een automaat.
Een automaat is inderdaad duurder maar is dat dan ook vaak niet omdat dit als een luxe-pakket gezien wordt en er dan ook vaak meer luxere accessoires in zit dan een handgeschakelde auto?

 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...