Ga naar inhoud


hoe zinvol is een Universele Multimeter?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, Tonskidutch zei:

 

wil ik toch wel eens weten wat je ermee kunt doen of zijn er andere normale mensen die ook nog nooit een Universele Multimeter in handen hebben gehad?

 

Tonskidutch heeft nog geen goed antwoord op zijn vraag gehad.

 

Met een eenvoudige multimeter kun je meten: wisselspanning, gelijkspanning, stroom en weerstand.

Met een wat betere multimeter kun je bovendien testen en/of meten: doorgang, capaciteit, frequentie

Nog betere hebben meer funkties aan boord zoals diode meting, temperatuur.

 

Er zijn supergoedkope, made in China en Chinese clones van de beste merken zoals Fluke. En er zijn hele dure zoals Fluke.

Er zijn analoge en digitale multimeters, allemaal met hun voor en nadelen. Er zijn digitale multimeters die analoge multimeters emuleren.

 

Samengevat is het zakmes voor de elektronicus.

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Bedankt 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Met al deze nononsens antwoorden weet ik nu zeker dat je zelf geen zwembad hebt drs.ijzerbout. Al wordt het overdag 38 graden, dan nog krijg je een zwembad niet warm. Er is maar één belangrijke factor, de zon moet in het zwembad schijnen, daar wordt het water warm van. Maar wil je nu antwoorden op de vraag "hoe zinvol is een Universele meter" en niet ingaan op zwembadverlichting?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dure Fluke zou ik nooit kopen, omdat ik er simpelweg niet heel vaak gebruik van maak.

Maar ik heb er ooit een gekocht bij de grootgrutter waar Sprietje z'n batterijen heeft gekocht.

Iedere keer wannneer ik het ding te voorschijn haal denk ik, hoe kan het toch voor zo'n spotprijs.

Want het ding ziet er echt hardstikke degelijk uit en werkt ook prima.

 

Het is af en toe best handig, maar de meesten van ons kunnen ook best zonder.

In dat geval is er alleen wat vaker sprake van 'raden maar'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Wat is er mis met een spanningszoeker? Voor mij gewoon een eerste en snelle check of iets spanningsloos is of niet. (Ik heb het hier over sterkstroom).

Om te  checken of de spanningszoeker werkt, gaat ie ALTIJD even aan een punt waarvan ik 100% zeker weet dat er spanning op staat.

Een spanningszoeker (fasezoeker) heeft geen batterij nodig.

Natuurlijk weet ik dat zo´n spanningszoeker niet 100% betrouwbaar is maar ik weet er mee om te gaan.

Wil ik meer weten over de spanning, fase en de draairichting, dan neem ik wat geavanceerders uit de gereedschapsbak.

 

Als je hele droge handen hebt en dus een extreem hoge weerstand

dan heb je geen indicatie, levensgevaarlijk. Jij als techneut zou dat

moeten weten. En breng hier de eventuele leken niet op een verkeerd been.

 

ALTIJD meten tov een nul of aarde PUNT UIT!

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tonskidutch zei:

...De eerste en de laatste keer dat ik een optater kreeg was in 1990 toen ik de kabel en aansluiting van de PTT wilde verplaatsen.

Weet je dan niet dat daar stroom op staat schaterde mijn beste vriend nog. Neen DAT wist ik niet...

 

Wist ik ook niet totdat ik zo'n 35 jaar geleden ook een opneuker kreeg.

Er stond 65 Volt op, wist ik veel? Er was gelukkig niemand bij die lachte...😁

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Sprietje zei:

Met al deze nononsens antwoorden weet ik nu zeker dat je zelf geen zwembad hebt drs.ijzerbout. Al wordt het overdag 38 graden, dan nog krijg je een zwembad niet warm. Er is maar één belangrijke factor, de zon moet in het zwembad schijnen, daar wordt het water warm van. Maar wil je nu antwoorden op de vraag "hoe zinvol is een Universele meter" en niet ingaan op zwembadverlichting?

 

 

Sprietje, voor hoe dom verkoop je me eigenlijk?

Natuurlijk weet ik dat je een zwembad niet met 300 Watt aan lampenvermogen kunt verwarmen. 

Maar je verhaal met je halogeenlampen is zo krom dat ik er alleen maar grappen door kan vertellen. 

7 minuten geleden, Con zei:

 

Als je hele droge handen hebt en dus een extreem hoge weerstand

dan heb je geen indicatie, levensgevaarlijk. Jij als techneut zou dat

moeten weten. En breng hier de eventuele leken niet op een verkeerd been.

 

ALTIJD meten tov een nul of aarde PUNT UIT!

Ook met hele droge handen en vingers gaat het neonlampje aan. Vanwege de capaciteitswerking.

  • Haha 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

En voordat je iets gaat doen aan bv een wcd eerst controleren,

wanneer er spanning op staat of de nul en aarde werkt, daarna

pas de spanning eraf en dan weer meten.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Een hoax. Geen normaal mens doet dat.

Iedere electrien heeft tenminste een spanningszoeker bij zich.

 

 

Het is waar gebeurd. Ik moet wel zeggen dat dit 50 jaar geleden was, dus of er toen al spanningszoekers waren? Hij had wel een voordeeltje: het was toen ´slechts´ 220 Volt ;) Per ongeluk heb ik een paar keer een optater gehad, je schrikt je wezenloos en lijkt wel of je hart stilstaat. De tweede keer vloog ik een paar meter achteruit en had een flinke brandplek op mijn vingers.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Con zei:

En voordat je iets gaat doen aan bv een wcd eerst controleren,

wanneer er spanning op staat of de nul en aarde werkt, daarna

pas de spanning eraf en dan weer meten.

 

Con, ik ben het absoluut oneens met wat je zegt.

Je ben een prima vakman wat betreft verwarming en dat soort dingen maar wat elektriciteit betreft minder.

 

Een spannings of fasezoeker zal altijd branden als er spanning op de fase staat. Ook bij zeer droge vingers. Zoals ik al zei komt dat door de capaciteits werking.

Een duspol meet tussen de fase en de nul of randaarde.

Wat geeft die duspol aan als er wel spanning op de fase staat maar de nul en/of randaarde niet galvanisch met het net verbonden is? Niets dus.

Dan moet je eens kijken wat voor een opsodeflikker je krijgt als je met een gerust hart de fase beet pakt en je staat toevallig met blote voeten op de natte tegels van de badkamer te klussen.

Zo´n onderbreking met de nul of randaarde kan gauw gebeuren. Door onkundige installatie of het doorboren van een leiding in een muur.

 

Kern van het verhaal is dat leken met hun vingers van het elektriciteitsnet af moeten blijven en het aan een vakman moeten overlaten.

Een spanningszoeker is prima te gebruiken en je hebt ook nog een een schroevendraaier bij de hand. Ik heb het niet over die kleine spanningszoekers maar een wat flinke grote.

 

Vroeger in de jaren 30-40-50-60-70 gebruikte iedere electricien een spanningszoeker. Wat was daar mis mee?

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vroeger in Nederland 2 x 115, dus je kon max een opdonder krijgen van 115 volt, maar bij elkaar was het wel 230. Dat was een oud electriciteits net.

 

Trouwens in Spanje altijd de zekering uitzetten, heb ik gemerkt bij iemand anders, stond toch mooi prik op de blauwe draad.

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Het verhaal is vaag en rammelt aan alle kanten.

Voor 3 x 100 Watt heb je bij 12 volt, 25 Amp nodig.

Voor 10 volt bij 100 Watt zou dit 30 Amp zijn. De kabel wordt dan nog zwaarder belast.

Dan kom je bij 2,5 mm² al heel dicht aan de maximale belasting voor 2,5 mm². De kabel zal behoorlijk heet worden.

 

Je moet toch echt je schoolgeld terug gaan vragen. Mijn verhaal klopt wel maar jou berekening niet. De speciale projectielamp die veel meer licht geeft omdat de gloeidraad heter wordt gestookt heeft nog steeds de specificatie 12 volt 100 watt. Hij neemt dus 8,33 ampere op, niet meer dan de gewone halogeenlamp van 12 volt 100 watt. De kabel en de transformator worden dus helemaal niet zwaarder belast.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...