Ga naar inhoud


hoe zinvol is een Universele Multimeter?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Ik denk dat deze dinosauriër een van de eerste multimeters was , werkt nog steeds maar voor dagelijks gebruik pak ik één van de twee andere oudjes .

Voor het meten van componenten gebruik ik een digitale componenten tester .

dino meter.jpg

analoog dig meter.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 uren geleden, Con zei:

Laten we het nou eenvoudig hoeden een digitale of analoge hoort in iedere hobbyistkist thuis.

Let wel "hobbyist". En daar bestaat dit board over het algemeen uit, immers meten is meten,

<maar wat ook niet mag ontbreken is een cat-tester, een wereldapparaatje voor nog geen

paar tientjes als je regelmatig catjes moet knijpen, echt onmisbaar.

 

En als je geen hobbyist bent dan zie je het nut er al gauw niet van in.

 

Want wij (als hobbyisten willen nu eenmaal weten welke stront aan welke knikker zit, toch?....

 

Zelf heb ik een dingetje van een paar tientjes, ik zeg goud waard.

 

Wat is een cat-tester???

Ik ben dom. Echt waar! Help me!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Daarmee controleer je data netwerk kabels.

 

Ook ik gebruik die regelmatig.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, trust zei:

Ik denk dat deze dinosauriër een van de eerste multimeters was , werkt nog steeds maar voor dagelijks gebruik pak ik één van de twee andere oudjes .

Voor het meten van componenten gebruik ik een digitale componenten tester .

dino meter.jpg

analoog dig meter.jpg

 

Die digitale van jou is de T-variant van mijn ouwetje. Leuk!

 

multimeter.jpg

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik nooit een analoge ABB meter heb gehad vond k ze

altijd wel geweldig, maar prijzig ik heb het dan echt over

jaren en jaren terug.

 

Nu heb ik een eenvoudige digitale meter welke voor mij

wonderen verricht, lees inzicht geeft.

Al is het alleen maar om te bepalen wat de + of de min is

immers kleuren zeggen lang niet alles.

Maar ook onleesbare weerstand, ideaal.

En wat dacht je van een eenvoudig kabeltje doorfluiten.

Eeen beetje bobbyist kan niet zonder vrouw en onder multimeter.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 pagina's gezever over niks. Het ding is zinvol  (punt).  

  • Like 1

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-9-2020 om 15:49, minplus zei:

 

Die digitale van jou is de T-variant van mijn ouwetje. Leuk!

 

multimeter.jpg

Zo een had ik ook, let wel had........... denk dat het nu wel zo'n 30 jaar geleden is.

Ik vergeet het nooit weer, even een trafo testen en niet weten wat de 230V kant is en wat de 12V kant is.

Ipv. even de weerstand te meten en op de hoogste de 230V aansluiten gewoon op goed geluk er spanning opgezet en aan de andere kant de meter aan gesloten.

Stekker in het stopcontact en er was heel kort een kortsluiting geluid en toen deed de multimeter het niet meer.

Bleek dat ik 230V op de 12V kant had gezet.🤢

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-9-2020 om 00:48, Con zei:

Laten we het nou eenvoudig houden een digitale of analoge hoort in iedere hobbykist thuis.

Let wel "hobbyist". En daar bestaat dit board over het algemeen uit, immers meten is meten,

Maar wat ook niet mag ontbreken is een cat-tester, een wereldapparaatje voor nog geen

paar tientjes als je regelmatig catjes moet knijpen, echt onmisbaar.

Zelf heb ik een dingetje van een paar tientjes, ik zeg goud waard.

 

Inderdaad een onmisbaar stuk gereedschap, hier wordt die bijna dagelijks gebruikt.

Ik heb hem dan voor mijn werk wel wat luxer zodat naast de juiste volgorde aansluiten van de aders er ook meteen de kabellengte wordt gemeten, ik een blink op een switch kan geven als ik een kabel zoek, kan meten of de verbinding 10Mb, 100Mb of 1000Mb kan verwerken en ook wat een evt. switch die aangesloten is kan leveren.

evt. POE kan meten, signaal op de kabel kan zetten mocht de aansluiting niet aangesloten zijn en zit er ergens een sluiting/onderbreking dan geeft hij aan op welke afstand die sluiting dan ergens moet zitten.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kabel signaal meter is gewoon onmisbaar, test van kabel poe en lengte van kabel ( zonder remote).

Volgorde voor de juiste aders, zie hier boven, moet je gewoon weten en anders even op naam invoegen.

EB56524A-24FD-4AB1-9BFE-CA0179A6C146.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, gerrit B zei:

zo is het wel interessant de kleurvolgorde telkens te vergeten :D

Er is “natuurlijk” ook een serie met 50+sers in volledig badpak maar die is uiteraard voor shielded S/FTP zoals je kunt begrijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...