Ga naar inhoud


hoe zinvol is een Universele Multimeter?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden, Tonskidutch zei:

... als mijn gloeilamp/peertje stuk is...

 

....Waarom zou ik in godsnaam zelf gaan solderen...

 

...Foei, onmiddellijk led's kopen

...Omdat je geld zat hebt...?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 minuten geleden, Tonskidutch zei:

als een van mijn apparaten stuk gaat, trek ik de stekker en kijk of er een >fuse< zekering stuk is zo niet gaat die naar de vakman of naar de recycling dus waarom zou ik een universele multimeter gebruiken?

En hoe meet jij je zekering na?

 

Bij een glaszekering ga je het let goede ogen misschien zien.

Anders wordt het toch meten.

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con,

tozo2

en met een beetje humor kun je ook begrijpen dat er design classics zijn die niet met LED uitgerust kunnen worden

 

16 minuten geleden, jeevanhoof zei:

Anders wordt het toch meten.

 

Quote

en kijk of er een >fuse< zekering stuk is zo niet gaat die naar de vakman

 

.

IMG_2864.JPG

aangepast door Tonskidutch
dna

Stay Awhile

Röyksopp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Tonskidutch zei:

design classics zijn die niet met LED uitgerust kunnen worden

Kan prima 🙂 Ik zal je wel een website sturen waar je dat soort lampen kan vinden 🙂 (In de LED uitvoering)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zeggen er meer maar die gaan dan uit van de lampjes die ze voor een paar euro in de supermarkt of bouwmarkt kunt kopen met vaak laten we zeggen "bijzondere" kleuren licht.

Kom je in het professionelere segment dan zal je niet meer kunnen zien of een lamp gloei, halogeen of led is.

Pas als je gaat meten (daar heb je wel een wat luxere multimeter voor nodig :D) wordt het verschil zichtbaar omdat Led verlichting vaak specifieker ontworpen is voor een bepaalde omstandigheid.

Bekijk je het lichtspectrum van halogeen dan heeft deze zijn piek vrijwel altijd tussen de 550 en 750 nm.

Bij Led is die piek te sturen en kan die ook tussen de 400 en 500nm zitten of juist tussen de 600 en 700nm en zo kan die piek op vrijwel elke gewenste waarde zitten.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Big fellow zei:

Kan prima 🙂 Ik zal je wel een website sturen waar je dat soort lampen kan vinden 🙂 (In de LED uitvoering)

 

Inderdaad, de keuze is reuze.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft je huidige leverancier geen alternatieven? Een van de bedrijven van de links die ik je stuurde kunen het maken, zal wel niet goedkoop zijn... Maar de lampen die je nu gebruikt zijn ook niet goedkoop denk ik zo. En als je eenmaal een set of 5 van deze lampen in LED versie hebt, dan heb je waarschijnlijk "voor de rest van je leven" een voorraad....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou heb ik nog een voorraad van die fameuze gloeilamp fabrikant dus ik kan nog wel wat branduren verder.... (en er is geen led die hetzelfde uitziet)

 

Maar daarvoor is dus geen Universele Multimeter noodzakelijk zoals enkele forumleden stellen die met zo'n meter onder het hoofdkussen slapen gaan.

 

17 uren geleden, Tonskidutch zei:

- windows 10 geeft voor mijn bleutooth muis en toetsenbord aan wat het percentage is van mijn batterijtjes dus waarom zou ik een universele multimeter gebruiken?

- mijn telefoon geeft ook aan of mijn accu bijna leeg is dus waarom zou ik een universele multimeter gebruiken?

- als mijn gloeilamp/peertje stuk is kijk ik naar de wolfram gloeidraad dus waarom zou ik een universele multimeter gebruiken?

- als een van mijn apparaten stuk gaat, trek ik de stekker en kijk of er een >fuse< zekering stuk is zo niet gaat die naar de vakman of naar de recycling dus waarom zou ik een universele multimeter gebruiken?

 

Waarom zou ik in godsnaam zelf gaan solderen aan mijn auto, apparaten, witgoed, zaklantaarns en of zweepje met batterijen? Jullie knutselen maar wat aan de hand van de meetgegevens. En dan tref je eens een leuke vintage receiver op de tweedehands markt dan blijkt dat die vol zit met knutsel onderdelen en bouwmarkt soldeer op een zilver printplaat en wat China elco's.

aangepast door Tonskidutch

Stay Awhile

Röyksopp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

In Spanje heb ik regelmatig dat bepaalde ledlampen staan te knipperen maar ook dat bepaalde lampen binnen een paar maanden stuk zijn. Hoe had ik zonder universeelmeter kunnen weten dat het knipperen veroorzaakt wordt door een te lage spanning en het snel kapot zijn door een te hoge spanning die soms wel tot 245 volt kan oplopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...