Ga naar inhoud


Inhoud externe 1 Tb HDD spontaan kwijt


Jürgen

Aanbevolen berichten

Het onderstaande heb ik al 3 weken geleden ervaren maar i.v.m. het nogal rare verschijnsel heb ik het even laten liggen en bezinken.

Uiteindelijk weet ik niet wat ik er mee aan moet maar wil het toch onder jullie aandacht brengen met de kanttekening dat ik er geen oplossing verwacht.

Wellicht zijn er suggesties hoe zo iets kan gebeuren.

 

Ruim anderhalf jaar geleden kocht ik mijn VU+ UNO 4K SE met daarin een 1 Tb externe HDD.

Volgens de eigenaar had hij circa 500 Gb aan opnamen op de HDD staan welke hij voor de verkoop had gewist.

 

Toen ik deUNO met de HDD na ontvangst bekeek was die inderdaad 'leeg' maar dat was oppervlakkig gewoon via de Finder (Mac) het alternatief voor de Verkenner.

Ik heb toen circa 300 Gb aan bestaande videos met uiteenlopende format naar de HDD gekopieerd.

In de daaropvolgende 18 maanden heb ik via de kabeltuner van de UNO circa 200 á 300 GB opgenomen en aan de HDD toegevoegd.

 

Tussentijds heb ik ik regelmatig de afspeelbaarheid van m.n. de oudere video's gecontroleerd en dat functioneerde gewoon.

 

Circa 4 weken geleden heb ik de kabeltuner vervangen door een satelliettuner, dit omdat wij de UNO wilde meenemen naar onze seizoencamping in Zeeland.

Ik heb toen de UNO opnieuw geflasht, in eerste instantie met OpenPLI en daarna met de laatste versie VTI.

Daar staat de UNO via HDMI op een Samsung TV aangesloten en de TV (CD) is daarop prima te bekijken.

 

Toen wij circa 3 weken geleden één van de videos of opnamen wilde bekijken bleek het dat geen van de opnamen afspeelbaar waren.

Ook een poging om de bestanden via VLC vanuit mijn MacBook Pro vanaf de UNO af te spelen lukte niet.

 

Uiteindelijk kwam ik er achter dat ALLE titels dus (onderliggende)  mappen van de videos / opnamen op de HDD zichtbaar waren maar elke titel had maar een inhoud van 4K, logisch dat daar niets viel af te spelen.

 

Ik weet voor 100% dat ikzelf niets gewist heb want anders ben je ook de mappen met titels kwijt en houd je geen bestanden van 4K over.

 

Ik heb nog geprobeerd om met Disk Drill (Recovery) e.e.a. te herstellen maar ben toen maar mee gestopt omdat herstel eindeloos lang duurt maar er ook de circa 500 Gb van de vorige eigenaar in beeld zouden komen.

Ik heb mij nu bij neergelegd dat ik de Videos / opnamen definitief kwijt ben en ga daar ook niets meer aan doen.

Wel ben ik natuurlijk ontzettend benieuwd wat hiervan de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.

 

De enige verklaring die ik zou kunnen bedenken is het opnieuw flashen maar ook dat is bijna ondenkbaar.

 

Iemand nog een suggestie, la is het maar voor de toekomst...?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Jürgen,

Als eerste reactie denk ik dat er iets met de rechten aan de hand is omdat je middels de Finder (macOS) aan de schijf bent geweest

CHOWN en CHMOD via telnet op de Vu+ doen is dan de oplossing. Normaal is dat root de eigenaar is.

telnet ls -lia zie je welke de eigenaar/owner is.

 

zal eens kijken of ik een mooie uitleg voor je vindt opdat je met een telnet regel alles weer op oder krijgt

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...