Ga naar inhoud


WaveFrontier Toroidal T90 ervaringen en aanbevolen LNB's


Vaako

Aanbevolen berichten


4 uren geleden, Ventura zei:

Gebruik hier liever haakse f-connector, zodat de coax kabel(s) niet "geforceerd" in een knik zit. Probeer de coax kabels zo min mogelijk te rusten op de sub reflector houder voor "onnodig" extra last.  

 

Voordat je je gek zoekt naar een haakse f-connector, die bestaan uiteraard niet.

Ventura bedoelt een haakse koppeling, die kun je er zo tussen zetten:

 

f-connector-koppelstuk.jpg.3f19419a64a9c06ce9e2e367ec46f9c9.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Sprietje zei:

Hoe kun je nu zeggen wat de meest midden lnb is als je de meest westelijke lnb niet hebt aangegeven?

 Dan kan ook de schotelskew niet bepaald worden.

LNB nummer 11 word waarschijnlijk 12.5° West maar men kan toch perfect de andere LNB's nummer 7 tot 11 nog plaatsen als men de schotel reeds even met de clark belt hebt uitgericht.
De skew van de schotel is nu niet meer van belang maar enkel de skew van de LNB's.
Als ik dit verkeerd begrepen heb zou ik graag wat meer uitleg willen.


@Ventura, Old Satterhand en Sprietje
Wow, dit is nog eens leuke info, ik wist zelfs niet dat dit bestond !!

 

Groetjes, Vaako
Dreambox DM500HD OpenPLi 4.0 - EMP DISEqC 16/1 Switch - Wavefrontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Vaako

 

De afstanden van de lnb's kun je wel uitrekenen als je de westelijke satellieten nog niet zeker weet maar de schotelskew niet.
Als je de 9 oost wilt ontvangen en de satlex-calculator deze dan op L-1.1 zet, dan zou ik zelf ook de 9 oost in het midden zetten, op nul dus. Dat is met de Satlex calculator gewoon in te stellen door de oostelijke- of westelijke satelliet aan te passen.
Ik weet niet precies waar je woont maar ik ben uitgegaan van Hasselt en dan krijg je deze berekening:
https://www.satlex.be/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=&user_satlo_east=30.5&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=-12.5&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=W&location=50.92%2C5.29&cityname=hasselt&la=50.92&lo=5.29&country_code=be

 

Wat wil je nu uitrekenen met deze calculator die je aan gaf: home.caiway.nl/~fnijhuis/wf/calculator_maps.htm

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op 3-10-2020 om 15:37, Sprietje zei:

Natuurlijk bestaan er wel haakse F-connectors. Zie hier o.a. de haakse F-connector van Hirschmann, de QFA 5 en nog 3 merken

 

Geweldig gevonden Sprietje. Ik had er wellicht bij moeten zeggen: voor satelliet.
Maar ik dacht dat dat niet nodig was op een satelliet forum.

 

Jammer genoeg zijn de meeste connectoren die je hebt gevonden niet geschikt voor satelliet gebruik.
De eerste 3 zijn voor binnen gebruik of wil je werkelijk een push on connector op een LNB adviseren? Die valt er na verloop van tijd gewoon uit hoor!

 

De compressie connectoren zijn prima (je hebt er wel een compressietool voor nodig) maar moeten wel op de juiste kabel gebruikt worden.
Dat zie aan de kleur van de ring. Zwart is bv voor RG6, zoals in de USA wordt toegepast. Dat is een behoorlijk dikke kabel. Lijkt me niet de juiste connector in dit geval.

Maar nogmaals, in deze bestaande situatie gebruik je het verloopje. Is ook de goedkoopste oplossing.

 

Om te voorkomen dat vocht een kans krijgt kun je de schroefdraad eenvoudig insmeren met wat siliconenvet.
Het is wel aan te bevelen om de kabel te voorzien van een nieuwe waterdichte connector of een andere methode om het vochtig worden tegen te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Geweldig gevonden Sprietje. Ik had er wellicht bij moeten zeggen: voor satelliet.
Maar ik dacht dat dat niet nodig was op een satelliet forum.

 

Jammer genoeg zijn de meeste connectoren die je hebt gevonden niet geschikt voor satelliet gebruik.
De eerste 3 zijn voor binnen gebruik of wil je werkelijk een push on connector op een LNB adviseren? Die valt er na verloop van tijd gewoon uit hoor!

 

Beste Old Satterhand

 

Geen van de haakse connectors passen op kabel-tv of terrestrial aansluitingen maar alleen op satellietaansluitingen. Kennelijk ben je niet op de hoogte dat er ook connectors zijn die niet op het F-chassisdeel geschroefd kunnen worden maar er opgeschoven kunnen worden. Dat je dat niet doet voor buiten is zeker een feit maar daar ging het niet om. Je schrijft dat ze niet bestaan en ze bestaan wel. Meestal worden ze gebruikt om achter op de satellietontvanger te steken of te schroeven als er onvoldoende ruimte achter de satellietontvanger is.

Verder heb ik de connectoren niet op internet gevonden maar heb ik die gewoon in mijn archief op de pc staan. Daar staan vele duizenden afbeeldingen op die ik regelmatig gebruik op dit forum. Het zijn er zoveel, dat ik soms moeite heb om mijn afbeeldingen die ik in grote lijnen wel uit mijn hoofd ken terug kan vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Old Satterhand zei:

A: De eerste 3 zijn voor binnen gebruik of wil je werkelijk een push on connector op een LNB adviseren? Die valt er na verloop van tijd gewoon uit hoor!

 

B: De compressie connectoren zijn prima ( B': je hebt er wel een compressietool voor nodig) maar moeten wel op de juiste kabel gebruikt worden.
Dat zie aan de kleur van de ring. Zwart is bv voor RG6, zoals in de 😄 USA wordt toegepast. Dat is een behoorlijk dikke kabel. Lijkt me niet de juiste connector in dit geval.

Maar nogmaals, in deze bestaande situatie gebruik je het verloopje. 😧 Is ook de goedkoopste oplossing.

 

E: Om te voorkomen dat vocht een kans krijgt kun je de schroefdraad eenvoudig insmeren met wat siliconenvet.
F: Het is wel aan te bevelen om de kabel te voorzien van een nieuwe waterdichte connector of een andere methode om het vochtig worden tegen te gaan.

A: Niemand denkt er toch aan om een pushup connector voor buiten gebruik te nemen, met een kleine uitzondering, namelijk bij het uitrichten van de antenne.

B: Gewoon het beste tov schroefdraad wegwerp connectoren.

B': Vandaag kosten die tools haast niks meer, en neem daarbij de grote zekerheid dat je met zo'n tool een veel betere connectie maakt is al onbetaalbaar.

😄 Blijf van alles wat een standaard heeft weg van Amerikaanse zaken, ergens loopt het fout in de opstelling, je gaat geheid op verloop en adapterstukken uitkomen wat vermijdbaar is.

😧 Ga ook hier voor degelijk materiaal, als je het gebruikt op moeilijk te bereiken plaatsen wil je niet dat het makkelijk van de ontvanger's F-connector kan afkomen.

E: Gelijk welk vet probeer het te vermijden. En al zeker vet waar zuren inzitten, die gaan alleen maar je connector en kabel aanvreten met alle gevolgen van dien. Vulcanisserende hulsen of tape is hier de oplossing.

F: Geen commentaar.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-10-2020 om 23:31, Sprietje zei:

 

Beste Old Satterhand

 

... Kennelijk ben je niet op de hoogte dat er ook connectors zijn die niet op het F-chassisdeel geschroefd kunnen worden maar er opgeschoven kunnen worden. ......

 

Goh, dat hoor ik nou voor het eerst. Gelukkig ben jij, Sprietje, er om me het hier uit te leggen 🤭

 

Op 6-10-2020 om 09:28, Denisdaf zei:

A: Niemand denkt er toch aan om een pushup connector voor buiten gebruik te nemen, met een kleine uitzondering, namelijk bij het uitrichten van de antenne.

B: Gewoon het beste tov schroefdraad wegwerp connectoren.

B': Vandaag kosten die tools haast niks meer, en neem daarbij de grote zekerheid dat je met zo'n tool een veel betere connectie maakt is al onbetaalbaar.

😄 Blijf van alles wat een standaard heeft weg van Amerikaanse zaken, ergens loopt het fout in de opstelling, je gaat geheid op verloop en adapterstukken uitkomen wat vermijdbaar is.

😧 Ga ook hier voor degelijk materiaal, als je het gebruikt op moeilijk te bereiken plaatsen wil je niet dat het makkelijk van de ontvanger's F-connector kan afkomen.

E: Gelijk welk vet probeer het te vermijden. En al zeker vet waar zuren inzitten, die gaan alleen maar je connector en kabel aanvreten met alle gevolgen van dien. Vulcanisserende hulsen of tape is hier de oplossing.

F: Geen commentaar.

 

Bedankt voor je voortreffelijke analyse.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Zondag was er weer een kleine bui en signaal was 34% met gevolg geen beeld.

Pas bij 45% signaal heb ik weer beeld op 23.5° transponder kanaal ZES 

Ik krijg maximaal 62% signaal volledig uitgericht op sterkste signaal 🙄

 

Groetjes, Vaako
Dreambox DM500HD OpenPLi 4.0 - EMP DISEqC 16/1 Switch - Wavefrontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er moet toch iets anders schelen vrees ik, kan dit ook aan de 16/1 Diseqc switch liggen ?

 

Hier een voorbeeld van wat kanalen en hun maximum signaal sterkte:

19.2°

Orf 2 Europe 75%

ProSieben 63%

RTLPlus 67%

23.5°

CD infokanaal 67%

28.2°

BBC Four 61%

BBC Two HD 67%

 

Kan er iemand eens zien welke signaal sterkte jij deze kanalen ontvangt ?

Groetjes, Vaako
Dreambox DM500HD OpenPLi 4.0 - EMP DISEqC 16/1 Switch - Wavefrontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, Vaako zei:

Er moet toch iets anders schelen vrees ik, kan dit ook aan de 16/1 Diseqc switch liggen ?

 

Natuurlijk is er wat mis met de schotel maar je geeft te weinig informatie aan ons.
- heb je de 90 graden skew met een waterpas gecontroleerd over de draagarmen?

- op hoeveel heb je de schotelskew staan?
- met name in het westen zie ik de lnb's niet naar binnen gedraaid staat
- de skew van de lnb's staan overal zowat hetzelfde terwijl ze in het westen juist andersom gedraaid moeten staat dan in het oosten.
- om een probleem met de diseqe-switch uit te sluiten had je natuurlijk al lang de lnb rechtstreeks op de coaxkabel aan kunnen sluiten.

 

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Vaako zei:

Hier een voorbeeld van wat kanalen en hun maximum signaal sterkte:

 

Geef je hier daadwerkelijk de waarden van de signaalSTERKTE?

Die is namelijk niet zo relevant (behoudens veel te laag, of veel te hoog).

 

Relevant is vooral de signaalKWALITEIT, oftewel S/N-ratio, of Q, of hoe het ook nog meer genoemd wordt.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De T-90 is een schotel die je probleemloos kunt uitrichten.

Wanneer die schotel werkelijk zo slecht bij je presteert, moet er ergens iets fout gelopen zijn bij de montage of de uitrichting.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...