Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Al jaren een schotel zullen kopen, nooit gedaan, maar nu toch maar besloten om toch een keer door te pakken..

Ik heb als beginner een paar vragen, ik van een collega een Dual-LNB gekregen van Canal Digitaal, deze is voor de Astra op 19.2 en de Astra Sat op 23.0 Grd.

kan deze gemonteerd worden op een Triax 78 of Triax 80 schotel..?

Indien Ja, ik zou ook graag nog b.v. de Hotbird of Eutelsat 9, en/of de Astra 2 voor de Engelse Kanalen willen toevoegen, lukt dat in combi met het gebruik

te maken van bovengenoemde Canal Digitaal LNB en een Triax Multi-LNB Houder.

Of is het aan te raden om te investeren voor  voor een losse schotel b.v. de  Triax 78 of 80 met een viertal losse LNB's.?

Heb al veel zitten lezen op forum, maar elke situatie is net weer een beetje anders....

p.s. : En is er een online tool beschikbaar om de onderlingen afstanden te berekenen die ik moet aanhouden.., in mijn lokatie Franeker..

Alle info. welkom!

Geplaatst:

Beste KlaasFraneker

Welkom op dit forum

Een Canal Digitaal duo-lnb is voor een schotel van 60cm gemaakt maar kun je ook op een Triax 78 of de nieuwe Triax 80 monteren.
Je kunt de duo-lnb in combinatie met 2 losse lnb's gebruiken, zie bijlage.
Helaas is er geen online tool beschikbaar voor een Triax-schotel om de afstanden van de lnb's te berekenen maar dat wil ik wel voor je uitrekenen.

duo-lnb + single-lnb.png

Geplaatst:

Ik heb de afstanden voor de lnb's voor je uitgerekend op een Triax 78/80 waarbij je gebruik maakt van een CD-duo-lnb.
- monteer de Triax-rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit
-zet de rail 11 graden schuin, zie bijgevoegde hoek
- monteer de duo-lnb met de klem over de hals van de Astra 23,5 en zet hem zo, dat de Astra 19,2-lnb precies midden boven de arm staat
- de afstand tussen de Hotbird-lnb en de Astra 23,5-lnb moet 114mm zijn
- de afstand tussen de Astra 28,2 en Astra 23,5 lnb moet 50mm zijn
Dit houdt in dat je voor de Hotbird-lnb een gewone lnb met een kop van 60mm kunt gebruiken. Voor de Astra 28,2 moet je een smalle lnb gebruiken anders kunnen ze niet dicht genoeg bij elkaar gezet worden. Ik zou daar een ALPS-single voor nemen. Die is nog op een paar plaatsen te koop voor €15,- en €16,-.

De klem voor de Astra 19,2 heb je dus niet nodig.

Triax rail gat onder 4 sats.jpg

hoek van 11 graden.png

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen