Ga naar inhoud


Beste manier om hout verkleuring door zonlicht te voorkomen


Big fellow

Aanbevolen berichten

Ik heb een paar (IKEA) meubelstukken gekocht welke ik van NL naar Argentinië laat verschepen... Ik kon gratis meeliften in een container van een kennis, dus ik heb het aanbod met beide handen aangepakt, aangezien het lastig is om wat normale meubels te kopen daar op het moment. (Ja, ik weet het, IKEA is niet echt een top merk, maar het is wel aanzienlijk beter dan wat er daar op dit moment betaalbaar verkrijgbaar is....!)

Nu heb ik gekozen voor de lijn die bekleed is met echt walnoothout fineer, maar die heeft als "nadeel" dat deze verkleurt in de zon. (Dit doet volgens mij elke soort hout die niet goed beschermd is tegen UV)

Nu wil ik voordat ik het in elkaar ga zetten eigenlijk het hout goed beschermen tegen UV licht. Nu is mijn vraag aan de mensen hier wat er wordt aangeraden om te gebruiken...? Ik kan in principe veel daar lokaal krijgen, en anders neem ik het gewoon mee uit Nederland... Dat heb ik al een aantal malen eerder gedaan met andere verf / beitsen...

 

Ik wil in principe proberen iets transparants, zonder kleur, te gebruiken... Wat is de beste keus? Merknamen noemen mag, en wordt zeker op prijs gesteld. (Alleen geen links naar winkels 🙂 )

 

Alvast bedankt voor de adviezen...!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb mij ooit voor een Teakhouten buitendeur Timbercote laten adviseren. Heb het ook toegepast.

Er moest eerst een transparante basislaag op en een tweede laag met "Teak"transparant.

Ze hebben ook transparanten voor andere houtsoorten, bv "Eiken".

Die op de houtsoort toegesneden varianten bevatten dus een beetje kleurstof die als UV-filter werkt.

Als je daarmee meer lagen schildert wordt het steeds donkerder... en zie je minder oorspronkelijk hout.

De Timbercote was op zich aardig duurzaam. Is dus best goed spul.

Om die te sterke kleuring te vermijden ben ik bij het opnieuw schilderen overgestapt op de alom bekende Ruwa jachtlak.

Die kleurt nauwelijks in. Ik schuur de deur op en maak me niet al te druk om aantastingen. Jachtlak 'integreert" die als het ware. Het is redelijk duurzaam, beter dan puur transparant van andere merken.

Ik gebruik het nu voor alle buitenhout wat transparant moet zijn en blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat wordt met 0,5 tot 1 mm walnoot fineer erg lastig...

maar niet onmogelijk

 

De Olie, die ik zelf ook al vaker gebruikt heb moet in het hout trekken want op een gespoten PU coating of acrylaatdispersie dat vaak op de meubels zit gaat het met een olie natuurlijk niet.

 

Het gewoon laten patineren zoals dat met elke houtsoort gebeurd in Zonlicht is nog steeds de milieu vriendelijkste oplossing.

Ik had een dure kersenhout gefineerde Pastoe kast en die werd er zelfs mooier door gedurende de tijd.

 

 

aangepast door Tonskidutch
woordje blauw

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Of filter het binnenkomende licht.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ceesv, er zijn inderdaad glassoorten en speciale folies voor je ramen die UV A en UV B grotendeels filteren.

Saint Gobain die ik wel eens heb geraadpleegd wegens een project kan je er zeker meer over vertellen.

Maar nieuwe beglazing is misschien een overkill qua kosten om een ikea kassie met fineer te beschermen :grin:

Tears Of Hope

Al Di Meola

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De folie op de balkon deuren plakken is uiteraard een mogelijke oplossing, maar ik denk dat een coating van het meubel mij toch meer aanspreekt, aangezien de balkon deuren regelmatig open staan 😀

Misschien dat ik voor 1 of 2 lagen jachtlak ga....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Na 2 jaar nieuw kopen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Toch maken ze stevige dingen, de linnenkasten in de slaapkamer zijn van Ikea, evenals de rekken in de kelder, en al decennia oud.

De gefineerde bijzet tafeltjes van een jaar oud daarentegen........

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...