Ga naar inhoud


Toe aan een nieuwe CV ketel


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Zoals ik dus al aangaf dit past helemaal in het straatje van grote bedrijven als een Feenstra, Energieservice enz. zo kunnen ze veel beter concurreren met de installateur om de hoek en deze uit de markt drukken.

Meestal als je kijkt wie aan de totstandkoming van zo'n regeling heeft meegewerkt dan kom je dezelfde grote installateurs weer tegen die uiteraard zeggen "nee hoor we doen het alleen maar voor de veiligheid" maar ondertussen een regeling wel zo proberen aan te kleden/in te richten dat het in ieder geval er voor hunzelf zeker niet slechter op wordt.

 

38 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Nu is dat wel omdat een elke jan doedel uit land xyz naar Nederland kan komen en dergelijke werkzaamheden mag aanbieden

en omdat we nog zo iets als veiligheid verwachten van de "correcte installatie" is er dus terecht toezicht op.

 

Toezicht?????

Ik ken deze regeling niet maar meestal is een certificering een papieren gebeuren waarbij gekeken wordt of je wel de juiste formuliertjes ed. hebt ingevuld en dat zegt helaas nog vrijwel niets over de kwaliteit wat op de werkvloer werkelijk geleverd wordt.

Ik kom in de beveiliging ook genoeg gecertificeerde bedrijven tegen die zoiets afleveren

1262964634_rommelalarm.JPG.2ce774a8bc820cceb29f4875f827c62d.JPG

 

of waar dit standaard is

20161229_112754_resized.thumb.jpg.7999b19ae4afeb3c536ec684e915c2c8.jpg

 

 

533715234_openbochten.jpg.af352e5f3b6c37b5266ec4bc3d04dfcb.jpg

 

en waar kabels die volledig in buis gelegd moeten worden boven het plafond er zo bijhangen.

 

1294972919_aangeslotenrookmelders.thumb.jpg.05328b1ef8b389ef25cf592023c35311.jpg

of de kabels voor de rookmelders die elk jaar gecontroleerd werden er zo bij hangen.

 

 

Controleren in de praktijk gebeurd er ook maar dat zijn dan vaak systemen die vooraf al geselecteerd zijn en waar dan uiteraard alles volgens het boekje in orde is.

 

39 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Misschien nog te weinig want er sterven ook nog steeds mensen door CO monoxide vergiftiging.

 

Hoeveel van dat soort incidenten zijn er ontstaan met gesloten toestellen?

Gaat dat niet meestal om open verbrandingstoestellen en dan ook nog vaak in combinatie met koud weer en het dichtstoppen van ventilatie openingen?

 

Maar dan nog, we hebben het over gemiddeld 10 -11 doden op jaarbasis, natuurlijk 10-11 te veel maar dat wel op 7,9 miljoen woningen in Nederland.

Dan zijn er wel andere zaken die veel meer slachtoffers eisen en een veel hogere prioriteit zouden moeten hebben.

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het gaat toch niet om wie de macht krijgt om anderen uit de markt te "drukken"

Of wel?

dat was retorisch en dat beweer ik al jaren na al die ex kabinetleden of kamerleden in nieuwe functies

 

maar het houdt geen stand als je net zo ge iso certificeert bent, dan mag je ook de wetgever/ maker erop aanspreken betreffende die wetgeving

ook en vooral op Europees niveau

Schools Out For Summer

Alice Cooper

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tonskidutch zei:

Nu is dat wel omdat een elke jan doedel uit land xyz naar Nederland kan komen en dergelijke werkzaamheden mag aanbieden

en omdat we nog zo iets als veiligheid verwachten van de "correcte installatie" is er dus terecht toezicht op.

Misschien nog te weinig want er sterven ook nog steeds mensen door CO monoxide vergiftiging.

 

elke kachelsmid met zijn verplichte bij-spijker-cursus hoeft daar geen vrees voor te hebben

 

 

Ik zal je niet in verlegenheid brengen om te vragen;

"noem eens een aardgasinstallatie-bijspijker-cursus"...

 

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Tonskidutch zei:

maar het houdt geen stand als je net zo ge iso certificeert bent, dan mag je ook de wetgever/ maker erop aanspreken betreffende die wetgeving

ook en vooral op Europees niveau

 

En daar gaat het nu net fout omdat jij geen partij in de kwestie bent en het een kwestie is tussen klant en voormalige installateur kun jij niets voor de klant betekenen en moet de klant het dus zelf aanhangig maken.

Mag jij 1 keer raden hoeveel eindgebruikers de moeite willen nemen om dit traject in te gaan.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, gerrit B zei:

 

En daar gaat het nu net fout omdat jij geen partij in de kwestie bent en het een kwestie is tussen klant en voormalige installateur kun jij niets voor de klant betekenen en moet de klant het dus zelf aanhangig maken.

Mag jij 1 keer raden hoeveel eindgebruikers de moeite willen nemen om dit traject in te gaan.

 

geen 0,0 maar -1000en.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even de BRL 6000-25 voor de liefhebber. 

 

Een onmogelijk pak papier met belachelijke eisen voor

de goedwillende en bekwame installateur om de hoek.

 

Daarnaast is het ook nog een concept...

Ze zijn er blijkbaar nog niet uit.

 

En dan mag je gasketels aansluiten, dan hebben we

het nog niet over waterleidingen met zijn Legionella

en vuil/hemelwaterafvoeren. Beiden vragen ook de

nodige documenten als waterwerkbladen ISSO's en

ga zo maar door.

 

Nederland is helemaal doorgeslagen, maar dat had ik

al eerder gezegd.

 

 

ter_kritiek_definitief_concept_brl_6000-25_gasverbrandingtoestellen_v_1_0_d_d__25-07-2019.pdf

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een citaat uit die BRL

Quote

Deze BRL is opgesteld, onder begeleiding van de Technische Commissie Gasverbrandingstoestellen van het Centraal College van Deskundigen (CCvD) van Stichting InstallQ.

 

Probeer voor de aardigheid eens te achterhalen wie die technische Commissie Gasverbrandingstoestellen van het Centraal College van Deskundigen is.

Zo'n commissie kennen wij ook in de beveiliging en ik heb nog nooit kunnen achterhalen wie zitting heeft in deze commissie.

Ook de wet openbaarheid bestuur biedt hier geen uitkomst want een commissie van deskundigen is een advies orgaan en geen bestuursorgaan en daar hoeft geen openbaarheid aan gegeven te worden.

 

Maar kijk ook eens naar het aantal controles die een klein bedrijf krijgt en de hoeveelheid een groot bedrijf met meer dan 500 werknemers maar krijgt, dat staat in geen enkele verhouding tot het aantal geïnstalleerde systemen.

Tel daarbij op dat grote bedrijven  dit ook nog eens in de schoot geworpen krijgen

Quote

Indien een bedrijf als één rechtspersoon, bijvoorbeeld een B.V., meerdere vestigingen heeft, kan het kiezen voor één certificaat per vestiging of één certificaat voor het gehele bedrijf

 

Dan lijkt het wel dat dezelfde bedenker van deze regeling aan de wieg van vele andere regelingen heeft gestaan en waar grote bedrijven vrijwel altijd een voorkeursbehandeling krijgen.

 

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ellende begon al toen ze ooit ISO 9001 invoerden, een

complete aanfluiting maar kost bedrijven klappen met geld.

 

De inzet was toen dat je alleen in aanmerking kwam om in

te schrijven voor (cv)werk als je gecertificeerd was.

Daar wordt, ik spreek uit ervaring, grotendeels niet meer

naar gekeken.

En ieder jaar worden bij de gecertificeerde bedrijven interne

audits gehouden als voorloper op de audit van het bedrijf dat

de certificering controleert.  Kost ook weer klappen geld en

veel improductiviteit. En het ergste is dat het niets te maken

heeft met de kwaliteit van de werkzaamheden, hoofdzakelijk

formulieren/logboeken en procedure-controle. Een farce.

 

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ISO 9001

je omschrijft dat het een puinhoop is

je legt vast dat het een puinhoop is in een handboek

je werkt volgens het handboek zodat het een puinhoop blijft

je controleert regelmatig zelf dat je je wel aan de puinhoop regels houdt

je laat door een externe instantie controleren of het ook inderdaad een puinhoop is

 

Viola je voldoet aan alle eisen en je bent ISO 9001 gecertificeerd.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, gerrit B zei:

ISO 9001

je omschrijft dat het een puinhoop is

je legt vast dat het een puinhoop is in een handboek

je werkt volgens het handboek zodat het een puinhoop blijft

je controleert regelmatig zelf dat je je wel aan de puinhoop regels houdt

je laat door een externe instantie controleren of het ook inderdaad een puinhoop is

 

Viola je voldoet aan alle eisen en je bent ISO 9001 gecertificeerd.

 

:D Inderdaad, als je maar doet wat je hebt vastgelegd...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb het als volgt omschreven wat overeen komt met de mening van Gerrit.

 

Wanneer je in jouw ISO 9001 handboek omschrijft dat je alle profielen 1 cm te kort en scheef afzaagt, en bij de audit vastgesteld wordt dat je in je productie inderdaad alles 1 cm te kort en scheef afzaagt ben je.......

ISO 9001 gecertificeerd!

 

Dat die profielen onbruikbaar zijn doet er niet toe.

 

Ik heb het hier tijdens audits en controles vaker over gehad, het antwoord van de inspecteur:

 

Het gaat erom dat jij een handtekening hebt dat jij het niet schuld bent.

 

Binnen ons bedrijf ben ik verantwoordelijk voor de EN1090 certificatie.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Con zei:

Ik zal je niet in verlegenheid brengen om te vragen;

"noem eens een aardgasinstallatie-bijspijker-cursus"...

Dat hoeft niet, want dat had ton68 al gedaan, die had het over interne opleidingen inzake bijscholing.

10 uren geleden, gerrit B zei:

Dan lijkt het wel dat dezelfde bedenker van deze regeling aan de wieg van vele andere regelingen heeft gestaan en waar grote bedrijven vrijwel altijd een voorkeursbehandeling krijgen.

Dat was Brinkman ex politicus die dergelijke commissies op weg heeft geholpen en die werken nu aan "werk houden" is beter dan werk hebben.

Schools Out For Summer

Alice Cooper

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, gerrit B zei:

En daar gaat het nu net fout omdat jij geen partij in de kwestie bent en het een kwestie is tussen klant en voormalige installateur kun jij niets voor de klant betekenen en moet de klant het dus zelf aanhangig maken.

Mag jij 1 keer raden hoeveel eindgebruikers de moeite willen nemen om dit traject in te gaan.

 

Dat is iets te ongenuanceerd, beste gerrit B.

Wij doen niet anders dan bestekken (technisch ontwerp) en werktekeningen maken en bovendien wordt er terdege gecontroleerd door

a- het dagelijks toezicht

b- door de ter zake kundige raadgevende werktuigbouwkundige en elektrotechnische ingenieurs

c- voor de zekerheid laten wij externe keurmeesters komen en maken opname rapportages

d- ik vergeet de fotodocumentatie en revisie tekeningen en berekeningen

Dus serieuze opdrachten en de uitvoeringen worden terdege gecontroleerd en vastgelegd.

maar ik weet dat dit natuurlijk nooit voor die ene CV-klus geldt waar goede uurlonen verdiend worden :whistle:

aangepast door Tonskidutch
vergeten

Schools Out For Summer

Alice Cooper

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is precies wat je zegt

Zoiets doe je niet voor een CV ketel vervangen als bij TS en laten er nu juist daar de meesten van worden gemonteerd.

 

Als ik in de CV branche zou zitten zou ik dus zo snel mogelijk zo veel mogelijk mede installateurs zien te benaderen om dit gedrocht van een regeling tegen te houden en met een andere betere regeling te komen welke ook de kwaliteit ten goede komt maar waarbij ten eerste de kosten eerlijk verdeeld worden maar ook veel onzinnig papierwerk wordt voorkomen om zo te voorkomen dat de certificeringsinstellingen weer flink gesponsord wordt.

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tonskidutch zei:

 

Dat is iets te ongenuanceerd, beste gerrit B. maar ook @Tonskidutch

Wij doen niet anders dan bestekken (bouwtechnisch ontwerp) en bouwkundige werktekeningen maken en bovendien wordt er terdege gecontroleerd door

a- het dagelijks toezicht (uitvoerder?) veel meer zal het niet zijn en is niet technisch deskundig om te beoordelen

b- door de ter zake kundige raadgevende werktuigbouwkundige en elektrotechnische ingenieurs

c- voor de zekerheid laten wij externe keurmeesters (dat geldt voor liften)  komen en maken opname rapportages

d- ik vergeet de fotodocumentatie en revisie tekeningen en berekeningen

Dus serieuze opdrachten en de uitvoeringen worden terdege gecontroleerd en vastgelegd.

maar ik weet dat dit natuurlijk nooit voor die ene CV-klus geldt waar goede uurlonen verdiend worden :whistle:

 

Een adviseur maakt het werktuigkundig (gebouwgebonden) technische ontwerp en

maakt bestektekeningen GEEN werktekeningen.

En uh, controle? Daar is vaak geen budget voor lijkt het wel de laatste jaren en menig

bestek wordt over de schutting geflikkerd, zo van; zoek het maar uit.

 

Laat je niets wijs maken, het verschil is tussen hoe het hoort en hoe het in werkelijkheid gaat.

Maar met die zogenaamde ISO 9001 hoeft niemand zich toch zorgen te maken?...:D

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...