Ga naar inhoud


Schotel nameten


Denisdaf

Aanbevolen berichten

Ik weet dat het ergens op het forum te vinden is  maar waarschijnlijk geeft ik niet de juiste trefwoorden in.

Vandaar deze vraag met een duidelijke titel zodat deze later makkelijk voor iedereen is terug te vinden.

Hopelijk komt er een simpel antwoord dat dan ook voor iedereen, zowel de doorwinterde als de hey ik ga ook sat tv kijken newbie te begrijpen valt.

De vraag:

Hoe kan je een schotel nameten op de zaken die belangrijk zijn om je van een goede reflectie te verzekeren?

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Met deze zoekterm op google kreeg ik heel wat:

 

calculator offset schotel site:sat4all.com

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En verder kun je dan natuurlijk goed de (russisch-talige?) Parabola6 calculator gebruiken, van Strannik,

of de (franstalige) spreadsheet offset_v1_0, van F6AGR,

of die (engelstalige) van ene A33, die beide manieren kan (maar die staat alleen op mijn eigen computers).

 

Een paar andere calculators hebben helaas fouten (die op de satsig website, en natuurlijk Parabola Calculator 2.0 (gedeelte voor offset parabolen) ).

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, a33 zei:

En verder kun je dan natuurlijk goed de (russisch-talige?) Parabola6 calculator gebruiken, van Strannik,

of de (franstalige) spreadsheet offset_v1_0, van F6AGR,

of die (engelstalige) van ene A33, die beide manieren kan (maar die staat alleen op mijn eigen computers).

 

Een paar andere calculators hebben helaas fouten (die op de satsig website, en natuurlijk Parabola Calculator 2.0 (gedeelte voor offset parabolen) ).

 

Groet,

A33

Die laatste is goed.

Maar haast niet te vinden LOL.

 

BTW enig idee hoe die van jou PC's op één van de mijne kan komen?

 

aangepast door Denisdaf

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Denisdaf zei:

BTW enig idee hoe die van jou PC's op één van de mijne kan komen?

 

Tja, voorlopig gaat dat zeker niet lukken. Ben nu (met tussenpozen) aan het werk om de calculator uit te breiden voor gebruik met multifeed schotels.

Voor zover er geen kant en klare formules voor mijn calculatoren te vinden zijn/waren, doe/deed ik dat eerst met noeste rekenarbeid (uitgebreide, stapsgewijze berekeningen).

Sindsdien is het mij, na het ontdekken van een specifieke (voor mij volstrekt nieuwe) eigenschap van paraboloiden, ook gelukt daarvoor zelf een paar (kant en klare) formules af te leiden. :)

 

Als mijn pet ernaar staat, zie je ook wel eens een resultatenscherm van mijn (tot-nog-toe-)calculator hier op het forum langskomen. Eén van de bottlenecks vind ik, dat mensen soms de berekeningen willen laten doen met tamelijk on-precieze metingen. Vooral de dieptemetingen moet heel nauwkeurig, en zonder schotelrand erbij te meten. Als ze niet doorhebben dat de meting heel precies moet, en het er niet voor over hebben om heel precies te meten (dat kost een tijdje, om heel precies de meetpunten uit te zetten, en dan te meten), dan denk ik eigenlijk dat ze net zo goed een calculator met fouten (die ik ook eerder noemde) kunnen gebruiken: het resultaat is even onnauwkeurig.

Voor mensen die wel die precieze metingen doen, geeft het me veel meer plezier om mijn calculator in te zetten.

 

 

Totdat ik wellicht mijn calculator(s) ergens op het web zet, moeten de 'zelf-doeners' het doen met de twee eerste calculators uit mijn vorige post; die zijn net zo precies en foutloos.

Parabola6 rekent met diepte precies in het midden, en geeft een grafisch resultaat waar ik nooit aan zal kunnen tippen.

offset_v1_0.xls rekent met diepte op het diepste punt. Dat vind ik zelf minder handig, alleen al omdat het precieze diepste punt niet heel precies te bepalen is.

 

Of als je zelf wilt rekenen: Veel formules zijn te achterhalen in het offset_v1_0 programma.

Grotendeels dezelfde formules, trouwens, als in het bekende artikel van John Legon (aanrader!); soms in een iets andere vorm (die hetzelfde resultaat geeft).

(Als ik het goed heb, bestond het franse programma trouwens al lang, voordat John Legon aan zijn formule begon.  Maar dit terzijde.)

 

 

De formule voor het rekenen met de diepte precies in het midden, vind je in mijn artikel "Calculation of the Focal Length of an Offset Satellite Dish Antenna, Revisited".

Voor het eerst gepubliceerd hier (maar je moet daar geloof ik ingelogd zijn, om alles te kunnen zien): https://www.satellites.co.uk/forums/threads/calculation-of-the-focal-length-of-an-offset-satellite-dish-antenna-revisited.177783/

 

 

Hier is dan die formule (als kopieerbaar plaatje):

2122540378_A33Focallengthequationforoffsetparaboloiddishes.png.bee3a8e7bdeb73df5f42fc930bfaefd3.png

 

 

Dezelfde formule in tekst-versie, in plaats van in een plaatje:

 

A33 focal length equation for offset paraboloid dishes, using depth at the center:
 

f = W^3 * d * [ (1/(4*(d^2))) + (1/H^2) - (1/W^2) ] / (4 * H)
(f=focal length, W=width of dish, d=depth of dish at the center, H=height of dish.)

 

 

 

En het (engelstalige) artikel, waarin de afleiding van de formule staat (al denk ik niet dat iedereen die afleiding makkelijk zal kunnen volgen):

 

A33 Calculation of the focal length of an offset satellite dish antenna Revisited.pdf

 

 

Kom je hier verder mee?

 

Groet,

A33

 

aangepast door a33
  • Bedankt 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze man berekent het focuspunt niet maar bepaalt het met spiegeltjes of door de schotel glimmend te maken met water. De lnb-arm was duidelijk te kort want de lichtpuntjes vielen niet samen en gaven aparte lichtvlekjes. Na verlenging van de arm, werd het één grote lichtvlek.

 

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier de site van John Legon over het berekenen van de focuslengte van een offsetschotel: https://goudryan.com/tag/john-legon/


Maar hij nog wel meer berekeningen gedaan. Wat dacht je van deze:
https://translate.google.com/translate?hl=nl&sl=en&u=https://goudryan.com/tag/john-legon/&prev=search&pto=aue

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Denisdaf zei:

Hoe kan je een schotel nameten op de zaken die belangrijk zijn om je van een goede reflectie te verzekeren?

 

Koop een schotel van gerenommeerd fabrikaat en je kunt er op vertrouwen dat het allemaal klopt.

Ik zou echt geen tijd om hiermee bezig te moeten zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Koop een schotel van gerenommeerd fabrikaat en je kunt er op vertrouwen dat het allemaal klopt.

 

Nou ja, zat bij de ChannelMaster 120 de LNB ook niet wat te laag ten opzichte van de schotel?

Om maar een voorbeeldje te noemen.

Of herinner ik me dat onjuist?

 

'Trust, but verify' is wat dat betreft een mooi motto, vind ik.

(Sorry, dit motto heb ik gejat van een topic op satelliteguys...)

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, a33 zei:

 

Kom je hier verder mee?

 

Groet,

A33

 

Ik dacht het wel. Veel is me als Roemeens ( ik mag in deze niet zeggen dat het voor mij Chinees is daar ik die taal een beetje machtig ben LOL ) maar ik denk dat het tijd wordt dat ik me in dit soort zaken ga verdiepen.

Lijkt me de moeite woord om te zien wat fabrikanten er van bakken en hoever ze juist of net fout zijn met de door hun gemaakte schotels.

Alvast bedankt.

Niet alleen voor de toelichting op zich, maar ook de tijd die je er aan bestede het hier neer te pennen en vooreerst de formules te gaan uitvissen aan de hand van ervaringen.

 

Groet terug,

 

DenisDaf

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Drs. IJzerbout zei:

 

Koop een schotel van gerenommeerd fabrikaat en je kunt er op vertrouwen dat het allemaal klopt.

Ik zou echt geen tijd om hiermee bezig te moeten zijn.

Het is niet enkel de fabrikant, soms naargelang waar die schotel staat vervormingen onder invloed van externe zaken.

Een net iets te forse windstoot kan genoeg zijn om een vervorming te krijgen die helemaal niet zichtbaar is bv in de vorm van een kreuk, maar een kleine verbuiging om van goede naar slechte opvang en reflectie van de signalen te gaan.

Ook al is het dan van een gerenommeerde fabrikant.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun zo al zien dat één zijstang verkeerd zit

  • Haha 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...