Ga naar inhoud


Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 24-2-2021 om 08:13, Sprietje zei:

Ik vind het maar een vreemde aanduiding.
Een signaalsterkte van 69% dat met rood wordt aangegeven en een kwaliteit van 85% dat met geel wordt aangegeven.
Ik zou verwachten dat 69% signaalsterkte met geel wordt aangegeven en een kwaliteit van 85% met groen.
Blijkbaar zijn ze erg scheutig met het aangeven van hoge percentages en moet je voor beide al tegen de 100% aan zitten om de signaalbalken groen te krijgen.
Tja, dan zou het best wel eens kunnen dat de schotel niet goed genoeg op de Astra 23,5 is uitgericht.

 

Misschien dat het volgende je kan helpen om de schotel perfect uit te richten wat betreft de richting:

- zorg dat je de sterkste zender van de satelliet ontvangt.
- zet de bovenste klembeugel met een parker (een zelftapper voor staal) vast
- hiervoor meet je eerst de kerndiameter van de parker op, dat is bijv. 4mm. Je boort een gat door de klembeugel en de pijp van 4mm.
- dan meet je de buitendiameter van de parker op, die is bijv. 5mm. Dan boor je alleen door de klembeugel een gat van 5mm.
- zet de bovenste klembeugel met de parker goed vast.
- zet de onderste klembeugel los vast.
- nu kun je de schotel sturen.
- door de moer aan de linker zijde iets los te draaien en de moer aan de rechter zijde aan te draaien, gaat de schotel iets naar rechts.
- door de moer aan de rechter zijde iets los te draaien en de moer aan de linkerzijde aan te draaien gaat de schotel iets naar links.
- door ze beide even veel aan te draaien, zet je de klem vast terwijl de schotel in dezelfde ricting blijft staan.
- op deze manier kun je de richting van de schotel tot op 1% of 0,1dB nauwkeurig afstellen.
- als laatste zet je de onderste klembeugel ook vast waarbij je de bouten steeds links en rechts in kleine stapjes even veel aan draait.
Het voordeel van de parker is ook dat de schotel bij storm niet meer kan verdraaien. Je hoeft je dus later ook nooit meer af te vragen of je schotel is vergaan als je plots slecht of geen signaal hebt.

 

mastklem vastzetten.jpg

Daar verzwak je toch je beugel mee?  beter is een dikke pijp van 60 mm nemen, uitrichten en de boel kruislings aandraaien en Letten op de signaalmeter


Geplaatst:

Ach, een gaatje van 5mm, dat heeft weinig invloed op de sterkte van de beugel. Ik doe het al vele jaren op deze manier en je zult verrast zijn hoe mooi je de schotel kunt sturen om hem op optimale ontvangst af te stellen, veel mooier dan met kruislings aantrekken.

Geplaatst:
Op 24-2-2021 om 08:13, Sprietje zei:

Ik vind het maar een vreemde aanduiding.
Een signaalsterkte van 69% dat met rood wordt aangegeven en een kwaliteit van 85% dat met geel wordt aangegeven.
Ik zou verwachten dat 69% signaalsterkte met geel wordt aangegeven en een kwaliteit van 85% met groen.
Blijkbaar zijn ze erg scheutig met het aangeven van hoge percentages en moet je voor beide al tegen de 100% aan zitten om de signaalbalken groen te krijgen.
Tja, dan zou het best wel eens kunnen dat de schotel niet goed genoeg op de Astra 23,5 is uitgericht.

 

Misschien dat het volgende je kan helpen om de schotel perfect uit te richten wat betreft de richting:

- zorg dat je de sterkste zender van de satelliet ontvangt.
- zet de bovenste klembeugel met een parker (een zelftapper voor staal) vast
- hiervoor meet je eerst de kerndiameter van de parker op, dat is bijv. 4mm. Je boort een gat door de klembeugel en de pijp van 4mm.
- dan meet je de buitendiameter van de parker op, die is bijv. 5mm. Dan boor je alleen door de klembeugel een gat van 5mm.
- zet de bovenste klembeugel met de parker goed vast.
- zet de onderste klembeugel los vast.
- nu kun je de schotel sturen.
- door de moer aan de linker zijde iets los te draaien en de moer aan de rechter zijde aan te draaien, gaat de schotel iets naar rechts.
- door de moer aan de rechter zijde iets los te draaien en de moer aan de linkerzijde aan te draaien gaat de schotel iets naar links.
- door ze beide even veel aan te draaien, zet je de klem vast terwijl de schotel in dezelfde ricting blijft staan.
- op deze manier kun je de richting van de schotel tot op 1% of 0,1dB nauwkeurig afstellen.
- als laatste zet je de onderste klembeugel ook vast waarbij je de bouten steeds links en rechts in kleine stapjes even veel aan draait.
Het voordeel van de parker is ook dat de schotel bij storm niet meer kan verdraaien. Je hoeft je dus later ook nooit meer af te vragen of je schotel is vergaan als je plots slecht of geen signaal hebt.

 

mastklem vastzetten.jpg

 

Wat een gehannes met dat gaatje en zelftappertje. 

Een typische Sprietje oplossing. 

Onder de 4 moeren zie ik al helemaal geen fatsoenlijke onderleg ringen die daar dringend nodig zijn. Trek je de moeren goed aan dan zetten de beugels zich gewoon goed vast vanwege de kartelingen. Het zwakkere punt zit hem aan de andere (zwarte) kant van de beugel. Dat blijft een zwabberend geheel. 

Bij zware wind zal de zwarte kant van de beugel geen goede houvast bieden. Daar zit de kern van het probleem. Niet aan de kant waar je het schroefje in wilt frunniken.

Zet je de 4 moeren stevig vast dan zit het echt wel snor. Kruislings is weer iets totaal overdreven. We hebben het hier niet over het vastzetten van een cylinderkop met voorgeschreven krachten. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Geplaatst: (aangepast)

IMG-20201127-WA0015.thumb.jpeg.485ca5a7bd97277d53174b802d69025e.jpegIMG-20201127-WA0002.thumb.jpeg.7bbe1039867ae4b24cd131f8b79efb70.jpeg

1 uur terug, Drs. IJzerbout zei:

 

Wat een gehannes met dat gaatje en zelftappertje. 

Een typische Sprietje oplossing. 

Onder de 4 moeren zie ik al helemaal geen fatsoenlijke onderleg ringen die daar dringend nodig zijn. Trek je de moeren goed aan dan zetten de beugels zich gewoon goed vast vanwege de kartelingen. Het zwakkere punt zit hem aan de andere (zwarte) kant van de beugel. Dat blijft een zwabberend geheel. 

Bij zware wind zal de zwarte kant van de beugel geen goede houvast bieden. Daar zit de kern van het probleem. Niet aan de kant waar je het schroefje in wilt frunniken.

Zet je de 4 moeren stevig vast dan zit het echt wel snor. Kruislings is weer iets totaal overdreven. We hebben het hier niet over het vastzetten van een cylinderkop met voorgeschreven krachten. 

Nou als ik op eutelsat 7 west uitricht dan is mijn ervaring om het kruislings voorzichtig aan te draaien want anders zit je er zo naast omdat dit een vrij zwakke sateliet is. En vast is vast want anders trek je zo de moterophanging krom. En dat met een zelftapper vind ik ook gehannes en verzwakking van de beugels. de vertanding van de beugels moeten goed om de paal grijpen. dus geen dun stukje steigerpijp want dat verdraaid nogal snel in de wind, daarom heb ik een pijp van 70mm genomen en die pijp zit ook nog vol gegooit met beton die buigt dus niet snel door.

aangepast door gerrithoogeveen
  • Like 1
  • Moderator
Geplaatst:
12 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Kruislings is weer iets totaal overdreven. We hebben het hier niet over het vastzetten van een cylinderkop met voorgeschreven krachten. 

Kruislings heeft hier niets te maken met het koppel waarmee je de moeren vastzet.

Wanneer je de moeren maar aan een kant vastdraait, kan de schotel iets draaien in de klem.

bij optimaal uitgerichte schotel is het wisselend links en rechts aandraaien van de moeren een hulpmiddel om de schotel niet meer te verdraaien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst: (aangepast)

 

15 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Wat een gehannes met dat gaatje en zelftappertje. 

Een typische Sprietje oplossing. 

Onder de 4 moeren zie ik al helemaal geen fatsoenlijke onderleg ringen die daar dringend nodig zijn. Trek je de moeren goed aan dan zetten de beugels zich gewoon goed vast vanwege de kartelingen. Het zwakkere punt zit hem aan de andere (zwarte) kant van de beugel. Dat blijft een zwabberend geheel. 

Bij zware wind zal de zwarte kant van de beugel geen goede houvast bieden. Daar zit de kern van het probleem. Niet aan de kant waar je het schroefje in wilt frunniken.

Zet je de 4 moeren stevig vast dan zit het echt wel snor. Kruislings is weer iets totaal overdreven. We hebben het hier niet over het vastzetten van een cylinderkop met voorgeschreven krachten. 

 

Je hebt gelijk IJzerbout. Ik heb even een andere foto van internet gehaald waar wel ringetjes achter zitten.
Maar je lult maar wat over de andere (zwarte) kant van de beugel dat dat een zwabberend geheel is maar je weet niet wat het probleem precies is. Dat zal ik je uitleggen.
Bij alle schotels zitten kartels aan de beugels waar je de schotel mee vast zet. Dit geeft een goede grip op de pijp zodat de schotel niet makkelijk door de wind kan verdraaien. Maar aan de masthouder (aan de andere zijde van de pijp dus) kan de V-vorm die er voor zorgt dat de schotel mooi evenwijdig aan de pijp staat, glad of gekarteld zijn. Bij de gladde uitvoering kun je de schotel inderdaad redelijk sturen tijdens het aandraaien van de moeren, bij de gekartelde uitvoering gaat dat veel moeilijker. Immers door de kartels is er meer grip op de pijp en zal net zo makkelijk de klembeugel verschuiven als de masthouder.
Een gekartelde masthouder heeft wel het voordeel dat de schotel bij een storm minder makkelijk verdraaid. Een parker in de klembeugel gebruiken heeft wel degelijk zin en vergemakkelijkt het sturen van de schotel waardoor je bijna altijd een betere signaalkwaliteit bereikt.

 

Maar als je nu echt een fatsoenlijke schotel in handen hebt, dan zit er een stuurinrichting op voor de elevatie en de azimuth zoals bijv. bij de Tooway KA Sat schotel en bij de meeste Amerikaanse schotels.

 

 

 

schotel sturen.jpg

 

gladde mastbeugel1.jpg

 

576622880_gladdemastbeugel2.thumb.jpg.bfa44ac706156f67bd77f84f0774d511.jpg

 

 

 

 

gladde mastbeugel.jpg

 

 

gekartelde mastbeugel.jpg

 

97115539_stuurbareschotelbevestiging.thumb.jpg.665067bcb6a29faaa55067fd73fbb126.jpg

aangepast door Sprietje
belichting foto's aangepast

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...