moonchild Geplaatst: 25 februari 2021 Geplaatst: 25 februari 2021 Ik zit hier met 4 speaker modules , 13 cm laag/mid, waarvan er 2 zeker 5 jaar niet meer hebben gespeeld. De leeftijd is 20 jaar. Alle 4 laten bij het spelen min of meer duidelijke vervorming horen. Luister naar de 4 toegevoegde bestanden, opgenomen met mobiphone. Uiterlijk zijn er geen beschadigingen zichtbaar. Iemand een idee wat er aan de hand is en of ik dit zelf kan oplossen? 20210221_165439.mp3 20210221_165415.mp3 20210221_165218.mp3 20210221_165203.mp3 VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2
Zunigkyk Geplaatst: 28 februari 2021 Geplaatst: 28 februari 2021 (aangepast) Ik hoorde in 1e instantie niets opmerkelijks bij de opnames speaker 1 en 2, wel bij 3 en 4. De verschijnselen bij 3 en 4 hoorde ik later ook in mindere mate bij 1 en 2. Heb zelf ooit eens last gehad van een haartje of fibertje binnen in de kast die tegen de conus aan kwam, wat ook dat soort bijgeluiden gaf. Maar je zegt dat er geen beschadigingen zichtbaar zijn. En het zou wel bijzonder zijn als in alle kastjes 'een fibertje' tegen de conus raakt. Wat ik me eigenlijk afvraag is of je versterker niet ook 20 jaar oud is. Rotte condensatoren (elco's) zijn vaak de oorzaak dat de versterker dit soort geluiden geeft.. Versterkers produceren veel warmte, en als ze op een te krap en onvoldoend geventileerd plekje staan zijn het vooral de condensatoren die snel degraderen. Dacht ook dat ik slechte speakers had, maar dat kwam echt van een oude versterker die ik al 10 jaar eerder in de kliko had moeten gooien. Ik heb recent een nieuwe versterker gekocht, en die speakers klinken weer als nieuw! 28 februari 2021 aangepast door Zunigkyk
Psychosammie Geplaatst: 1 maart 2021 Geplaatst: 1 maart 2021 Is na 20 jaar de rubberen rand nog heel? Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
moonchild Geplaatst: 2 maart 2021 Auteur Geplaatst: 2 maart 2021 3 en 4 zijn inderdaad de speakers die het langst niet hebben gespeeld, omdat de versterker defect ging. Maar dat is weer een ander verhaal met vintage audio. De randen zijn van een soort stof, maar niet meer super flexibel. Zit wel een soort vouw in. De rimpels in de conus zijn trouwens normaal. VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2
Moderator ceesv Geplaatst: 3 maart 2021 Moderator Geplaatst: 3 maart 2021 Die conus is kapot! Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
moonchild Geplaatst: 3 maart 2021 Auteur Geplaatst: 3 maart 2021 Nee, de conussen waren toen allemaal zo. Latere werden netter met strepen van binnen naar buiten. En nu heb je de Zellaton. https://www.google.com/search?q=podszus gorlich VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2
moonchild Geplaatst: 3 maart 2021 Auteur Geplaatst: 3 maart 2021 Een video op youtube over het vervangen van de conusrand indien nodig: VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2
Big fellow Geplaatst: 4 maart 2021 Geplaatst: 4 maart 2021 Is het crossover filter nog wel goed? “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
moonchild Geplaatst: 4 maart 2021 Auteur Geplaatst: 4 maart 2021 Dat zou mogelijk kunnen zijn, maar voor een test heb ik de units ook zonder crossover op de versterker aangesloten. En de vervorming bleef. Quote VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2
Zunigkyk Geplaatst: 5 maart 2021 Geplaatst: 5 maart 2021 Op 4-3-2021 om 04:46, Big fellow zei: Is het crossover filter nog wel goed? Met een spoel en/of een condensator is dat doorgaans een passief ding wat niet dat soort clipping- of aanloop geluiden genereert. Als de versterker OK is, dan moet het uit de speaker zelf komen. Die deuk in de conusrand doet vermoeden dat het zaakje scheef zit. Als je de conus met de hand beweegt kan je onderzoeken of het ergens schraapt.
moonchild Geplaatst: 6 maart 2021 Auteur Geplaatst: 6 maart 2021 Bewegen met de hand gaat nog redelijk soepel. Maar de rolrand lijkt zich dan wel vreemd te vervormen. Hopelijk werkt de link naar een video. https://mega.nz/file/wXYyRBwT#2KoCA8W4yG8Ndx7VBr2EBzuNe5wS2ZRDGW_XM1pucF8 VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2
dukard Geplaatst: 6 maart 2021 Geplaatst: 6 maart 2021 (aangepast) Video bekeken maar je kan een speaker het beste testen door op NZWO aan de rand van de conus te drukken - als er dan ergens iets "schraapt" dan zou ik het zoeken in de leeftijd van de speaker - die hangt immers al decennia lang op dezelfde positie in zijn kastje en dan kan de conus ook uit het centrum "verzakken". Dat kan ook de reden zijn van de randvervorming zoals te zien is in je video. 6 maart 2021 aangepast door dukard edit
moonchild Geplaatst: 11 maart 2021 Auteur Geplaatst: 11 maart 2021 Ik heb de Lautsprecher Manufaktur Mannheim om advies en mogelijkheden tot herstel gevraagd. VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2
Psychosammie Geplaatst: 11 maart 2021 Geplaatst: 11 maart 2021 Waarom zoveel moeite voor een paar oude speakers? Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Tonskidutch Geplaatst: 12 maart 2021 Geplaatst: 12 maart 2021 10 uren geleden, Psychosammie zei: Waarom zoveel moeite voor een paar oude speakers? Vintage speakers zijn helemaal hip en leveren nog steeds behoorlijk wat geld op. Sinds de kringloopwinkels weer open zijn wordt er weer aardig geld verdiend op kosten van de kringloop donateur. Come Back Josh Rouse
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen