Ga naar inhoud


Compleet raadsel VU+ Uno 4k SE geeft geen beeld op de HDMI ingang van mijn nieuwe AVR


hcfreak
Ga naar oplossing Opgelost door hcfreak,

Aanbevolen berichten

34 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Je projector ondersteunt volgens zijn Edid inderdaad geen HLG. Dit is het relevante stukje uit Moninfo:

 Ga ik me nog een keer in verdiepen.


HDR static metadata
  SDR luminance............ Yes
  HDR luminance............ Yes
  SMPTE ST2084............. Yes
  Hybrid log............... No

 

Ik bedoel eigenlijk een knik in de connector zelf. Juist bij dikke kabels knikt het smalle metalen deel (wat dus in de AVR zit) tov de rest van de connector.

Als die knik te groot is, breken de adertjes af van de connector en heb je een onbruikbare kabel.

Weer wat geleerd, gelukkig nog niet voorgekomen bij mij. Een extra reden om de klemmen te gebruiken (zo sterk zijn die overigens ook niet)

 

Neen dat is ook zo, de HDF producten zijn niet bedoeld voor de consumentenmarkt.

 

34 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Je projector ondersteunt volgens zijn Edid inderdaad geen HLG. Dit is het relevante stukje uit Moninfo:

 


HDR static metadata
  SDR luminance............ Yes
  HDR luminance............ Yes
  SMPTE ST2084............. Yes
  Hybrid log............... No

 

Ik bedoel eigenlijk een knik in de connector zelf. Juist bij dikke kabels knikt het smalle metalen deel (wat dus in de AVR zit) tov de rest van de connector.

Als die knik te groot is, breken de adertjes af van de connector en heb je een onbruikbare kabel.

 

Neen dat is ook zo, de HDF producten zijn niet bedoeld voor de consumentenmarkt.

maar die dealer had er wat vanaf moeten weten. Er zijn denk ik genoeg consumenten die net als ik zitten te hannesen met deze kwesties. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 27-3-2021 om 15:25, hcfreak zei:

Neen dat is ook zo, de HDF producten zijn niet bedoeld voor de consumentenmarkt.

maar die dealer had er wat vanaf moeten weten. Er zijn denk ik genoeg consumenten die net als ik zitten te hannesen met deze kwesties. 

 

Ik ben bang dat je iets te veel verwachting hebt van het kennisniveau van de gemiddelde consumenten hifi verkoper.

Tref je toevallig een goeie (meestal onterecht 'nerd' genoemd) dan had die je ook kunnen wijzen op het probleem met je Pana BD speler.

Dat is eigenlijk geen probleem maar een filosofie kwestie van de fabrikant. 

 

Om het soort problemen, die jij had met de VU+, te vermijden stelt de speler zich bij een eerste opstart in op 420 8 bits bij een 4k50p TV/projector.

Je moet dus, net als bij de AVR, de instelling later zelf wijzigen in 422 12 bits. Als je die instelling niet kunt vinden, is 444 8 bits ook prima.

Met deze instelling gaat de BD speler er van uit dat je een 600 MHz (=18Gpps) verbinding naar de TV hebt.

Bij gebruik van HDR zal de speler dan automatisch kiezen voor 444 12 bit (24 fps) of 422 12 bit (50/60 fps)

 

Heb je je nieuwe kabel al binnen en werkt het allemaal naar wens?

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die moet er vanmiddag komen. Ik heb de boel al open gebroken om de kabel weer origineel ( achter de muur langs naar zolder en dan uit het plafond in de projector je begrijpt wel wat ik bedoel)

 

bedankt voor de uitleg! IK meld me nog (als ik niets hoor van de video prutser dan doe ik pas die donatie, die zonder meer "verdient" is door dit forum i.c. jouw persoon)

 

Tot slot: daar ben ik nog niet helemaal uit. Wat is de bitrate die je nodig hebt om alle kwaliteit van de meest veeleisende UHD schijven op je scherm te krijgen?

(ik begrijp dat het een stuk minder is als VU+ 4k/50/60 geweld door de lagere fps, maar hoeveel precies weet ik niet (en dat is nu het mooie van de HDF; ik zie dan op mijn scherm of die kwaliteit ook geleverd wordt)

(heb intussen al mijn aantekeningen en prints van de thread netjes -heel wat velletjes- opgeborgen in mijn "techno" map. Door ervaring wijs geworden; na een jaar ben je het kwijt en kan de zoektocht voor een groot gedeelte opnieuw beginnen als iets opnieuw moet gebeuren of er een probleempje opduikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, hcfreak zei:

....daar ben ik nog niet helemaal uit. Wat is de bitrate die je nodig hebt om alle kwaliteit van de meest veeleisende UHD schijven op je scherm te krijgen?

(ik begrijp dat het een stuk minder is als VU+ 4k/50/60 geweld door de lagere fps, maar hoeveel precies weet ik niet (en dat is nu het mooie van de HDF; ik zie dan op mijn scherm of die kwaliteit ook geleverd wordt)

 

Ter aanvulling van mijn vorige reactie:

De Panasonics kennen maar 2 instellingen voor 4K 50/60 fps:

444 8 bit (voor de volle 600 Mhz /17.8 Gbps) en de 420 8 bits instelling (default), die komt overeen met 397 MHz (8.9 Gbps)

Dit kun je vergelijken met de 4K formaat instelling op de Denon AVR.

 

De waarde die de box kiest voor 24 fps zal overeenkomen met 444 12 bit (445 MHz / 13.4 Mbps) of lager,

er zijn in totaal 4 modes, zie het lijstje wat ik in een vorige post heb laten zien. Hang dit lijstje boven je bed. Dan heb je geen vragen meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige HDF praktijk voorbeelden uit mijn eigen HT met een BD speler van een ander merk. Voor het tonen van deze info heb ik de TV aan laten staan.
Normaal gesproken staat de TV uit bij gebruik van de projector, omdat het scherm dan de TV afdekt.

 

Merk ook op hoe de HDFury de HDCP mode wijzigt van 2.2 naar 1.4, dat heb ik zo ingesteld.
Dit geeft minder kans op onverwachte handshakes tussen de HDFury en de projector.

 

De BD speler geeft bij dit knipsel van de GUI het menu weer voordat ik de film start. Het menu gebruikt 60fps.

Hier zie je dat het signaal naar de projector door de HDF wordt 'afgeknepen' omdat die max 445 MHz ondersteunt. (auto-scaling)
 

1072921425_BD-speler4K60fps(menu).jpg.383e6f08ff2d37565a2f2cb13b70c6d5.jpg

 

 

De BD speler heeft de film gestart. De speler schakelt om van 60 naar 24fps. De autoscaler van de HDFury kiest voor 422 12 bit voor de projector.

 

24749150_BDspeler4K24fpsUHD.jpg.e5019f18f084092c7fc35ddafe544ef2.jpg

 

 

Dezelfde 4K UHD weergave, ik heb hier custom scaling toegepast om de kleurruimte naar mijn hand te zetten.
 

566172503_BDspeler4K23fps(customscaling).jpg.cd76a17c71eabcd67dc9118657ba9ba9.jpg

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben er ff rustig voor gaan zitten, want dit is wat ik wil weten.(TX1 is jouw projector)

het eerste plaatje (van 60 fps 4.2.0 -->24 fps 4.4.4 snap ik ; hiervoor is dan klaarblijkelijk dezelfde bitrate nodig.

Vervolgens moet je vanwege de max van je projector van 4.2.2. naar 4.2.0 

 

Volgens een thread deelnemer lever je dan niets in qua beeldkwaliteit v.w.b. colour space, zie jij verschil? (UHD heeft toch max 4.2.0?)

 

Snap ik het goed dat je met het toepassen van custom scaling van plaatje 2 naar 3--dat je gaat naar een hogere bitrate (297-->445 Mhz) omdat je die ook aan kan en daarmee winst boekt omdat je dit gebruikt om van 4.2.2. naar 4.4.4. te gaan?

 

Is dat qua beeldkwaliteit een verbetering? Concludeer ik dat de FDH dan upscaling doet want het bron materiaal is maar 4.2.0? 

al met (belangrijk voor me!) dat voor 4k/24 UHD's voor de beste kwaliteit (maar) 445Mhz nodig heb (dat moet de kabel en de projector uiteraard ook aankunnen)

 

met die antwoorden kan ik weer een stap qua begrip maken, thx alvast. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, hcfreak zei:

...het eerste plaatje (van 60 fps 4.2.0 -->24 fps 4.4.4 snap ik ; hiervoor is dan klaarblijkelijk dezelfde bitrate nodig.

Vervolgens moet je vanwege de max van je projector van 4.2.2. naar 4.2.0

Volgens een thread deelnemer lever je dan niets in qua beeldkwaliteit v.w.b. colour space, zie jij verschil? (UHD heeft toch max 4.2.0?).....

 

444 422 en 420 zijn notaties voor chroma subsampling (de VU noemt dit kleurruimte)

Bij gebruik van HDR heeft een beeldpixel totaal 30 bits nodig om hem correct te kunnen weergeven.
Om data te besparen maakt men gebruik van de eigenschap dat ons netvlies ook niet een gelijk aantal elementen (kegeltjes,staafjes) bevat en ons oog een lagere "resolutie' heeft voor kleur.

 

De notatie 444 (YCbCr) betekent dat alle data ongewijzigd wordt overgebracht.
De notatie 422 betekent dat 2 naastliggende pixels dezelfde waarde hebben voor beide kleurelementen.
De data reductie voor kleur is dan 50%.
De notatie 420 gaat nog wat verder en is eigenlijk een logische stap, om de horizontale en verticale resolutie in evenwicht te brengen.
Nu zijn ook de kleurdata voor 2 boven elkaar liggende pixels gelijk. De totale chroma datareductie is nu 75%.

 

BD films zijn zoals gezegd gecodeerd met 420.
Omdat alleen het chroma is gereduceerd, komt .de totale datareductie bij gebruik van 420 ipv 444 uit op 50%

 

 

13 uren geleden, hcfreak zei:

...Snap ik het goed dat je met het toepassen van custom scaling van plaatje 2 naar 3--dat je gaat naar een hogere bitrate (297-->445 Mhz) omdat je die ook aan kan en daarmee winst boekt omdat je dit gebruikt om van 4.2.2. naar 4.4.4. te gaan?

 

Neen, je boekt daar geen winst mee, het was slechts een voorbeeld.

 

13 uren geleden, hcfreak zei:

Is dat qua beeldkwaliteit een verbetering? Concludeer ik dat de FDH dan upscaling doet want het bron materiaal is maar 4.2.0? 

al met (belangrijk voor me!) dat voor 4k/24 UHD's voor de beste kwaliteit (maar) 445Mhz nodig heb (dat moet de kabel en de projector uiteraard ook aankunnen)

 

Zodra je de instellingen van de Panasonic hebt gevonden zal de speler vanzelf de juiste instelling kiezen.

 

Als een BD speler een verbinding op zet naar een display kiest die meestal voor een hogere waarde voor de chroma subsampling.
Daar is niks mis mee, maar is in feite dus niet nodig.
Vergelijk het met een trein met wagons die maar voor de helft gevuld zijn.

 

Er is maar 1 ding belangrijk, zeker bij HDR/BT2020 content: 10 bits is het minimum!

 

aangepast door Old Satterhand
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alweer veel duidelijk geworden. Ga het eens rustig parate kennis maken (leren). 

van overgehouden wat nieuw was voor mij: de de hogere waarde voor chroma subsampling (VU colour space) doet er niet toe en dat 10 bits het minimum is.

Is dit ook het optimum of kan ik als vuistregel hanteren dat als ik 445Mhz op mijn projector scherm zie bij het afspelen van een UHD disc dat ik goed zit

(v.w.b. het optimale uit nutten van de schijf/content) Of is dat weer te kort door de bocht? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, hcfreak zei:

Alweer veel duidelijk geworden. Ga het eens rustig parate kennis maken (leren). 

van overgehouden wat nieuw was voor mij: de de hogere waarde voor chroma subsampling (VU colour space) doet er niet toe en dat 10 bits het minimum is...

 

Ja dat kun je rustig aannemen. Om het te vergelijken met het voorbeeld van de trein:
Stel dat je van een volle trein de passagiers laat overstappen in een veel langere trein.
Na het overstappen heb je hetzelfde aantal passagiers, er zijn alleen meer lege plaatsen.

 

50 minuten geleden, hcfreak zei:

..Is dit ook het optimum of kan ik als vuistregel hanteren dat als ik 445Mhz op mijn projector scherm zie bij het afspelen van een UHD disc dat ik goed zit

(v.w.b. het optimale uit nutten van de schijf/content) Of is dat weer te kort door de bocht? 

 

Ja, die waarde zou je moeten zien bij het afspelen van een 24 fps Blu-ray disc.
Daar kom je vanzelf achter als je de 4K formaat instelling op je Panasonic hebt gewijzigd.

 

Kom je daar niet uit, open dan een nieuw topic en vergeet niet het correcte typenummer van je BD speler te vermelden.

Nog beter: voeg het manual (pdf) toe aan je openings post. Dan zul je zien dat er veel meer mensen je zullen helpen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik eerst nog even terugkomen op jouw vraag naar de installatie van de nieuwe HDFury kabel (10 meter) Hoe het zit daarmee schreef je.

 

Het is een domper geworden. Ik dacht dat  de blanc outs achter de rug waren maar helaas valt het beeld met onregelmatige intervallen nog steeds uit (wel stabieler dan eerst heb ik de indruk) 

 

Meld om te beginnen graag even of ik de kabel toch moet laten liggen. Ik heb nogal wat afgebroken om de oude te verwijderen en deze naar de JVC te krijgen.

Moet de kabel toch blijven liggen (of moet ik toch die dure chocolate van Audioquest aanschaffen) dan kan ik e.e.a. weer in orde maken wat ik losgehaald/los geschroefd heb.

 

Ik heb op de VU+ een 4k demo station staan en op het scherm (en in de GUI) wordt aangegeven: 4k/50 422 BT2020 12 b 594 Mhz.

 

na een black out had ik 4 minuten beeld en daarna 5 sec zwart, daarna 2 minuten beeld en een langere black-out, etc.

wat kan ik nu het beste doen? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, hcfreak zei:

Mag ik eerst nog even terugkomen op jouw vraag naar de installatie van de nieuwe HDFury kabel (10 meter) Hoe het zit daarmee schreef je.

 

Het is een domper geworden. Ik dacht dat  de blanc outs achter de rug waren maar helaas valt het beeld met onregelmatige intervallen nog steeds uit (wel stabieler dan eerst heb ik de indruk) 

 

Meld om te beginnen graag even of ik de kabel toch moet laten liggen. Ik heb nogal wat afgebroken om de oude te verwijderen en deze naar de JVC te krijgen.

Moet de kabel toch blijven liggen (of moet ik toch die dure chocolate van Audioquest aanschaffen) dan kan ik e.e.a. weer in orde maken wat ik losgehaald/los geschroefd heb.

 

Ik heb op de VU+ een 4k demo station staan en op het scherm (en in de GUI) wordt aangegeven: 4k/50 422 BT2020 12 b 594 Mhz.

 

na een black out had ik 4 minuten beeld en daarna 5 sec zwart, daarna 2 minuten beeld en een langere black-out, etc.

wat kan ik nu het beste doen? 

Ik heb verder niets veranderd aan de instellingen: HDF scaling en edit op custom (midden positie schakelaar) en GUI EDID ook custom

 

4 minuten geleden, hcfreak zei:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, hcfreak zei:

...Het is een domper geworden. Ik dacht dat  de blanc outs achter de rug waren maar helaas valt het beeld met onregelmatige intervallen nog steeds uit (wel stabieler dan eerst heb ik de indruk) ...

 

Heb je de kabel niet meteen getest voordat je hem heb weggemoffeld?

 

Heb je de HDF nog op de laptop aangesloten?

Sluit hem dan aan op een 2A USB voeding. De kabel gebruikt nl ook stroom en het kan zijn dat je laptop die extra stroom niet kan leveren.

 

Zit er geen Y-kabel in je verpakking? Die leveren ze tegenwoordig om zowel de USB voeding als de GUI te kunnen gebruiken.

De stroom komt dan uit de USB voeding en je kunt dan toch tegelijkertijd de laptop gebruiken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dom dom meteen ingebouwd en zelfs de oude kabel moeten gebruiken om de nieuwe "erlangs en naar boven" te krijgen. Is allemaal geen probleem als ik het maar kan oplossen (de 120 euro voor de kabel kom ik ook wel overheen gesteld dat die kabel toch niet nodig was!) Ik had er alle vertrouwen In (wel heb ik getest voordat ik alles wat open gemaakt moest worden weer terug geschroefd en "dicht gebouwd" had!)

 

gewerkt met de oude/laatste setting dwz de HDF aan de laptop. Ik heb maar een USB kabel geleverd gekregen voor of de laptop of  de externe trafo.

Je bedoelt dat ik hem moet aansluiten op de externe trafo (die bijgeleverd was)? en dan kijken wat hij doet met 597 Mhz? 

Ik pak het morgen weer op en laat je weten of de black-outs ook optreden als de HDF aan zijn eigen trafo hangt. Lees vooraf een eventuele update post van jou natuurlijk!

bedankt zover, zou mooi zijn als het echt goed loopt, heb er vertrouwen in. Het kan toch niet zo zijn dat mijn JVC DLA X9500b nieuwprijs 9000 euro ((heb hem als jonge occasion gekocht maar toch) dat signaal niet goed aan kan?)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt erop dat je de Y kabel als optie moet bestellen.

Maar evengoed is er wel een voeding bij geleverd. Gebruik die en je zult zien dat het goed werkt.

Het heeft niets met de kabel of de projector te maken. De Integral2 heeft gewoon een goede voeding nodig.

 

Als je voor wijzigingen aan de instellingen van de HDF met de GUI moet werken, kun je die altijd tijdelijk met de laptop verbinden.

Het is goed om te weten dat de HDF altijd de laatste instellingen bewaart.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kon toch niet wachten tot morgen na jouw bericht. Ben meteen naar mijn HC gegaan (als het werkt ga je lekkerder naar bed 😃)

 

Heb eerst via de laptop 4k signaal van de VU+ bekeken: resultaat 10 minuten lang geen black-out!!!!!!!

 

Heb toen (met de VU+ nog aan) de USB van de laptop naar de externe trafo gedaan: --> viel van mijn stoel noppes beeld. (JVC: melding geen signaal)

weer de verbinding via de laptop --> beeld

Toen opnieuw de USB voeding via de HDF trafo en wel BEELD !! ra ra hoe kan dat?  (wel in 5 minuten proef kijken, 2x korte black-out!, dat was jammer) 

 

Graag jouw reactie (in ieder geval de zogenaamde Y kabel bestellen. Ik begrijp uit jouw verhaal dat ik dan een interface heb met de externe voeding EN de laptop. Heeft natuurlijk alleen zin als ik de laptop aan zet. Is die Y kabel dan een splitter ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...