Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Enige tijd geleden heb ik via een Duitse verkoopsite een Newtec Up/Down lnb  met skew-motor van een automatisch schotel gekocht .

Alleen die skew mogelijkheid had mijn interesse , om er een normale KU lnb in te zetten .

De lnb was dusdanig van vorm en gewicht dat er bovenop een contra gewicht geplaatst was om het voor de kleine servomotor makkelijker te maken 

724124302_Newtecunit.jpg.29a6e27c0b85ca17f32b135bba9f1e95.jpg

Na opening van de motorbehuizing waren de servomotor , tandwielen en hoofdlagering zichtbaar .

1587144855_servoundlagerung.thumb.jpg.e21a1a8593cefc5831058f83bf4d8d60.jpg

Op het servo tandwiel zit een vilt-rand welke het deksel drukt , waarschijnlijk gedacht als een soort houd-rem om ongewild draaien te voorkomen .

De servomotor is hetzelfde type als in gebruik bij RC  auto's , boten en vliegtuigen en kon gedraaid worden met een simpele servo-tester .

Door de schroef met de rubber stootdop te verwijderen is het mogelijk om de kogels van de lagering door dat boutgat te laten vallen waardoor de lnb uit het motorhuis is te halen .

demontage.thumb.jpg.c3d9d4c62ea5029ec724d529c8e1cefc.jpg

De opening waar de kop van de lnb doorheen moet , is 60 mm , mijn plan was om er de Inverto Premium PLL lnb in te zetten ging daarmee niet door .

Zou wel kunnen  als ik de buitenrand van de kap er af zou snijden , echter toch maar eerst een AB lnb met lange nek erin gezet .

De klemring met tandrand was eenvoudig te demonteren , in beide helften zit een rubber strip voor goede klemming , zodanig dat verschuiven om e.v. te focussen , niet mogelijk is . Door die strips eruit te halen en maar in één helft een klein deel terug te zetten , is de lnb met enige moeite naar voor en achter te schuiven .

klemmringe.thumb.jpg.51298c754dbc80ee628f4f10d8db6b1d.jpg

Na alles weer in elkaar te hebben gezet , deze unit gewogen , weegt toch nog 1100 gr .

Er is een skew bereik van 180º  

1861338984_servoskew.thumb.jpg.372977ddb9990f246ef183d9d2130eb3.jpg

Voorlopig nog geen idee op welke schotel te gebruiken .

aangepast door trust
merknaam Newtec lnb toegevoegd
  • Like 4

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Hoowla , knap gedaan 🙂

Jij bent dan ook een echte technieker 🙂

• Like 1

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Geplaatst: (aangepast)

Beste Trust

Interessant om eens te zien hoe hoe dat van binnen werkt. Bedankt voor de beschrijving.
Je hebt nu een gemotoriseerde skew gekocht met een contragewicht.
Een bekende fabrikant "Ten Haaft" van de automatische schotels voor campers e.d. van het merk Oyster, heeft ook een  gemotoriseerde skew-aandrijving. Die heeft geen contragewicht en zal daardoor minder wegen.
Heb je daar ook naar gekeken voor je besloot de huidige auto-skew te kopen?

autoskew ten-haaft.png

aangepast door Sprietje
aangepaste afbeelding
Geplaatst:

citaat Sprietje  [Je hebt nu een gemotoriseerde skew gekocht met een contragewicht.]

Gelukkig dat je me daarop wijst 😏

Heeft Oyster geen skew unit voor zo'n internet lnb ? Zo ja dan zal die ook zwaarder zijn .

Je hebt niet veel te kiezen op een 2e hands verkoopsite , toeslaan als er iets leuks voor weinig geld word aangeboden .

De Ku / Tx/Rx lnb weegt alleen al 1004 gr , het contra gewicht 400 gr

Die 1100 gr is met alleen die twin lnb er in .

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Daar is het ideaal voor .

Binnenkort komen er 2 Egis rotors TK 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen