Ga naar inhoud


Einde kijken via Oscam vanaf (februari 2022)? (22 september 2023?) December 2023?


Satelliet

Aanbevolen berichten

Op 8-7-2023 om 12:41, Gerard 76 zei:

Het evt verlies aan abonnees, als gevolg van bezitters van open source decoders die opzeggen, wordt deels opgevangen door de goede resultaten uit Oost Europa.

 

Wanneer M7 daar geen diensten zou aanbieden lag het anders.

Die winst in Oost-Europa heb je sowieso, of die Nederlands/Belgische markt nu bestaat of niet, dus wat betekent dat  'opvangen' dan eigenlijk?

Ik zal het anders zeggen.

Stel dat Belgisch/Nederlandse markt 10.000€/jaar verlies doet, en de Oost-Europese 50.000€/jaar winst (puur hypothetische cijfers).

Je stoot die Belgische/Nederlandse markt volledig af (opnieuw hypothetisch scenario).

Die 50.000€ winst in Oost-Europa zal daarna niet stijgen door die actie, het zijn compleet losse markten.

Er gaan geen extra Polen, Slowaken en andere Oost-Europeanen plots M7 nemen, omdat men hier de Nederlands/Belgische markt verlaten heeft.

 

Vraag is alleen: klopt het wel dat ze hier verlies doen, want niemand lijkt daarover cijfers te hebben, en M7 geeft ze niet per deelgebied weer.

Ik denk eerder dat ze wel nog winst maken, maar dat dat percentage veel lager ligt dan in Oost-Europa.

Als ze hun klanten naar IPTV kunnen krijgen zal hen dat dan weer meer opleveren.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites


15 minuten geleden, Dreeke zei:

Blijkbaar is Gerard de enige met ondernemersbloed of een economische achtergrond, gezien de reacties. 🫢

Ik zie niet wat er fout is aan mijn redenering, en ik heb toch ook economie gehad in de humaniora.

Opvangen zou betekenen dat je dat verlies dan elders zou compenseren, je zou dus meer winst moeten maken elders.

Ik zie daar geen reden toe, het verlies aan de ene kant zal dan wel wegvallen, dus in totaal ga je er dan op vooruit.
De vraag is echter of het klopt dat ze echt verlies lijden hier, vermits ze daar geen cijfers over communiceren kun je dat niet weten. 

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Satwatcher zei:

Ze lijden geen verlies in Nederland. En dat heeft te maken met Oost-Europa. 

Dat is toch niet correct?

Oost-Europa kan ervoor zorgen dat het totaal positief blijft, als er hier verlies is.

Dus -5 en +10 is +5.

Maar zonder die -5, had je dus gewoon +10.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, minplus zei:

Elke extra klant verhoogt de winst. Geldt voor de bakker en ook voor CD.

Dat is op voorwaarde dat je winst doet aan elke klant.

Ook dat is niet altijd het geval, ik ken de boekhouding van CD niet, dus kan ik daar niets over zeggen.

Er zijn soms bedrijven die per klant verlies doen, die houden dat natuurlijk niet lang vol, dat doe je alleen als je denkt dat je dat later nog gaat goedmaken.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

De operationele kosten in Nederland zijn minder omdat er bijvoorbeeld transponderruimte wordt gedeeld. Daarnaast zijn de inkoopkosten lager omdat groter wordt ingekocht. Denk daarbij onder meer aan hardware maar ook aan kosten voor de codering en onderhoud hiervan. En met Canal+ als moederbedrijf sta je ook veel sterker bij contractonderhandelingen met contentaanbieders.

 

Dus omdat M7 in veel landen actief is, heeft dit een positieve werking op de winst. Nederland en België zijn te klein als afzetmarkt voor een satelliettelevisieaanbieder om dit anno 2023 rendabel te exploiteren.

  • Bedankt 1

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Satwatcher zei:

De operationele kosten in Nederland zijn minder omdat er bijvoorbeeld transponderruimte wordt gedeeld. Daarnaast zijn de inkoopkosten lager omdat groter wordt ingekocht. Denk daarbij onder meer aan hardware maar ook aan kosten voor de codering en onderhoud hiervan. En met Canal+ als moederbedrijf sta je ook veel sterker bij contractonderhandelingen met contentaanbieders.

 

Dus omdat M7 in veel landen actief is, heeft dit een positieve werking op de winst. Nederland en België zijn te klein als afzetmarkt voor een satelliettelevisieaanbieder om dit anno 2023 rendabel te exploiteren.

Dat klopt, maar het klopt alleen als ze ook nog winst maken in Nederland/België.

Stel dat ze met al dat transponderdelen uiteindelijk op een verliesbedrag uitkomen voor dat gedeelte, dan kunnen ze net zo goed dat deel afstoten.
Dus ja, de vraag blijft: winnen ze nu nog iets per klant in België/Nederland of niet?

Sommigen hier zeggen dat het puur verlies is, dat dan 'gecompenseerd' wordt door Oost-Europa, anderen zeggen dat ze weliswaar nog winst maken, maar dat de Oost-Europese tak veel winstgevender is.

Persoonlijk denk ik dat het dat laatste is, en dat ze op IPTV veel meer verdienen, en dus er alle belang bij hebben om mensen snel die kant uit te duwen. 

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is nu het kostenverschil? De codering van de seca kaart is zoveel duurder? Er zijn heel veel klanten die met een ucas decoder van de locale markt kijken, met hun kaartje erin. Ik ken veel mensen, hier op kreta, die gewoon een kaart hebben, maar omdat hun CD kastje stuk is gegaan, ze een lokaal leverbare decoder hebben gekocht.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke codering kost geld aan licentie en onderhoud. Seca is end of life. Niets veel meer aan te verbeteren. En omdat men al andere coderingen gebruikt gaan ze stoppen met de zwakste schakel. Scheelt niet alleen geld. Ze zijn ook direct af van het gegil van contentaanbieders die de beste beveiliging van hun content eisen. Ik denk dat je nog blij moet zijn dan ze niet zijn afgestapt van de smartcard en op inwendige smartcard in de module zijn overgestapt.

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat betwijfel ik. Dat ze klanten gaan verliezen dat is zeker. Of het er veel zijn dan denk ik persoonlijk niet. Dit forum is natuurlijk niet de graadmeter voor het sentiment bij alle klanten. Denk dat er veel zijn die mokkend toch maar een CI module kopen. Gewoon omdat voor hen andere oplossingen niet of nauwelijks aanwezig zijn.

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Satwatcher zei:

En dat betwijfel ik. Dat ze klanten gaan verliezen dat is zeker. Of het er veel zijn dan denk ik persoonlijk niet. Dit forum is natuurlijk niet de graadmeter voor het sentiment bij alle klanten. Denk dat er veel zijn die mokkend toch maar een CI module kopen. Gewoon omdat voor hen andere oplossingen niet of nauwelijks aanwezig zijn.

Denk ik ook, een andere oplossing is een CDS-bak, maar die wil bijna niemand hebben.

Maar voor degenen die toch een witte CI willen kopen zijn er meerdere opties:

Of je koopt er nu een voordat ze uitverkocht zijn, of je wacht op de aanbieding van CDS.

Uiteraard zonder de garantie hoeveel jaar die blijft werken.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...