Ga naar inhoud


Einde kijken via Oscam vanaf (februari 2022)? (22 september 2023?) December 2023?


Satelliet

Aanbevolen berichten

10 minuten geleden, tajvdz zei:

Nou ja mijn vraag is eigenlijk algemeen of de smartcard met de chip naar boven of met de chip naar beneden in de CI Module moet. Dat lijkt mij altijd hetzelfde. Maar omdat ik nog nooit met een CI Module heb gewerkt werkt dat niet.

 

Ik heb hier geen tv met DVD-S tuner. Maakt dat wat uit? Ook nog nooit eerder dit gedaan. Sorry maar ik weet echt niet hoe ik dit aan moet pakken. Dus verwijzing naar een stappenplan / handleiding die vast ergens te vinden is zou fijn zijn.

 

Ik weet niet of het altijd hetzelfde is, en ik zit niet in Nederland.

Ik heb hier wel een CI+ module van Telenet liggen.

Als het overal hetzelfde is, chip naar boven.
Of de tuner van je TV DVB-S is of DVB-C/T zal niet veel uitmaken voor het herkennen van de module en smartcard.
 

 

aangepast door zzzzzz

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij mij werkte het gewoon meteen, Vu+ Ultimo 4K, OpenPli.

Kaart met chip naar boven erin (naar het dikke deel van de module). Logisch, want daarin zitten de contacten die iets uitsteken en tegen de chip moeten drukken. In het dunne deel van de module is daarvoor geen ruimte. Je kunt het zien wanneer je de module van opzij bekijkt.

Daarna de module in een van de twee gleuven steken. Box even helemaal opnieuw opstarten. Zelfs met oscam nog in werking (o.a. voor een andere kaart), deed de module met kaart het meteen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou heel apart, ik dacht ik stop de module nog een keer in slot 2 en ga daarna nogmaals de ontvanger rebooten. want volgens mij had ik dat alleen nog maar gedaan met de module in slot 1. Maar opnieuw opstarten hoefde al niet meer. Na de module geplaatst te hebben kwam er meteen een melding dat er een M7 module was geplaatst maar dat de smartcard ontbrak. Ik had op dat moment nog gewoon beeld via oscam De kaart uit de interne lezer gehaald en gewacht tot het beeld stil bleef staan. Daarna de kaart in de CI gestopt en ik had binnen een paar seconden weer beeld. Probleem opgelost dus. Vreemd want ik deed nu niets anders dan straks. Misschien dat de module toch op een of andere manier niet goed contact maakte. Ik ga er alleen straks nog even een telefoontje naar Canal Digitaal aan wagen of ze wat aan de rekening van € 49 kunnen doen. De willekeur dat je afhankelijk bent van wie je te spreken krijgt blijft vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet toch soms wel even lachen bij de reacties die ik soms lees. In 2014 roep René Tensen al namens Canal Digitaal dat de multicas kaartlezer niet toekomstvast waren. En dat deze op een bepaald moment niet meer zouden werken. Toen werd er met een glimlach gereageerd dat hobbyisten en multicas het altijd van Canal Digitaal zouden winnen. Na bijna tien jaar doet Canal Digitaal nu eindelijk wat jaren lang werd aangekondigd. En nu in Leiden in last.

 

En satelliet is niet langer meer core business voor Canal Digitaal. De transitie naar IPTV en OTT is ingezet. Satelliet zal blijven. Net als Diditenne bij KPN blijft ondanks dat Interactieve TV/TV+ de belangrijkste dienst is. Natuurlijk klagen abonnees bij veranderingen. Maar als Canal Digitaal je belangrijkste bron voor tv-kijken is dan ga je wellicht mokkend toch mee in de verandering. Er ligt ook wel een verantwoordelijkheid bij de verkopers van apparatuur. Ook zij wisten of hadden kunnen weten dat multicas kaartlezers vroeg of laat niet meer zouden werken. Desondanks werd op de verkoop van multicas decoders (inclusief Linux) zonder CI-slot of met CI-slot zonder waarschuwing over toekomstige werking als zoete broodjes verkocht.

  • Like 1

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor mij is deze verandering de druppel.

Zodra mijn kaart op zwart gaat is het einde Canaldigitaal, en bespaar ik € 500,- per jaar.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Satwatcher zei:

Ik moet toch soms wel even lachen bij de reacties die ik soms lees. In 2014 roep René Tensen al namens Canal Digitaal dat de multicas kaartlezer niet toekomstvast waren.

En dat deze op een bepaald moment niet meer zouden werken. Toen werd er met een glimlach gereageerd dat hobbyisten en multicas het altijd van Canal Digitaal zouden winnen. Na bijna tien jaar doet Canal Digitaal nu eindelijk wat jaren lang werd aangekondigd. En nu in Leiden in last.

 

Is er dan iets toekomstvast bij Canal Digitaal of TV Vlaanderen?

Het enige dat toekomstvast is dat wat gepromote wordt constant verandert.

Ik heb ongeveer 2 jaar TV Vlaanderen gehad, en daarna opgezegd.

Om de haverklap nieuwe hardware kopen ga ik niet doen.
Een provider die constant kanalen schrapt en weer doet verschijnen, ook heel de tijd qua genres verandert (bijv. documentaire kanaal verdwijnt, maar je krijgt er een kinderkanaal voor in de plaats) vind ik niet interessant.

Ohja, IPTV is nu het nieuwste dat ze hypen, maar dat is ook maar weer tot ze iets anders proberen te slijten.

De ontvanger is niet verloren, die gebruik ik voor sat FTA en kabel.

aangepast door zzzzzz

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet helemaal waar. Canal Digitaal/TVV zijn nooit open geweest qua hun intenties. Heel in den beginne moest je opgeven welke ontvanger je gebruikte. Gebruikte je een niet gecertificeerd apparaat dan moest je aanvinken dat Canal Digitaal/TVV niet garandeerde dat je beeld bleef houden. Met de komst van CI sloten in ontvangers werd dat minder noodzakelijk. Bij uitval van je multicas kon je een scala aan CI modules kopen. Er kwam zelfs een moment dat gecertificeerde ontvangers ‘plots’ niet meer gecertificeerd waren omdat b.v. Pioneer en Strong geen updates meer uitgaven.. Bij satelliet was het sowieso: wil je blijven kijken, dan ook blijven betalen. 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toekomsrvast is dat je al jaren rv kan kijken via satelliet bij Canal Digitaal. En dit zal nog wel jaren zo blijven. Nogmaals er zijn in het verleden al vele meldingen gemaakt dat multicas zou stoppen. Die werden door velen in de wind geslagen. Ik ken echt geen enkele provider die meer dan 9 jaar heeft gewacht voordat zij het aangekondigde echt doorvoerde.

 

Ik vraag mij overigens af hoe je 500 euro zou kunnen besparen met behoudt van het zenderaanbod wat je nu hebt. Je zult toch iets vervangend moeten hebben. De genoemde besparing kan dan alleen maar bij illegale IPTV of een lijntje.

 

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Satwatcher zei:

Na bijna tien jaar doet Canal Digitaal nu eindelijk wat jaren lang werd aangekondigd. En nu in Leiden in last.

Dat moet nog maar blijken na de omschakeling😉

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mimisiku ik was in die jaren veel op dealerdagen en persevents van Canal Digitaal aanwezig. Heb er ook vanaf 2014 regelmatig over geschreven. Dus vanaf 2014 wisten dealers al dat een einde aan multicas zou komen. Ik vind het eigenlijk nog zelfs opvallend dat Canal Digitaal de witte module en de 701 zonder + blijft ondersteunen. Je had ellende in de toekomst kunnen voorkomen door nu direct + aan te zetten. Want vroeg of laat gaat ook de + een keer aan.

  • Like 1

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Satwatcher zei:

Toekomsrvast is dat je al jaren rv kan kijken via satelliet bij Canal Digitaal. En dit zal nog wel jaren zo blijven. Nogmaals er zijn in het verleden al vele meldingen gemaakt dat multicas zou stoppen. Die werden door velen in de wind geslagen. Ik ken echt geen enkele provider die meer dan 9 jaar heeft gewacht voordat zij het aangekondigde echt doorvoerde.

Het is echter niet zo dat dit de enige evolutie is die hardware veranderingen noodzakelijk gemaakt heeft.

Ik denk aan de duo kop (Astra 1 --> Astra 1/3), de switch van MPEG2 naar H.264, voor TVV dan nog Franstalige kanalen die naar Hotbird gegaan zijn, sommige kanalen waren ook al een hele tijd enkel via een module beschikbaar.

Als ik dat vergelijk met kabel (hier in Vlaanderen, weliswaar) is dat veel stabieler, er kwamen daar wel nieuwe ontvangers uit, maar de oude bleven bruikbaar tot ze naar H.264 gingen.

Dan zijn ze nog één keer gestopt met de oude H.264 HD ontvangers te supporteren, maar die heeft toch meer dan 10 jaar gewerkt.

En het aanbod van zenders verandert ook veel minder snel.

 

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
13 minuten geleden, Satwatcher zei:

De genoemde besparing kan dan alleen maar bij illegale IPTV of een lijntje.

 

Nee, ik ga niet illegaal kijken.

Ik heb 3 kaarten bij Canaldigitaal, waarop in de afgelopen jaren steeds meer zenders verdwenen.

Ik betaal ondertussen voor die 3 kaarten € 48 per maand, bijna 575 Euro per jaar.

Ik zou nu 3 CI modulen moeten aanschaffen, die investering ga ik niet meer dien.

 

Nederland ziet is een stuk goedkoper, € 95, 40 per jaar.

NLZIET kan op twee apparaten tegelijkertijd gebruikt worden en je kan met vijf apparaten per dag inloggen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan heb je niet het gelijke zenderaanbod. NLZIET is in mijn ogen de meest aantrekkelijke tv-dienst die verkrijgbaar is. Maar je levert wel zenderaanbod in en je moet een goede internetverbinding hebben. En vooral het laatste heeft niet iedere huidige Cabal Digitaal satellietabonnee.

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Satwatcher zei:

Maar dan heb je niet het gelijke zenderaanbod. NLZIET is in mijn ogen de meest aantrekkelijke tv-dienst die verkrijgbaar is. Maar je levert wel zenderaanbod in en je moet een goede internetverbinding hebben. En vooral het laatste heeft niet iedere huidige Cabal Digitaal satellietabonnee.

Kunnen ze bij CD dan overleven met alleen maar abonnees die slecht internet hebben?
Ik zou verwachten dat die niche altijd maar kleiner wordt.

aangepast door zzzzzz

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...