Ga naar inhoud

Alternatieven nadat CD het gebruik van softcams in 2022 onmogelijk heeft gemaakt.(voor onbepaalde tijd uitgesteld)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik had later nog deze regel aan het antwoord toegevoegd: Ik verwacht dat ACM een klacht van een consument nietig verklaart als het gaat om een niet geautoriseerde kaartlezer zoals emulatie en softcams.

De vrije hardwarekeuze blijft feitelijk bestaan als er in de ontvanger een CI-slot aanwezig is.

• Like 1

Satwatcher

---------------------------------------

• Moderator
Geplaatst:
1 uur terug, Satwatcher zei:

Ik verwacht dat ACM een klacht van een consument nietig verklaart als het gaat om een niet geautoriseerde kaartlezer zoals emulatie en softcams.

Octagon en Rebox hadden Canaldigitaal gecertificeerde kaartlezers.

In de eerste berichten over betroffen hardware werden deze ontvangers expliciet genoemd

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Ik kan deze ontvangers niet direct voor de ogen halen. Hebben deze ontvangers alleen een kaartlezer of ook een CI-slot. In dat laatste geval kan ik mij voorstellen dat het gratis leveren van een witte CI+ module voldoende moet zijn om aan de nieuwe ACM regels te voldoen. Ik weet ook niet hoe ACM met ‘de leeftijd’ van apparatuur omgaat. Ik denk dat op dat moment iemand bij de ACM aan de bel zou moeten trekken als men echt in bezit is van een dergelijke ontvanger en men een uitsluitsel van ACM wil hebben.

Maar deze situatie in voorlopig nog niet aan de orde omdat niet wordt verwacht dat de oude CAK Mediaguard codering in 2022 wordt uitgezet. In ieder geval, die planning schijnt er nu niet te zijn.

Satwatcher

Geplaatst:

Nee, zo snel gaat dat niet. Persoonlijk verwacht ik dat er pas op het laatste moment pas echte nieuwe ontwikkelingen komen. Maar het kan net zo goed dat ik vanmiddag of morgen alweer over dit onderwerp ‘zit te tikken’.

Nog misschien iets om mee te nemen. Het is dus geen inmiddels besloten zaak dat er CI+ modules met ingebouwde virtuele smartcard van andere partijen dan alleen de betreffende distributeur in de handel komen. Hardwarefabrikanten moet zelf ‘heil zien’ in het op de markt brengen van een dergelijk product. Als dat animo er niet is dan gaat ACM marktpartijen niet verplichten om concurrerende hardware te maken.

• Like 1

Satwatcher

Geplaatst:

2 uren geleden, Satwatcher zei:

Het is dus geen inmiddels besloten zaak dat er CI+ modules met ingebouwde virtuele smartcard van andere partijen dan alleen de betreffende distributeur in de handel komen.

Geef gewoon toe dat je artikel nergens op sloeg ipv het nu weer proberen recht te brijen. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Geplaatst: (aangepast)

Zoals ik de woorden van de ACM lees gaat men akkoord met virtuele chipkaarten, maar kun je tussen de regels door lezen dat men niet akkoord gaat met enkel CI-modules waar virtuele kaart al in zit. De uitspraak dat men de sleutels beschikbaar moet maken betekent namelijk dat een fabrikant van apparatuur die sleutels ook moet kunnen krijgen in een implementatie zonder CI-module.

Concurrentietechnisch klopt dat: Het gebruik van een CI-module is een vrij prijzige oplossing. Een derde fabrikant heeft daarmee een significant prijsnadeel t.o.v. de ontvangers van Canal Digitaal zelf, waar men intern met softcams kan blijven werken. Het lijkt erop dat de ACM dat begrepen heeft.

Vandaar dat men dus stelt dat gedocumenteerd moet worden hoe sleutels (het abonnement) door derden in het apparaat gezet kunnen worden. Een CI is meer dan een gegevensdrager voor abonnementsgegevens en het verstrekken van een CI alleen lijkt niet compatibel met de uitspraken van de ACM.

Een harde uitspraak dat CI-modules niet voldoende zijn lees ik niet, het is enkel interpretatie van hun uitspraken. Hoe één en ander exact gaat uitwerken zal dan ook afwachten blijven.

aangepast door Zuppelan
Geplaatst:

Ik begrijp er vooral uit dat als een ander merk dan diegene waar CD of een andere een deal mee heeft, ook een module op de markt wil brengen, dat ook moet kunnen.

Of er daarom dan direct iemand klaar staat om die module te produceren, is een andere vraag.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Geplaatst:

Precies: Het gaat om de sleutels die via een drager verstrek moeten worden. Een chipkaart is een gegevensdrager van een abonnement en is dus waarschijnlijk adequaat, maar of het nu via een chipkaart of op andere wijze (zoals een digitaal bestand) gebeurt kan de ACM geen reet bommen. Een CI-module is veel meer dan een gegevensdrager (het is feitelijk een decryptietoestel) en zal naar verwachting dus onder "apparatuur" geschaard worden en apparatuur moet door een willekeurige fabrikant kunnen worden geproduceerd.

• Like 2
  • Moderator
Geplaatst:

Goed verwoord, ik lees dat ook zo.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
41 minuten geleden, Codx zei:

Geef gewoon toe dat je artikel nergens op sloeg ipv het nu weer proberen recht te brijen. 

Ik hoef weinig toe te geven. Staat in het artikel dat er zeker andere fabrikanten hardware op de markt gaan brengen. Er staat alleen dat een distributeur sleutels dient af te geven aan fabrikanten die dergelijke hardware willen produceren.

• Like 1

Satwatcher

Geplaatst:
1 minuut geleden, Satwatcher zei:

Er staat alleen dat een distributeur sleutels dient af te geven aan fabrikanten die dergelijke hardware willen produceren.

dat is niet de sleutel zelf maar het common acces principe, toegang kun je krijgen als je de juiste antwoorden hebt

sommigen maken er een kunst van om de antwoorden te loggen

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Geplaatst:
21 minuten geleden, Tonskidutch zei:

dat is niet de sleutel zelf maar het common acces principe, toegang kun je krijgen als je de juiste antwoorden hebt

sommigen maken er een kunst van om de antwoorden te loggen

Ik hou mij het liefst aan de termologie van de toezichthouder zelf. En die spreekt over sleutels.

Satwatcher

Geplaatst: (aangepast)

De letterlijke tekst uit de beleidsregel:

Indien (elektronische) sleutels aan eindgebruikers of fabrikanten van eindapparaten overgedragen dienen te worden om gebruik te kunnen maken van de diensten dan dient daarvoor een proces te worden opgesteld dat wordt gepubliceerd op de website van de aanbieder.

Het gaat dus inderdaad om sleutels die zowel aan fabrikanten als aan eindgebruikers verstrekt moeten worden.

aangepast door Zuppelan
Geplaatst:
Op 3-11-2021 om 14:08, Zuppelan zei:

De letterlijke tekst uit de beleidsregel:

Het gaat dus inderdaad om sleutels die zowel aan fabrikanten als aan eindgebruikers verstrekt moeten worden.

Die indien is wel veelzeggend.

Er moet dus nét genoeg overgedragen worden aan die fabrikant opdat hij ook zijn toestel kan doen werken, maar ook niet meer.
Het is dus niet nodig dat die fabrikant letterlijk de sleutel te zien krijgt.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen