Ga naar inhoud

Alternatieven nadat CD het gebruik van softcams in 2022 onmogelijk heeft gemaakt.(voor onbepaalde tijd uitgesteld)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
26 minuten geleden, ceesv zei:

Het is Europese regelgeving.

Ah, Tonski had al geantwoord.

Dan snap ik het niet goed, als het voor Digitenne voldoende is met CI modules, waarom dan losse kaarten als verplichting bij CD en co, maar dan weer niet bij Telenet, bijv. ?

• Like 1

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

• Moderator
Geplaatst:

Je kan bij Digitenne ook een softcam gebruiken, wanneer iemand een werkend exemplaar zou maken.

Voor Seca zijn er wel werkende softcams.

Voor zolang dat duurt......

Alleen wanneer Canaldigitaal nu een werkende situatie de nek zou omdraaien ten gunste van een verplicht CI module heb je een zaak bij de autoriteit.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
3 uren geleden, ceesv zei:
3 uren geleden, ceesv zei:

Alleen wanneer Canaldigitaal nu een werkende situatie de nek zou omdraaien ten gunste van een verplicht CI module heb je een zaak bij de autoriteit.

Ehm nee hoor want waarom zou een andere partij wel wegkomen met alleen CI+ modules en M7/Canal Digitaal luxembourg niet.  Dit lijkt mij niet de reden van uitstel maar eerder hoe ze er voor staan.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

• Moderator
Geplaatst:

Tja, bij de kabelboeren zie je ook al die tweedeling, Ziggo met Irdeto is ook nog met een softcam te decoderen, klanten uit een ander gebied hebben die mogelijkheid niet.

Bij CD is er voor nieuwe klanten ook alleen het CI module met softcard beschikbaar.

Mijn vermoeden is, dat ze voor bestaande klanten niets meer gaan veranderen, maar ik kan daar geen garanties voor geven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst: (aangepast)
12 minuten geleden, ceesv zei:

Tja, bij de kabelboeren zie je ook al die tweedeling, Ziggo met Irdeto is ook nog met een softcam te decoderen, klanten uit een ander gebied hebben die mogelijkheid niet.

Bij CD is er voor nieuwe klanten ook alleen het CI module met softcard beschikbaar.

Mijn vermoeden is, dat ze voor bestaande klanten niets meer gaan veranderen, maar ik kan daar geen garanties voor geven.

Ziggo is niet echt een goed voorbeeld.  Die maken er zelf een puinhoop van,  die tweedeling hoeft er niet te zijn.  Overal is irdeto en nagra codering beschikbaar.  Ze geven XL en Next boxen in beide regio's en die zijn nagra based.  Waarom ze dan blijven vast houden aan irdeto CI+ modules in fziggo gebied zal wel ets met geld te maken hebben. Ziggo voldoet ook aan de regels door hun CI(+) modules. 

Misschien hebben ze het bij M7  nog wel op de planning staan maar kijken ze nog even de kat uit de boom. Telesat is "officieel" al meer dan een jaar over maar daar is de verwijzing naar seca alleen verwijderd, behalve op een aantal zenders die ze van CSAT krijgen. 

aangepast door Codx

RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

• Moderator
Geplaatst:

Beschikbaarheid van chips en hardware kan ook nog een rol spelen.

1 uur geleden, ceesv zei:

Beschikbaarheid van chips en hardware kan ook nog een rol spelen.

Ik denk ook dat het eerder daarmee te maken heeft.

Tijdens het begin van de Covid crisis gingen de oudste kabelboxen hier ook uitgezet worden, en dat is ook een paar keer uitgesteld.

Ik veronderstel dat CD weet hoeveel vervangende modules/decoders ze nodig hebben als ze de losse kaarten uitzetten, en misschien is dat op dit moment te onzeker qua leveringen.

aangepast door zzzzzz

Geplaatst:

Ik ben juist van plan om mijn kaart weer te activeren......om deze op meerdere plaatsen te kunnen gebruiken (meenemen)

System Administrator (niet van deze site)

Geplaatst:
2 uren geleden, zzzzzz zei:

Ik denk ook dat het eerder daarmee te maken heeft.

Tijdens het begin van de Covid crisis gingen de oudste kabelboxen hier ook uitgezet worden, en dat is ook een paar keer uitgesteld.

Ik veronderstel dat CD weet hoeveel vervangende modules/decoders ze nodig hebben als ze de losse kaarten uitzetten, en misschien is dat op dit moment te onzeker qua leveringen.

Dan wordt het hoog tijd dat Canaldigitaal een duidelijk statement maakt, bijvoorbeeld op dit platform. Mailen of bellen heeft toch geen enkele zin.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Geplaatst:
2 uren geleden, zzzzzz zei:

....

Ik heb een andere mening:

1. CDS weet niets van de losse kaarten en losse modules die in omloop zijn.

(Ik heb mn contract ongeveer 2 jaar geleden opgezegd, en kan nog gewoon kijken naar CDS). -ik betaal dus helemaal geen reet meer aan CDS-.

2. Als ze een omruil-actie gaan inzetten tbv de losse kaarten en losse CI-modules te deactiveren, gaat dat ze veel klanten kosten; het zou betekenen dat veel klanten wederom in de buidel moeten tasten.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Geplaatst:
49 minuten geleden, Donkeyman zei:

Dan wordt het hoog tijd dat Canaldigitaal een duidelijk statement maakt, bijvoorbeeld op dit platform. Mailen of bellen heeft toch geen enkele zin.

Dat verwacht ik niet echt van die club.

Die maken vaak reclame voor zenders, ook al weten ze dat die zender de dag erna uit het aanbod gaat.

Geplaatst:
21 uren geleden, zzzzzz zei:

Dan snap ik het niet goed, als het voor Digitenne voldoende is met CI modules, waarom dan losse kaarten als verplichting bij CD en co, maar dan weer niet bij Telenet, bijv. ?

Derhalve lijkt mij het ACM standpunt ook niet houdbaar op lange termijn. Seca zal wel een keer verdwijnen. Satelliet niet. Helemaal niet ten gunste van IPTV met een mindere beeldkwaliteit. Voor de buitengebieden (inclusief buitenland) is internet nog steeds geen volwaardig alternatief. Of we krijgen straks een goedkopere versie van zo'n Elon Musk schoteltje. Nu nog te kostbaar met Euro 99,00 per maand (zonder aanschaf kosten materiaal). Satelliet blijft een prima medium om live tv in hoge kwaliteit te bekijken. Er hangen er genoeg(Sat) boven de evenaar dus dat wordt niet zomaar afgeschreven. Misschien moeten we wel naar CI+ modules en/of gecertificeerde apparatuur, mogelijk met andere providers dan de huidige. Het zij zo, maar lineare TV wil ik zo lang mogelijk aan vast houden, alleen al voor de uitstekende beeld kwaliteit. Geen zin in hakkelende IPTV servers via illegale kastjes. Gewoon betalen voor de programma's die je wilt zien. Nu nog via CDS, straks......?

Rebox 8220HD; Rebox 4000HD; 2x CI -module (wit); Astra 1 (78), Astra 3 (88), Astra 2 (200)

Geplaatst:

Hier wordt wel een beetje langs elkaar heen gesproken / geschreven.

Of de context is niet helemaal helder.

alternatieven, zoals in de vraag gesteld wordt zijn "niet nodig"

Waarom CI+ cammetjes nodig zijn geworden weten we allemaal.

Dat ook CanalDigitaal nu CI+ aanbiedt en toch nog voort moet met de oude seca kaartjes is gelijk aan de tijd dat ze vroeger van irdeto overstapten naar seca.

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

• 4 weken later...
Geplaatst:

Als ik het verhaal op Totaal-TV zo lees,  is het koppelen van kaarten aan modules/ontvangers geen enkel probleem en voldoet men nog steeds aan de eisen die de ACM stelt.  

Toch ben ik buitengewoon blij met dat verhaal, omdat CI(+)-modules defintief als apparatuur worden aangemerkt en door derde fabrikanten gemaakt moeten kunnen worden. Het kan dus niet zo zijn dat Kudelski de enige is die een kaart kan koppelen, dat proces moet gedocumenteerd worden. Dat betekent ook dat een ontvanger van een derde fabrikant voor het koppelen van zo'n kaart in aanmerking komt.

Canal Digitaal kan op basis van dit verhaal dus niet zonder meer doorgaan met het plan softcams uit te schakelen, er zal eerst een proces moeten komen dat een derde partij toegang kan krijgen tot hun kaarten. Wellicht niet noodzakelijk dat ze direct met het Oscam-team moeten gaan praten, maar stel, Vu+ is geïnteresseerd in het accepteren van Canal Digitaal-kaarten op zijn interne lezers, dan moet het proces daarvoor gedocumenteerd én ook nog openbaar zijn.

aangepast door Zuppelan

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen