Con Geplaatst: 1 mei 2021 Geplaatst: 1 mei 2021 Ik zoek de omschrijving (als die al bestaat) van het volgende relais. Het relais heeft uiteraard een spoel-ingang. En, een wisselcontact met - NO 1 (normally open) - middenstand. - NO 2 (normally open) Bij één puls schakelt het schakelt het relais naar NO 1 voor een bepaalde tijd en keert terug naar de middenstand Bij de volgende puls schakelt het relais naar NO 2 voor een bepaalde tijd en keert terug naar de middenstand Wie weet hoe zo'n relais heet (als dat bestaat)? Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 1 mei 2021 Geplaatst: 1 mei 2021 (aangepast) 4 minuten geleden, Con zei: Ik zoek de omschrijving (als die al bestaat) van het volgende relais. Het relais heeft uiteraard een spoel-ingang. En, een wisselcontact met - NO 1 (normally open) - middenstand. - NO 2 (normally open) Bij één puls schakelt het schakelt het relais naar NO 1 voor een bepaalde tijd en keert terug naar de middenstand Bij de volgende puls schakelt het relais naar NO 2 voor een bepaalde tijd en keert terug naar de middenstand Wie weet hoe zo'n relais heet (als dat bestaat)? Kan het zijn dat je een Eltako relais bedoelt? Gaat het om een laagspanningstoepassing of is het gedacht voor een huisinstallatie, 230 volt? Een Eltaco relais is een stroomstoot relais dat gebruikt wordt in plaats van wat in Nederland de hotelschakeling heet. https://de.wikipedia.org/wiki/Stromstoßschalter 1 mei 2021 aangepast door Drs. IJzerbout "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
jeevanhoof Geplaatst: 1 mei 2021 Geplaatst: 1 mei 2021 Eltako is een merk en heeft verschillende soorten relais en teleruptors. Wat de vraagsteller wil is niet makkelijk te vinden. Misschien zelf zo iets maken of programmeren in bijvoorbeeld een Logo van Siemens. Mvg dreambox two , BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra VU+ solo2 met defecte tuners
Drs. IJzerbout Geplaatst: 1 mei 2021 Geplaatst: 1 mei 2021 Eltaco is inderdaad een merk. Maar in Duitsland noemt iedereen een stroomstoot relais een Eltaco. Net als de Engelsen een stofzuiger een Hoover noemen. 20 minuten geleden, jeevanhoof zei: of programmeren in bijvoorbeeld een Logo van Siemens. Ik weet niet wat je bedoelt maar er zijn zogenaamde SPS bouwgroepen die zijn programeerbaar en vinden toepassingen in de industrie. O.a. Siemens en ABB maakt ze. https://sps-tutorial.com/was-ist-eine-sps/ "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Pionewbie Geplaatst: 1 mei 2021 Geplaatst: 1 mei 2021 Drs, IJzerbout bedoelt een trappenhuisautomaat, maar die voldoet niet aan de tweede eis dat hij bij een tweede puls een andere uitgang activeert voor een bepaalde tijd. Ik heb even kort gezocht en nog geen standaard apparaat gevonden dat aan alletwee de eisen voldoet.
Psychosammie Geplaatst: 1 mei 2021 Geplaatst: 1 mei 2021 @Con Misschien kan je beter beschrijven welk probleem je wilt oplossen. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Con Geplaatst: 1 mei 2021 Auteur Geplaatst: 1 mei 2021 met één puls wil ik iet opensturen, met een tweede puls iets dicht sturen enzovoort. In beide gevallen (open en dicht) heb ik maar even spanning nodig om open en dicht te kunnen sturen. Vandaar dat na een puls NO 1 en NO 2 weer terug moet naar de neutraal stand. Eigenlijk een wisselcontact met een neutraalstand. Inderdaad, Eltako heeft een héél arsenaal maar daar heb ik het niet kunnen vinden. Maar wellicht is mijn zoektocht niet volledig geweest. Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Con Geplaatst: 1 mei 2021 Auteur Geplaatst: 1 mei 2021 6 uren geleden, Drs. IJzerbout zei: Kan het zijn dat je een Eltako relais bedoelt? Gaat het om een laagspanningstoepassing of is het gedacht voor een huisinstallatie, 230 volt? Een Eltaco relais is een stroomstoot relais dat gebruikt wordt in plaats van wat in Nederland de hotelschakeling heet. https://de.wikipedia.org/wiki/Stromstoßschalter De spoelspanning mag 25 Volt dc of 230 Volt ac zijn. En nee, geen hotelschakelaar. En zoals reeds is aangegeven, Eltako is een fabrikaat. Weliswaar met héél veel soorten maar... niet wat ik omschrijf. Het wisselcontact dient potentiaalvrij te zijn. Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 2 mei 2021 Geplaatst: 2 mei 2021 14 uren geleden, Con zei: oor een bepaalde tijd en keert terug naar de middenstand Ik ben voor je aan het nadenken. Hoe lang moet die "bepaalde tijd" zijn? "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Con Geplaatst: 2 mei 2021 Auteur Geplaatst: 2 mei 2021 (aangepast) 2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei: Ik ben voor je aan het nadenken. Goed bezig! Hoe lang moet die "bepaalde tijd" zijn? Een paar seconden is zat. 2 mei 2021 aangepast door Con Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
trust Geplaatst: 2 mei 2021 Geplaatst: 2 mei 2021 (aangepast) kan werken met 2 stuks 24v = relais met een elko over de spoel bedient door 2 puls drukkers 2 mei 2021 aangepast door trust Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Drs. IJzerbout Geplaatst: 2 mei 2021 Geplaatst: 2 mei 2021 Je hebt 3 relais nodig. Ik teken het per hand. Heb geen mensen vrij die dat even met een tekenprogramma tekenen. Misschien kan iemand het hier op het board het tekenen. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Drs. IJzerbout Geplaatst: 2 mei 2021 Geplaatst: 2 mei 2021 Zo...klaar! Zo werkt het. Een handige Harry zet het zo in elkaar. Maximale spanning is 18 volt vanwege de 555 Alles andere staat in het schema. Succes! "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Pjotter6 Geplaatst: 2 mei 2021 Geplaatst: 2 mei 2021 Bistabiel relais is gedeeltelijk mechanisch bij elke puls word er een wieltje een stukje gedraaid waardoor dan het ene en dan het andere contact geschakeld wordt Zoek maar een bij google op bistabiel relais.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 3 mei 2021 Geplaatst: 3 mei 2021 18 uren geleden, Drs. IJzerbout zei: Zo...klaar! Zo werkt het. Een handige Harry zet het zo in elkaar. Maximale spanning is 18 volt vanwege de 555 Alles andere staat in het schema. Succes! Ik had haast gisteren. Wilde nog naar het Formule 1 kijken. Hier de beschrijving van de schakeling: Door kort drukken op T1 schakelt relais A om en blijft in die stand staan. Dus drukken en relais A klapt om en activeert relais C. Dit relais blijft een paar seconden geactiveert totdat de condensator van 100 uF ontladen is en het relais valt af. Opnieuw drukken en relais A klapt terug in de start positie en activeert relais B. De condensator in serie met dit relais ontlaad zich en relais B valt af. De schakeling komt dan weer in de rust positie zoals in de tekening aangegeven. Door de condensatoren in capaciteit te veranderen kun je de afvaltijd veranderen. Met 100 uF schat ik de afvaltijd op ca. 2 seconden. Is afhankelijk van de spoelweerstand van het relais. De kosten aan onderdelen is ongeveer € 15. Met een beetje handigheid past alles in een Unterputz doos. Volgens mij is deze oplossing precies wat Con nodig heeft. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen