Ga naar inhoud


Ervaringen zonwering


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Voor ons nieuw te bouwen huis zijn we ons een beetje aan het oriënteren op buiten zonwering. Je hebt screens en rolluiken. Nu zag ik dat je ook rolluiken met draaibare lamellen hebt. Een soort van 2-in-1 dus.

 

We hebben geen goed beeld hoe de ramen er precies aan de buitenkant uit gaan zien. En dus ook niet of een bak voor de rolluiken in het kozijn kan of ervoor komt. Dat maakt het ook lastig om te bepalen waar alvast een 230V kabel tijdens de bouw aangelegd kan worden. Ik denk dat we gaan voor iets op zonnecellen.

 

Iemand ervaring met dit soort lamellen rolluiken op een accu?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ervaringen genoeg met alle soorten zonwering.

40%

Als je rolluiken zou nemen, hebben die voor een echte zonwering maar relatief weinig effect.

Hittestuwing die achter het rolluik in gesloten toestand plaatsheeft dat straalt langzaam maar heel zeker naar binnen.

En ik denk dat het altijd opbouw zal moeten worden omdat de ruwbouw en afbouw voorzieningen voor inbouw rolluiken een heel grote Optie stelpost gaat worden bij een nieuwbouw woning. (zo iets moet al mee opgenomen zijn in het ontwerp, dat is zeker niet het geval bij jou)

75%

Bedampte aluminium lamellen (horizontaal) die op afstand van de gevel voorgehangen worden en dus ruimte laten voor ventilatie achter de lamel is de meest effectieve zonwering en voor lichttoetreding instelbaar, sommige merken hebben zelfs deels geperforeerde lamellen waarmee je heel precies de lichttoetreding via de lamelstand kan bepalen en toch voldoende zonwering (voorkomen van opwarmen van de binnenruimte) hebt.

Deze lamellen worden in de meeste gevallen door nylon spandraden geleid en de lamellenkast is dus vrij van kozijn en lekdorpels. In gecertificeerde kozijnen mag je niet zomaar gaan zitten schroeven / garantie. Voordeel is dat je deze nieuwe producten via wifi domotica kan aansturen.

50%

Schermen of markiezen zoals we ze al jaren kennen zijn relatief goedkoop en het nadeel is de bediening die manueel kan of elektrisch kan maar dan met aarding voorzien moet worden.

80%

De beglazing

Er zijn ook vensterglazen van hoge kwaliteit en met behoud van doorzicht en zonder verkleuring van het licht dat binnen komt. Maar dat is enkel duurzaam als je die beglazing nu al kunt opgeven voor je kozijnen. Want vervangen van reeds ingebouwd glas is niet duurzaam.

 

 

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En sluit ze aan op het lichtnet, klungelen pet accu's is geen duurzame oplossing.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook een punt ceesv.

wat voor voeding?

Ik vergeet te vermelden dat er ook een windkracht meter (weerstation) bij opgenomen moet worden opdat die zonwering ook automatisch hoog gezet wordt, anders liggen je schermen doeken of lamellen bij je buren in de rododendrons :grin:

p.s.

De systemen die ik ken uit Duitsland hebben een bussysteem en dat is geen 230V.

aangepast door Tonskidutch
voeding

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ceesv zei:

En sluit ze aan op het lichtnet, klungelen pet accu's is geen duurzame oplossing.

 

Dit kan ik onderschrijven. Ik heb rolGORDIJNEN en gebruiken bij

openen en sluiten 138 Watt en duurt 42 seconden (bij 2,2 meter).

Rolluiken lijken mij meer verbruiken...

 

Rolluiken hebben wel als voordeel dat de wind er nauwelijks tot

geen invloed op heet. Screens daarentegen dien je te beveiligen

met een (wind)automaat.

 

Achter de rolluiken blijft inderdaad warmte hangen maar directe

instraling naar het vertrek (welk een zéér groot aandeel heeft)

voorkom je met rolluiken. Alleen waar laat je die vieze lompe

ontsierende bakken. (sreenbakken zijn vele malen subtieler).

 

Screens daarentegen zijn weer héél "luchtig" tussen het screen

en het glas. Maar laten veelal meer licht door. Met mijn huidige

screens kun je van binnen naar buiten goed schimmen zien.

Andersom is het volledig dicht.

 

Waar ik indertijd voor heb gekozen is screens in combinatie met

rolgordijnen met aan de glaszijde een witte reflecterend laag.

Doordat de rolgordijnen 15 cm van het HR+ glas zitten blijft de

temperatuur van het glas voldoende laag. Het zou niet de eerste

keer zijn dat dubbel glas knalt door te hoge temperatuur.

Daarnaast had ik toch nog koeling nodig. Een pui van 4 meter

bij 2,2 meter, 100% op het zuiden, vraagt daar gewoon om.

Temperaturen binnen zonder zonwering zijn hier zomaar 40°C.

 

Markiezen waren geen optie, teveel open veld en een enorme

belasting voor mijn gevel. En ook daar blijft warmte onder hangen.

 

Door het open karakter hier hebben menig parasols op een

"natuurlijke" wijze het veld verlaten, maar dit terzijde...

 

Wellicht een tip. Neem bij je loopdeur een snelle(re) motor, dat

is plezierig als je de tuin in wil.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rolluiken zijn standaard in DE. Wij hebben de kast binnen, maar ik zou de kast buiten prefereren: minder lawaai, beter toegankelijk bij reparatie, betere isolatie. Wij hebben het gevoel dat rolluiken in de winter toch kou buitenhouden en afgelopen zomer met die bloedhitte deden we ze ook omlaag om de warmte buiten te houden.

Hoe maak je ze schoon? In DE geen probleem, want deuren en vensters gaan naar binnen toe open. Maar in NL? Aan beweegbare lamellen hebben we geen behoefte, maar misschien zijn die juist nodig om ook de binnenkant te kunnen reinigen.

Gordijnen heb je natuurlijk ook nodig. Bedenk dat die belangrijk zijn voor de akoestiek (demping) van de kamer).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Tonskidutch zei:

En ik denk dat het altijd opbouw zal moeten worden omdat de ruwbouw en afbouw voorzieningen voor inbouw rolluiken een heel grote Optie stelpost gaat worden bij een nieuwbouw woning. (zo iets moet al mee opgenomen zijn in het ontwerp, dat is zeker niet het geval bij jou)

 

Dat klopt, het kost een paar centen maar nu is het moment om het in één keer goed te doen.

 

10 uren geleden, ceesv zei:

En sluit ze aan op het lichtnet, klungelen pet accu's is geen duurzame oplossing.

 

Dat is in principe wel het idee maar de meerwerkkosten lopen behoorlijk hard op. Dus dan lijkt op een accu best een redelijk idee. Bovendien weet ik niet waar ik 230V aansluiting zou moeten laten maken. Hetzelfde geldt voor de luxaflex / gordijnen die ook elektrisch moeten.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Meerwerk kan inderdaad behoorlijk oplopen.

 

Maar achteraf leidingen trekken is een groter probleem.

 

Kan je zelf nog wat doen, al is het maar een loze leiding leggen?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb je een voorbeeld van Unterputz rolluik ingebouwd met revisie opening binnen, dus e-aansluiting rechts boven-achter.

kan ook met metselwerk maar dan krijg je aan de binnenzijde een kast zichtbaar

Dit was al de kleinst mogelijke kast dus vergis je niet mbt inbouwmaten. En dat moet afgestemd worden op de spouwmuurdiepte / opbouw.

 

psychosammie.pdf

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Psychosammie zei:

Dat is in principe wel het idee maar de meerwerkkosten lopen behoorlijk hard op. Dus dan lijkt op een accu best een redelijk idee. Bovendien weet ik niet waar ik 230V aansluiting zou moeten laten maken. Hetzelfde geldt voor de luxaflex / gordijnen die ook elektrisch moeten.

 

Je hoeft alleen maar in de (rolluik) kast uit te komen. In de kast zelf is vaak ruimte om het kabeltje

naar de motor(en) te brengen. 4  x 0,75mm2 is meer dan zat voor één motor.

 

Het beste is natuurlijk om alle spec's op te vragen bij de leverancier opdat je een kabelplan kunt maken.

En, in mijn beleving, kost een lege 16mm niet veel als meerwerk.

 

Wat je ook kunt doen is om per motor een schelly in de kast te bouwen. Dan heb je, bij meerdere

motoren, maar één voeding (3 x 0,75mm2) nodig. Maar nogmaals, dan dien je wél te weten

waar er plek is in de kast. En als voordeel dat een Shelly een geweldige rolluikbesturing is met

zeer veel instelmogelijkheden.

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Warema heeft ook een goede Nederlandstalige site en die voeren alle soorten zonwering met bediening en besturing per app of ouderwets manueel.

Een voordeel van dit Merk is bij de rolluiken dat ze zelfs geïsoleerde lamellen hebben die het dus tijdens die wintermaanden weer wat energie besparen.

Een tijdige planning en inbouw maatvoering opstellen is noodzakelijk opdat ook de kozijnen aangepast worden voor ze naar de bouwplaats komen.

 

aangepast door Tonskidutch
blauw

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens, we moeten natuurlijk ook rekening houden met de BENG

https://www.lente-akkoord.nl/wp-content/uploads/2019/10/Rapport-consequenties-BENG-eisen-TOjuli-Nieman-RI-en-Lente-akkoord.pdf

en die temperatuur overschreiding TOJuli welke je wil voorkomen.

Onder punt 2.5 vindt je enige aanbevelingen en opmerkingen zoals ik ze ook al in eerste reactie maakte.

 

wel een hoop leesvoer voor de leek.

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tonskidutch zei:

Overigens, we moeten natuurlijk ook rekening houden met de BENG

https://www.lente-akkoord.nl/wp-content/uploads/2019/10/Rapport-consequenties-BENG-eisen-TOjuli-Nieman-RI-en-Lente-akkoord.pdf

en die temperatuur overschreiding TOJuli welke je wil voorkomen.

Onder punt 2.5 vindt je enige aanbevelingen en opmerkingen zoals ik ze ook al in eerste reactie maakte.

 

wel een hoop leesvoer voor de leek.

 

Naar mijn bescheiden mening heeft de aannemer de zorg conform bouwbesluit te bouwen.

De consument is vrij om aanpassingen te doen zolang hij de basisbouw heel laat.

En een consument is niets verplicht om de kwaliteit van de nieuwbouwwoning te verbeteren.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...