Ga naar inhoud


Elektriciteits netwerk Amsterdam begint te bezwijken.


ceesv

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, Donkeyman zei:

Deze installatie heeft 22 mm. pijpen die niet zouden misstaan in een weeshuis.

 

IJzerbout houdt niet van half werk! 😂😂

Vergeet niet dat mijn vrouw of ik (of samen 🥰 ) gemiddeld hoogstens 5 minuten onder de douche staan. Dus die 21 kW worden maar heel kort verbruikt. Een boiler heeft minstens hetzelfde verbruik over de hele dag gerekend.

In vergelijking met de airconditioning zet het geen doden aan de zeik....ehhh, ik bedoel geen zoden aan de dijk. 😁

  • Like 1
  • Haha 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 24-6-2021 om 09:18, ceesv zei:

Ik zag afgelopen zondag op mijn reis door Europa overal windmolens die stil stonden, bij gebrek aan wind.

Niet per se gebrek aan wind, elders goedkoper in kunnen kopen zorgt er ook voor dat die ventilators stil staan...

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Dat is helemaal niet absurd. Aleen omdat je er nooit van gehoord hebt of gezien hebt (laat staan in gebruik hebt) is dat niet absurd.

Een boiler al dan niet op gas of elektrisch verbruikt onnodig energie op het moment dat je geen waterverbruik hebt. Een doorstroomwaterverwarming verbruikt alleen dan energie als er waterafname benodigd wordt.

Bij 21 kW heb ik voldoende warmwater onder de douche met mijn regenwoud sproeier en hoef niet van druppel naar druppel te springen zoals in Nederland of Spanje. En heb geen zeikstraaltje van een ouwe kerel.

Die doorstroomwaterverwarming waar ik het over heb zijn er van 18 kW/21kW of 24kW en ook bijvoorbeeld in Duitsland heel normaal en overal in iedere bouwmarkt te koop.

Hieronder een foto van die van mij. Afgezekerd met 36 Amp.

 

IMG_20210625_0816133.jpg

Joh, doe toch normaal. Dubai vergelijken met Nederland. Weet je nog wel waar Nederland ligt?. Een warmwatergeiser van 21 kW kan niet eens in Nederland. Dat moet jij toch weten als " techneut" zijnde...

Dat jullie barsten van de energie in Dubai wil nog niet zeggen dat je dat kunt doortrekken naar andere landen. En anders moet je je wellicht meer verdiepen in Nederland.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Con zei:

Joh, doe toch normaal. Dubai vergelijken met Nederland. Weet je nog wel waar Nederland ligt?. Een warmwatergeiser van 21 kW kan niet eens in Nederland. Dat moet jij toch weten als " techneut" zijnde...

Dat jullie barsten van de energie in Dubai wil nog niet zeggen dat je dat kunt doortrekken naar andere landen. En anders moet je je wellicht meer verdiepen in Nederland.

 

Hi Con, voor mij zijn warmwatergeisers van 18/21/24 kW en zelfs meer voor het douchen volkomen normaal. In buurland Duitsland waar ik 30 jaar gewoond heb ken ik het niet anders. Die dingen zijn goedkoop, klein, en hebben een extreem hoge efficiëntie tot 99%. Niet iedereen heeft plaats voor een boiler. 

 

Lees hier: https://durchlauferhitzer-ratgeber.de/durchlauferhitzer-dusche

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook in Nederland gewoon te koop:

 

Productomschrijving

Wahlbach 18-21-24KW doorstroomverwarmer, 18~24KW instelbare temperatuur

 

De elektrische doorstroomverwarmers van Wahlbach is ontwikkeld voor direct warm water naar de wasbak of douche (vanaf de 11kw). Wahlbach werkt zeer eenvoudig en is opgebouwd met een spiraalvormig buis waarin de verwarmingselement in is verwerkt. Wanneer u de kraan open doet dan verwarmt de verwarmingselement zeer snel, dit resulteert in warm water (instelbaar). Als u de kraan weer sluit dan schakelt de verwarmingselement zichzelf weer uit. Door de compacte afmetingen kunnen de Wahlbach doorstromers ook in keuken kastjes worden geplaatst (472x255x115mm)

Technische specificatie's 

- Beschermingsklasse: IP 24
- Afmetingen: 472 x 255 x 115 mm
- Toepassing: wastafels, douches
- Nominale stroom: 29-31-37A
- Inschakelwaterhoeveelheid: 2,5 l/min
- Aansluiting: 1/2"
- Temperatuurbereik: 0'C~60'C
- Warm water debiet delta T 25'C: 10-11.8-13Ltr per minuut
- Warm water debiet delta T 35'C: 7-8.2-9.3Ltr per minuut

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

He, da's goed om te weten dat je zoiets ook in nederland kan krijgen. Voor het geval dat ze het gas nog es 4x zo duur maken dan heb ik voor het douchen alvast een alternatief op elektriciteit. om nou zo'n engelse douche in een natte ruimte te hangen leek mij niet zo'n fijn plan. Goh, die dingen zijn ook nog eens betaalbaar :)

 

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boilers hebben nog een nadeel en wel dat als ze op afstand van de verbruiker(s) staan, ze niet onmiddelijk warmwater leveren maar vaak (veel) tijd nodig hebben om het warme water bij de kraan af te leveren.

Wil je dat tegengaan moet je een terug leiding van de kranen naar de boiler monteren met een circulatie pomp. Als dat dan 24 x 7 draait, kost dat ook stroom en warmteverlies over de leidingen.

Een klein warmwaterboilertje in een keukenkastje van 4-5 liter is ook niet echt geweldig want die is in een mum van tijd leeg.

Wil je samonellen tegengaan dan moet het water in de boiler minstens 60° warm zijn. Kost ook veel. En dan daarna weer te mengen met koud water is ook niet erg effectief.

Dat met name in Nederland electrische doorstroomverwarming minder bekend is komt omdat het altijd verwend was met gas. Die tijden gaan nu langzamerhand voorbij.

Maar hoe goed ken ik nog de situatie in mijn ouderlijk huis, waar de douche was aangesloten op de gasgeiser in de keuken. Ik kon van druppel naar druppel springen terwijl mijn moeder aan het afwassen was in de keuken.

Hetzelfde taffereel bij mijn ex-schoonouders. Maar ik weet zeker dat mijn schoonmoeder de kraan expres openzette als ik me boven aan het douchen was. 😞 😤😤

Of dat ik in de winter onder de douche stond en er helemaal geen warm water kwam omdat de waakvlam in de geiser weer eens uitgewaaid was. Stond ik daar onder dat enge gevaarlijke straalkacheltje met trekkoordje in mijn blote kont.

Levensgevaarlijk in die vochtige kille ruimte dat straalkacheltje zonder aardlekschakelaar natuurlijk.

Ik was als de dood voor dat kreng.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan aan mij liggen maar als ik zie een boiler van 24kw dan is dat dus 24.000W

Vroeger op school geleerd dat vermogen = spanning x stroom dus 24.000= 230 x stroom  stroom = dus 104,35A

Weinig kans dat je zo'n aansluiting ook maar ergens in Nederland kunt krijgen dus zal je in ieder geval een krachtstroom aansluiting moeten hebben.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Mojo zei:

Nee, dat heeft men in Brussel beslist.

dat klopt niet, men heeft in Nederland zelf de planologie en desbetreffende verantwoordelijkheden voor de overheid geschrapt.

dat men Europees de energie netbeheerders meer vrijheden gegeven heeft (en samenwerking) dat klopt wel

 

En hoe ouderwets het ook was, 20 jaar geleden moest je als ontwerper met de Nutsbedrijven aan tafel om uitbreidingswijken en grote projecten, dus de afnemers van energie, met voldoende capaciteit te kunnen voorzien.

 

23 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

waar de douche was aangesloten op de gasgeiser in de keuken.

Ja toen waren de installaties eigenlijk al behoorlijke luxe.

Tegenwoordig mag je eigenlijk geen tappunt meer voor warm water opnemen dat meer dan 6 meter leidingslengte tot het warmwaterapparaat gelegen is.

Maar hoe is het bij jullie? Als er een ligbad is opgenomen in de badkamer thuis is zo'n doorstroomverwarmer ontoereikend.

90

John Mayall

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, gerrit B zei:

Kan aan mij liggen maar als ik zie een boiler van 24kw dan is dat dus 24.000W

Vroeger op school geleerd dat vermogen = spanning x stroom dus 24.000= 230 x stroom  stroom = dus 104,35A

Weinig kans dat je zo'n aansluiting ook maar ergens in Nederland kunt krijgen dus zal je in ieder geval een krachtstroom aansluiting moeten hebben.

 

Ja, je moet een draaistroomaansluiting hebben. Voor de doorstroomwaterverwarming hoef je de nul niet aan te sluiten omdat de 3 verwarmingsspiralen in ster staan.

24 kW : 3 = 8 kW per fase.  20 Amp per fase. Valt dus wel mee. Voor de toevoer is 5 mm² per fase nodig. Bij deze doorsnede litze gebruiken.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Maar hoe is het bij jullie? Als er een ligbad is opgenomen in de badkamer thuis is zo'n doorstroomverwarmer ontoereikend.

 

Een ligbad hebben we niet maar wel 2 douches. Eén binnen en één buiten. Maar een ligbad zou snel vol zijn want bij 21 kW (wat wij hebben) gaat de warmwatertoevoer met behoorlijke druk.

Hier in de Emiraten is een draaistroomaansluiting de regel. Zeker in de luxe woonwijken want daar hebben veel bewoners een jacouzie, sauna, airconditioning en zwembadafkoeling.

Je kunt dan kiezen tussen 3 x 35 Amp of 3 x 63 Amp toevoer.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

24 kW : 3 = 8 kW per fase.  20 Amp per fase. Valt dus wel mee.

 

euuhhhh

Samen met je elektrische kookfornuis en je was/droog combinatie wordt het al keuzes maken met je 3 x 25A, dus moet je al naar de veel duurdere 3 x 35A en ook die wordt al krap.

Betaal je voor een 3 x 25A al zo'n 20 euro per maand, voor een 3 x 35A zit je al tegen de 80 euro per maand aan vast kosten.

Dus 12 x elke maand extra betalen is wel zo'n 700 euro alleen al aan vaste kosten voor de zwaardere stroomaansluiting.

Daar kun je ook zo'n 2500kW voor verstoken om een voorraadje water warm te houden voor het douchen en op gas is het nog een stuk goedkoper.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het in the UK geprobeerd hartje winter in Belfast om dat ligbad te vullen met die doorstroomverwarmer.

zo koud dat je ballen zich terugtrekken en dan kies je de volgende keer een korte douche.

 

Maar het gaat over de capaciteit die rondom en in Amsterdam niet meer gegarandeerd kan worden.

Wat mij betreft zetten de hele Zuiderzee vol met windmolens, dan gaan die paar toeristen maar elders zeilen.

90

John Mayall

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als men massaal doorstroom toestellen van 24kW gaat installeren dan zie ik aankomen dat grote delen van Amsterdam (en de rest van Nederland) regelmatig op zwart gaan.

Maar verwacht binnenkort wel een briefje van de energie leverancier dat "ivm. het kunnen blijven investeren in het netwerk" de vaste lasten omhoog gaan.

Wat ze er dan niet bij vertellen is dat al het geld wat ze de afgelopen jaren hebben "verdient", door juist niet te investeren in het netwerk, uitgegeven is aan andere zaken als het opzetten van een isolatie afdeling, een zonnepaneelafdeling, een CVafdeling, een beveiligingsafdeling enz.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...