Ga naar inhoud

Vu+ "oud" met openpli : pauze bij audio werkt niet goed

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vu+ "oud"  met openpli : pauze bij audio werkt niet goed

We hebben hier een Vu+ ultimo in gebruik, ouder model, geen 4k dus, met openpli met de meest recente update.
Die werkt perfect, ideaal zo'n ding.
Ik gebruik 'm ook vaak om radio programma's op te nemen, om (kort) daarna te luisteren.
Nu kom ik tot de vreemde ontdekking dat de pauze bij radio opname niet goed (meer ?) werkt, het geluid gaat wel uit maar tijd loopt gewoon door.
Dat is me eerder niet opgevallen, we hebben toch al weer enkele jaren deze manier van tv kijken / radio luisteren.
Ik speel ook vaak opname af op een computer, MPVplayer, die heeft een uitstekende bediening met de pijltjes toetsen.
Dat gaat dus perfect maar met als nadeel dat je dan niet vertraagd kan kijken/luisteren, je kan wel een lopende opname laden maar dan alleen tot het punt van dat moment, dus dan later weer herladen. Jaja, luxeproblemen allemaal 🙂

Maar goed, is het iemand anders ook opgevallen dat de pauze niet goed werkt bij een audio opname ?
Zou het zin hebben om dit te melden bij de software sleutelaars ?

Hier onder de specs :

Box
Brand & Model: Vu+ Ultimo
Chipset: 7405(with 3D)
Main Memory: 159368 kB free / 274980 kB total
Box Uptime: 17d 7:17
Software
System OE: PLi-OE
Firmware version: OpenPLi 7.3-release (2020-08-29-release-7.3)
Kernel / Drivers: 3.9.6 / 20171204
Tuners
Tuner A Vuplus DVB-T NIM(TT2L08) (MultiType DVB-C/T2)
Tuner B Vuplus DVB-C NIM(CXD1978) (MultiType DVB-C/T)
Tuner C Vuplus DVB-C NIM(SSH108) (MultiType DVB-C/T2)

DVB-C / NPO 2 HD

Geplaatst:

chkdsk

HDD die heel veel timeshift dus kan het zijn dat je oude HDD op sterven staat........

Wissel de HDD's gewoon eens om en kijk of de oude DUO dan nog problemen heeft. (uit volledige uitstand natuurlijk en erop lettende dat geen plugins afhankelijk zijn van de HDD)

The Crying Cowboys

Aaron Rux

Geplaatst:

Dank voor reactie.

Misschien heb ik het verhaal te lang gemaakt, dat overkomt me wel vaker 😆
De harde schijf, daar had ik nog niet aan gedacht, fout zoeken is uitsluiten maar eigenlijk moet je niets uitsluiten 🙂
Verder werkt alles perfect, timeshift gebruiken we nooit, hooguit even per ongelijk. En de "opnemen wat je kijkt in tijdelijk bestand" (hoe heet dat ook al weer ?) staat ook uit.

EN, maar, een oude radio opname heeft hetzelfde verschijnsel, op pauze zetten zet het geluid uit maar de tellers op scherm lopen gewoon door.
Dus nu doe ik het anders, ik zet het afspelen stop en bij het opnieuw afspelen van die opname gaat het verder op dat punt waar ik gebleven was.
Neemt iets meer handelingen en tijd maar het werkt. Via een  computer is dan handiger, alhoewel , dan heb je die merktekens niet.

Bij afspelen van een TV opname (met beeld) werkt de pauze toets wel normaal, zoals je dat zou verwachten.

Nog iemand een goed idee ?

Geplaatst:
29 minuten geleden, kees321 zei:

Verder werkt alles perfect, timeshift gebruiken we nooit, hooguit even per ongelijk.

in de mij bekende images voor de Vu+ is de pauze knop drukken wel een timeshift, die dus ook echt verdwijnt als je de fysieke opname stopt als je timeshift afbreekt of eindigt.

misschien is het een bug die niet opgevallen is bij OpenPli 7.3 gebruikers op de DUO

kunt natuurlijk een full backup maken en eens OpenPli 8.x proberen

en anders toch eens kijken wat de HDD swap oplevert.

The Crying Cowboys

Aaron Rux

Geplaatst:

( heb ik het verhaal toch nog weer te lang gemaakt :-)   )

Afspelen van een oude opname        MET beeld : pauze knop werkt WEL goed.

Afspelen van een oude opname ZONDER beeld : pauze knop werkt NIET goed. ( tellers lopen gewoon door )

11 minutes ago, Tonskidutch said:

kunt natuurlijk een full backup maken en eens OpenPli 8.x proberen

O, interessant, daar had ik geen weet van, dat gaat niet automatisch met de updates mee blijkbaar.

Ik heb er hier nog 2 ongebruikt, voor reserve en test.

( 1 leek definitief stuk maar heb ik toch weer aan de praat gekregen )

Geplaatst:

Dan heb ik weer een leuk (?) technisch experiment in het vooruitzicht.

Ik ben benieuwd, om te zien of dit probleem er mee opgelost gaat worden.

Toch vreemd, jammer dat ik daar toevallig achter moet komen op deze manier en er geen melding van komt op mijn huidige systeem.
Aan de andere kant, het werkt (nagenoeg) perfect cq voldoende voor ons en er is ook zoiets als kapot repareren, als het niet stuk is repareer het niet.

Maar op een 2e apparaat kan ik het veilig avonturen, en dan de instelling van die oude kopiëren hoop ik.

Even kijken :
https://openpli.org/download/vuplus/Ultimo/
OK, voor deze "oude" kast ook bruikbaar zo te zien.

Toen ik begon met de Vu+ had ik op aanraden van een ervaren gebruiker er een ander systeem op gezet maar die werd niet meer bijgewerkt en gaf problemen, dat heeft mij veel tijdverkwisting bezorgd, maar ja . . .

Geplaatst:

als je naast je lievelingsforum ook het forum van de image - bakker in de smiezen houdt dan lees je ook over de nieuwe images

upgrades zijn meestal niet een kwestie van kapot repareren maar doelmatige verbeteringen en stabiliteit leveren.

maar let wel de ouderdom van je Vu+ speelt altijd een rol

en ooit is die op zonder grondige revisie en soldeerwerk

The Crying Cowboys

Aaron Rux

Geplaatst:

De meeste apparaten hier om me heen zijn veel ouder dan deze Vu+  🙂

Maar ja, elco's, daar weet ik meer van dan me lief is.

Onlangs deed ik een upgrade op een heel ander apparaat, daar heb ik nu enorme spijt van, en terug lijkt niet te kunnen dus nu speur ik naar een ander apparaat op MP, zonder die update, grrrrrrr.

Geplaatst:

Nog geen Vu+ Ultimo tegengekomen waar elco's vervangen moesten worden.

Ik bedoelde revisie en soldeerwerk in algemenen zin bij oudere apparatuur.

Of het ding wordt aan extreme omstandigheden onderworpen en belast.... zoals tig - duizend maal aan en uitzetten in ongunstige omstandigheden.

Omstandigheden zoals allemaal kacheltjes om de Vu+ en een slechte verdeelstekker met meer dan 1000 Watt verbruik.

The Crying Cowboys

Aaron Rux

Geplaatst:
14 uren geleden, kees321 zei:

Nu kom ik tot de vreemde ontdekking dat de pauze bij radio opname niet goed (meer ?) werkt, het geluid gaat wel uit maar tijd loopt gewoon door.

Is een hele oude bug. En updaten of upgraden naar 8.0 gaat je niets opleveren. Nog steeds dezelfde bug:

15 uren geleden, kees321 zei:

Zou het zin hebben om dit te melden bij de software sleutelaars ?

Welllicht. Ik vond het niet de moeite. Gebruik gewoon de stoptoets. En dan hervatten.

Geplaatst:

Nu kan ik het toch weer niet laten om te reageren . .

2 minutes ago, Tonskidutch said:

Nog geen Vu+ Ultimo tegengekomen waar elco's vervangen moesten worden.

Aha, dat is mooi.

2 minutes ago, Tonskidutch said:

Ik bedoelde revisie en soldeerwerk in algemenen zin bij oudere apparatuur.

Juist !

5 minutes ago, Tonskidutch said:

Of het ding wordt aan extreme omstandigheden onderworpen en belast.... zoals tig - duizend maal aan en uitzetten in ongunstige omstandigheden.

Met de netschakelaar uit - aan bedoel je , POPO

6 minutes ago, Tonskidutch said:

Omstandigheden zoals allemaal kacheltjes om de Vu+ en een slechte verdeelstekker met meer dan 1000 Watt verbruik.

HA, dat zal je hier niet vinden, alle klein verbruikers zitten hier op  4A / 10mA.

Die goedkope verdeelblokken zijn prima tot een paar ampere en niet tot 16A zoals er vaak wel op staat ! Ongelofelijk !

De harde schijf ligt op het apparaat op pootjes, wegens warmte en geluid (resonantie).

Geplaatst: (aangepast)

@Old Satterhand

HA ! Dank, dat bedoel ik ja !

Heel duidelijk filmpje.

Het vreemde is dat een topfield DVB-T  opnemer van jaren terug hetzelfde euvel had.

Radio komt weer op de 2e plaats zeker ?

aangepast door kees321
Geplaatst:
2 minuten geleden, kees321 zei:

Radio komt weer op de 2e plaats zeker ?

Nee, het probleem zit denk ik in het feit dat er in de TS file geen video zit.

Zelfs een gerenommeerd programma als TSDoctor kan er vaak niet mee overweg.

Geplaatst:

Ik leer nog eens wat hier, TSDoctor

Even zoeken :

https://alternativeto.net/browse/search?q=tsdocter

Geen linux versie of alternatief zo te zien.

Niet dat ik veel behoefte aan bewerken heb, hooguit het begin of eind er af te knippen bij bewaren of doorsturen.

Audio TS kan ik prima laden in audicity, onlangs veelvuldig gebruikt om een station er van te overtuigen dat er ECHT een tijdverschil zit (zat) tussen L en R

Voor die oude topfield ontvanger had ik een programma om het andere bestand systeem toch te kunnen lezen op windows.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen