Ga naar inhoud

Triax 100 afstand LNB's 23.5E-19.2E

Aanbevolen berichten

• Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:
2 uren geleden, Skoopy zei:

@Sprietje

waar haal je die 0,01745?  Is dat een constante?

Wat is een graad radiaal?
We nemen een cirkel.
De omtrek van de cirkel is dan 2πr. Dit is dus 2x 3,14159 = 6,28318r
De cirkel heeft een omtrek van 360 graden.
1 graad daarvan is 1/360 deel van de omtrek dus 1/360 x 6,28318 = 0,01745r
Dit noemen we 1 graad radiaal en is dus 0,01745.

Geplaatst:
18 uren geleden, Sprietje zei:

Waarom niet?

Dit zijn ook azimuth posities van een voorwerp in de ruimte. Hier wordt wel 90 graden aangegeven als hoek tussen de 2 posities 0 (north) en 90 (east).

Het plaatje komt overigens van een internetpagina over dit onderwerp.

Jouw tamelijk ingewikkelde berekeningen zullen wel kloppen (wie ben ik om daar aan te twijfelen), maar ergens wringt het.

Dus graag een antwoord op de vraag: waarom kan ik de hoek tussen 2 satellieten niet eenvoudig berekenen door het verschil te nemen tussen de 2 gevonden azimuth waarden?

• Moderator
Geplaatst:

Is er misschien spraakverwarring over de positie van de satellieten op de evenaar en de azimuth hoek tussen de satellieten op je eigen positie?

Op de Clarce belt hangen Astra 1 en Astra 3 4,5 graden uit elkaar.

Vanuit Utrecht gezien is de Azimuth voor A1 162,4 en A3 157,2 graden, een verschil van 5,2 graden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Er worden vaak zaken door elkaar gehaald.
- de afstand van de bijv. de Astra 19,2 en 23,5 is 4,3 graden maar dat is gemeten vanaf het middelpunt van de aarde
- de afstand tussen de twee satellieten vanaf Utrecht gezien is 4,68 graden (ontvangsthoek)
- de afstand in Azimuth is vanaf Utrecht 5,2 graden. Daar heb je bij multifeed niets aan omdat dit gemeten is over het aardoppervlak en niet in de richting van de twee satellieten

• Moderator
Geplaatst:

Ik snap wat je bedoelt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
23 uren geleden, Sprietje zei:

omdat dit gemeten is over het aardoppervlak en niet in de richting van de twee satellieten

Daarom heet het ook azimuth. Het helpt je bij het richten van de schotel op de juiste satelliet.Inderdaad met het kompas.

Dus de hoek tussen de satellieten klopt gezien vanuit de positie waar de schotel zich bevindt.

Maar gezien vanuit de LNB natuurlijk niet. De spiegel is immers niet vlak maar parabolisch.

En net zoals een achteruitkijkspiegel lijken de objecten dichter bij elkaar te staan. Dus is de hoek inderdaad kleiner gezien vanuit de LNB.

Geplaatst:

Nee, het heeft niets te maken dat de signalen via een parabolische spiegel worden verkregen. Bij de berekening die ik maakte als voorbeeld tussen de Astra 19,2 en 23,5 vanuit Utrecht komt ook geen parabool aan te pas.

Geplaatst:

Dat de ontvangsthoek tussen de satellieten iets veranderd als je een andere locatie neemt binnen Europa blijkt wel uit de volgende berekening:
De ontvangsthoek tussen de Astra 19,2 en 23,5 is in Utrecht 4,68°.
In Zuid-Italië is dat 4,84°. Dat is 3,4% meer.

In Nederland moet de afstand tussen de 2 koppen 38mm zijn op een 60cm schotel. In Zuid-Italië zou dat 39,3mm. Dat is slechts een verschil van 1,3mm en daarmee zal de ontvangst niet merkbaar slechter worden. Anders wordt het als je met echte multifeedontvangst werkt.
In Nederland is de ontvangsthoek tussen de 13e en 28,2e 16,54°
In Zuid-Italië is dat 17,12°. Dat is bij een schotel van 100cm in Nederland een afstand van 225mm, in Zuid-Italië 233mm, een verschil van 8mm en dan ga je het wel merken dat de buitenste lnb's niet goed staan.

Geplaatst:
Op 8-9-2021 om 12:08, ceesv zei:

Ik snap wat je bedoelt.

Ik niet. Misschien heb jij het antwoord op de volgende vraag:

Ik heb in Utrecht mijn schotel zeer precies op Astra 3 gericht. Maar nu wil ik de Duitse zenders ontvangen.

Hoeveel graden moet ik nu mijn schotel draaien om deze Astra 1 ook perfect te ontvangen. 5,2 of 4,7 graden?

Je mag het verschil in elevatie buiten beschouwing laten. Ik wil je het niet te moeilijk maken.🙂

Geplaatst:

Leuk getekend Sprietje, je hebt talent man. Ik hang deze prent boven mijn bed, dan kan ik voor het slapen gaan nog even lachen.

Maar even serieus. Die punten op de horizon staan neem ik aan op de evenaar? Anders hebben ze geen betekenis.

Als ze inderdaad op de evenaar uitkomen dan ben je "vergeten" om de vertikale lijnen schuin te zetten, i.v.m. de ronding van de aarde. De afstand tussen die (virtuele) punten is dan kleiner dan de afstand tussen de satellieten.

Ja ik kan ook die hoeken elke gewenste waarde geven. Ik heb ook een grote duim.

Maar je zult echt met betere argumenten moeten komen.

18 uren geleden, Old Satterhand zei:

Misschien heb jij het antwoord op de volgende vraag:

Daar wacht ik nog steeds op. Iemand?

Geplaatst:

Dan maak jij toch een tekening die duidelijker aan geeft wat het verschil is tussen graden Azimuth en graden Arc gezien vanaf de schotel die je aan het afstellen bent.

Geplaatst:
40 minuten geleden, Sprietje zei:

Dan maak jij toch een tekening die duidelijker aan geeft wat het verschil is tussen graden Azimuth en graden Arc gezien vanaf de schotel

Waarom zou ik dat doen? Er is geen verschil, dat maak jij er van.

Geef nou gewoon toe dat je fout zit. Daar is nog nooit iemand slechter van geworden.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen