Ga naar inhoud


Kwaliteits verschil Canal Digitaal App en KPN App


Donkeyman

Aanbevolen berichten

NPO is bij Ziggo van betere kwaliteit dan bij CDS en ex Joyne. Als je de gelukkige bezitter bent van HD+ of ORF dan zie je hoe het ook kan.. Hogere Bitrate en daardoor scherper beeld.. Als je het vergelijkingsmateriaal niet hebt lijkt CDS prima, maar het is feitelijk puur minimaal... 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


19 uren geleden, Codx zei:

Leuk verhaal maar het is dus gewoon 25  of 30 frames per seconde en zeker geen 50 fps.

 

Nou ja zeg. Dank je wel voor deze denigrerende kwalificatie. Je hebt kennelijk geen idee wie je voor je hebt.
Ik probeer vanuit mijn professie dit lekenforum wat videotechniek bij te brengen.
Maar kennelijk is het kwartje bij jou nog niet gevallen!

Geeft niks. Ik heb in mijn actieve periode aan cameramensen, editors en collega technici vele malen moeten uitleggen wat het verschil is tussen interlaced en progressive video.

 

Het is ook geen eenvoudige materie. Ik beperk me maar even tot de framerate, beeldverversingssnelheid.

Laten we beginnen bij de TV camera. Die neemt, in tegenstelling tot een filmcamera, 50 verschillende beelden per seconde op. Jawel.

Maar dan komt het. Er is helaas onvoldoende bandbreedte beschikbaar, in de transportketen, om die 50 beelden ongewijzigd door te geven.
Maar gelukkig is er al in de begintijd van de TV een oplossing bedacht. Interlacing.
Je propt gewoon 2 beeldjes in 1 TV frame. Daar heb je die 25 frames waar jij het over hebt.
Van elk camera frame worden resp. de even en oneven beeldlijnen geskipt, jawel gewoon weggegooid en gecombineerd in 1 video frame. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

 

1891934859_202110072005.jpg.528c4ab004f909c6f2259b467144801e.jpg

 

Natuurlijk gaat dat gepaard met verliezen, maar vooral de laatste 10 jaar zijn de de-interlacing technieken sterk verbeterd.

Het gaat er natuurlijk om, die ontbrekende lijnen terug te berekenen.
De technieken die daarbij worden gebruikt lijken sterk op de technieken die voor mpeg compressie worden gebruikt.

Maar het eindresultaat mag er zijn, van interlacing artefacts is nauwelijks nog sprake these days.

 

Enige belangrijke weetjes:
Film (op TV) is altijd 25p.
Er gaat, en ging dus altijd al, niets verloren door de interlace techniek.

 

25p is een effect.
Door gewoon 50i videomateriaal naar 25p te converteren ontstaat een dramatisch of filmisch effect. Daarvan wordt veel gebruik gemaakt in documentaires, zelfs die van sportwedstrijden.
De korte montage van wedstrijdbeelden aan het einde van Studio Sport is ook in 25p.

 

Bij TV werd dit effect voor het eerst live toegepast door Rolf Wouters in zijn Tandenborstel Show.
Op sommige momenten in de show werd overgeschakeld naar 25p. Dit ging dan gepaard met heftige camera bewegingen en stamp muziek.

De oudere jongere zal zich dat nog herinneren.

 

 

  • Like 3
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Ik probeer vanuit mijn professie dit lekenforum wat videotechniek bij te brengen.

Waarvoor dank en lof.

Leer ik elke keer steeds weer meer van de materie en je uitleg.

 

Nu effe terug naar de vraag en het (de) antwoord... (en)!

 

Via de app op een of ander apparaat kun je natuurlijk die kwaliteiten ook niet altijd gelijkwaardig tov elkaar meten en zien!

zien via welk toestel?

 

Bij VLC kun je bijvoorbeeld "deinterlace" en de "deinterlace methode" ook nog aanpassen hetgeen me in sommige gevallen een beter beeld levert op de monitor. Ontvangen signalen via sat cable of terrestrisch worden verschillend aangeboden wegens de bandbreedte en oorsprong.

Maar zijn de apps dan wel vergelijkbaar indien we via internet een vaste bandbreedte binnen halen?

Cry Me A River

Dinah Washington

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Old Satterhand zei:

 

Nou ja zeg. Dank je wel voor deze denigrerende kwalificatie. Je hebt kennelijk geen idee wie je voor je hebt.
Ik probeer vanuit mijn professie dit lekenforum wat videotechniek bij te brengen.
Maar kennelijk is het kwartje bij jou nog niet gevallen!

Geeft niks. Ik heb in mijn actieve periode aan cameramensen, editors en collega technici vele malen moeten uitleggen wat het verschil is tussen interlaced en progressive video.

 

Het is ook geen eenvoudige materie. Ik beperk me maar even tot de framerate, beeldverversingssnelheid.

Laten we beginnen bij de TV camera. Die neemt, in tegenstelling tot een filmcamera, 50 verschillende beelden per seconde op. Jawel.

Maar dan komt het. Er is helaas onvoldoende bandbreedte beschikbaar, in de transportketen, om die 50 beelden ongewijzigd door te geven.
Maar gelukkig is er al in de begintijd van de TV een oplossing bedacht. Interlacing.
Je propt gewoon 2 beeldjes in 1 TV frame. Daar heb je die 25 frames waar jij het over hebt.
Van elk camera frame worden resp. de even en oneven beeldlijnen geskipt, jawel gewoon weggegooid en gecombineerd in 1 video frame. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

 

1891934859_202110072005.jpg.528c4ab004f909c6f2259b467144801e.jpg

 

Natuurlijk gaat dat gepaard met verliezen, maar vooral de laatste 10 jaar zijn de de-interlacing technieken sterk verbeterd.

Het gaat er natuurlijk om, die ontbrekende lijnen terug te berekenen.
De technieken die daarbij worden gebruikt lijken sterk op de technieken die voor mpeg compressie worden gebruikt.

Maar het eindresultaat mag er zijn, van interlacing artefacts is nauwelijks nog sprake these days.

 

Enige belangrijke weetjes:
Film (op TV) is altijd 25p.
Er gaat, en ging dus altijd al, niets verloren door de interlace techniek.

 

25p is een effect.
Door gewoon 50i videomateriaal naar 25p te converteren ontstaat een dramatisch of filmisch effect. Daarvan wordt veel gebruik gemaakt in documentaires, zelfs die van sportwedstrijden.
De korte montage van wedstrijdbeelden aan het einde van Studio Sport is ook in 25p.

 

Bij TV werd dit effect voor het eerst live toegepast door Rolf Wouters in zijn Tandenborstel Show.
Op sommige momenten in de show werd overgeschakeld naar 25p. Dit ging dan gepaard met heftige camera bewegingen en stamp muziek.

De oudere jongere zal zich dat nog herinneren.

 

 

 

Je bent zeker al een tijd met pensioen.

 

Allereerst een film op TV is niet 25p want 25p bestaat niet, wel 25 frames (beelden) per seconde en of de bron dan progressive of interlaced is maakt in dit geval weinig uit. Overigens zijn er films die 23 en 24 fps en zelfs 50/60 fps zijn.  De distributie keten is meestal interlaced of men moet in 720p of 2160p (4K/UHD) uitzenden maar de settopbox of beter de TV maakt er in ieder geval weer progressive van.  

 

Maar als we jou verhaal mogen geloven zou 25 fps in progressive omgezet naar interlaced altijd maar de helft van de beelden (fps) opleveren en dat is niet waar, het is juist de beeldlijn opbouw (fields en frames zijn niet hetzelfde!) en dus de resolutie van het beeld die er iets onder lijdt en niet het aantal frames.

 

http://www.invite-av.nl/nieuws/interlacing-de-interlacing-progressive-scan

 

Maar ook dat is  eigenlijk niet meer zo relevant, want alles wordt gecomprimeerd tegenwoordig. En er worden amper hele frames/beelden verzonden, het beeld wordt ingedeeld in matrix blokjes en dan worden verschillen tov het vorige frames daadwerkelijk verstuurd en soms wordt er voorspeld etc. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kan ik de spraakvervarring oplossen door het begip field en frame in herinnering te brengen.

Een oneven en even field geeft 1 frame.

En vroeger was een field 312,5 lijnen.

 

50 halve beelden (fields) gaf per seconde 25 volledige progresieve beelden.

 

En dan bestaat er in het pal systeem ook nog zoiets als de 4 en 8 field sequense, iets wat ervoor zorgde dat je bij het monteren van de beelden geen schuivers kreeg.

 

Dit alles uit de tijd van de cathode straal.

 

Een plat led of oled scherm is altijd progressief, de beeld bewering chip zal een interlaced signaal omzetten in een progressief signaal.

 

Afhankelijk of je naar een statisch beeld kijkt, discussie groep, of een sportverslag, voetbal wedstrijd, zal een interlaced of een progressief signaal voordelen hebben.

 

De Duitser hebben om die reden voor 720p gekozen.

 

Hoe de waargenomen kwaliteit van het beeld wordt ervaren hangt van heel veel factoren af.

 

Bit rate, progressieve of interlaced scan etc. Zijn geen zalig makende grootheden, het is een optel som.

 

verder leer ik elke dag weer iets nieuws, ik lees graag over jullie ervaringen en kijk op de materie

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Tonskidutch zei:

Via de app op een of ander apparaat kun je natuurlijk die kwaliteiten ook niet altijd gelijkwaardig tov elkaar meten en zien!

zien via welk toestel?

 

Ja dat is een lastig punt. Gelukkig ben ik in de gelegenheid om de HDMI output van 2 bronnen naast elkaar te monteren.

Deze montage is de halve snelheid en het is 3x herhaald. Aandachtspunt is natuurlijk de "motion" kwaliteit.

Links de output van de VU Ultimo 4K (CD satelliet) en rechts de output van de NV Shield met daarop de CD app.

Dus 50 beelden versus 25 beelden per seconde. Oordeel zelf.

 

 

 

2 uren geleden, Codx zei:

Je bent zeker al een tijd met pensioen.

 

Je kunt het niet laten om je denigrerend tegenover mij uit te laten. Het zegt meer over jou dan over mij.

Ik heb je reactie verder niet gelezen en zal er dus ook niet op in gaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, Old Satterhand zei:

 

Je kunt het niet laten om je denigrerend tegenover mij uit te laten. Het zegt meer over jou dan over mij.

Ik heb je reactie verder niet gelezen en zal er dus ook niet op in gaan.

 

Hahaha je weet dat ik gelijk heb. Ik stel vast dat je kennis roestig is en het meest logische is dat je er al een tijdje uit bent. Dat jij met pensioen zijn als denigrerend  beschouwd ligt toch echt aan je zelf.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Old Satterhand zei:

Gelukkig ben ik in de gelegenheid om de HDMI output van 2 bronnen naast elkaar te monteren.

Daar moest ik twee a drie keer naar kijken (ik draag multifocale brillenglazen helaas) om te kunnen oordelen.

Die Linker zijde gaf toch de beste indruk van scherpte ook bij snelle beweging.

Cry Me A River

Dinah Washington

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-10-2021 om 09:28, Tonskidutch zei:

die vragen lijken erg op >

 

 

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Old Satterhand Dank voor je nuttige bijdrage aan mijn veelbezochte draadje. Je schreef: "Laten we beginnen bij de TV camera. Die neemt, in tegenstelling tot een filmcamera, 50 verschillende beelden per seconde op" Dat klopt in de meeste gevallen, maar er zijn ook eigenwijze grappenmakers in tv wereld die hun camera doodleuk op 25P zetten om een interessant filmisch effect te bereiken. Dit doen sommigen zelfs in een serieuze nieuwsrubriek en de kijker zit thuis opgescheept met inferieure beeldeffecten. Onnodig en ongewenst, in de digitale nabewerking kan ieder denkbaar beeldeffect worden toegevoegd. Ik weet ook waar ik over praat, want ik ben 35 jaar lang werkzaam geweest in de tv business.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-10-2021 om 13:02, ceesv zei:

Ik heb de CD App als backup op mijn 65" OLED, de kwaliteit is zichtbaar minder als de satelliet ontvangst.

Behalve zenders die op satelliet in SD worden uitgezonden. RTLZ ziet er bijvoorbeeld via de app bij mij op dezelfde TV gewoon een stuk beter uit. De veel te lage framerate moet je de TV wel laten oplossen door de de-judder flink hoog te zetten, anders is de nieuwsfeed onderin het beeld net een flipperkast. Voor snelle beelden als sport is dat natuurlijk weer niks.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-10-2021 om 09:03, Tonskidutch zei:

Daar moest ik twee a drie keer naar kijken (ik draag multifocale brillenglazen helaas) om te kunnen oordelen.

Die Linker zijde gaf toch de beste indruk van scherpte ook bij snelle beweging.

 

Grappig dat jij de linkse opname scherper vindt.

De resolutie is bij beide plaatjes teruggebracht naar 720x1280 om het hier te kunnen weergeven, ivm de beperkte afmeting van de file.
Het verschil tussen beide opnames is echter de beeldverversing.
Bij de rechtse opname wordt elk beeldje 1x herhaald. De tussenliggende beeldjes ontbreken.
Bij de linkse opname zijn alle beeldjes uniek.
Jij ervaart dit als onscherpte. En ik denk dat de meeste kijkers het beeld van de CD App om die reden ook als minder ervaren.

 

Op 9-10-2021 om 10:04, Donkeyman zei:

...maar er zijn ook eigenwijze grappenmakers in tv wereld die hun camera doodleuk op 25P zetten om een interessant filmisch effect te bereiken....

...Onnodig en ongewenst, in de digitale nabewerking kan ieder denkbaar beeldeffect worden toegevoegd...

 

Ja dat klopt. Vooral de mensen die van de filmacademie komen, willen alles op 25p opnemen, omdat ze dat zo is aangeleerd.

Ik begrijp hun argument, maar ik ben net als jij van mening dat het niet altijd nodig of gewenst is.

Bij documentaires is het tegenwoordig eigenlijk al standaard.

Maar de grap is nu dat de meeste moderne TVs er weer vrolijk 50p of meer van maken, tenzij de TV is ingesteld op 'true cinema'.

Maar ik ben wel blij met jouw reactie. Jij hebt gelukkig wel begrepen wat er bij de CD app aan de hand is zonder dat er ook maar 1 technische term aan te pas komt. Hoe die beelden technisch gezien bij de kijker aankomen doet er eigenlijk niet toe.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...