Ga naar inhoud


Prijsexplosie energierekening


Zunigkyk

Aanbevolen berichten

wat  ik niet snap is dat er geen gebruik wordt gemaakt van de knop BTW, toen tijdens de credit crisis was de regering er als de kippen bij om de BTW te verhogen (19-->21%), dat instrument kunnen ze toch ook toepassen ipv iedereen 400€ toe te kennen (sigaar uit eigen doos), dit zou ook veel eerlijker zijn want de korting door een BTW verlaging op aardgas werkt het hardst bij de veel verbruikers, meestal de zwakkeren in onze maatschappij...

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 9-10-2021 om 12:20, ceesv zei:

Iets zegt mij dat ze de electriciteitsprijs koppelen aan de gasprijs.

Dat is al zo. De groothandelsprijs voor elektriciteit in de Europese energiemarkt is de prijs die betaalt moet worden voor de laatste kilowatt die nodig is om het netwerk in evenwicht te krijgen. Voor het stabiliseren van het net zijn alleen gasturbine centrales geschikt, die laatste kilowatt wordt dus altijd door gas geleverd. Daarmee is er al een harde koppeling tussen de prijs van elektriciteit en gas. Verschillende EU landen willen van dit principe af, vooral Frankrijk om voor de hand liggende redenen. Onder leiding van Nederland zijn nog te veel EU landen tegen om dit te wijzigen. Nederland redeneert kennelijk nog vanuit de verouderde gedachte dat er een 'Slochteren' is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, wanderer zei:

dat instrument kunnen ze toch ook toepassen ipv iedereen 400€ toe te kennen

hoezo 400€, krijg ik die? en wanneer?

 

natuurlijk is die BTW knop heel belangrijk voor de Overheid~Staatskas 1,1 Miljoen ZZP'ers in Nederland betalen die omzet

en de bedrijven voor hun grondstoffen (behalve de energie dan)

en de consument natuurlijk ook voor elke boodschap

aangepast door Tonskidutch
blauw

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Betalen die die omzet of moeten ze die afdragen?

De eindgebruiker betaald de BTW,

De ZZPer, bedrijf int de BTW voor de overheid en draagt dit 3 maandelijks weer af. (in onze branche tenminste)

Daarnaast is het wat schuiven met BTW want als je als onderneming BTW moet betalen voor materialen of diensten die je inkoopt dan vorder je dat weer terug, verkoop je de spullen weer dan bereken je over het nieuwe (meestal hogere) bedrag weer BTW tot er aan het eind van de keten iemand is die de BTW niet weer terug kan vorderen en vaak is dat de overheid zelf of de particulier.

  • Haha 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En de volgende leverancier bijt in het stof.

 

Energieleverancier Enstroga valt om door hoge gasprijs

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-10-2021 om 23:55, cookie monster zei:

Lijkt me een goede oplossing !!

En dan dwingen ze om uw woning te renoveren , en daarna van besparingen

is er dan geen sprake meer van !! Al die prijsexplosies zijn echt niet meer normaal !!

Misschien moeten we allemaal terug naar de oertijd , in een grot leven !!

 

Hier zijn mijn tussentijdse elektriciteitsrekening nog steeds hetzelfde ,

ik ben benieuwd naar de eindafrekening !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een derde energie leverancier is ten onder gegaan aan de gestegen energie prijzen.

onderlinge ruzie van de aandeelhouders!??!

 

Allure Energie, leverancier van groene energie uit Beilen,  heeft faillissement aangevraagd.

 

Deze maatschappij leverde energie aan ongeveer 600 klanten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de jaarafrekening over de afgelopen 12 maanden ontvangen. Voor 2022 gaat het maandelijkse termijnbedrag omhoog van 191 euro naar 286 euro. Dat mag je wel een prijsexplosie noemen.....   

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Noordzee zei:

Vandaag de jaarafrekening over de afgelopen 12 maanden ontvangen. Voor 2022 gaat het maandelijkse termijnbedrag omhoog van 191 euro naar 286 euro. Dat mag je wel een prijsexplosie noemen.....   

....tenzij je bewuster met het energieverbruik omgaat. Je zult verbaasd zijn over de besparing die menigeen nog kan bereiken door het verbruik (thuis) wat meer in de gaten te houden.    

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eduard07

Natuurlijk kun je zuiniger aandoen. Maar ik zie dat de kosten voor levering van stroom en gas bestaan uit 152 Euro. De rest gaat op aan Overheidsheffingen en Netbeheerkosten. 

 

En ja, ik werk sinds Corona standaard thuis. Dat zie je nu terugkomen in het energie- en gasverbruik. Dat is inderdaad wel gestegen. 

 

aangepast door Noordzee
  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Noordzee zei:

, ik werk sinds Corona standaard thuis. Dat zie je nu terugkomen in het energie- en gasverbruik. Dat is inderdaad wel gestegen. 

Dat is logisch, maar was niet van de kern van mijn opmerking. 

Ik ken bijvoorbeeld nogal wat mensen die noch overdag als er niemand thuis was noch 's nachts de thermostaat een paar graden lager zetten, want de gasprijs was pak weg 2 jaar geleden ongeveer een kwart van wat het nu is, en werd soms bijna verbruikt als water uit de kraan. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eduard07: mensen die noch overdag als er niemand thuis was noch 's nachts de thermostaat een paar graden lager zetten

Mijn ervaring is dat dat bij een goed geisoleerd huis weinig zin heeft. De temperatuursdaling is heel beperkt, omdat de wanden hun warmte vasthouden. Bij vacantie zet ik de thermostaat wel paar graden lager. Dan duurt het zeker een dag, voordat de temperatuur weer zijn oude waarde heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja er is een verschil tussen Chillen en Werken. :grin:

Als je op de bank "leg te chillen" zul je het inderdaad ook kouder hebben dan bij de grote poets te doen.

Als je niets meer te doen hebt zodat je warm blijft, kun je altijd nog een dikker hemd aantrekken of een vest over het hemd.

Geloof me maar dat de besparingen behoorlijk zijn als je i.p.v. 24 graden de thermostaat op 21,5 graden instelt en 's nachts op 13.

Ketel afhankelijk en isolatie afhankelijk kun je speelruimte vinden.

 

We konden de ijsbloemen op de vensters tekenen met onze vinger als we opstonden en er was maar één haard in de woonkamer. Pyama's en pantoffels om door het koude huis te lopen 's ochtends en gezamenlijk omkleden in de woonkamer waar het haardvuur nog smeulde. Als er een mut kolen in de haard zat werd toch nog even goed geventileerd en alle ramen gingen 10 minuten open. 10 minuten later was de eetkamer vanuit de woonkamer ook weer opgewarmd en werd het ontbijt genuttigd. In die tussentijd haalde ik bij de slager, kaaswinkel en bakker het vers gebakken brood. Kwam je uit de winterse kou terug thuis was het zalig warm. En nadat iedereen naar school en werk was ging de haard uit tot vier uur 's middags.

 

Ongeïsoleerd huis met enkel glas.

 

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, boudeman zei:

 

Mijn ervaring is dat dat bij een goed geisoleerd huis weinig zin heeft. De temperatuursdaling is heel beperkt, omdat de wanden hun warmte vasthouden. Bij vacantie zet ik de thermostaat wel paar graden lager. Dan duurt het zeker een dag, voordat de temperatuur weer zijn oude waarde heeft.

Alle beetjes helpen, natuurlijk, zelfs bij goed geïsoleerde woningen. Je zult wellicht versteld staan van de besparingen als je wat bewuster met je energieverbruik zou omgaan.

 

Maar de overgrote meerderheid in Nederland woont volgens mij in niet- of slecht-geïsoleerde woningen. Ik denk dat er in Nederland nog een hele wereld te winnen is bij bewoners van huizen van (ver) voor de oorlog en tot - pak weg - 1990. Subsidies op woningisolatie stelden niks voor en rijkspotjes waren in een ommezien leeg.  

 

En gas kostte toch "niets" in Nederland? Doordat we ons decennia-lang rijk hebben gerekend aan gasbellen, hebben we het als water gebruikt en kwistig verstookt (of voor een habbekrats verkocht).  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

 

Ongeïsoleerd huis met enkel glas.

 

Halfsteensmuren zonder isolatie. Inderdaad, 1 kolenkachel, en in de overige ruimtes stonden bij vriesweer de bloemen op de ramen, aan de BINNENkant. Je kon je uitgeblazen adem ZIEN.

 

Hoef niet terug naar die tijd (van barre ElfStedentochten) , maar had ook wel weer wat...😉

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...