Ga naar inhoud


Prijsexplosie energierekening


Zunigkyk

Aanbevolen berichten


4 uren geleden, Tonskidutch zei:

 

Wie heeft er nog een lange onderbroek of thermo ondergoed?

Halve-vinger handschoenen met tintelende vingers van de kou en oude kranten om de voeten in de laarzen als isolatie tegen de kou....

Tja, dat was nog eens "ontberen"! 🥶

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, de enkel glas slaapkamer ramen dichtgevroren en een voetenzak als het een eindje boven nul was en een waterkruik als het nog lager werd. En in foetushouding met je kop onder de wollen plus extra dikke molton deken om warm te worden en blijven.

Maar toch een heerlijke maar harde tijd. Veertien graden in een slaapkamer? Kom, dat was het niet eens in de kamer als je beneden kwam.🙂

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gas kwam alleen uit de gaspitten van het gasstel in de keuken. Die kon je verder verwarmen met een petroleumkachel maar dan moest het raam wel op een (tochtende) kier i.v.m. de noodzakelijke ventilatie....🥶  

Zodra je de kachel uit deed in de vrieskou, kwamen de bloemen weer terug aan de binnenkant van die ruiten met enkel glas. 

  

 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

En uit de gasfles om de pit onder de ketel om de was op temperatuur te krijgen om te wassen op het wasbord en alles daarna door de wringer te halen.

Ik heb nog steeds grote bewondering voor mijn moeder die dit moest regelen en voor mijn vader die zich kapot gewerkt heeft om dit mogelijk te maken.

Na de Jappenkampen die ze hebben weten te overleven.

  • Bedankt 1

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Tonskidutch zei:

 

....Wie heeft er nog een lange onderbroek of thermo ondergoed?....

Ik wel, zit in mn plunjebaal uit militaire dienst.

 

Maar was geen pretje op bivak hoor, we lagen te verrekenen van de kou.

  • Like 1

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Noordzee zei:

Vandaag de jaarafrekening over de afgelopen 12 maanden ontvangen. Voor 2022 gaat het maandelijkse termijnbedrag omhoog van 191 euro naar 286 euro. Dat mag je wel een prijsexplosie noemen.....   

Dat kun je toch gewoon zelf naar beneden bijstellen?

Risico wat je loopt is dat je de 12e maand bij de eindafrekening nog even flink bij mag gaan betalen.

Maar vaak rekenen ze gewoon teveel immers geld terug krijgen is voor de meesten een stuk prettiger dan bij moeten betalen en ook de energie maatschappijen hebben liever geld op de plank liggen dan dat ze voor moeten schieten en achteraf dit voorschot maar betaald moeten zien te krijgen.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, gerrit B zei:

Dat kun je toch gewoon zelf naar beneden bijstellen?

Risico wat je loopt is dat je de 12e maand bij de eindafrekening nog even flink bij mag gaan betalen.

Als je denkt dat je energiebedrijf momenteel (ook) op de wip zit, is het wellicht zelfs raadzaam om je maandbedrag lager te (laten) zetten, al zal het bedrijf wel wat tegenstribbelen, vermoed ik.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je natuurlijk wel de mogelijkheid hebben / de discipline op kunnen brengen om geld achter de hand te houden om de tegenvallende energienota te kunnen betalen.

Maar kijk gewoon wat je gemiddeld de laatste 5 jaar aan energie hebt gebruikt, is de situatie niet gewijzigd (kinderen uit huis, isolatie aangebracht enz.) dan zal het energieverbruik niet zo heel veel wijzigen en kun je zelf al globaal uitrekenen wat je aan het eind zal moeten betalen.

Wij hebben e.e.a zo ingesteld dat we meestal aan het eind zo rond de 50 euro terug krijgen of bij moeten betalen en dat zijn bedragen die meestal best te overzien zijn.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, gerrit B zei:

Moet je natuurlijk wel de mogelijkheid hebben / de discipline op kunnen brengen om geld achter de hand te houden om de tegenvallende energienota te kunnen betalen.

In onze contreien pleegt men dan te zeggen: Beter erMEE verlegen dan erOM verlegen. 😁 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, gerrit B zei:

Dat kun je toch gewoon zelf naar beneden bijstellen?

Risico wat je loopt is dat je de 12e maand bij de eindafrekening nog even flink bij mag gaan betalen.

Maar vaak rekenen ze gewoon teveel immers geld terug krijgen is voor de meesten een stuk prettiger dan bij moeten betalen en ook de energie maatschappijen hebben liever geld op de plank liggen dan dat ze voor moeten schieten en achteraf dit voorschot maar betaald moeten zien te krijgen.

 

Ik heb het maandbedrag inderdaad maar naar beneden bijgesteld. Van 191 euro naar 265 euro is nog steeds een giga-verhoging, maar goed: het moet maar....  

  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het maandbedrag is gebaseerd op je jaarverbruik gedeeld door de 12 maandelijkse perioden.

Wanneer ze je jaarverbruik verkeerd ingeschat hebben, heb je gelijk om het aan te passen, indien niet zal je zelf moeten reserveren voor het verschil aan het einde van het jaar.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, gerrit B zei:

en ook de energie maatschappijen hebben liever geld op de plank liggen

Dat lijkt volgens mij niet te kloppen daar ze voor miljoenen op de plank moeten betalen in rente aan de banken.

Ze zijn slimme meters aan het plaatsen om juiste inschattingen te kunnen maken en administratieve en financiële kosten te beperken.

 

Ik ga helaas ook 20€ / maand meer betalen vanaf 2022. Nu is dat niet veel maar met de zorgkosten en prijsverhogingen voor levensmiddelen en Gemeentelijke Belastingen wordt het wel een lastig jaar.

 

 

  • Like 1

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit gehoord dat een energiemaatschappij bewust te weinig voorschot rekent om maar geen boeterente bij de bank te hoeven betalen.

Wel dat ze meestal meer in rekening brengen dan wat het werkelijke gebruik is.

Dus het lijkt er sterk op dat ze dan toch liever geld overhouden en later terug betalen dan achteraf achter hun geld aan willen zitten.

En als de prijs van energie de lucht in gaat dan lijkt het me logisch dat je ook meer per maand zal moeten betalen om aan het eind gelijk uit te komen of je moet drastisch gaan bezuinigen op de energie.

"ik tank altijd maar voor een tientje, dus hoe duur de brandstof ook is ik betaal altijd hetzelfde"

  • Like 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...